Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisi lopettaa tuhlailun?

Vierailija
10.08.2024 |

Elän välillä pitkiäkin aikoja tosi vähillä rahoilla ja sitten kun sitä rahaa vihdoin saan, niin ostan lohdutukseksi kaikkea ihanaa. En tosin edes mitään älyttömän kallista tai tarpeetonta, mutta vähän parempaa kosmetiikkaa, savukalaa, jäätelöä, alkoholia jne.

Nytkin odotan jo veronpalautuksia ja mietin, että mitä niillä ostan.

Kommentit (210)

Vierailija
101/210 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailu ja velaksi ostaminen voi olla merkki masennuksesta tai jostain muusta huolestuttavasta. Koita etsiä itsellesi jotain muuta tekemistä kuin tavaroiden ihailu :) Itse teen sillä tavalla, että lasken minkä verran minulla menee kuukausittain rahaa asumismenoihin, puhelin-, netti- ynnä muihin vakiokuluihin ja sen jälkeen lasken minkä verran voin kuluttaa rahaa viikoittain ennen seuraavaa kertaa kun saan tuloja.

Jos saat Kelan asumistukea ja toimeentulotukea, pyydä laittamaan ne maksuun suoraan vuokranantajalle, niin raha ei polttele tilillä. Pankkikortin sijasta kannattaa käyttää käteistä, niin pysyy viikkobudjetissa. Voit myös ladata marketin lahjakortille summan mikä sulla menee ruokien ostoon, niin on aina käytettävissä vain tietty määrä. Kolikoitten kerääminen säästöpossuun hätävaraksi ei ole mikään tyhmä idea! Itselläni on käteistä joku 20-30e enkä käytä niitä milloinkaan. Jos joku kaveri antaa käteistä, laitan sen heti talteen.

Rahapussin nyörien kiristäminen on ihan hyvä harrastus :) Kannattaa suunnitella mahdollisimman paljon etukäteen ja ostaa alennustuotteita. Jos olet ostanut jotain osamaksulla, sovi itsesi kanssa ettet osta mitään ainakaan ennen kuin olet maksanut pois entiset! Jos sinulla on jotain perinnässä, kannattaa sopia perintätoimiston kanssa osamaksuista, koska laskut kasvavat korkoa valonnopeudella... eli ennen kuin laskut menee perintään, kannattaa mieluummin sopia laskun eräpäivän siirtämisestä koska se tulee halvemmaksi kuin ulosotto...

Vierailija
102/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

92 jatkaa

Lauantaina maksoin loppukuun laskut. Tämän päivän uutinen oli, että joudun maksamaan yhden 70 laskun, porukkalasku ja maksajan piti lyhentää sillä velkaansa minulle, nyt velka vain kasvaa. Kovin pieneksi loppukuun summa käy. Vararahaston tyhjennyksellä säästin lainannostokulut, eikä korkoakaan tietysti mene. Mutta nämä kuukaudet, milloin tarvitaan luovia ratkaisuja harmaannuttaa pään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyse on ollut yleisestä impulsiivisuudesta, jota on ollut muissakin asioissa kuin rahankäytössä. Esim. laihduttaminen ei koskaan multa onnistunut, koska aina "luovutin" jonkun impulssin tullen, vaikka miten olisin päättänyt että nyt syön näin ja näin, en syö näitä tms. 

Impulsiivisuuden vähentäminen on mulla vaatinut terapiaa ja mm. mindfulnessin harjoittamista, ja se on ollut hidas vuosien prosessi. Valitettavasti mitkään päätökset miten muuttaa käytöstään ei auta niin kauan, kuin oma mieli on sellainen, että joku päivä onkin sitä mieltä että minäpä nyt kuitenkin haluankin tehdä niin mitä päätin etten tee, ja voihan sitä huomenna sitten taas jatkaa sitä järkevää rahankäyttöä tai laihdutusta tai mitä nyt yrittääkin.

Vierailija
104/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa alkaa ostaa osakkeita. Saa saman ostokokemuksen, paitsi raha on yhä tallella ja tulee jatkossa enemmän itselle.

Itse olen tähän nykyisin pyrkinyt. Ajattelen että jos rahat häviää niin ne olisi jokatapauksessa menneet hukkaan vaikka uuteen puhelimeen, mikä ei eroa juurikaan vanhasta.

Vierailija
105/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

osta jotain tarpeellista, lopuilla voi vähän hummailla

No kun ei mulla olisi oikeasti varaa hummailla yhtään.

Ap

Tiedätö, kyllä sinulla on varaa hummailla, ethän muuten sitä tekisi. Selvästi et ole koskaan ollut oikeasti rahapulassa. En minä hummailua tuomitse, mutta tamän kaltaiset aloitukset on niin turhia.

Vierailija
106/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shoppailu ja velaksi ostaminen voi olla merkki masennuksesta tai jostain muusta huolestuttavasta. Koita etsiä itsellesi jotain muuta tekemistä kuin tavaroiden ihailu :) Itse teen sillä tavalla, että lasken minkä verran minulla menee kuukausittain rahaa asumismenoihin, puhelin-, netti- ynnä muihin vakiokuluihin ja sen jälkeen lasken minkä verran voin kuluttaa rahaa viikoittain ennen seuraavaa kertaa kun saan tuloja.

Jos saat Kelan asumistukea ja toimeentulotukea, pyydä laittamaan ne maksuun suoraan vuokranantajalle, niin raha ei polttele tilillä. Pankkikortin sijasta kannattaa käyttää käteistä, niin pysyy viikkobudjetissa. Voit myös ladata marketin lahjakortille summan mikä sulla menee ruokien ostoon, niin on aina käytettävissä vain tietty määrä. Kolikoitten kerääminen säästöpossuun hätävaraksi ei ole mikään tyhmä idea! Itselläni on käteistä joku 20-30e enkä käytä niitä milloinkaan. Jos joku kaveri antaa käteistä, laitan sen heti ta

Hei, ihan turha antaa tällaisia neuvoja ihmiselle, joka ei niitä tarvitse 

Vierailija
107/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukasti vain pussin suu kiinni, ei ostella mitään turhaa!

Vierailija
108/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on masentunut ja tuntuu että kaikki menee päin peetä kunnon perskänni silloin tällöin !

Vierailija
109/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm.. Jos harrastaa kosmetiikkaa ja se on itselle tärkeää niin miksi siitä pitäisi luopua? Aika monet harrastaa asioita esim. matkailua, kultuuria, joukkueurheilua jne. Miksi edellä mainut harratukset ovat jotenkin hyväksyttävämpiä kuin meikkaus  kosmeettiset tuotteet? Onko sulla ap mahdollisuus tehdä jotain keikkatyötä silloin tällöin? 

Vierailija
110/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä ei voi "harrastaa" kosmetiikkaa. Tuotteet ostetaan todelliseen tarpeeseen ja niidenkin pitää olla edullisia. Marketista löytyy monia ihan hyviä.

Jos valittaa rahan puutetta niin oletan että siinä vaiheessa on jo karsittu kaikki mitä ei oikeasti tarvitse.

Hyvä ruoka varmasti antaa enemmän iloa kuin jotkut purnukat ja alkoholi.

Aloittajalla ei ole todellista rahapulaa, mutta kosmetiikan ostosta olen hänen kanssaan samaa mieltä. Haluan itsekin pitää huolta itsestäni ja käytän hyviin kasvotuotteisiin rahaa. Tulee halvemmaksi myöskin ostaa omalle ihotyypille sopiva 60-70 euron tuote kuin kympin markettituotteita, joita ei voi käyttää ( halvat hajusteet, iho ärsyyntyy jne).

Vierailija
111/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä ei voi "harrastaa" kosmetiikkaa. Tuotteet ostetaan todelliseen tarpeeseen ja niidenkin pitää olla edullisia. Marketista löytyy monia ihan hyviä.

Jos valittaa rahan puutetta niin oletan että siinä vaiheessa on jo karsittu kaikki mitä ei oikeasti tarvitse.

Hyvä ruoka varmasti antaa enemmän iloa kuin jotkut purnukat ja alkoholi.

Aloittajalla ei ole todellista rahapulaa, mutta kosmetiikan ostosta olen hänen kanssaan samaa mieltä. Haluan itsekin pitää huolta itsestäni ja käytän hyviin kasvotuotteisiin rahaa. Tulee halvemmaksi myöskin ostaa omalle ihotyypille sopiva 60-70 euron tuote kuin kympin markettituotteita, joita ei voi käyttää ( halvat hajusteet, iho ärsyyntyy jne).

Kyllä kosmetiikkaa voi "harrastaa" halvalla. Osta vaikka Essencen luomiväripaletti (3,50€) ja kokeile montako erilaista meikkiä siitä voi tehdä. Tuo Essence hyvä mutta halpa merkki. Catrice on toinen vastaava. Riippuu siis siitä MITEN harrastat, uusien purkkien testailu ei toki ole halpaa.

Mulla oli samaa shoppailuvimmaa kun elin köyhyysrajan alapuolella. Kun aina joudut pihistämään ja joka asiassa säästämään, niin se tuntui niin hyvältä ostaa jotain ihanaa ja nättiä ja turhaa. Se meni ohi vasta kun tulot parani ja pystyisin ostamaan melkeinpä kaiken mitä silloin halusin. Nyt mun ei teekään mieli.

Älä yritä lopettaa kokonaan, mutta päätä joku summa, minkä saa törsätä. Vaikka 5e/vk. Jos jätät törmäämättä, se siirtyy seuraavalle viikolle.

Vierailija
112/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vain tarpeellista. Harrasta muuta kuin ostamista. Kirpputoriostot ovat ostamista, mikä ruokkii ostamisharrastelua. 

Osta uusia, hyviä, kestäviä tuotteita, mitkä ovat ilo silmille. 

Vierailija
113/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tiedätö, kyllä sinulla on varaa hummailla, ethän muuten sitä tekisi. Selvästi et ole koskaan ollut oikeasti rahapulassa. En minä hummailua tuomitse, mutta tamän kaltaiset aloitukset on niin turhia.

Ei mulla ole. Olen välillä montakin päivää syömättä mitään kunnollista ja luottokortin vedän joka kuukausi tappiin ja lyhennän sitä vain minimin verran.

Ap

Vierailija
114/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei mulla ole. Olen välillä montakin päivää syömättä mitään kunnollista ja luottokortin vedän joka kuukausi tappiin ja lyhennän sitä vain minimin verran.

Ap

Mitä lasket kunnollisiin syötäviin? Mitä syöt rahattomina päivinä?

Vierailija
115/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mitä lasket kunnollisiin syötäviin? Mitä syöt rahattomina päivinä?

Lähinnä puuroa. Kunnollinen syötävä on tasapainoisesti koostettu terveellinen ateria.

Ap

Vierailija
116/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on ihan hyvä aamu- tai iltapala. Kokeile, saatko lyhennettyä 'kuivaa' aikaa syömällä puuropäiviä viikoittain. Minä pidän herneruuasta, eikä itsetehty hernekeitto tai -muhennos tule kalliiksi, jos tekee kasvisversion. Päätä, mikä olisi niin hieno juttu jouluksi, että sitä varten kannattaa nuukailla tämä loppu vuosi.  Jos saisit tuota, luottokorttivelkaa pienemmäksi sekin auttaa vähän taloudenpitoa. 

Vierailija
117/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita kirjanpito omista menoista.  Tee kunnollinen excel-taulukko. Ei liian montaa saraketta, jottei totuus peity. Ja sitten merkitset päivittäin aivan kaikki menot sentin tarkkuudella.

asumiskulut ( vuokra sähkö vesi)

ruoka kotona

ruoka ulkona ( sis ruoka juoma)

vaatteet

puhtaus

kauneus& terveys

matkat

jne. mitä kuluja sinulla on

siitä näet mihin raha menee ja onko se järkevää. Johtaa pysyvästi harkittuun talouteen

tutustu: 

https://www.takuusaatio.fi/hallitserahojasi/omien-tulojen-ja-menojen-se…

Vierailija
119/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele masentumaan siitä kun ostat jotain. Niin minäkin teen.

Vierailija
120/210 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita Ozempic lääkitys kun se auttaa mielihalujen estossa kuten herkuttelussa.

Ehdottomasti lisälasku kuukaudessa, ikivanha ruttunaama ja suolisto-ongelmia.

Ei kaikista tule rumia ja suolisto-ongelmat menevät ohi. Lääke maksaa toki mutta vastaavasti ei tule syötyä ehkä niin paljon tai hankittua tavaraa. Ainakin spontaanien ostosten teko jää pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi