Kela romahdutti mun tulot kun leikkasi perustoimeentulotukea kaiken järjen vastaisesti. Ei ole enää varaa ruokaan kuin hetken aikaa...
Mulla vuokra ylittää heidän asettamansa "maksimin", ja sanoivat että mun pitää osoittaa liitteillä hakevani halvempaa asuntoa. Lähetin heidän pyytämänsä liitteet, ja SILTI he leikkasivat tukeani 180e. Sanoivat että "Asunnonhaku ei ole tarpeeksi aktiivista" MITÄ ihmettä? Minähän toimitin kaikki heidän pyytämänsä liitteet???
Tämä on aivan kestämätön tilanne kun ruoan hinta on noussut niin valtavasti että elin täysin kädestä suuhun ennen tuota leikkaustakin...Kohta siis ei ole enää varaa ruokaan.
MITÄ TEEN? Muita samassa tilanteessa olleita???
Huutelijoille tiedoksi jo etukäteen; Haen töitä koko ajan.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kimppa-asumista sillein että jaat vaikka asumismenot puoliksi jonkun kanssa
Ja entäs sitten kun se toinen muuttaakin pois ja et saa toista asuntoa, etkä uutta kämppistä? Tai Kela päättää, että olette pariskunta ja velvollisia elättämään toisianne? Juu ei. Kyllä pitäisi olla oma vuokrasopimus ja vuokranantajat eivät yleensä halua sellaista tehdä.
Varmaan aika ymmärrettävää, että jos vuokraa "kahdelle kaverille" joista toinen muuttaakin pois ja toinen on täysi porsas (niin ettei siihen käytännössä löydy uutta 'toista vuokralaista') , ja vuokranantajan irtisanoessa aika on 6kk , niin kukaan vuokranantaja ei halua päätyä saamaan vain puolikasta vuokraa isosta asunnosta ?
Vierailija kirjoitti:
MKA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh
Kerrotko vielä että mikä tässä on hauskaa? Samanlaisessa tilanteessa on koko ajan enemmän ja enemmän ihmisiä, hallitus vain kiristää köyhimpien oloja...
No nämä ruokutukset saa hymyilemään. Vihdoin loppuu se tuilla eläminen. Se on loistavaa.
Ei se tuilla eläminen ole loppunut. Unohdat nyt muualta tulevien erityiskohtelyn.
Miksi täällä alapeukutetaan kommentteja joissa ihmiset kertovat ongelmistaan? Mitä esimerkiksi ketjussa aiemmin kommentoineen työttömän äidin pitäisi tehdä tai missä asua? Onko se kokoomuslaisten mielestä hyvä jos lapsi joutuu muuttamaan vaikka vuoden välein?
Täällä kommentoivien voi olla vaikeaa ymmärtää mutta jos on lapsia on vaikeaa muuttaa toiselle paikkakunnalle työttömänä. Työn perässä on ihan eri asia. Minä olen muuttanut ennen lasta kaksi kertaa eri maahan ja ollut töissä ulkomailla 15 vuotta. Lapsen kansaa on otettava huomioon eri asiat kun on työtön. Me jäämme pk seudulle ja muutamme ensi vuonna yksiöön tai heti kun saan sellaisen kohtuullisen matkan päästä lapsen koulusta. Siinä on varaa sitten korottaa 100- 150 e vuokraa vuosittain niin voimme asua ainakin muutaman vuoden.
T: työtön ja sairas yh
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tupakanpoltto/siiderien lipittely, lemmikki eläimet pois.
-En polta tupakkaa
-En käytännössä juo alkoholia lainkaan
-Ei ole lemmikkieläimiä
Vierailija kirjoitti:
Jospa ap menisi töihin.
Töihin ei "mennä". Aloituksessa jo kerroin hakevani töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kela ohjeistaa aloittamaan asunnonhaun viipymättä. Jos määräaika on annettu huhtikuussa, tulee asunnon etsiminen aloittaa silloin. Jos pistät hakemukset heinäkuussa sisään ja liitteeksi kopiot niistä, ei se tietenkään ole ollut aktiivista asunnon etsimistä. Kyllä sieltä sinulle on ohjeet tulleet.
Minulla on ollut asunnonhaku päällä koko vuoden, myös huhti-heinäkuun.
Vierailija kirjoitti:
Miten muutto Halvempaan kuntaan tai alueell osin siihenhän nuo muutokset tähtää, etteivät ihmiset asuisi kalliisti yhteiskunnan tukemana vaikka Helsingin niemellä.
Halvemmassa kunnassa on myös alempi vuokraraja, joten ei muutto kunnasta toiseen auta tähän tilanteeseen.
Perustoimeentulotuen vuokrarajat ovat kuntakohtaiset.
Ongelma on siinä, että sosiaalituilla on totuttu elämään yli kohtuullisten rajojen. Ihmisillä on sellainen ominaisuus, että kaikki on aina saavutettuja etuja ja niiden poisto on kauhea ihmisoikeusluokkaus, vaikka alunperin koko etu olisi ollut kohtuuton/virhe.
Olen monesti miettinyt, että tuet rohkaisevat ihmisiä ottaamaan mahdollisimman kalliin asunnon. Sen sijaan pienipalkkainen pyrkii edulliseen ratkaisuun.
Esimerkki ison kaupungin lähiöstä:
- 28m2, uusi kerrostaloasunto, vuokra 575.
- 23m2, uusi kerrostalo, vuokra 520
- hissitön talon, kakkoskerros, rakennettu 70-luvulla, pinnat uusittu 2010, 29m2, vuokra 490
Jos pienipalkkainen valitsee asuntoa, se voi valita tuon halvimman. Sosiaalituilla elävä ottaa aina tuon kalleimman. Miksi mennä vanhaan tai pienempään, kun yhteiskunnan laskuun voi ottaa sen parhaan?
Vierailija kirjoitti:
itse asun vuokralla 122 n asunnossa perikunnalle, eli osittain itselleni eikä Kela ole koskaan vaatinut muuttamaan minekään, tosin vuokra on kohtuullinen eli vastike 410 e ja vesi 15 e. Saan asuntotukea 175 e ja toimeentulotukia 277 e kk ja työkkäriä 600 e käteen. Kela maksaa myös sähköt 70 e kk. Saan tähän parempaa tukea kuin jos olisin vuokralla yksiössä ja maksaisin 410 e kk vuokraa. laskurin mukaan saisin asuntotukea 280 e mutten toimeentuloa olllen kaan eli joutuisin maksamaan itse työkkäristä sen 120 e lisää. outoa mutta totta! niiin ja asun ruokajonon vieressä ja haen kaikki ruoat ja ilmaislounaat ruokajonosta! lisäksi omista pakun ja 2 motskaria omassa autotallissa. ei sossukela ole niihinkään puuttunut
Et ole näköjään paljon uutisia seurannut, tai muutenkaan tukiasioihin perehtynyt (asuntotuki :D), mutta siinä se onkin, että ei ole puuttunut, mutta kohta puuttuu. Sun luettelemista saat pian vain tuon "työkkärin", 600e. Siitä pois vastike, vesi ja sähköt (495e), niin jää käteen 105e. :)
MKA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ohjeistaa aloittamaan asunnonhaun viipymättä. Jos määräaika on annettu huhtikuussa, tulee asunnon etsiminen aloittaa silloin. Jos pistät hakemukset heinäkuussa sisään ja liitteeksi kopiot niistä, ei se tietenkään ole ollut aktiivista asunnon etsimistä. Kyllä sieltä sinulle on ohjeet tulleet.
Eli sitten olet valinnut jättää pois kohtuullisen hintaiset asunnot tai tietyt asuinalueet tai jotain muuta rajausta.
Vierailija kirjoitti:
MKA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sitten olet valinnut jättää pois kohtuullisen hintaiset asunnot tai tietyt asuinalueet tai jotain muuta rajausta.
En ole jättänyt.
MKA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MKA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jättänyt.
Joo olet.
Vierailija kirjoitti:
MKA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MKA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jättänyt.
Joo olet.
En ole
Tilanteeni on vain pahentunut...Kohta ei ole rahaa ruokaan.
Miksi köyhimmässä asemassa olevia kyykytetään?
Ai mitä teet?.. Hilaat tietysti itses narun jatkoksi.. Loppuu samalla toi jatkuva kitinä ja rutina..
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä teet?.. Hilaat tietysti itses narun jatkoksi.. Loppuu samalla toi jatkuva kitinä ja rutina..
Mikä saa ihmisen kirjoittamaan netissä tällaista? Onko sulla paha olla?
MKA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa ihmisen kirjoittamaan netissä tällaista? Onko sulla paha olla?
Totaali tympiintyminen ton yhden ja saman ruikuttajan ulinaan. Pelkkää kitinää ja rutinaa mutta mikään annettu neuvo eikä ohjeistus ole tarpeeksi mieluinen että sen voisi toteuttaa vaan aina löytyy jotain vikaa jne. Rajansa kaikella. Myös tuolla turhanpäiväisellä narinalla. Kukaan tuskin hänelle joka kuukausi tulee kaivamaan omasta pussistaan ylimääräistä kuvetta, sinäkään, jotta pärjäisi kunnes löytää töitä mikä tuon tapauksen historialla tuskin tulee tapahtumaan ikinä.
MKA kirjoitti:
Tilanteeni on vain pahentunut...Kohta ei ole rahaa ruokaan.
Miksi köyhimmässä asemassa olevia kyykytetään?
Voi ei. Et ole vieläkään kuollut.
Löysin ap minuutin etsinnällä 100 euroa kuussa maksavan vuokra-asunnon. Pystyisitkö maksamaan sata euroa vuokraa? Eikä mikään murju, vaan valoisa ja iso 31 neliön yksiö, jossa iso keittiö ja kaupatkin löytyvät parin sadan metrin päästä. Paikkakunta on Äänekoski, mutta koska et ytimessä asuessasi ole onnistunut työn saamisessa, voiko muutto syrjempää haitata mitään? Vastaavia vuokra-asuntoja löytyy ympäri Suomen, jos kyseinen kohde ei kiinnosta.
Tiedän itse, että työn saaminen voi olla kiven alla, joten kirjoitan ilman sarvia ja hampaita.
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/%C3%A4%C3%A4nekoski/21629393