Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset eivät tajua että armeija vastaa vankilatuomiota

Vierailija
10.08.2024 |

6-12kk piikkiaitojen takana vailla omaa vapautta päättää itse mistään. Oma mielenterveyteni oli koetuksella tuona aikana

Kommentit (467)

Vierailija
441/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuan oikein hyvin, ja mielestäni vain miehiä koskettava asevelvollisuus on väärin ja epätasa-arvoinen. Joko asevelvollisuus koskee kaikkia tai ei ketään. Tai sitten asia hoidetaan niin, että asevelvollisuuden suorittajat saavat jonkin merkittävän porkkanan kompensaatioksi.

Kyllä, esim. Intti ajan pitäisi kartuttaa eläkettä.

Höpö. Ohjattua liikuntaa, käytännön läheistä camping elämää, ohjattua kunnon hankintaa, ampumaharjoituksia erilaisilla aseilla, mekaniikan opettelua, pyrotekniikan turvallista opettelua, ryhmähenkiä+ tupahenkiä, erilaisiin pässinpäihin tutustumista ja kysyt että eläkettä? Laskeppa mitä maksaisi jos saman palvelun/ ohjelman saisit vaikka ny kuntosalilta?Minusta tuosta ajasta pitäisi maksaa. Itse menin vapaaehtoisena ja ei mitään valittamista.

6kk-12kk kiusattuna elämänkallujen kanssa jumissa lienee se toinen kokemusten ääripää.

Sellasta rahaa ei olekaan millä itse lähtisin tonne keskenkasvuisten leikkikouluun enää.

Vierailija
442/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kärsii kuukautisista vuosikymmeniä ja raskaus kestää 9 kk. Eihän armeija aiheuta miehelle edes vastaavaa fyysistä kipua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kaltaiset ovat suomen vihollinen. 

Vierailija
444/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika alistetussa asemassa olet intissä. No, koko homman ideahan on kouluttaa ihmisistä sokeasti käskyjä tottelevia puudeleita. Käsky on käsky ja sitä pitää totella ilman rutinoita, olkoon käsky sinällään kuinka idioottimainen hyvänsä. Valinnan vapautta ei ole.

Vierailija
445/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sodassa voi toimia muutoin kuin tottelemalla esimiestään. Jos eturintaman sotilaat saisivat itse päättää asioista niin sodathan lässähtäisivät heti kättelyssä.

Vierailija
446/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika alistetussa asemassa olet intissä. No, koko homman ideahan on kouluttaa ihmisistä sokeasti käskyjä tottelevia puudeleita. Käsky on käsky ja sitä pitää totella ilman rutinoita, olkoon käsky sinällään kuinka idioottimainen hyvänsä. Valinnan vapautta ei ole.

Kasarmin pääportin jäädessä  viimeisen kerran taakse, päätin etten elämässäni tule enää koskaan hukkaamaan aikaani sellaisten idioottien seurassa ja ennen kaikkea, selkeästi vähemmän älylliset (ml suurin osa kapiaisista) eivät tule minua koskaan enää määräilemään. 

Kumpikin on toteutunut hyvin sen +30 vuoden aikana mikä tuon pakkoperseilyn jälkeen on kulunut.

Vierailija
447/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuan oikein hyvin, ja mielestäni vain miehiä koskettava asevelvollisuus on väärin ja epätasa-arvoinen. Joko asevelvollisuus koskee kaikkia tai ei ketään. Tai sitten asia hoidetaan niin, että asevelvollisuuden suorittajat saavat jonkin merkittävän porkkanan kompensaatioksi.

Kyllä, esim. Intti ajan pitäisi kartuttaa eläkettä.

Höpö. Ohjattua liikuntaa, käytännön läheistä camping elämää, ohjattua kunnon hankintaa, ampumaharjoituksia erilaisilla aseilla, mekaniikan opettelua, pyrotekniikan turvallista opettelua, ryhmähenkiä+ tupahenkiä, erilaisiin pässinpäihin tutustumista ja kysyt että eläkettä? Laskeppa mitä maksaisi jos saman palvelun/ ohjelman saisit vaikka ny kuntosalilta?Minusta tuosta ajasta pitäisi maksaa. Itse menin vapaaehtoisena ja ei mitään valittamista.

6kk-12kk kiusattuna elämänkallujen kanssa jumissa lienee se toinen kokemusten ääripää.

Sellasta rahaa ei olekaan millä itse lähtisin tonne keskenkasvuisten leikkikouluun enää.

Osalla varusmiehistä nousee kusi päähän melko välittömästi kun saavat ekat natsansa. Siviilissä noilla intin "johtamisopeilla" ei pitkälle pötkitä.

Vierailija
448/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena sitä teki kyselemättä mitä käskettiin. Nyt, yli 5-kymppisenä elämää nähneenä naurattaa noi touhut. En ikinä tule pokkuroimaan ketään, enkä osallistu sotiin. Jos yrittävät, tulee kapparille nekku kipeäksi.

Vierailija
449/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeija-aika oli hienoa aikaa, 330 päivää hyvässä seurassa. 

Toki oli hetkiä jolloin kypsytti, mutta äkkiä ne menivät ohi.

Yksikään meistä ei keskeyttänyt palvelusta.

Vierailija
450/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa tajuan hyvinkin. Ensimmäinen syistä, joiden takia olen koko ikäni ollut ammattiarmeijan kannalla. Itse en ikinä selviäisi henkisesti. Ja toinen syy on sitten se, että en todellakaan meinaa sotatilanteen sattuessa katsella passiivisena vierestä, kun mun elämäni rakkautta pakkoretuutetaan rintamalle. Mummo on tarpeeksi kertonut sotavuosilta jotta tiedän miltä hänestä tuntui kun koskaan ei tiennyt tuleeko oma rakas elävänä kotiin. Olenkin ihmetellyt milloin te miehet yksinkertaisesti kieltäydytte. 

No tuota, mitenkähän siinä ei-toivottavassa sotatilassa kävisi, jos miehet yksinkertaisesti kieltäytyisivät lähtemään rintamalle? 

Meinaatko elämänlaatusi paranevan kovastikin?

Vierailija
451/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa tajuan hyvinkin. Ensimmäinen syistä, joiden takia olen koko ikäni ollut ammattiarmeijan kannalla. Itse en ikinä selviäisi henkisesti. Ja toinen syy on sitten se, että en todellakaan meinaa sotatilanteen sattuessa katsella passiivisena vierestä, kun mun elämäni rakkautta pakkoretuutetaan rintamalle. Mummo on tarpeeksi kertonut sotavuosilta jotta tiedän miltä hänestä tuntui kun koskaan ei tiennyt tuleeko oma rakas elävänä kotiin. Olenkin ihmetellyt milloin te miehet yksinkertaisesti kieltäydytte. 

No tuota, mitenkähän siinä ei-toivottavassa sotatilassa kävisi, jos miehet yksinkertaisesti kieltäytyisivät lähtemään rintamalle? 

Meinaatko elämänlaatusi paranevan kovastikin?

Ei tavallisilla rivisotamiehillä ole kummallakaan puolella hinkua lähteä sotimaan ja mielenkiintoista onkin, miten loppujen lopuksi pieni joukko "johtajia" voi saada kansakunnan sotamoodiin.

Vierailija
452/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena sitä teki kyselemättä mitä käskettiin. Nyt, yli 5-kymppisenä elämää nähneenä naurattaa noi touhut. En ikinä tule pokkuroimaan ketään, enkä osallistu sotiin. Jos yrittävät, tulee kapparille nekku kipeäksi.

Onpa 50-vuotiaalla kova uho. Ei ne kapparit tule sinua noutamaan, vaan sotilaspoliisi. 

Ja sitten sinä osallistut, tavalla tai toisella.

Vierailija
453/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin takavuosina inttiaikaan vartiossa muonavarastossa ja sattui silmään eräs muonalaatikko, jonka päällä luki: "varusmiehille ja vangeille".

Tämä tarina on tosi.

Rentouttavaa toimintaa molemmille.

Vierailija
454/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin intin vapaaehtoisena ja en ole yhtään ap:n kannalla

t. Rva res vänrikki -97

On todellakin eri asia olla armeijassa pakotettuna kuin vapaaehtoisena. Tuntui todella epäreilulta kuunnella naisten keskustelua jatkavatko vai keskeyttävätkö. Itse tiesin jos keskeytän, vaikeuttaa tämä tulevaisuuttani todella paljon, koska jollain tavalla olisin joutunut suorittamaan velvollisuuteni. Jos ei muuten niin vankilassa tai ilmaistyössä. Ko. naisilla olisi arki jatkunut kuin ennenkin jos olisivat keskeyttäneet.

Kaikki eivät koe armeijaa hienona. Näistäkin viesteistä näkee, että joillekin armeija on ollut elämän paras kokemus kun itselleni se oli henkisesti elämäni raskain. Minulta vietiin vuosi nuoruudesta, vuoden palkka työelämästä ja mahdollisuus valita mitä elämälläni haluan tehdä tuona vuotena. Vapauden ja yksityisyyden menetys oli itselleni kovin paikka. Fyysinen kunto heikkeni ja motivaatio liikkuntaan meni pitkäksi aikaa armeijan myötä.

Jotain positiivistakin löytyi. Opiskelijaelämä 4 hengen vanhassa kulahtaneessa asunnossa armeijan jälkeen tuntui luksukselta. Oli oma huone jonka sai lukkoon ja sain päättää omista menemisistä.

Asepalvelusta vastaan minulla ei ole mitään, mutta ase-/siviilipalvelus/vankila tulisi koskea ehdottomasti jokaista ihmistä sukupuoleen katsomatta.

Olisit voinut keskeyttää armeijan, hakea sivariin ja saanut siten aikaa hankkia yksityislääkäriltä palveluksesta vapauttavan diagnoosin, josta siviilipalveluskeskus sitten olisi myöntänyt sinulle vapautuksen rauhan ajaksi. Näin sinun ei olisi tarvinnut jatkaa enää palvelustasi edes siviilipalveluna.

Vierailija
455/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihailen omaa eläkekertymääni, kun on tuolla ketjussa päivärahoista ollut. 3 Lasta eli 3 vuotta pois työelämästä. Ei eläkettä niitä vuosista mulla mitään tulossa. 
Minkäs teen kun naiseksi synnyin. No toki olisi voinut jättää lapset tekemättä. Mieheni selvisi 12 kk intistä ja sillä on siis vasn vuoden tulon menetykset + eläkkeen menetykset tiedossa.

Vierailija
456/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset kärsii kuukautisista vuosikymmeniä ja raskaus kestää 9 kk. Eihän armeija aiheuta miehelle edes vastaavaa fyysistä kipua? 

Herrajumala, miten lapselliselle ja kivikautiselle tasolle asevelvollisuutta koskeva keskustelu aina vajoaa - ja nimenomaan typerien naisten takia.

Vierailija
457/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se naisen keho on kehittynyt kestämään raskauden ja kuukautiset. Ei voi verrata armeijaan eikä moneen muuhunkaan. Jotkut naiset pärjäävät mukavasti kuukautisten kera intissä ilman kitinää.

Vierailija
458/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄS LUULETTE KUN ÄITINNE ODOTTI TEITÄ 9 KUUKAUTTA VATSA PYSTYSSÄ    JA SYNNYTYSKIVUT JA IMETYKSET PÄÄLLE YÖVALVOMISET .   JUMALAUTA KUN ON SURKEITA MIEHIKSI. 

Vierailija
459/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varusmies aika oli upea seikkailu nuorelle miehelle ja olen onnellinen että sain sen aikoinaan kokea. En vaihtaisi päivääkään pois ja ensiapu- ja liikuntakoulutuksesta, itsestään ja tavaroistaan huolehtimisesta sekä erilaisten ihmisen kanssa toimeentulemisesta ja johtamiskokemuksesta on ollut paljon hyötyä myös armeijan jälkeen. 

Armeijassa näki kyllä mistä kaikki Suomen surkeat johtajat tulevat - enää huonompaa johtamista ei ole voinut olla olemassa kuin siellä näytetään...

Vierailija
460/467 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroareservistä.fi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme