Tabu: terveydenhuollossa ylihoidetaan vanhuksia, vaikka paukut pitäisi laittaa lapsiin, nuoriin ja työikäisiin
Tämä asia nyppii minua aivan valtavasti. Julkisessa terveydenhuollossa ylihoidetaan paljon vanhuksia, eikä lapsille, nuorille ja työikäisille ole tarjota aikoja ja hoitoa joutuu odottamaan pitkään. On käsittämätöntä, miten nykyisessä tilanteessa tehdään kaihileikkauksia ysikymppisille, operoidaan 85-vuotiaiden lonkkia ja iäkäs syöpäpotilas saa mahdollisimman tehokkaat hoidot, joilla syöpä pyritään parantamaan. Sitten lapset, nuoret ja työikäiset eivät pääse edes tutkimuksiin tai saa sairauksiinsa hoitoa, kun vanhusten tilanne on jo kriittisempi. Suomessa annetaan lasten, nuorten ja työikäisten sairastua pahemmin ja tilanteeseen puututaan vasta, kun on jo vaikea tilanne. Helpommalla ja pienemmillä kustannuksilla olisi päästy, jos sairauteen olisi puututtu jo varhaisessa vaiheessa.
Miksi sitä vanhan ihmisen elämää yritetään pidentää ja elämänlaatua parantaa sieltä loppupäästä, kun lapset, nuoret ja työikäiset jäävät vaille hoitoa? Vanhusten kohdalla pitäisi keskittyä kipujen lievittämiseen, eikä pidentämään elämää loputtomasti erilaisilla hoidoilla. Eikä ole työikäisenä mitenkään kiva seurata vierestä, kun itse en saa sairauteeni julkiselta puolelta edes hoitoa ja lähipiirissäni on mm. halpoja julkisia hammashoitopalveluita hehkuttava eläkeläinen (jolla olisi vara maksaa yksityisellä käynnistäkin), viikoittaisia hoitoja saava 90-vuotias sekä kasikymppinen, joka käy välillä lepäämässä päivystyksen vuodeosastolla, kun on voipunut olo.
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka priorisointi alkaa olla jo ovella, tähän vanhuslaumaan ei yksinkertaisesti ole varaa. Ainoastaan palliatiivista hoitoa yli 80-vuotiaille, ei muita toimenpiteitä. Tätä odotellessa.
Miksi vasta yli 80-vuotiaille? Laske nyt rohkeasti rimaa ja kerro minkä ikäisenä SINUT saa jättää hoitamatta.
Omaa eläkettä on maksettu keskimäärin seitsemäksi vuodeksi, sen jälkeen alkaa loisiminen. Laske siitä jos osaat. Alempi ikä, vaikka 70, sopii myös hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni esim. HUS on jo siinä tilanteessa, että siellä mietitään pystytäänkö hoitaa kenenkään yli 65 -vuotiaan syöpiä. Yli 80 -vuotiailta ei enää kannata hoitaa mitään kummoisempia kuin helpottaa oireita, ei enää parantaa.
Hyvä HUS! Sama käytäntö joka sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on asiatonta menoa aloituksesta lähtien:vanhusten liikuntakyky ja näkö on ylläpidettävä tarv leikkauksilla jotta mm selviävät kotonaan.Eivät vie hoitoa nuorilta reumapotilailta kun ovat useimmiten omasta reumasta tkssa.Ennenaikojaan elämäntapasairastuneet nuoremmat mm ylipainoiset ,päihteiden käyttäjät ja somatisoivat luulosairaat taas tukkivat koko Soten jatkuvilla yhteydenotoilla ja itse aiheutetuilla ongelmilla.
Työikäiset ei tarvitse liikuntakykyä ja näköä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka priorisointi alkaa olla jo ovella, tähän vanhuslaumaan ei yksinkertaisesti ole varaa. Ainoastaan palliatiivista hoitoa yli 80-vuotiaille, ei muita toimenpiteitä. Tätä odotellessa.
Miksi vasta yli 80-vuotiaille? Laske nyt rohkeasti rimaa ja kerro minkä ikäisenä SINUT saa jättää hoitamatta.
Olen 65v. olen tehnyt hoitotahdon jossa kerron haluavani vain hyvän kivunlievityksen, ei tehohoitoja.-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on! Vanhukset ovat kuluerä meille nettomaksajille!
Sinä luuseri et pysty maksamaan edes omaa elämääsi.
Et näköjään sinäkään, koska nostat eläkettä.
Olen nostanut työeläkettä vasta yhden kuukauden ja nyt nautin olostani. Käykö kateeksi, luuseri. N.66v.
Ei tosiaan käy kateeksi lähestyvä kuolemasi 🤭
Ymmärrän kotona asuvien hyväkuntoisten vanhusten hoitamisen, mutta hoitokodin huonokuntoisiakin asukkaita melkein tehohoidetaan omaisten vaatimuksesta.
Nytkö täällä aletaan arvottaa eläkeläisten oikeutta elää heidän työeläkkeensä suuruuden perusteella! Ihanaa!
Tiedoksenne: kaikki taiteilijat ovat yrittäjiä, ja yrittäjät maksavat itselleen lakisääteistä YEL-vakuutusta. Se on 25 % työtuloista ja siihen normaalit ennakonpidätykset päälle. Siksi taiteilijat ja yrittäjät ovat alivakuutettuja, ja se näkyy työeläkkeen määrässä. Miksi me sitten olemme taiteilijoita? Ilman meitä teillä ei olisi kirjallisuuttakaan.
Lisäksi kaikki taiteilijat jatkavat työntekoa ja verojen maksamista myös eläkkeelle jäätyään.
Loiset ovat jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 65v. olen tehnyt hoitotahdon jossa kerron haluavani vain hyvän kivunlievityksen, ei tehohoitoja.-eri
Se on kirjattava OmaKantaan. Aion ottaa kaulaan tatuoinnin jossa lukee: Älä elvytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on asiatonta menoa aloituksesta lähtien:vanhusten liikuntakyky ja näkö on ylläpidettävä tarv leikkauksilla jotta mm selviävät kotonaan.Eivät vie hoitoa nuorilta reumapotilailta kun ovat useimmiten omasta reumasta tkssa.Ennenaikojaan elämäntapasairastuneet nuoremmat mm ylipainoiset ,päihteiden käyttäjät ja somatisoivat luulosairaat taas tukkivat koko Soten jatkuvilla yhteydenotoilla ja itse aiheutetuilla ongelmilla.
Työikäiset ei tarvitse liikuntakykyä ja näköä töissä?
Jos työikäinen on yhtä sairas kuin sairas vanhus häntäkin kutsutaan eläkeläiseksi.
Kaihi tuppaa olemaan iäkkäiden sairaus.
Tosin nyt näyttää nivelkulumat nuorilla, kevyttäkin työtä tehneillä yleistyneet? ja dementiat, yhö useampi saa viiskymppisenä dementia-diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä luuseri et pysty maksamaan edes omaa elämääsi.
Et näköjään sinäkään, koska nostat eläkettä.
Olen nostanut työeläkettä vasta yhden kuukauden ja nyt nautin olostani. Käykö kateeksi, luuseri. N.66v.
Ei tosiaan käy kateeksi lähestyvä kuolemasi 🤭
Hei örkki, tiesitkö että sinäkin kuolet. Toivottavasti mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa eläkettä on maksettu keskimäärin seitsemäksi vuodeksi, sen jälkeen alkaa loisiminen. Laske siitä jos osaat. Alempi ikä, vaikka 70, sopii myös hyvin.
Käykö se sinullekin? Tai 60? Miksei 50?
Ilmiannettu.Vihapuhetta ja kiihotusta kansanryhmää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa on helppo alapeukuttaa, jos se ei koske itseä. Esimerkki omalta paikkakunnaltani:
-en saa julkiselta hoitoa sairauteeni. joudun käymään yksityisellä esimerkiksi lääkityksen tarkastelun vuoksi.
-lapseni on kohta 3,5 v, eikä lapsella ole ollut yhtään kunnallista hammastarkastusta. käynnit peruttiin koronan takia. vanhuksille löytyy vaikka peruutusaika lohjenneen hampaan takia heti seuraavaksi päiväksi. minä työikäinen en saa aikaa hammastarkastukseen.
-lapsella neuvolakäynti kerran vuodessa, kunnalla ei tiiviimpään tahtiin varaa.
Lääkityksen tarkastelua et tarvitse, jos vointi on hyvä eikä tilanne ole muuttunut. Esim. Jos lääke aiheuttaa mahd. esim.maksa-arvojen nousua, lääkäri varmasti laittaa labraan lähetteen. Tarvitko tuloksien kuulemiseen henkilökohtaisesti lääkärin tukea ja surkuttelua, kun kiireellisempiäkin asioita hänellä varmasti on!
Oletko pessyt lapsesi hampaat vai onko ne mädäntymispisteessä suussa? Onko lapsi kertonut tai osoittanut, että hänellä on hampaissa kipuja? Onko lapseltasi lohjennut hammas? Jos vastaus kaikkeen on: Ei, niin mitä helkuttia sinä vaahtoat? Totta kai edelle menee ihmiset, joilla oikeasti on tarve hoidolle, varsinkin kun kyse oli korona-ajasta! Sinä ihan taatusti saat ajan hammastarkastukseen, mutta se pitää ensin tilata ja odottaa vuoroaan niin kuin kaikki muutkin joutuvat!
Mikä sinä oikein luulet olevasi, että oikeasti apua tarvitsevien ihmisten sijaan, sinut ja lapsesi pitäisi laittaa aina etusijalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö se sinullekin? Tai 60? Miksei 50?
Tottakai. En ole yhtä itsekäs ja ahne kuin eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä muka maksat?! Kerjäät vaan yhteiskunnalta.
Veroja, työeläkemaksua ja työttömyysvakuutusmaksua, jotta sinä voit loisia toisten kustannuksella.
Älä valehtele luuseri, sulla ei ole kuin tuulen huuhtoma perse.
Sulla on kädet toisten taskuilla. Et pysty edes elättämään itseäsi. Loinen.
Ei nyt kummoinen työeläke (2000e/netto)ole mutta kyllä mä sillä pärjään. Paiski sinä vain töitä jos tiedät mitä se on :D
Voi sua kulta mussukka, tein työtä jossa viihdyin 45 vuotta ja saamani eläke on mulle ihan riittävä, en tarvitse kuuta taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin viime vuonna parantumattomaan syöpään samaan aikaan kun jäin eläkkeelle. Syövässäni on se hyvä puoli ettei sitä voi hoitaa, koska siihen sairastuneet potilaat ovat yleensä yli 70-vuotiaita, eikä heidän elimistönsä kestä sytostaatteja. Niin että kyllä te pääsette eroon heistä ja meistä. Valitettavasti en ole vielä lähelläkään 70, joten saan palliatiivista hoitoa, jatkan työtäni freelancerina niin kauan kuin jaksan ja maksan saatanasti veroja. Siksi on kiva lukea tätä keskustelua.
Kyl mun kaverin äiti sai sytostaatteja ja leikattiin yli 80-vuotiaana. Parani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä muka maksat?! Kerjäät vaan yhteiskunnalta.
Veroja, työeläkemaksua ja työttömyysvakuutusmaksua, jotta sinä voit loisia toisten kustannuksella.
Älä valehtele luuseri, sulla ei ole kuin tuulen huuhtoma perse.
Sulla on kädet toisten taskuilla. Et pysty edes elättämään itseäsi. Loinen.
Ei nyt kummoinen työeläke (2000e/netto)ole mutta kyllä mä sillä pärjään. Paiski sinä vain töitä jos tiedät mitä se on :D
No, paiski sinä hyvällä palkalla 45 vuotta töitä niin saat paremman eläkkeen kuin minä.
Kaikki saataisiin hoidettua jos joillekin ei tarvitsisi kasautua miljoonia ja miljardeja ja jos kohtuullisuus riittäisi myös keikkalääkäreille. Miksi sairaat ja vanhat aina asetetaan vastakkain, kun ongelma on siinä, että pieni eliitti käärii liikaa kermaa päältä ja muille jää kuivia muruja!
Suurin osa sairauksista on itse aiheutettuja. Olen valinnut osakseni pitää itsestäni niin hyvää huolta kuin se on mahdollista. Näin todennäköisyys, että tarvitsen lääkäriä on mahdollisimman pieni. Toki aina voi tulla jotain, jos on geeni lotossa käynyt huono tuuri tai sattuu tapaturma. Tosin siinäkin tapauksessa elintavoilla voi tehdä paljon, kuten olemme tällä viikolla saaneet lukea mm. 2. tyypin diabeteksen kohdalla.
Terveellinen, oikea ruoka, ei napostelua, monipuolista liikuntaa, riittävästi unta ja stressin välttämistä, sekä elämästä nauttimista.
Mikäli suurin osa aikuisista tekisi näin, ei meillä olisi nykyisiä ongelmia. Eli katse sinne peiliin vaan. Päihteiden käyttäjät ja lihavat roskaruokaa syövät kuormittavat suurimmaksi osaksi aikuisikäisistä terveydenhoitoa.
Jokaisesta meistä tulee vanhoja, sitä ei voi elintavoilla välttää. Useimmat ovat ikänsä maksaneet veroja, annetaan vanhoille se hoiva, joka arvokkaaseen vanhuuteen kuuluu.