Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei suomalaiset halua tukea pieniä käsityöputiikkeja?

Vierailija
09.08.2024 |

Vaikka tuotteet ovat kalliimpia, niin jos jokainen ostaisi jotain vaikka lahjan rakkaalleen niin putiikit saisivat näin enemmän rahaa. 

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa noiden käsityöpuotien tavarasta on turhaa tavaraa ja usein vielä aika kotikutoista. Sopivampaa jollekin 70-luvun mökille. Mielelläni ostan laadukkaan kotimaisen sisustusesineen esimerkiksi, jos sellaiseen törmään. Mutta ei kiinnosta ostaa huvikseen vaan jotain jotta joku saa harrastella käsitöitä. Maailma hukkuu tavaraan ja kun sitten perkaat vaikkapa kuolinpesää vanhempien kotona noista kaikista ihquista tuliaisista, niin ei tee mieli ostaa sitäkään vähää.

Vierailija
22/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta katsos kun ostaa halvemmalla niin jää enemmän rahaa itselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa noiden käsityöpuotien tavarasta on turhaa tavaraa ja usein vielä aika kotikutoista. Sopivampaa jollekin 70-luvun mökille. Mielelläni ostan laadukkaan kotimaisen sisustusesineen esimerkiksi, jos sellaiseen törmään. Mutta ei kiinnosta ostaa huvikseen vaan jotain jotta joku saa harrastella käsitöitä. Maailma hukkuu tavaraan ja kun sitten perkaat vaikkapa kuolinpesää vanhempien kotona noista kaikista ihquista tuliaisista, niin ei tee mieli ostaa sitäkään vähää.

Tämä. Olen kyllä ostanut sellaisesta mekon, mikä oli uniikki ja hyvin tehty. Suosin kotimaista, mutta näissä käsityöputiikeissa ei kaikki aina ole hyvin tehtyä. Villasukkia on tarjolla valtavasti. Osaan tehdä itsekin, joten en osta siksi. Loput on jotain koriste-esineitä. Ei ole tarvetta. Hyvin vähän on tarjolla sellaista, mitä tarvitsisi tai se on sellaista, mikä ei ole omaan makuun, No pipoja on joskus ollut kivoja, mutta nekin osaan tehdä itse ja tykkään tehdä. 

Vierailija
24/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tosiaa aitoa käsityötä jos sen on pient kiinalaiset "kuulemma" käsin tehneet ja sieltä tuotu sitten suomalaiseen käsityöpajaan, siinä moni olettaa automaattisesti että olisi käsityönä suomessa tehty, vaikka sitä ei enää monissa mainita.

Vierailija
25/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukisin mielelläni, mutta pyrin olemaan ostamatta mitään mikä ei ole ehdottoman tarpeellista. Tylsää, tiedän. Moni tällainen putiikki myy juuri jotakin 'kivaa', joka sitten vaan täyttää nurkat, tai asusteita tai vaatteita, jotka eivät minun garderoobissani tule käyttöön.

Vierailija
26/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on perinteisesti totuttu tekemään käsityöt itse. Ei niitä koruja, vaatteita ,neuleita jne. Osteta lahjaksikaan vaan valmistetaan itse.

Jo Ruotsissa ja Tanskassa on ollut enemmän varakasta väkeä ja osa ihmisistä on saanut elantonsa kutomalla ja ompelemalla muille rahasta. 

Vierailija
27/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä rahalla tukisin? Jos jää jotain mitä käyttää tukemistarkoitukseen, tuen opiskelevia lapsiani en random putiikkeja.

Vierailija
28/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tue enää mitään suomalaisia yrittäjiä, mitäs äänestitte kokoomusta. Enää ei ole rahaakaan kellään.

29/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutama muukin on sanonut, noissa liikkeissä myytävä tavara on pääasiassa sellaista, joilla ei ole mitään käyttöä. Kun on elänyt sekä 70-luvun että 80-luvun, jolloin oli tapana ostaa lahjaksi ja erityisesti ulkomailta tuliaisiksi kaikenlaista tavaraa, joilla ei ollut mitään hyötykäyttöä, ja nyt niistä on vihdoin ja viimein päässyt eroon, ei oikeasti halua uudestaan täyttää kotiaan samalla tavalla. Ei itse ostamalla eikä varsinkaan lahjaksi saamalla.  

Mä olen kuitenkin ostanutkin, jos esine on ollut mulle mieluinen JA sille on käyttöä. Esim pari vuotta sitten ostin kaksi käsintehtyä lasitettua savikippoa. Toisessa oli pohjalla teksti "Taas kiusataan viatonta luotokappaletta" ja toisessa "Tämäkö muka kissanruokaa?". Ostin ne siis kissalleni ruokakupeiksi. Ja tuossa toisessa siis tosiaan tuo kirjoitusvirhe ja myyjä pahoitteli kauheasti ja sanoi, että tekee uuden, jossa on "luotokappaleen" sijasta "luontokappale". Mä sanoin, että ei tarvityse, koska se kirjoitusvirhekin oli ihan hauska. Lapaset, villasukat yms neulon itse, joten sellaisia en tarvitse. 

Vierailija
30/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään käyttöä kyseisille tuotteille. 

Vierailija
31/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen itsekkin käsityöläinen niin olen sitä mieltä, että suurimmalla osalla on myynnissä pelkkää bulkkitavaraa, joita on 12 tusinassa. Onhan niitä sulkakorviksia kiva ja helppo askarrella, mutta niitä sitten onkin joka toisella myynnissä. Vain harvalla on oikeasti erottuva tyyli.

Vierailija
32/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kierrän paljon käsityöliikkeitä ja mielelläni maksan käsityöstä vähän korkeamman hinnan. Olen vain huomannut, että suurin osa on täynnä kaikenlaista pientä krääsää ja sitten vielä täydennetään kauppaa kiinaroinalla. Sellaisella ei ikävä kyllä tee mitään. Astiat, pyyhkeet yms. haluan useamman osan samaa sarjaa ja muutenkin yhtenäisyys on tärkeää. Osaan myös tehdä paljon itse ja esim. omiin silmiin monet lasityöt, savityöt ja taulut näyttää lähinnä tasolta alkaja/lapsi. 

Vierailija
33/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa sanottiin mikset ostaisi jollekin lahjaksi?

Vierailija
34/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa sulle käsityöputiikki. Onko se pelkkää puikkoa ja lankaa (ja myyjä huutaa jos erehtyy liikkeestä eikä osta mitään), vai onko monipuolisesti erilaisia kädentaitotuotteita ja mikä niiden hinta-laatu suhde on. 

Vierailija
35/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ostaisi jollekin lahjaksi kallista, hyödytöntä rumaa krääsää? 

Vierailija
36/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska en halua kuormittaa läheisiänikään tai sukulaisia turhalla krääsällä.

eri

Vierailija
37/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ostaisin jollekulle lahjaksi sellaista ,mitä en itsekään halua?  Käsityö- tai toisena osaan ja pystyn tekemään itse lahjat läheisilleni ja heidän makunsa ja tarpeensa tuntien  pystyn tekemään heille mieluiset ja tarpeelliset.

Vierailija
38/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalleus

Vierailija
39/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmin vaikka jotain käytännöllistä ostaa eikä mitään ylikallista kiinaromua,

missä on 3 x verot ja kulut päällä.

Vierailija
40/83 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat pihejä.

Ja käsityöputiikeissa valitettavasti suurin osa on sellaista perinteistä, tylsää ja helppoa mummo-käsityötä (huopajuttuja, villasukkia)... ei mitään uniikkeja ja elegantteja Louis Vuitton -tyylisiä nahkalaukkuja tai muita haluttavia esineitä/vaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi