Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaiset ihmiset ajavat dieselautolla vielä vuonna 2024?

Vierailija
10.08.2024 |

Ammatti-ajot poislukien

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieselautolla voi ajaa paljon ekommin. Kulutus paljon pienempää, auto kestää ajoa enemmän ja pidempään, ja valitsemalla ekodieselin ei tarvita edes perinteisiä polttoaineita vaan voi ajella täysin ekosti uusiutuvilla. Bensa-autot vaihdoin meillä dieseliin juuri ympäristösyistä.

Vierailija
142/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostin autoni, oli diesel vielä ympäristöystävällisin. Pitäisikö nyt vaihtaa joidenkin heilahtelevien mielipiteiden vuoksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan uudenkarhealla premium-katumaasturilla, joka on nelivetoinen diesel. Se on ällistyttävä peli, kulkee 4,2 litralla satasella. Sitä varten ei ole tarvinnut louhia akkumineraaleja, ja se on hyvin huollettuna lähes ikuinen. Se on ympäristöystävällisempi kuin mikään lähellekään vastaava sähköauto, jos koko elinkaarta katsoo - ja niinhän nimenomaan pitää tehdä, katsoa koko elinkaarta.

Millainen ihminen olen? Yliopistokoulutettu suurituloinen nainen pääkaupunkiseudulta. Mökkeilen, veneilen, patikoin luonnossa, olen eläinrakas. En lentomatkusta juuri lainkaan, jos pakollisia työmatkoja ei huomioida. Olen matemaattisesti kohtuullisen taitava, ja pystyn arvioimaan itse elämäntapojeni todellisia ympäristövaikutuksia. En siis ole herkkäuskoinen, jos minulle yritetään myydä viherpestyjä asioita. 

Epäilen tosin, ettei moni muukaan oikeasti usko sähköautojen ympäristöystävällisyyteen. Niitä ostetaan, koska niissä on ripeä kiihtyvyys ja monia ihmisiä kiehtoo mahdollisuus vähän kaahailla. 

Vierailija
144/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliset joilla ei ole varaa ajella diesilillä huutelevat tyhjänpäiväisiä

Vierailija
145/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään rahallista järkeä vaihtaa. Sillä rahalla, joka vaihtamiseen kuluisi ostaa aika paljon dieseliä joten ajan tuolla niin kauan kun se kulkee. Siihen menee vielä aika monta vuotta kun tuppaavat olemaan aika luotettavia nuo isot dieselit. Jos joku tarjoaisi kunnon palkkion tuon romuttamisesta (10k€) niin voisin harkita.

Vierailija
146/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksut ihmiset 

Diisselissä ei ole MITÄÄN fiksua

Ostaa dieseliä, joka on saman hintaista kuin bensa ja maksaa siitä sitten vielä diesel- eli käyttövoimaveroa lisäksi. Senkin veron voisi poistaa perusteettomana, sillä sitä veroa on jo siirretty siihen polttoaineen hintaan. Maksetaan polttoaineesta verot kahteen kertaan, kahtena eri verona. Dieselillä en ajelisi, vaikka saisin kuukaudessa saman verran palkkaa mitä kaikki ministerit tienaa vuodessa yhteensä. 

Toisaalta dieseliä kuluu 2 - 3 litraa vähemmän satasella kuin vastaavalla bensa-autolla. Lisäksi diesel ainakin meillä päin on ollut muutamia piikkejä lukuunottamatta edullisempaa kuin bensiini. Joten 20 tuhannen vuosiajoilla etu on dieselin puolella. + ne muut hyvät puolet.

Täysähköauton voin ostaa kun nykyisestä dieselistä aika jättää. Nyt on vaan niin halpoja kilometrejä ja kun 12 vuotta autolla ei ole juuri vaihtoarvoa. Moni hybridikään ei pärjää kulutuksessa. Ei siis yksinkertaisesti kannata vaihtaa tällä hetkellä

Bensakoneeseen en vaihda. Enkä hybridiin, siinä on vanhempana kahden eri tekniikan viat murheena. Veikkaan, että kalliiksi tulee.

Vierailija
147/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieselissä on joo käyttövoimavero, mutta sen hiilipäästöt ovat bensa-autoa matalammat ja sen elinkaarikuormitus on sähköautoa pienempi. Ei tämä ole rahakysymys, ympäristön puolesta voi vähän maksaakin 😊

Vierailija
148/150 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me puolison kanssa ajetaan paljonkin dieselillä, eikä ole mitään suunnitelmia vaihtaa sitä toisenlaiseen käyttövoimaan koska toimivia vaihtoehtoja ei ole.

Auto on Euro6 diesel, vuosimalli 2022. Neliveto, automaattivaihteet. Kulutus kuormasta, nopeudesta ja kelistä riippuen noin 9-13 litraa satasella. 7 metriä pitkä, 3 metriä korkea. Kokonaispaino 4 tonnia. Neljälle rekisteröity, vuoteet kahdelle. Soffaryhmä, jossa ruokapöytä. Keittiö, vessa ja suihku. Maastopyörät ja muut harrastusvälineet kulkee näppärästi mukana.

(Loma)koti on siellä mihin sen parkkeeraan :)

Vierailija
149/150 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pienimoottorisen dieselin vuonna 2012 kun sitä markkinoitiin valtiovallankin toimesta vähäpäästöisenä ilmastonpelastajana.

Ei ole aikomustakaan paalata toimivaa autoa ennenaikaisesti, vain koska meidän päättäjämme eivät keksi mitään muuta tapaa sekä vähentää hiilidioksidipäästöjä, että valvoa eurooppalaisen teollisuuden etua, kuin pakottaa kansalaiset hankkimaan painavia, päällysteet ja renkaat ennen aikojaan tuhoavia, uusia autoja.

Vierailija
150/150 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vuosimallin 2016 diesel-Volvo, enkä voisi olla tyytyväisempi. Ajan pääasiassa pitkää matkaa.