Miten voisi lopettaa tuhlailun?
Elän välillä pitkiäkin aikoja tosi vähillä rahoilla ja sitten kun sitä rahaa vihdoin saan, niin ostan lohdutukseksi kaikkea ihanaa. En tosin edes mitään älyttömän kallista tai tarpeetonta, mutta vähän parempaa kosmetiikkaa, savukalaa, jäätelöä, alkoholia jne.
Nytkin odotan jo veronpalautuksia ja mietin, että mitä niillä ostan.
Kommentit (210)
Ap tyrmää kaikki ideat. Miksi sitten täällä kyselet, jos et aio mitään muutoksia tehdä?
AP täällä moni viittaa just tuohon psykologiseen perspektiiviin, älä please sivuuta sitä. Se on kuitenkin se juurisyy siihen miksi tuhlaat. Eli ei se dokaaminen tai ostelu tuo sitä haluttua fiilistä, kun vain mikrosekunniksi. Ja samalla meni rahat ja luonto ei kiitä kun ostelee turhaan..
Eli korvaavaa ilmaista tekemistä nyt kehiin vaan :)
Mua auttoi yksinkertaisesti se että on pysyvästi onnellisempi tunne kun osa veronpalautuksesta meni tille josta tuli tavallaan pienisummainen luottokortti. Nostan sieltä ja maksan sinne aina takaisin ylimääräiset menot jotta en koskaan ole täysin rahaton. Osan veronpalautuksista sai tosin käyttää kivoihin hankintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikan jätät ensin pois. Ei uutta ja käytä kaikki entiset tuotteet. Se on mukavampikin kun saa hyllyt joskus kunnolla tyhjäksi.
Toinen on alkoholi. Puolita ainakin kulutus jos et kykene lopettamaan.
Jos ruokaan menee vähän ylimääräistä niin ei haittaa niin paljon.
En todellakaan ole jättämässä kosmetiikkaa pois, aivan hullu ajatuskin luopua melkein ainoasta harrastuksesta. Alkoholi tuo mulle myös valtavasti iloa, ostan sitä ehkä kerran kuukaudessa. Mun tilin saldo ei tiedä mihin se ylimääräinen menee, joten ihan yhtä paljon haittaa, jos se menee ruokaan. Mutta ongelma ei ole se, että mitä ostan vaan se, että ostan vaikka ei ole varaa.
Ap
Kosmetiikka on HARRASTUKSESI? Really? Jos et tienaa sillä, mitä normalisoisit kosmetiikan käyttösi ja keksisit jonkun muun harrastuksen? Tyytyisit käyttämään kosmetiikkaa sellaisella tavalla, että niitä ylimääräisiä purkkeja ja purnukoita ei tule enää. Käyttäisit tuotteet loppuun ennen kuin ostat uusia, eikä niidenkään olisi pakko olla kalleimpia markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua auttoi viikon totaalinen ostolakko - voit myös mennä päivän kerrallaan ja katsoa kuinka pitkään kestät. Nyt kirjoitat että ostat vain tarpeen mukaan. Lakko näyttää raa'an totuuden: monet ostot voi jättää väliin. Jatkoin parin viikon kitkuttelun jälkeen aika helposti koko vuoden ilman ostoja, laitoin rahaa vain ruokaan ja pari kertaa kampaajalle.
Mä olen joka kuukausi vähintään viikon tai kaksi ostolakossa, kun ei ole rahaa ostaa edes ruokaa. Luulen, että mun tapauksessa tuo vaan pahentaa asiaa ja saattaa jopa olla koko ongelman alku ja juuri.
Jos joku on pitkään esim. nälässä, niin kyllä hän vihdoin ruokaa saadessa ahmii sitä aivan hullun lailla. Sama käy mulla ostamisen kanssa, mitä kauemmin joudun kituuttamaan, sitä suurempi tarve on ostaa lohdukkeita sitten kun kituutus päättyy.
Ap
Olet tyrmännyt kaikki ratkaisuehdotukset, joita sinulle on annettu. Ongelmasi ei ratkea, jos et muita asennettasi ja tapojasi. Jotain pitää muuttaa eikä vaan selitellä.
Säästämiseen ja sijoittamiseenkin jää koukkuun, kokeilepa!
Vierailija kirjoitti:
Auttoi vaihtaa kosmetiikka halvempiin tuotteisiin. Löytyy ihan yhtä hyviä, kun katsoo tarkkaan, mitä ostaa. Lue netistä vertailuja. Kallis ei ole aina paras. Halvoissa on huonojakin, mutta pitää tietää, mitä ostaa. Vertaile. Suosikkituotteet ostan alesta, en normaalilla hinnalla.
Ole kiltti ja aloita keskustelu niistä edullisista kosmetiikkatuotteista, jotka on enemmän kuin hintansa väärttejä. Yrityksen ja erehdyksen kautta ostaminen tulee kalliiksi sekin.
Vierailija kirjoitti:
Ap tyrmää kaikki ideat. Miksi sitten täällä kyselet, jos et aio mitään muutoksia tehdä?
Ideat jotka olen tyrmännyt, on olleet luokkaa "älä osta mitään". Jos ratkaisu todella olisi noin helppo, niin en kyselisi täällä neuvoja..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikan jätät ensin pois. Ei uutta ja käytä kaikki entiset tuotteet. Se on mukavampikin kun saa hyllyt joskus kunnolla tyhjäksi.
Toinen on alkoholi. Puolita ainakin kulutus jos et kykene lopettamaan.
Jos ruokaan menee vähän ylimääräistä niin ei haittaa niin paljon.
En todellakaan ole jättämässä kosmetiikkaa pois, aivan hullu ajatuskin luopua melkein ainoasta harrastuksesta. Alkoholi tuo mulle myös valtavasti iloa, ostan sitä ehkä kerran kuukaudessa. Mun tilin saldo ei tiedä mihin se ylimääräinen menee, joten ihan yhtä paljon haittaa, jos se menee ruokaan. Mutta ongelma ei ole se, että mitä ostan vaan se, että ostan vaikka ei ole varaa.
Ap
Kosmetiikka on HARRASTUKSESI? Really? Jos et tienaa sillä, mitä normalisoisit kosmetiikan käyttösi ja keksisit
Ei mulla ole ylimääräisiä purkkeja ja purnukoita, kaikki kyllä menee mitkä ostankin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloita Ozempic lääkitys kun se auttaa mielihalujen estossa kuten herkuttelussa.
Ehdottomasti lisälasku kuukaudessa, ikivanha ruttunaama ja suolisto-ongelmia.
Kirjastossa kirjojen lukeminen on ilmaista. Kirjojen lukeminen sivistää ja kehittää. Just saying..
Joku ehdotti hupirahan budjetointia. Se on hyvä neuvo. Kaikesta löytyy halvempi mutta laadukas vaihtoehto, myös kosmetiikasta. Puskurirahaston kerääminen on myös fiksu valinta.
Vierailija kirjoitti:
Nosta käteistä ja käytä vain käteistä.
Savukalaa en pidä syntinä.
Käteinen voi olla jollekin hyvä neuvo, mutta esimerkiksi mulla, joka olen ikäni maksanut kortilla, se on tasan päinvastoin. Koen, että vain tilillä oleva on rahaa, ja lompakossa oleva on *mennyt jo*. Sitä ei lasketa enää mihinkään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukana en oppisi ikinä tuhlailemaan, se on niin vastenmielistä ja luonnotonta että ostetaan turhaa roinaa.
En osta turhaa roinaa.
Ap
Mikä ongelma sinulla sitten on? Ilmeisesti tarvitset kaiken sen ekstrakosmetiikan, jäätelön ja alkoholin.
Jatka samaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua auttoi viikon totaalinen ostolakko - voit myös mennä päivän kerrallaan ja katsoa kuinka pitkään kestät. Nyt kirjoitat että ostat vain tarpeen mukaan. Lakko näyttää raa'an totuuden: monet ostot voi jättää väliin. Jatkoin parin viikon kitkuttelun jälkeen aika helposti koko vuoden ilman ostoja, laitoin rahaa vain ruokaan ja pari kertaa kampaajalle.
Mä olen joka kuukausi vähintään viikon tai kaksi ostolakossa, kun ei ole rahaa ostaa edes ruokaa. Luulen, että mun tapauksessa tuo vaan pahentaa asiaa ja saattaa jopa olla koko ongelman alku ja juuri.
Jos joku on pitkään esim. nälässä, niin kyllä hän vihdoin ruokaa saadessa ahmii sitä aivan hullun lailla. Sama käy mulla ostamisen kanssa, mitä kauemmin joudun kituuttamaan, sitä suurempi tarve on ostaa lohdukkeita sitten kun kituutus päättyy.
Ap
Lue oma tekstisi. Tämähän tarkoittaa, että sinun pitää päästä tasapainoon ostamisessa, ja se tarkoittaa ostamisen vähentämistä rahakkaina aikoina.
Tee niin, että jaat kk-tulosi päiväbudjetiksi, ja sitten ostat vain sen mukaan. Kestät kyllä yhden kuukauden! Sen jälkeen taloutesi pitäisi olla tasapainossa, ja voit jatkaa tasaisen vauhdin matkaa. Siinä vaiheessa et voi enää syyttää, että ostopaasto on syy repsahtamiseen. Et voi, koska tuo on se taso, johon sinulla on varaa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puhut ihan palturia :D. Väität ettei sinulla ole joskus rahaa ruokaan (jopa kahden viikon ajan!), mutta siltikään et mukamas ole niin nälässä, että ostaisit ihan tavallista ruokaa, vaan kosmetiikkaa.
Kosmetiikkaa ei tarvitse ostaa joka kuukausi. 100 e riittää vuoden meikkeihin, jos ei riitä kannattaa miettiä tarvitseeko pellen maskia.
Kirjastossa hyviä kirjoja talouden hoitoon, myös henkistä arvomaailmaa voi kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Säästämiseen ja sijoittamiseenkin jää koukkuun, kokeilepa!
Jep. Palkitsevan tunteen voi saada myös hintavertailujen tekeminen ja tunne, että sai jotain halvemmalla, tai että on onnistunut lykkäämään hankintaa kuukaudella tai kahdella, että rahaa jäi tässä kuussa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideat jotka olen tyrmännyt, on olleet luokkaa "älä osta mitään". Jos ratkaisu todella olisi noin helppo, niin en kyselisi täällä neuvoja..
Ap
Lue ketju uudelleen ajatuksella. Sua on yritetty auttaa monin eri ehdotuksin. Totta kai ne sisältävät sen, että et voi shoppailla entiseen tapaan - sitähän sinä kysyitkin!
Shoppailu on kätevä keino hankkia iloa ja virkistystä elämään. Ongelma on, että se kestää vain vähän aikaa ja taas pitää olla ostamassa. Vielä suurempi ongelma on, jos siihen ei ole oikeasti varaa.
Korviketoimintaa, tottakai, mutta parempi kuin dokaaminen, huumeet, irtosuhteet.
Voisitko keskittyä johonkin tekemiseen, joka kiinnostaa ja joka ei vie hurjasti rahaa.