Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisi lopettaa tuhlailun?

Vierailija
10.08.2024 |

Elän välillä pitkiäkin aikoja tosi vähillä rahoilla ja sitten kun sitä rahaa vihdoin saan, niin ostan lohdutukseksi kaikkea ihanaa. En tosin edes mitään älyttömän kallista tai tarpeetonta, mutta vähän parempaa kosmetiikkaa, savukalaa, jäätelöä, alkoholia jne.

Nytkin odotan jo veronpalautuksia ja mietin, että mitä niillä ostan.

Kommentit (210)

Vierailija
121/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sen ostelun tilalle voisi keksiä? Olisiko vaikka jotain sosiaalista toimintaa? Harrastuksia? 

Minulle tällä hetkellä iloa tuo marjastus. Muutenkin luonnossa liikkuminen on kivaa. 

Vierailija
122/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja lopeta suurten tukien nosto niin ei varmasti jää rahaa tuhlailuun ja ongelma ratkaistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella erottamaan halu ja tarve. Tätä opetetaan myös peruskoulussa. 

https://peda.net/pori/perusopetus/opetus/tukimateriaalit/o/kjvk/materia…

Vierailija
124/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tuolla pedanetin sivulla - tuo on ihan hyvä tehdä yksinkin. Mietin, että jos tekisin tehtävän heti ja parin viikon päästä asian hauduttua alitajunnassa, muuttuisivatko vastaukseni. 

Vierailija
125/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän puhelimessa puutelistaa. Laitan listalle asioita, joita oikeasti tarvitsen, mutta en ole vielä löytänyt sopivia, ehtinyt ostaa tai on isompi kalliimpi ostos. Sitten kun iskee ostoshimo, katson listalta ostettavaa. Tai päinvastoin katson, onko haluamani asia oikeasti edes puutelistalla. Jos ei ole, en oikeasti tarvitse sitä. 

Mutta olen myös sitä mieltä, että jos melkein aina on vähän rahaa, niin välillä tulee jokin henkinen tarve ns. tuhlata eikä siinä ole mitään pahaa. 

Vierailija
126/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän puhelimessa puutelistaa. Laitan listalle asioita, joita oikeasti tarvitsen, mutta en ole vielä löytänyt sopivia, ehtinyt ostaa tai on isompi kalliimpi ostos. Sitten kun iskee ostoshimo, katson listalta ostettavaa. Tai päinvastoin katson, onko haluamani asia oikeasti edes puutelistalla. Jos ei ole, en oikeasti tarvitse sitä. 

Mutta olen myös sitä mieltä, että jos melkein aina on vähän rahaa, niin välillä tulee jokin henkinen tarve ns. tuhlata eikä siinä ole mitään pahaa. 

Yksi tuttu kertoi samaa tuhlailun henkisestä näkökulmasta. Kun päivästä ja kuukaudesta toiseen joutuu laskemaan senttejä, joskus on saatava nauttia, saatava palkkio. Hän sanoi tuhlaavansa joka tilipäivä 20€, se oli se palkkio. että nousee ylös työpäivinä ja tekee kaikki ekstravuorot.

Vierailija
127/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostelee kaikkea turhaa, niin kyllä se on tämän maapallon kannalta myös paha asia, jos asiaa miettii muutakin kuin oman nautintonsa kautta. Ei tämä pallo kestä meidän kuluttamistamme. 

Vierailija
128/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paljon miettinyt samaa. Kun tottuu olemaan vähissä rahoissa, tilillä oleva ylimääräinen raha "polttelee" ja hermostuttaa. Vasta kun se on käytetty, tulee normaali olo.  

Seuraan kulutusta ja mm. merkkaan kalenteriin nolla euron -päivät, se on aika palkitsevaa. Minulla on useampia tilejä eri tarkoituksiin. Kun saan rahaa, siirrän niille pieniä summia. Joskus joudun käyttämään niitä, mutta säästökokemus on myönteinen, vaikka se olisi pienikin.

Vierailija
129/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittele jonkin arvokkaan hankintaa, sähköpyörän, ulkomaan matkan tms. Säästät etukäteen, vaikka aika olisi pitkä se juuri sinua kasvattaisi ulos tuosta tuhlailemisen riippuvuudesta syntyvästä hetken mielihyvästä.

Vierailija
130/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yksi rahasto, kuvittele sen olevan joku tamagotsi jota ruokit.

Vierailija
131/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yksi rahasto, kuvittele sen olevan joku tamagotsi jota ruokit.

Kiva vertaus!

Vierailija
132/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jos on taloudelllisesti todella tiukkaa niin, ettei kertakaikkiaan voi mitään ylimääräistä ostaa, silloin ei pidä ostaa.

Itse ostan, kun on varaa hankintoihin ja saatan laittaa sen ostokseni hyllylle, odottamaan tulevaisuutta. Teen näin, koska tienaan epäsäännöllisesti ja tiedän, että ei ehkä ole ympäri vuoden varaa samalla tavalla ostaa. Sitten kun varat eivät salli ostamista, voin sen aiemmin tekemäni ostoksen ottaa käyttöön ns. rahattomana aikana ja ilahduttaa itseäni.

Jos haluaa elämäänsä jotain, voi jopa hankkia asioita sitä silmällä pitäen ja toive voi joskus jopa toteutua. Itse halusin joskus puutarhan, mutta minulla ei ollut ajatustakaan siitä, kuinka sellaista ikinä itselleni saisin. Päätin silti ostaa itselleni puutarhakoristeen, vaikka asuin kerrostalossa. Vuosia koriste nökötti kerrostalokodissani, kunnes tapasin tyypin, jonka kanssa muutimme rivitaloon. Sain siis puutarhani. Ja se koriste pääsi sinne myös.

Vierailija
133/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jäätelö ole tuhlailua vaan elämästä nauttimista. Minulle ainakin kuuluu yksi jäätelö tai pulla työviikon jälkeen. 

Vierailija
134/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ymmärrän, mulla on ongelmana se, että palkka tulee lähes käytettyä parin ensimmäisen viikon aikana ja sitten loppu kolmen viikon aikana oon keppikerjäläinen. Kun osaisin tuon kolmen viikon kulutuksen kopioida pariin ensimmäiseen viikkoon, säästöön jäisi aina kiva summa.

Vierailija
135/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinaan vastaavassa tilanteessa nostanut käteisenä sen summan, joka minulla oli varaa käyttää mielitekoihin. Muuten maksoin laskut ja välttämättömät menot netissä ja kortilla. Se toimi minulle.

Nyt olen pitkän aikaa ratkaissut rahojen riittämisen budjetoinnilla. Minulle toimii tarkka budjetointi. Olen laskenut eri menojen vuosikulut ja jakanut ne tasasummaisiksi kuukausikuluiksi. Joihinkin menee aina sama summa kuukaudessa, esim. ruokaan. Joihinkin taas ei mene joinakin kuukausina rahaa ollenkaan, esim. auton kulut tulevat epätasaisesti vuoden mittaan. Kun olen budjetoinnut auton kulut, niin tuleviin maksuihin kertyy puskuria niinä kuukausina, joina auton kulut ovat pienet.

Suosittelen budjetointiin tutustumista ja kokeilua. Jos on luottokorttivelkaa, niin sitä kannattaisi alkaa lyhentämään. Ja jos mahdollista, niin voisi laatia suunnitelman kuinka pääsisi luottokorttiveloista pitkällä tähtäimellä eroon. Velan korot kasvattavat lainatun rahan summaa.

Tsemppiä ap:lle raha-asioiden hoitamiseen. Kannattaa kokeilla mikä itselle toimii. On rauhoittavaa ja voimaannuttavaa, kun saa raha-asiat haltuun.

Vierailija
136/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiertele kaupoissa, en edes kirpputoreilla. Ostan netistä mitä tarvitsen. Joskus selailen netin vaatekauppoja ja jopa kerään jotain ostoskoriinkin. Sitten harkitsen eli nukun yön yli ja tyhjennän korin seuraavana päivänä. 

Olen ollut shoppailija, enää ei ole varaa ylimääräiseen. Jotenkin myös vapauttavaa ja helppoa kun ei voi ostella mitään ostamisen ilosta.

Vierailija
137/210 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti

En todellakaan ole jättämässä kosmetiikkaa pois, aivan hullu ajatuskin luopua melkein ainoasta harrastuksesta. Alkoholi tuo mulle myös valtavasti iloa, ostan sitä ehkä kerran kuukaudessa. Mun tilin saldo ei tiedä mihin se ylimääräinen menee, joten ihan yhtä paljon haittaa, jos se menee ruokaan. Mutta ongelma ei ole se, että mitä ostan vaan se, että ostan vaikka ei ole varaa.

Ap

Jos et ole valmis tekemään mitään muutoksia, niin miksi edes teit tämän aloituksen? Sorry ap, mutta sinun asenteellasi tulet olemaan ikuisesti rahaton.

Ehkä sinun kannattaa panostaa siihen että alat tienata paremmin. 

Vierailija
138/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

osta jotain tarpeellista, lopuilla voi vähän hummailla

No kun ei mulla olisi oikeasti varaa hummailla yhtään.

Ap

Tiedätö, kyllä sinulla on varaa hummailla, ethän muuten sitä tekisi. Selvästi et ole koskaan ollut oikeasti rahapulassa. En minä hummailua tuomitse, mutta tamän kaltaiset aloitukset on niin turhia.

Ei mulla ole. Olen välillä montakin päivää syömättä mitään kunnollista ja luottokortin vedän joka kuukausi tappiin ja lyhennän sitä vain minimin verran.

Ap

No jos toi tilanne on tommonen ja oikeasti kärsit siitä niin lopeta luottokortti. Maksat pois ja kortti saksilla halki. Jos olet valmis näin radikaaliin vetoon, niin ongelmasi on pitkälle ratkaistu. 

Vierailija
139/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli muutama vuosi sitten tilanne, että piti säästää asunnon käsirahaa varten. Aloin käyttämään Spendee-nimistä sovellusta tulojen ja menojen seuraamiseen. Sinne voi itselleen luoda kuukausibudjetin ja omia kategorioita erilaisille kuluille.

Oli silmiä avaavaa huomata, että olin vuodessa esim käyttänyt 300€ alkoholiin 😬 joka on ihan turha kulu useimmiten. On ok käydä kesällä terassilla ystävien kanssa, sellaisessa tilanteessa en ala tuntemaan huonoa omatuntoa. Mutta nykyään teen kotona alkoholittomat saunajuomat limsakoneella itselle ja miehelle joka lauantai, terveyskin kiittää.

Olen jatkanut sovelluksen käyttöä edelleen vaikka enää ei tarvitse asuntoon säästää. Siihen oman kulutuksen seuraamiseen jää koukkuun, kannattaa kokeilla!!

PS. Katsoin spendeestä huvikseni, että kosmetiikkaan olen kuluttanut vuosittain keskimäärin vain noin 150€ (käytössä ihan perus markettikamaa) jos siis tekisin uuden kuukausibudjetin, olisi kosmetiikalle käytettävissä 12,5€/kk. 

Vierailija
140/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeat elättämään yhtä ulkkkaria nurkissasi, niin tuhlailuun ei ole enää rahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi