Miten voisi lopettaa tuhlailun?
Elän välillä pitkiäkin aikoja tosi vähillä rahoilla ja sitten kun sitä rahaa vihdoin saan, niin ostan lohdutukseksi kaikkea ihanaa. En tosin edes mitään älyttömän kallista tai tarpeetonta, mutta vähän parempaa kosmetiikkaa, savukalaa, jäätelöä, alkoholia jne.
Nytkin odotan jo veronpalautuksia ja mietin, että mitä niillä ostan.
Kommentit (210)
Auttoi vaihtaa kosmetiikka halvempiin tuotteisiin. Löytyy ihan yhtä hyviä, kun katsoo tarkkaan, mitä ostaa. Lue netistä vertailuja. Kallis ei ole aina paras. Halvoissa on huonojakin, mutta pitää tietää, mitä ostaa. Vertaile. Suosikkituotteet ostan alesta, en normaalilla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Se on äärimmäisen helppoa, en ikinä ostaa mitään mitä en tarvitse. En ole ikinä käsittänyt tuhlaamista.
Sama. Mun ei tee ikinä mieli edes ostaa mitään ja on välillä vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka ostelee koko ajan jotain. Mä en edes tiedä mitä mä nyt ostaisin, jos pitäisi jotain ostaa.
Kyllä mäkin saan välillä rahaa kulumaan, esim tässä kuussa auto hajosi ja korjaukseen meni muutama satanen. Lisäksi oli yhdet rippijuhlat ja häät, lahjoihin meni useampi satanen. Lapselle piti ostaa koulureppu ja kouluvaatteita.
Ei mulla ole koskaan sellaista tunnetta, että raha jotenkin polttelisi tilillä ja olisi pakko ostaa jotain. Nytkin on säästöjä yli 70 000 euroa, vaikka ihan keskipalkkaisissa töissä oon.
Minä aloitin ketjun joko laskit viime kuun raha käyttösi. Minua niin ärsytti, kun toukokuussa oli mennyt 240 yli budjetin - viime kuussa 80 alle budjetin, eikä kuulemma mitään eroa ruuassa.
Kirjaa tulot ja laske menot - jaa rahat omiin katergorioihin - nauti rahankäytöstäsi, ehkä järkevä rahankäyttö riittää, jos et koe sitä pakoksi vaan tyydyttäväksi kokemukseksi (surkea selitys).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikan jätät ensin pois. Ei uutta ja käytä kaikki entiset tuotteet. Se on mukavampikin kun saa hyllyt joskus kunnolla tyhjäksi.
Toinen on alkoholi. Puolita ainakin kulutus jos et kykene lopettamaan.
Jos ruokaan menee vähän ylimääräistä niin ei haittaa niin paljon.
En todellakaan ole jättämässä kosmetiikkaa pois, aivan hullu ajatuskin luopua melkein ainoasta harrastuksesta. Alkoholi tuo mulle myös valtavasti iloa, ostan sitä ehkä kerran kuukaudessa. Mun tilin saldo ei tiedä mihin se ylimääräinen menee, joten ihan yhtä paljon haittaa, jos se menee ruokaan. Mutta ongelma ei ole se, että mitä ostan vaan se, että ostan vaikka ei ole varaa.
Ap
Ei ole paha jos kerran kuukaudessa juo. On vielä tosi kohtuullista kulutusta ja varsinkin jos ei baarissa ota kaikkea. Siellähän sitä rahaa menee.
Olen itse laittanut kosmetiikka ostokset nyt tauolle koko syksyksi. Vain sellainen mitä ehdottomasti tarvitsen mutta muuten käytän pois mitä kertynyt.
Palkka/rahapäivänä tililtä automaattinen siirto johonkin rahastoon tai osakkeeseen. Tämä siksi, ettei rahat ole heti käytettävissä kun shoppailuinto yllättää. Jos siirtää vaan toiselle tilille niin sieltä ne saa yhtä helposti takaisin käyttötilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on äärimmäisen helppoa, en ikinä ostaa mitään mitä en tarvitse. En ole ikinä käsittänyt tuhlaamista.
Sama. Mun ei tee ikinä mieli edes ostaa mitään ja on välillä vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka ostelee koko ajan jotain. Mä en edes tiedä mitä mä nyt ostaisin, jos pitäisi jotain ostaa.
Kyllä mäkin saan välillä rahaa kulumaan, esim tässä kuussa auto hajosi ja korjaukseen meni muutama satanen. Lisäksi oli yhdet rippijuhlat ja häät, lahjoihin meni useampi satanen. Lapselle piti ostaa koulureppu ja kouluvaatteita.
Ei mulla ole koskaan sellaista tunnetta, että raha jotenkin polttelisi tilillä ja olisi pakko ostaa jotain. Nytkin on säästöjä yli 70 000 euroa, vaikka ihan keskipalkkaisissa töissä oon.
Sen takia et tunnekaan pakottavaa tarvetta ostaa, kun sulla on mahdollisuus hankkia mitä vaan heti kun haluat. Tämähän on ihan selvää.
Nosta käteistä ja käytä vain käteistä.
Savukalaa en pidä syntinä.
Minua auttoi viikon totaalinen ostolakko - voit myös mennä päivän kerrallaan ja katsoa kuinka pitkään kestät. Nyt kirjoitat että ostat vain tarpeen mukaan. Lakko näyttää raa'an totuuden: monet ostot voi jättää väliin. Jatkoin parin viikon kitkuttelun jälkeen aika helposti koko vuoden ilman ostoja, laitoin rahaa vain ruokaan ja pari kertaa kampaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Palkka/rahapäivänä tililtä automaattinen siirto johonkin rahastoon tai osakkeeseen. Tämä siksi, ettei rahat ole heti käytettävissä kun shoppailuinto yllättää. Jos siirtää vaan toiselle tilille niin sieltä ne saa yhtä helposti takaisin käyttötilille.
Mulla on kolme luottokorttia. Sekin toisi ryhtiä rahankäyttöön jos ostoksia ei voisi maksaa niillä vaan pitäisi ottaa esim säästöistä.
Toi on vähän sama asia kuin tunne syöminen, shoppaillaan että tulis hyvä olo. Eli käänny "sisäänpäin" ja tutki omaa sisintä, miksi ostat ja saavutatko haluamaasi oloa ostamisella. Itsellä oli kans tuota ostelua, tuli ostettua kaiken maailman kalliit polygel kynsigeelit sun muut sähkökynsiviilat lamput. Voisin pitää vaikka kynsisalonkia kotona kaikella nuilla ostamillani. Vaan siellä ne pölyttyi kaapin perällä. Netistä shoppailemalla oli niin vaivatonta.
Sitten aloin tutkiskelemaan itseäni, tajusin että mielenrauhaa ja hyvää oloa ei osteta. Eikä sitä saavuteta syömällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikan jätät ensin pois. Ei uutta ja käytä kaikki entiset tuotteet. Se on mukavampikin kun saa hyllyt joskus kunnolla tyhjäksi.
En todellakaan ole jättämässä kosmetiikkaa pois, aivan hullu ajatuskin luopua melkein ainoasta harrastuksesta. Alkoholi tuo mulle myös valtavasti iloa, ostan sitä ehkä kerran kuukaudessa. Mun tilin saldo ei tiedä mihin se ylimääräinen menee, joten ihan yhtä paljon haittaa, jos se menee ruokaan. Mutta ongelma ei ole se, että mitä ostan vaan se, että ostan vaikka ei ole varaa.
Ap
No on kai sillä väliä mihin menee. Mullakaan ei ole varaa hummailla euroakaan, silti ostan marjoja ja kerran viikossa kalaa: lasken sen menevän terveyteen. Alkoholia en käytä ja kosmetiikkani on Normalista ja apteekista, ei kalliita. En tavoita sun ajattelumallia oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eivät menot tipu muuten kuin vähentämällä ostoksia. Jos tyrmää säästöideat niin sitten on tehtävä enemmän töitä että saa kaiken maksettua ja vähän säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Minua auttoi viikon totaalinen ostolakko - voit myös mennä päivän kerrallaan ja katsoa kuinka pitkään kestät. Nyt kirjoitat että ostat vain tarpeen mukaan. Lakko näyttää raa'an totuuden: monet ostot voi jättää väliin. Jatkoin parin viikon kitkuttelun jälkeen aika helposti koko vuoden ilman ostoja, laitoin rahaa vain ruokaan ja pari kertaa kampaajalle.
Mä olen joka kuukausi vähintään viikon tai kaksi ostolakossa, kun ei ole rahaa ostaa edes ruokaa. Luulen, että mun tapauksessa tuo vaan pahentaa asiaa ja saattaa jopa olla koko ongelman alku ja juuri.
Jos joku on pitkään esim. nälässä, niin kyllä hän vihdoin ruokaa saadessa ahmii sitä aivan hullun lailla. Sama käy mulla ostamisen kanssa, mitä kauemmin joudun kituuttamaan, sitä suurempi tarve on ostaa lohdukkeita sitten kun kituutus päättyy.
Ap
Saat odottaa vuoden, nehän ovat tulleet jo.
Vierailija kirjoitti:
Minä siirrän aina säästötilille eikä ole tullut vielä koskaan tarvetta ottaa niitä.
Voisitko jakaa veronpalautuksen kuukausi rahaksi, vaikka saantiajasta jouluun, se helpottaisi arkeasi ja sinulla olisi mahdollisuus 'toipua' rahattomuuden tuomasta ankeudesta.
Avaa säästötili, johon sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia eikä korttia tai jossa on nostorajoitus. Aina palkkapäivänä siirrät tietyn summan säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Alkoholi tuo valtavasti iloa?🤔
Shoppailetko tyhjyydentunteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Saat odottaa vuoden, nehän ovat tulleet jo.
Ei tule kaikille samaan aikaan - minä sain viime vuonna vasta joulukuussa.
Pihistelyynkin kyllästyy. Mitä enemmän tarjontaa sen vaikeampi kävellä ohi ja ostamatta. Kieltäytyä kuukausista toisiin aina jostakin, joka ei edes rahallisesti ole erityisen arvokas. Vertailu muihin, joilla on enemmän rahaa. Lama, joka tuntuu pienituloisilla raskaasti ja muilla ei missään.
Tuhlailua ei voi lopettaa itseään käskemällä. Tilanne pitäisi saada hallintaan kokonaisvaltaisemmin ja jolloin todelllista säästöä syntyisi isoissa kuluissa.
Minulla on erikseen käyttötili pankkikorttia varten ja johon siirrän x euroa tietyn ajan jälkeen. Muut rahat pysyvät säästössä toisella tilillä. Kummasti kertyy puskurirahastoa silläkin keinoin. Ja kun on riittävästi puskurirahaa siitä irtoaa jo matkaankin rahaa.