Miksei suomalaiset halua tukea pieniä käsityöputiikkeja?
Vaikka tuotteet ovat kalliimpia, niin jos jokainen ostaisi jotain vaikka lahjan rakkaalleen niin putiikit saisivat näin enemmän rahaa.
Kommentit (83)
Sori, ei ole varaa eikä enää haluakaan. Palvelu on paskaa tai korkeintaan keskinkertaista, valikoima suppea jne. Ulkomailta tulee kohtuuhintaan kirjaimellisesti ihan mitä tahansa ilman säätämistä.
Pehmolelukeissi: lapseni halusi eräästä pelisarjasta pehmolelun, jota ei ole tehty sarjatuotantona lainkaan. Etsin käsiini erään paikallisen tekijän, jonka tiesin tekevän siistiä jälkeä, ja kysyin tekeekö tämä pehmoja. Hänellä ei ollut kokemusta, joten linkkasin videon kotitekoisen pehmon tekemistä koskien, ja hän suostui sellaisen tekemään kohtuuhinnalla. Olin tyytyväinen ja jäin odottamaan, kerroin vielä että pehmo tulee lapsen synttärilahjaksi (joihin oli aikaa lähes 2kk). Myyjä sanoi että varmasti ehtii, koska koko projekti vie vain pari tuntia.
En mene yksityiskohtiin, mutta lopputulos oli se, että pehmo myöhästyi ja sen saamisessa oli säätämistä. Tiedättekö miten nettikirppiksellä on näitä "sori etten päässyt hakemaan, piti lähteä sairaalaan"-tyyppejä? No, sama juttu, mutta myyjän osalta. Jäi niin kusinen maku suuhun, että seuraavan pehmon tilasin ulkomailta. Hinta oli vain vähän kalliimpi, pehmon laatu kirkkaasti parempi ja sekin tehtiin tilauksesta.
Näihin aikoihin koin pettymyksiä muiltakin suomalaisilta yrittäjiltä, joten totesin ykskantaan että tukekoot muut, minä shoppaan suosiolla ulkomailta jatkossakin. Sillä linjalla olen pysynyt, eikä ole toistaiseksi tullut pettymyksiä.
Suomalaiset ovat köyhiä.
Ei ole vara ostaa.
90-luvun lamasta noustessa povattiin ensikerran käsityöläisyyttä uutena buumina.
Saveen meni se, tuli Nokia-buumi.
Nyt Nokian flopattua taas...
Meillä sovittiin jo vuosikymmeniä sitten että lahjahullutus jätetään pois, matkustimme sen sijaan !
Kokkarit ovat avanneet silmäni ja saaneet minut näkemään,että kaikella paskalla sitä voikin yrittää rahastaa. Yrittäjä senkun yrittää, en maksa turhasta roinasta, enkä by the way tue kenenkään jo valmiiksi kerma persauxen elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Sori, ei ole varaa eikä enää haluakaan. Palvelu on paskaa tai korkeintaan keskinkertaista, valikoima suppea jne. Ulkomailta tulee kohtuuhintaan kirjaimellisesti ihan mitä tahansa ilman säätämistä.
Pehmolelukeissi: lapseni halusi eräästä pelisarjasta pehmolelun, jota ei ole tehty sarjatuotantona lainkaan. Etsin käsiini erään paikallisen tekijän, jonka tiesin tekevän siistiä jälkeä, ja kysyin tekeekö tämä pehmoja. Hänellä ei ollut kokemusta, joten linkkasin videon kotitekoisen pehmon tekemistä koskien, ja hän suostui sellaisen tekemään kohtuuhinnalla. Olin tyytyväinen ja jäin odottamaan, kerroin vielä että pehmo tulee lapsen synttärilahjaksi (joihin oli aikaa lähes 2kk). Myyjä sanoi että varmasti ehtii, koska koko projekti vie vain pari tuntia.
En mene yksityiskohtiin, mutta lopputulos oli se, että pehmo myöhästyi ja sen saamisessa oli säätämistä. Tiedättekö miten nettikirppiksellä on näitä "sori etten pä
Olet yllättynyt, että kokematon ei tee yhtä hyvää jälkeä kuin kokenut? Vaikka olisi yhdessä käsityöjutussa hyvä ei tarkoita että osaisi kaikkia yhtä hyvin.
Todellakin ostan vain TARPEELLISTA ja kaunista. Monesti vain en ole löytänyt etsimääni, jolloin olen joko tehnyt itse tai ollut ilman. Vähälläkin pärjää.
Laadukas, kaunis ja TARPEELLINEN tavara on kyllä ostamisen arvoinen. Kestävästä maksan mielelläni vähän enemmän.
Ostan nykyään vaan sen mitä oikeasti tarvitaan, ja senkin pitää olla oman maun mukaista. Eli ostan jos osuu kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin ostan vain TARPEELLISTA ja kaunista. Monesti vain en ole löytänyt etsimääni, jolloin olen joko tehnyt itse tai ollut ilman. Vähälläkin pärjää.
Laadukas, kaunis ja TARPEELLINEN tavara on kyllä ostamisen arvoinen. Kestävästä maksan mielelläni vähän enemmän.
Tässä hyvin tiivistettynä. Tuotteen putää olla tarpeellinen, ei mtn kynttilänalusia. Sen pitää olla silmää miellyttävä. Laadukkaasta materiaalista ja laadukkaasti valmistettu. Mitä kalliimpi tuote, sen tärkeämpää että se on juuri oikeanlainen.
Haluaisin tukea, mutta en silti halua ostaa minulle turhia asioita. Mä saatan tutkia pienet myymälät läpi, etsien oikein että löytyisikö jotain ostettavaa, ja pettyä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Temusta saa halvemmalla.
Ai käsityötä? No ei. Ja temun "villa" on muovia, ja "kirjoneule" on oikeasti painettu kuvio.
Teen paljon itse, niin siksi en valmiita käsitöitä juuri osta, tarvikkeita toki.
en osta ostamisen ilosta. mitä hyödyllistä käsityöputiikeista saa? ei tule kyllä mieleen yhtään tavaraa, jota ilman ei pärjäisi
Mitä tyylikästä suomalaisista käsityöputiikeista voisi edes ostaa? Kyseiset putiikit myyvät lähinnä mauttomia tekeleitä, pahoittelut vain. Kyllähän jotkut niistä pitävät, mutta kuinka moni tyylikäs ja klassisesti pukeutuva edes katsoo niitä päin?
https://www.lankava.fi/media/catalog/product/cache/ee39f55c891f4ddf5a99…
https://www.auros.fi/wp-content/uploads/2024/04/Roikkuvat-uudet-korvako…
https://i.pinimg.com/236x/95/b1/62/95b162e297d3630a24648283192ea2a3.jpg
https://www.lankava.fi/media/catalog/product/cache/85169070b48ba2761094…
Näistä tulee mieleen vain sellainen ylipirtsakka pullea täti, jolla on punainen kananpersetukka ja isot pyöreät silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temusta saa halvemmalla.
Ai käsityötä? No ei. Ja temun "villa" on muovia, ja "kirjoneule" on oikeasti painettu kuvio.
temun muovipaita 5e ja suomalainen käsityöpaita 200e. toki hinnalla ei ole merkitystä, jos on rikas, mutta paljonko suomessa on rikkaita. duunarit ei ainakaan osta käsitöitä suomihinnoilla, kun pieni palkka kuluu viherveroihin ja työnvälttelijöiden elättämiseen. siinä pitää sitten tyytyä kiinalaiseen muovipaitaan, vaikka villainen olisi kuinka paljon parempi (ja kalliinpi)
Tytär tekee mulle neuleita. Tuen häntä.
Pörssiyritysten johtajilla on jo kaikkea ja keskiluokalla ei ole varaa kuin välttämättömään.
College vaatteita voisin ostaa (paidat/ hupparit), mutta ei ole koskaan kokoja tai sitten niissä on jotain ihme epäsymmetrisiä helmoja, yms.
Ei me käsitöitä mihinkään tarvita.
Ruokaan ne rahat laitetaan ja asumiseen.
Käsityönä tehdyt puiset ja metalliset käyttötavarat voisivat olla sellainen, josta mielelläni olisin valmis maksamaan ihan jonkin verran yli tuontitavarahintojen, huomioiden niiden pitkä kestävyys. Koriste-esineitä ilman käyttötarkoitusta ahtaasti asuvilla nykysuomalsisilla sen sijaan on tyypillisesti riesaksi asti, kaapit täynnä. Kirjahyllymuoti koriste-esineen oli ja meni, minimalismi on nyt muotia.