Miten voisi lopettaa tuhlailun?
Elän välillä pitkiäkin aikoja tosi vähillä rahoilla ja sitten kun sitä rahaa vihdoin saan, niin ostan lohdutukseksi kaikkea ihanaa. En tosin edes mitään älyttömän kallista tai tarpeetonta, mutta vähän parempaa kosmetiikkaa, savukalaa, jäätelöä, alkoholia jne.
Nytkin odotan jo veronpalautuksia ja mietin, että mitä niillä ostan.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Tuhlailun voi lopettaa yhtä "helposti" kuin ongelmajuomisen. Kun ihminen on johonkin oikein koukussa, niin se ei pysty lopettamaan sitä kaikista haitoista huolimatta.
Näin. Alkoholisti tavallaan "puutuu" opittuun, niin kun vain tämän yhden otan.
Kun joku uskaltaa mennä asian ytimeen, hän ei siis tahdokaan raitistua.
Ostaminen on ainakin tietyssä iässä yhtä lapsellista, kun ottaa tilalle jotain muuta, voi innostua siitä, kuten vaikka rahastot ja seuraaminen.
Silloin pitää ostaa kun sitä rahaa kerrankin on minusta siten tulee se kausi kun ei ole mitään. Siten surettaa kun ei ostanutkaan silloin mitään. Ostamanen välillä piristää mieltä alakulosuutta ja tylsyyttä minusta. Rahasta pihtaaminekin on kivaa minusta välillä. Näkee kuinka paljon sitä jää itselle kun ei tuhlaa. Siten on taas kiva ostaa jotain kun on kerännyt sitä..
Eihän sitä tuolla ajatusmaailmalla ja elämäntyylillä voi lopettaa etkä varmaan haluakaan. Turhaan kyselet täältä.
itsekuria se vaatii niinkuin moni muukin asia
Komppaan muita jotka kehottaa sua budjetoimaan ja siirtämään rahat pois tililtä ennen kuin käytät ne. Jos elää niin, että katsoo vasta kuukauden lopuksi onko tilillä rahaa jäljellä, ei sitä yleensä ole. Jos et ole aiemmin budjetoinut, tässä konkreettisesti miten itse budjetoisin:
1. Laske, paljonko sinulla menee pakollisiin kuluihin (vuokra, liikkuminen, ruokakuukaudessa rahaa.
2. Muista laskea myös kulut, jotka eivät mene kuukausittain, vaan esim. kerran-pari vuodessa (esim. vakuutus tai harrastemaksu). Jaa laskun suuruus sillä, kuinka monta kuukautta laskun maksamiseen on jäljellä ja laita tämä määrä sivuun joka kuukausi, jotta laskun saadessasi sinulla on valmiina rahat sen maksuun.
3. Mieti, paljonko haluat käyttää rahaa kuukaudessa hupiostoihin, esim. kosmetiikkaan, alkoholiin, tapahtumiin yms.
4. Mieti, paljonko tuloista jää säästöön tai sijoituksiin laitettavaksi.
5. Laita rahat säästöön/sijoituksiin ENSIMMÄISENÄ palkan tultua. Näin rahaa todella jää säästöön sen verran kuin suunnittelit.
Vinkkejä:
- Verkkopankissa voit tehdä useita pankkitilejä. Ainakin OP:lla tilien tekeminen on maksutonta. Mulla on esim. laskuja varten oma tili, johon siirrän kuukausittain rahaa laskuja varten ja "lomatili", johon säästän jotta voin törsätä lomalla vähän enemmän. Lisäksi tietysti puskuritili.
- Säästä ensin rahaa puskuritilille, jotta sinulla on puskuria yllättäviä menoja varten, ei jos, vaan kun niitä tulee. Sitten kun olet saanut haluamasi kokoisen puskurin säästettyä, laita säästöt rahastoon tai vaikka ASP-tilille.
- Kun olet tehnyt budjetin, mieti, kuinka paljon enemmän saisit säästöön, jos tinkisit muista kuluista. Esim. 50€ enemmän kuussa säästöön tekee vuodessa 600 € enemmän säästöjä. Haaveile vähän, mitä voisit tehdä säästämilläsi rahoilla. Se motivoi säästämään.
- Komppaan myös muita tossa psykologisen puolen miettimisessä. Itse olen impulsiivinen ja mulla on tapana tehdä asioita, jotka hetkellisesti lievittää stressiä tai ahdistusta pidemmän aikavälin tavoitteiden kustannuksella. (Esim. tehdä heräteostoksia, viivytellä epämukavien asioiden hoitamista tai roikkua puhelimella sen sijaan että tekisin jotain hyödyllistä). Mun on vaikea laittaa itelleni rajoja rahan- ja ajankäytön suhteen, minkä takia pyrin tekemään suunnitelmia etukäteen olettaen että tulevaisuuden minä ei tee fiksuja valintoja jos saa päättää, joten päätökset pitää tehdä etukäteen eikä vasta siinä hetkessä.
Tsemppiä törsäilyn lopettamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Suojakerroin kun estää D vitamiinin hyvän imeytymisen . Antakaa edes puoli tuntia pvässä ihon olla ilman suojaa se jo kerryttää kunnon vitskut !
Sen saa jo kun kulkee kämmenselät ilman aurinkosuojaa. Suurin osa tekee niin jo nyt.
Osta vain sitä mitä ilman et tule toimeen. Toimii!!
Naulan kantaan!
Lopeta tupakanpoltto, alkoholinkäyttö ja päihteiden käyttö. Rahaa säästyy ja terveys paranee. Lopeta juhliminen, bileissä, ravintoloissa ja festareilla käyminen. Aikaa ja rahaa säästyy. Älä käy kahviloissa, älä tilaa noutoruokaa. Lopeta ravintoloissa, pizzerioissa ja pikaruokapaikoissa käyminen. Valmista ruokasi kotona. Älä tee lomamatkoja äläkä matkusta kaukokohteisiin.
Budjetoi, vertaile hintoja, karsi turhia menoja, hanki lisätuloja, tee keikkatöitä, SÄÄSTÄ, SÄÄSTÄ JA SÄÄSTÄ. Tee ostoslista ennen kauppaan menoa. Kerää lenkkeillessä pulloja ja tölkkejä ja laita pullopanteista saadut rahat säästöön. Lainaa kirjastosta talousaiheisia kirjoja ja seuraa talous- ja sijoitusblogeja. https://osakesijoittaja.fi/sijoittajan-tyokalut/sijoitusblogit/
Vierailija kirjoitti:
Pääät tehdä asennemuutoksen. Tarvittaessa hakeudut testeihin, onko impulsiivinen ja holtiton rahankäyttö esimerkiksi ADHD:ta.
Opettelet järkevää rahankäyttöä ja säästämistä. Käytät ostoksia maksaessa käteistä rahaa. Liityt Marttoihin ja menet Marttojen talouskurssille. Opettelet laittamaan kotiruokaa ja leipomaan ja siivoat itse. Hyödynnät päivittäistavarakauppojen ilta-alennukset. Korjaat vaatteet kotona. Teet itse ja vältät kaikkia kotiin ostettavia palveluita.
Varaat ajan pankkiin sijoitusneuvojalle ja aloitat tavoitteellisen säästämisen. Et ota ainuttakaan osamaksusopimusta, kulutusluottoa ja pikavippiä. Kilpailutat kodin sopimukset: Vakuutukset, sähkön, puhelinliittymät jne. Irtisanot turhat lehtitilaukset, Netflixit ja kuntosalijäsenyydet. Maksat laskut ajoissa, niin Sinulle ei tule maksumuistutuksia ja perintäkuluja.
Rahankäyttö ja talousasiat opetetaan lapsille kotona. Mitä Sinun äitisi ja isäsi on opetta
Tässä entinen persaukinen. Jotenkin järki kasvoi ja aloin miettimään raha-asioitani. Istuin pöydän ääreen ja laskin paperille, paljonko rahaa kuluu minulla kuukaudessa pakollisiin menoihin. Siis asumiskulut (vastike, sähkö, vesi, muut hankinnat), ruokakulut noin, kulkeminen, lääkkeet+lääkäri noin, vaatteet, puhtaus ja ilot (ulkona syömiset ym ylimääräinen. Pääsin lopputulemaan, että säästellen eläen pärjää 800 eurolla kuussa (oma velaton asunto). Noni. Tämä summa ensiksi merkitään vihkoon. Sitten joka osto tai maksu vähennetään siitä. Paperilla näkee, kuinka raha vähenee koko ajan ja harkinta kasvaa mihin pennosiaan käyttää. Kuun lopussa on käyttää enää muutama euro mutta hyvä, oon pärjännyt koko kuun 800 eurolla. Ei katsota, paljonko pankkitilillä on, vaan paljonko vihkon sarakkeessa viivan alla on. Ja sitten. Tuloistani on jäänyt toiselle tilille siirrettäväksi monta, monta sataa euroa. Sinne kertyy puskuri ja säästöt. Siis tuo alkusumma oli alunperin pienempi mutta elinkustannusten kasvaessa olen nostanut sitäkin. Minulle on tähän menojen seurantaan riittänyt pieni sininen vihko mutta jokainen valitkoon itselleen sopivamman jutun. Nyt vuosien kuluttua tämä säästömalli on tuonut minulle vakaan talouden, pystyn maksamaan kalliit remontit, ostamaan mitä haluan käteisellä eikä minulta puutu mitään. Ja olen oppinut erottamaan halun ja tarpeen. Olen tyytyväinen elämääni.
..
Turhan roinan ostaminen on sitää samaa itsehillintä prosessin oppimattomuutta kuten ylensyönti. Katsokaa ympärillenne 80% ihmisistä on turvonneet epäinhimmillisiin mittoihin parin viimeisen vuosikymmenen aikana. Mielestäni lihavuus ja tuhlailu korreloivat toisiaa., mitä suurimmissa määrin. Molemmissa tapauksissa tuhlataan materiaa, toisessa ruokaa ja toisessa tapauksessa varallisuutta.