Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turhautunut älykkö

Vierailija
09.08.2024 |

Olen huomannut omassa elämässä, että olen selkeästi normaalia älykkäämpi. Olen 50 ja elämän kokemusta on monelta saralta. 

Olen huomannut, että olen osannut ajatella etukäteen kaikki loogiset seuraukset ja toimenpiteet Covidin, Ukrainan sodan, koulumaailman, yritysten toiminnan, Suomen terveysalanongelmia, Venäjän reaktiot ja teot Suomea kohtaan, nuorten aikuisten kasvava pahoinvointi parisuhteissa ja työelämässä. Kaikki korjaavat muutokset tapahtuvat todella hitaasti ihan kuin ihmiset eivät uskoisi sitä mitä ympärillä tapahtuu. Korjaukset ovat puolinaisia ja eivät korjaa asioita oikeaan suuntaan.

Omassa työpaikassanikin näin miten yritystä pitäisi kehittää ja miten asioita pitäisi hoitaa. Sanoin näistä silloiselle esimiehelleni, mutta hän sivuutti kaikki minun ehdotukseni tästä on aikaa yli kymmenen vuotta. Tämä pörssiyhtiö on nyt suurissa ongelmissa ja kaikki ne asiat joita kymmenen vuotta sitten ehdotin, jätettiin tekemättä. Kerroin jo silloin tuolle pomolle, mihin asioihin hänen omat päätöksensä tulevat johtamaan. Hän on edelleen tuon firman johtoportaassa ja minä jouduin pois, koska en suostunut joo joo mieheksi. Kaikki ne asiat toteutuivat, joita ennakoin toteutuvan. Nyt tuossakin yrityksessä on Suomi/suomalaiset menettäneet 100miljoonaa euroa.

Koen suurta turhautumista asioista, koska ihmiset eivät näe syy- ja seuraussuhteita. Suomalaisia kohdellaan myös manipuloivasti. Asioista ei kerrota miten ne oikeasti ovat vaan tapahtumia peitellään kuten Pohjois-Koreassa, että ihmiset eivät "panikoituisi". Faktojen pimittäminen johtaa yleisellä tasolla ihmisten väärään käytökseen ja vääriin mielipiteisiin. Oikeilla faktoilla olisi helpompaa ymmärtää joitakin toimia miksi esim Covidin kanssa tehtiin alussa niin kuin tehtiin. 

Kännykkää syytetään esimerkiksi paljon koulutuksen huonontumisesta, mutta maailmassa kaikki käyttävät kännyköitä, silti Suomi on tipahtanut eniten PISA-taulukosta. Sitäkin halutaan vaan selitellä, ettei PISA mittaakaan todellista osaamista. Kyllä se mittaa, päättäjät haluavat vain työntää pään pensaaseen. 

En tiedä miten saisin ääneni kuulumaan. Tuntuu, että älykkäät ovat hiljaa, ettei muut provosoidu.

Ehkä älykkäitä ihmisiä pitäisi arvostaa enemmän. Ehkä heille pitäisi antaa enemmän mahdollisuuksia. Nyt monesti pärjää se, joka on itsekkäin. Itsekäs ihminen katsoo kaikkea lyhytnäköisesti miten saavuttaa itselleen suurimman hyödyn. 

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä neron maailma onkaan ohittanut. Oi, kumarretaan kaikki hänelle ja huudetaan kunnia, kunnia, kunnia 

Vierailija
82/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaan ja älykkään ero on:

Älykäs ei joudu niihin tilanteisiin, joista viisas selviää. 

Älykäs ei turhaudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ei turhaudu.

Se menee itseasiassa toisin päin.

Viisauden kanssa kukaan ei synny vaan viisaus kerätään matkan varrelta. Mistähän se viisaus tulee? Oppia kirjoista, muilta, omasta kokemuksesta. Joo, olen viisastunut ja siksi näen ne virheet nyt. Olen ollut turhan sinisilmäinen ja uskonut liikaa oikeudenmukaisuuteen. Näissä olen ollut väärässä. Koko elämä on oppimisprosessia.

Älykäs oppii virheistään. 

Vierailija
84/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ei turhaudu.

Olet hauska.

Vierailija
85/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ei turhaudu.

Se menee itseasiassa toisin päin.

Viisauden kanssa kukaan ei synny vaan viisaus kerätään matkan varrelta. Mistähän se viisaus tulee? Oppia kirjoista, muilta, omasta kokemuksesta. Joo, olen viisastunut ja siksi näen ne virheet nyt. Olen ollut turhan sinisilmäinen ja uskonut liikaa oikeudenmukaisuuteen. Näissä olen ollut väärässä. Koko elämä on oppimisprosessia.

Älykäs oppii virheistään. 

Achually!

Vierailija
86/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on tilanne se, että kun älykkyyseroa on liikaa, ei tule ymmärretyksi. Annan esimerkin; normaali ihminen ja kehitysvammainen. Normaalilla ihmisellä on 100 ja kehitysvammaisella 75. Kehitys vammainen ei ymmärrä mitä selität hänelle. Eroa ÄOssa on 25. Sama ongelma tulee, kun on 125 ja 100. Ongelma kasvaa jos ihmisellä on 135 muilla keskimäärin 100. Ihmisiä, jotka ymmärtävät asian, on vaan vähemmän.

Ihmiset eivät hyväksy tuota. Ei kukaan halua tulla verratuksi kehitys vanmaiseen tai että kukaan voi olla niin älykäs, että itse on häneen verrattuna kehitys vanmainen. Siksi nämä tämmöiset tosi asiat pitää vaijeta ja hyssytellä. Vaihtaa vaikka puheenaiheeksi sosiaalisen älykkyyden ja jos se ei riitä niin sydämmensivistyksen nyt ainakin.

Vierailija
87/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on tilanne se, että kun älykkyyseroa on liikaa, ei tule ymmärretyksi. Annan esimerkin; normaali ihminen ja kehitysvammainen. Normaalilla ihmisellä on 100 ja kehitysvammaisella 75. Kehitys vammainen ei ymmärrä mitä selität hänelle. Eroa ÄOssa on 25. Sama ongelma tulee, kun on 125 ja 100. Ongelma kasvaa jos ihmisellä on 135 muilla keskimäärin 100. Ihmisiä, jotka ymmärtävät asian, on vaan vähemmän.

Ihmiset eivät hyväksy tuota. Ei kukaan halua tulla verratuksi kehitys vanmaiseen tai että kukaan voi olla niin älykäs, että itse on häneen verrattuna kehitys vanmainen. Siksi nämä tämmöiset tosi asiat pitää vaijeta ja hyssytellä. Vaihtaa vaikka puheenaiheeksi sosiaalisen älykkyyden ja jos se ei riitä niin sydämmensivistyksen nyt ainakin.

Kehitys vanmainen, sydämmensivistys. Vasu pois? 

Vierailija
88/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä vertaistettu vammaiseen vaan verrattiin. Pointti jutussa oli älykkyysero, joka on tutkittua tietoa, että 20-25erä ÄOssä aiheuttaa sen, että ei tulla ymmärretyksi. 100 ÄÖ on täysin normaali lukema. Liian suuri ero vaan tarkoittaa sitä ettei ihmiset keskenään ymmärrä toisiaan. 

Alkuperäinen pointti tällä jutulla oli se, että kun on liian älykäs, joutuu yhteiskunnasta sivuun kun ei kukaan ei ymmärrä sinua kunnolla. Voisin verrata itseäni kehitysvammaiseen, jota vältellään, koska en ole samanlainen kuin muut. Minua kiinnostaa eri jutut kuin pääsääntöisesti muita ja olen sen takia monesta asiasta ulkona, enkä ole sosiaalinen, koska "on ilmoja pidellyt" jutut ei kiinnosta yhtään.

Vierailija
89/89 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeys ei ole älykkyyttä.

Moni ei tunne itseään vaikka peiliin katsoisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme