Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisi lopettaa tuhlailun?

Vierailija
10.08.2024 |

Elän välillä pitkiäkin aikoja tosi vähillä rahoilla ja sitten kun sitä rahaa vihdoin saan, niin ostan lohdutukseksi kaikkea ihanaa. En tosin edes mitään älyttömän kallista tai tarpeetonta, mutta vähän parempaa kosmetiikkaa, savukalaa, jäätelöä, alkoholia jne.

Nytkin odotan jo veronpalautuksia ja mietin, että mitä niillä ostan.

Kommentit (210)

Vierailija
141/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli muutama vuosi sitten tilanne, että piti säästää asunnon käsirahaa varten. Aloin käyttämään Spendee-nimistä sovellusta tulojen ja menojen seuraamiseen. Sinne voi itselleen luoda kuukausibudjetin ja omia kategorioita erilaisille kuluille.

Oli silmiä avaavaa huomata, että olin vuodessa esim käyttänyt 300€ alkoholiin 😬 joka on ihan turha kulu useimmiten. On ok käydä kesällä terassilla ystävien kanssa, sellaisessa tilanteessa en ala tuntemaan huonoa omatuntoa. Mutta nykyään teen kotona alkoholittomat saunajuomat limsakoneella itselle ja miehelle joka lauantai, terveyskin kiittää.

Olen jatkanut sovelluksen käyttöä edelleen vaikka enää ei tarvitse asuntoon säästää. Siihen oman kulutuksen seuraamiseen jää koukkuun, kannattaa kokeilla!!

PS. Katsoin spendeestä huvikseni, että kosmetiikkaan olen kuluttanut vuosittain keskimäärin vain noin 150€ (käytössä ihan perus markettikamaa) jos siis tekisin uuden ku

Hyvä, jos jollekin sopii tollanen rahankäytön seuranta. Mua itseäni suorastaan ahdistaa jo ajatuskin joka ostoksen merkkaamista ylös, ei tilisi mitään. Mulle on selvää, mikä on tarpeellista ja mikä ei ja turhat jutut jää itsestään pois. Ruokaostoksissa en pihistä.

Vierailija
142/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osa rahasta kuluu tuhlailuun ja sitten eletään viikkoja puurolla, asia vaatii kyllä toimenpiteitä ;)

Mieti, mitä ruokia voit ostaa heti tilipäivänä niin, että niitä on seuraavaan tilipäivään saakka. Hernekeittopurkkeja voi ostaa vaikka vuodeksi, mutta osta tilipäivänä yksi purkki jokaiselle viikolle ennen tilipäivää. Jos pidät tonnikalasta tms. osta sitäkin jemmaa. Tomaattimurskakaan ei ole kallista ja siitä on helppo tehdä keittoa. Onko sinulla edes  pientä pakastelokeroa? Varaa sinnekin hätävaraa: leipää, lihaa tms. Tilipäivänä hankit koko jaksolle peruselintarvikkeet, tuoretavaraa voi täydentää.

Osta paperit yms. samoin tilipäivänä koko kuukaudeksi.

Kun et näe nälkää, ei iske samanlainen tuhlailu- ja palkitsemisvimma seuraavana tilipäivänä. Ja toisaalta kun maksaa laskut ja ostaa ruuat tilipäivänä, tilillä ei ole niin paljon tuhlailuvaraa, että ehkä se ei polttelekaan samalla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti opit laittamaan rahaa sivuun, normisti 3kk tulot pitäisi olla varoiksi. Eikä tähän käy syyksi että tulee niin vähän rahaa, järjestelykysymys hankinnoissa. Esim. kaikki ruokailu itse valmistettua, keitot tosi halpoja 2-3:ksi päiväksi kerralla. Käsittämättömät hankinnat kk maksuilla :(, niitä kertyy hallitsemattomasti liikaa toisille tuloihin nähden.

Tsemppiä ja ala säästämään.........

Vierailija
144/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna säästäisin. Hyvin vähällä pärjää. Onni ei tule tavarasta vaan ihmisistä/läheisistä. Aloita säästäminen ja huomaat miten pienistä puroista kasvaa suuri

Vierailija
145/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttoi vaihtaa kosmetiikka halvempiin tuotteisiin. Löytyy ihan yhtä hyviä, kun katsoo tarkkaan, mitä ostaa. Lue netistä vertailuja. Kallis ei ole aina paras. Halvoissa on huonojakin, mutta pitää tietää, mitä ostaa. Vertaile. Suosikkituotteet ostan alesta, en normaalilla hinnalla. 

Ole kiltti ja aloita keskustelu niistä edullisista kosmetiikkatuotteista, jotka on enemmän kuin hintansa väärttejä. Yrityksen ja erehdyksen kautta ostaminen tulee kalliiksi sekin. 

Kiko Milano, Stockmann on tuonut Suomeen. Olen vuosia ostanut ulkomaan reissuilla. Esimerkiksi huultenpohjustustuote lyö laudalta hyvinkin kalliiden merkkien vastaavan, joissa pramea pakkaus nostanee hintaa.

Vierailija
146/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin auttaa ottamallla rahasi säilytykseen.

Vierailija
147/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

osta jotain tarpeellista, lopuilla voi vähän hummailla

No kun ei mulla olisi oikeasti varaa hummailla yhtään.

Ap

Tiedätö, kyllä sinulla on varaa hummailla, ethän muuten sitä tekisi. Selvästi et ole koskaan ollut oikeasti rahapulassa. En minä hummailua tuomitse, mutta tamän kaltaiset aloitukset on niin turhia.

Ei mulla ole. Olen välillä montakin päivää syömättä mitään kunnollista ja luottokortin vedän joka kuukausi tappiin ja lyhennän sitä vain minimin verran.

Ap

Mitä lasket kunnollisiin syötäviin? Mitä syöt rahattomina päivinä?

Lähinnä puuroa. Kunnolli

Ylipainoa tuskin on jos puurolla elät! 

Vierailija
148/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä vaatteita on ale myynnissä ja uikkareita sekä kesä sandaaleja.Ne kannattaa ostaa nyt. Muuten voi säästää kun jatkaa vedellä shampoot ja ripsivärin sekä astianpesuaineen. Siten ettei osta uutta kuin vasta seuraavassa kuussa. Ei oo pakko ostaa just nyt pesuaineita tai pyykinpesunesteitä vaan jatka vedellä. Tee kunnon joulusiivous sitten uusilla aineilla vasta. Siirrät vähän eteenpäin menoja ja risteillyitä. Jos rahaa on vähän voit käyttää fairyä siivotessa ja vessanpyttyyn. Aika iso säästö tulee kun pari kuukautta jaksaa uusiokäyttää vanhat. Osta kenkiin pohjalliset niillä saat lisää aikaa ennen uusien ostoa.Venytä talvitakkien ostoa kevääseen, hinnat putoaa puoleen sekä kirppiksillä että normi kaupoissa.

Vierailija
149/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity demareihin. Ympäröi itsesi ihmisillä, jotka osaavat huoletta elää velaksi. Siinä seurassa ostokäyttätymisesi ei ole tuhlailua, vaan oikeus,

Vierailija
150/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppupeleissä säästäminen ei ole kovin monimutkaista. Ostaa vain tarpeellista, miettii joka kerta ostopäätöstä tehdessään, tarvitsenko tämän oikeasti ja onko sen hintainen, että siihen on budjetissa varaa. Usein löytyy edullisempia vaihtoehtoja valittavaksi, myös Ap:lle niin tärkeästä kosmetiikasta. 

Vierailija
151/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppupeleissä säästäminen ei ole kovin monimutkaista. Ostaa vain tarpeellista, miettii joka kerta ostopäätöstä tehdessään, tarvitsenko tämän oikeasti ja onko sen hintainen, että siihen on budjetissa varaa. Usein löytyy edullisempia vaihtoehtoja valittavaksi, myös Ap:lle niin tärkeästä kosmetiikasta. 

Kerropa alapekuttaja, mikä edellisessä meni väärin?

Vierailija
152/210 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksesi onperiaatteessa oikea, mutta osalla ihmisistä on niin vähän rahaa käytössään, että vaikka kuinka pohtiija laskee, osa välttämättömistä ostoksista on jätettävä  tekemättä, esim.lääkkeet.

Vierailija
153/210 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vielä. Kertokaa kun tiedätte. 

Ei kun tiedän. Siihen loppuu tuhlailu kun rahat loppuu.

Vierailija
154/210 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ostele.

Vierailija
155/210 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä aloituksia lukiessa aina ihmetyttää miten, jotkut ihmiset sokeasti luottavat että yhteiskunta pelastaa jos jää työttömäksi ja rahat loppuu.

Jos elät aina tilipussin tyhjäksi ja sinulla ei ole mitään säästöjä niin se on todella typerää. Olen jopa opiskelijana sijoittanut joka kuukausi pienen summan rahastoihin ja valmistuessa siellä oli muutama tonni odottamassa. En todellakaan ostellut savukalaa tai kosmetiikkaa vuosiin.

Toivottavasti joku läheinen pelastaa sinut jos tulosi tippuvat. Sossun luukkuun tuskin voi tulevaisuudessa luottaa.

Vierailija
156/210 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin auttaa ottamallla rahasi säilytykseen.

Hah hah!

Vierailija
157/210 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osa rahasta kuluu tuhlailuun ja sitten eletään viikkoja puurolla, asia vaatii kyllä toimenpiteitä ;)

Mieti, mitä ruokia voit ostaa heti tilipäivänä niin, että niitä on seuraavaan tilipäivään saakka. Hernekeittopurkkeja voi ostaa vaikka vuodeksi, mutta osta tilipäivänä yksi purkki jokaiselle viikolle ennen tilipäivää. Jos pidät tonnikalasta tms. osta sitäkin jemmaa. Tomaattimurskakaan ei ole kallista ja siitä on helppo tehdä keittoa. Onko sinulla edes  pientä pakastelokeroa? Varaa sinnekin hätävaraa: leipää, lihaa tms. Tilipäivänä hankit koko jaksolle peruselintarvikkeet, tuoretavaraa voi täydentää.

Osta paperit yms. samoin tilipäivänä koko kuukaudeksi.

Kun et näe nälkää, ei iske samanlainen tuhlailu- ja palkitsemisvimma seuraavana tilipäivänä. Ja toisaalta kun maksaa laskut ja ostaa ruuat tilipäivänä, tilillä ei ole niin paljon tuhlailuvaraa, että ehkä se ei polttelekaan samalla tavalla.

Ehdotan, että Ap ostaa itselleen lahjakortteja 7 päivän ruokaostoksia varten. Mieluummin koprtteja pienillä summilla kuin että ostaisi yhden lahjakortin koko kuukaudeksi. Se voi kadota. Lahjakorttien avulla vähävaraisella on aina rahaa ostaa syötävää. 

Vierailija
158/210 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti opit laittamaan rahaa sivuun, normisti 3kk tulot pitäisi olla varoiksi. Eikä tähän käy syyksi että tulee niin vähän rahaa, järjestelykysymys hankinnoissa. Esim. kaikki ruokailu itse valmistettua, keitot tosi halpoja 2-3:ksi päiväksi kerralla. Käsittämättömät hankinnat kk maksuilla :(, niitä kertyy hallitsemattomasti liikaa toisille tuloihin nähden.

Tsemppiä ja ala säästämään.........

Olen kyllästynyt kuulemaan, että itsetehty ruoka on NIIN edullista. Ei ole, jos asuu yksin eikä ole isoja pakastimia ja säilytystiloja. Monia tuotteita myydään isoissapakkauksissa ja ne vanhenevat ja väljähtyvät yhden hengen taloudessa. Perheellisille kotiruoka on hyvä vaihtoehto.

Vierailija
159/210 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa mikroannos maksaa 4 eur. Ei oo kasviksia leipää eikä mitään mukana. Se kallista on

Vierailija
160/210 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi palkitsevaa kun saa osakkeista osinkoa tai vuokralainen maksaa sijoitusasunnon vastikkeet ja vielä ylikin. Sitten niillä rahoilla on kiva tehdä jotain mukavaa kun ne ovat tulleet ns. ilmaiseksi. Suosittelen jos vain mahdollista, minusta ainakin tuntuu tosi kivalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi