Miten voisi lopettaa tuhlailun?
Elän välillä pitkiäkin aikoja tosi vähillä rahoilla ja sitten kun sitä rahaa vihdoin saan, niin ostan lohdutukseksi kaikkea ihanaa. En tosin edes mitään älyttömän kallista tai tarpeetonta, mutta vähän parempaa kosmetiikkaa, savukalaa, jäätelöä, alkoholia jne.
Nytkin odotan jo veronpalautuksia ja mietin, että mitä niillä ostan.
Kommentit (210)
Perseilysi saastuttaa planeettaa.
Esim monia muotivaatteita tehdään surkeissa oloissa Aasiassa.
Moni tuote tulee myös Afrikasta kuten suklaa tai ruusut ja niitä viljeleviä naisia ahdistellaan usein seksuaalisesti. Lapsityö- voimakaan ei ole kaikkialla pois suljettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukana en oppisi ikinä tuhlailemaan, se on niin vastenmielistä ja luonnotonta että ostetaan turhaa roinaa.
En osta turhaa roinaa.
Ap
Mikä ongelma sinulla sitten on? Ilmeisesti tarvitset kaiken sen ekstrakosmetiikan, jäätelön ja alkoholin.
Jatka samaan malliin.
Vihdoinkin neuvo, jota AP odotti! 😀
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa alkaa ostaa osakkeita. Saa saman ostokokemuksen, paitsi raha on yhä tallella ja tulee jatkossa enemmän itselle.
Tai vaikka avaa S-pankissa arvo-osuustilin ja ostaa siellä kympillä rahasto-osuuksia. Siinähän se aika kuluu kun vertailee eri rahastojen painotuksia ja firmoja. Jo yhden rahasto-osuuden hankkiminen huolellisen harkinnan perusteella vie aikaa. Talousuutisia voi lukea ilmaiseksi vaikka Yahoo Financesta tai sitten käy kirjastossa lukemassa Kauppalehteä jne.
Osakkeissa ei Osta ja unohda-strategia sovi kaikkiin firmoihin. Itse en sijoittaisi firmaan, jonka hallituksessa on esimerkiksi valtaosa yhden suvun väkeä tai aikaisemmin valtaisia munauksia aikaisemmalla urallaan tehneitä hallitusammattilaisia. Firmojen hallitusten jäsenet ovat julkista tietoa. Kannattaa ottaa selvää niistä taustoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua auttoi viikon totaalinen ostolakko - voit myös mennä päivän kerrallaan ja katsoa kuinka pitkään kestät. Nyt kirjoitat että ostat vain tarpeen mukaan. Lakko näyttää raa'an totuuden: monet ostot voi jättää väliin. Jatkoin parin viikon kitkuttelun jälkeen aika helposti koko vuoden ilman ostoja, laitoin rahaa vain ruokaan ja pari kertaa kampaajalle.
Mä olen joka kuukausi vähintään viikon tai kaksi ostolakossa, kun ei ole rahaa ostaa edes ruokaa. Luulen, että mun tapauksessa tuo vaan pahentaa asiaa ja saattaa jopa olla koko ongelman alku ja juuri.
Jos joku on pitkään esim. nälässä, niin kyllä hän vihdoin ruokaa saadessa ahmii sitä aivan hullun lailla. Sama käy mulla ostamisen kanssa, mitä kauemmin joudun kituuttamaan, sitä suurempi tarve on ostaa lohdukkeita sitten kun kituutus päättyy.
Ap<
Puhut ihan palturia :D. Väität ettei sinulla ole joskus rahaa ruokaan (jopa kahden viikon ajan!), mutta siltikään et mukamas ole niin nälässä, että ostaisit ihan tavallista ruokaa, vaan kosmetiikkaa.
En ymmärrä tätä kommenttia. Pystytkö vähän selventämään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa alkaa ostaa osakkeita. Saa saman ostokokemuksen, paitsi raha on yhä tallella ja tulee jatkossa enemmän itselle.
Tai vaikka avaa S-pankissa arvo-osuustilin ja ostaa siellä kympillä rahasto-osuuksia. Siinähän se aika kuluu kun vertailee eri rahastojen painotuksia ja firmoja. Jo yhden rahasto-osuuden hankkiminen huolellisen harkinnan perusteella vie aikaa. Talousuutisia voi lukea ilmaiseksi vaikka Yahoo Financesta tai sitten käy kirjastossa lukemassa Kauppalehteä jne.
Osakkeissa ei Osta ja unohda-strategia sovi kaikkiin firmoihin. Itse en sijoittaisi firmaan, jonka hallituksessa on esimerkiksi valtaosa yhden suvun väkeä tai aikaisemmin valtaisia munauksia aikaisemmalla urallaan tehneitä hallitusammattilaisia. Firmojen hallitusten jäsenet ovat julkista tietoa. Kannattaa ottaa selvää niistä taustoista.
Okei. Tätä voisin tutkia. Selkeästi mun pitää saada rahat pois käsistäni, muuten käytän ne.
Ap
"Nytkö sanot, että ostat uuden purnukan vasta, kun entinen on tyhjä? Kuinka jumalattoman kalliita tuotteita ostat, jos ne on sun harrastus ja shoppailuongelma?
Ethän nyt vain kaunistele tilannetta?"
Tuloihini nähden liian kalliita. Ja joskus saattaa olla sellainen tilanne, että samaan aikaan on loppumassa useampi tuote (puhdistustuotteet, kasvovesi, seerumi, silmänympärysvoide, päivävoide, kasvoöljy, kinesioteipit, shampoo, hoitoaine, vartalovoide, muotovaahto) niin saahan noihin menemään useamman satasen vaikka ei mitään kultahippurasvoja ostaisikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästämiseen ja sijoittamiseenkin jää koukkuun, kokeilepa!
Jep. Palkitsevan tunteen voi saada myös hintavertailujen tekeminen ja tunne, että sai jotain halvemmalla, tai että on onnistunut lykkäämään hankintaa kuukaudella tai kahdella, että rahaa jäi tässä kuussa säästöön.
Meillä kahden kuun ruokalaskun ero oli reilu kolmesataa. Summa pysäytti suuruudellaan ja löytyi vapaaehtoinen tarjoushaukaksi. Haukansilmissä saattaa ajokortti siinnellä kaukaisuudessa.
Hyvä ap, elämä on valintoja täynnä. Jos koet, että tarvitset kaiken tuon kosmetiikan, sitten hankit sen ja elät kituuttaen. Kukaan muu kuin sinä itse ei pysty muuttamaan tilannettasi.
Köyhä ei voi "harrastaa" kosmetiikkaa. Tuotteet ostetaan todelliseen tarpeeseen ja niidenkin pitää olla edullisia. Marketista löytyy monia ihan hyviä.
Jos valittaa rahan puutetta niin oletan että siinä vaiheessa on jo karsittu kaikki mitä ei oikeasti tarvitse.
Hyvä ruoka varmasti antaa enemmän iloa kuin jotkut purnukat ja alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan saa samaa ostokokemusta, kun osakkeista ei saa mitään konkreettista käteen samantien.
Aika monet shoppailee netissä. Silloinkin palkinto tulee siitä ostotapahtumasta, ei siitä kun paketti pitää vaivautua hakemaan jostakin.
Itse kärsin myös tuhlailusta, mutta hyvän palkan ja varallisuuden vuoksi sillä ei ole mitään merkitystä taloudelliseen tilanteeseen. Tosin hävettää jotkin turhat ostokset.
1) shoppailet tylsyyteen -> harrasta muuta esim. polkujuoksua
2) olet dopamiinikoukussa -> katkaise kierre ja kärsi vieroitusoireet
Mulla auttoi, kun aloin säästämään yhteen rahastoon, jossa oli minimimerkintä 10 000e. Kun sain summan kasaa, myöhästyin eli kulut ovat nousseet liian korkeaksi, koska rahasto tuotti hyvin. Korkeiden kulujen jälkeen vain keskknkertaisesti. Sain tyhmän tavan katkaistua. Välillä sorrun edelleen lohtushoppailemaan, jos stressi nousee liian suureksi. Ei ole helppoa, mutta irti pääsee.
Kokeile mennä T Ö I H I N !!!!
Kummasti loppuu se hussuttaminen, kun joutuu itse tienaaman rahansa. Demaripiruthan kyllä taitaa sen muiden rahojen hussutuksen, kun ei ole itseltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama.
Hetken aikaa (eli parisen viikkoa palkkapäivän jälkeen) pystyn pidättäytymään ostelemisesta, ja on melkein hyveellinen olo, kunnes keksin jotain "todella tärkeää" ostettavaa.
Pystyn todella hyvin perustelemaan itselleni nämä "tarpeelliset" ostokseni.
Ja sitten kärvistelen seuraavaan palkkapäivään asti. 🙈
Sinunlaisia naisia on nykyään tämä maa täynnä ja se on yksi syy, että miksi olen pidättäytynyt parisuhteesta. Raha käytetään kaikkeen turhaan ja mitään oikeasti konkreettista ei loppujaan omisteta. Ollaan sitten takalisto auki, kun ei riitä tili edes yhtä kuukautta. Teidänlaisten kanssa on ihan turha edes yrittää rakentaa mitään tulevaisuutta, kun kallis meikki tai Marimekon laukku on tärkeämpi kuin vaikkapa oma asunto mukavalta alueelta.
Osta joka kuukausi tekokulli ja hankaa sillä suolenpätkääsi oikein antaumuksella. Sitten myyt sen jollekkin pervolle 5kertaiseen hintaan. Rahat riittää sitten. Laita vinkki myös niksi pirkkaan ja taas tulee rahaa.
Ostohaluni loppuivat kun tajusin että erillisyydentunteeni ei parane tavaraa haalimalla, vaan turhaa rahan tuhlaamista seuraa vain paha morkkis.
Kortit kotiin, 50€ taskuun jos sitäkään.Tee vaikka kiva matka kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile mennä T Ö I H I N !!!!
Kummasti loppuu se hussuttaminen, kun joutuu itse tienaaman rahansa. Demaripiruthan kyllä taitaa sen muiden rahojen hussutuksen, kun ei ole itseltä pois.
Hanki sinäkin joku oikea työ. Persujen puoluetoimiston trollaaminen ei ole tuottavaa työtä.
Eiköhän se lopu kun rahat loppuu.
Nytkö sanot, että ostat uuden purnukan vasta, kun entinen on tyhjä? Kuinka jumalattoman kalliita tuotteita ostat, jos ne on sun harrastus ja shoppailuongelma?
Ethän nyt vain kaunistele tilannetta?