Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turhautunut älykkö

Vierailija
09.08.2024 |

Olen huomannut omassa elämässä, että olen selkeästi normaalia älykkäämpi. Olen 50 ja elämän kokemusta on monelta saralta. 

Olen huomannut, että olen osannut ajatella etukäteen kaikki loogiset seuraukset ja toimenpiteet Covidin, Ukrainan sodan, koulumaailman, yritysten toiminnan, Suomen terveysalanongelmia, Venäjän reaktiot ja teot Suomea kohtaan, nuorten aikuisten kasvava pahoinvointi parisuhteissa ja työelämässä. Kaikki korjaavat muutokset tapahtuvat todella hitaasti ihan kuin ihmiset eivät uskoisi sitä mitä ympärillä tapahtuu. Korjaukset ovat puolinaisia ja eivät korjaa asioita oikeaan suuntaan.

Omassa työpaikassanikin näin miten yritystä pitäisi kehittää ja miten asioita pitäisi hoitaa. Sanoin näistä silloiselle esimiehelleni, mutta hän sivuutti kaikki minun ehdotukseni tästä on aikaa yli kymmenen vuotta. Tämä pörssiyhtiö on nyt suurissa ongelmissa ja kaikki ne asiat joita kymmenen vuotta sitten ehdotin, jätettiin tekemättä. Kerroin jo silloin tuolle pomolle, mihin asioihin hänen omat päätöksensä tulevat johtamaan. Hän on edelleen tuon firman johtoportaassa ja minä jouduin pois, koska en suostunut joo joo mieheksi. Kaikki ne asiat toteutuivat, joita ennakoin toteutuvan. Nyt tuossakin yrityksessä on Suomi/suomalaiset menettäneet 100miljoonaa euroa.

Koen suurta turhautumista asioista, koska ihmiset eivät näe syy- ja seuraussuhteita. Suomalaisia kohdellaan myös manipuloivasti. Asioista ei kerrota miten ne oikeasti ovat vaan tapahtumia peitellään kuten Pohjois-Koreassa, että ihmiset eivät "panikoituisi". Faktojen pimittäminen johtaa yleisellä tasolla ihmisten väärään käytökseen ja vääriin mielipiteisiin. Oikeilla faktoilla olisi helpompaa ymmärtää joitakin toimia miksi esim Covidin kanssa tehtiin alussa niin kuin tehtiin. 

Kännykkää syytetään esimerkiksi paljon koulutuksen huonontumisesta, mutta maailmassa kaikki käyttävät kännyköitä, silti Suomi on tipahtanut eniten PISA-taulukosta. Sitäkin halutaan vaan selitellä, ettei PISA mittaakaan todellista osaamista. Kyllä se mittaa, päättäjät haluavat vain työntää pään pensaaseen. 

En tiedä miten saisin ääneni kuulumaan. Tuntuu, että älykkäät ovat hiljaa, ettei muut provosoidu.

Ehkä älykkäitä ihmisiä pitäisi arvostaa enemmän. Ehkä heille pitäisi antaa enemmän mahdollisuuksia. Nyt monesti pärjää se, joka on itsekkäin. Itsekäs ihminen katsoo kaikkea lyhytnäköisesti miten saavuttaa itselleen suurimman hyödyn. 

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää turhautumista:

Suomessa on ajettu huippuosaaminen alas lähes joka alalla. Suomessa on alettu suosia yleisosaamista, työntekijät tekevät asioita paljon laajemmin. Ikävä kyllä maailma on täynnä keskinkertaisuutta ja palkat ovat maailmalla alhaisemmat. Kilpailukyvyn näkökulmasta tämä on todella huono asia. ja huippuosaajilla Suomi voisi edelleen kilpailla. Suomalaisen työelämän ongelma on se, että päätänsä valtaa on siirretty puhelin ja sähköpostikulttuurin takia ylemmille tasoille ja kasvattanut välijohtoportaiden kokoa. Iso heikentävät vaikutus suomalaisten tehokkuuteen on kaiken laisten raporttien laatiminen ja kirjaaminen, joiden vuoksi jopa palkataan lisää väkeä, mutta ei osata tarkastelle saadaanko raporteista sitä rahallista hyötyä, jota niillä haetaan. Olen elämäni aikana kirjoittanut satoja raportteja enkä usko että suurta osaa niistä kukaan olisi lukenut ajatuksella läpi.

Ukrainan osalta tilanne on se, että Putinille häviö tarkoittaa hänen kuolemaa. Hän ei halua kuolla. Hän haluaa viimeiseen asti voittaa sodan. Tästä syystä sota vaan eskaloituu enemmän ja enemmän. Toinen puoli asiassa on, että jos Venäjä voittaa eikä joudu kärsimään niistä sotarikoksista, Venäjä ei tule koskaan muuttumaan vaan jatkaa maailmanvalloitusta. En tiedä miksi tässäkin aikaillaan. Tiedän, että NATO petti sanansa Venäjälle. NATOn olisi jotenkin tultava vastaan, jos halutaan rakentaa rauhaa. Sotarikoksista venäläisille pitää saada tuomio. Ainoa toivo sodan nopealle loppumiselle olisi Putinin poismeno.

Vierailija
2/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Ei minuakaan ole kuunneltu oikeastaan koskaan. Olen nyt 37 ja täysin turhautunut. Ymmärrän sinua mutta pohdi myös miksi olet niin älykäs kuin nyt olet ja ole siitä ylpeä. Anna myös arvostusta kaikille jotka ovat hengessä mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistä vähän. Jos olet älykkö niin ilmaise tuo kolmella virkkeellä.

Vierailija
4/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää turhautumista:

Suomessa on ajettu huippuosaaminen alas lähes joka alalla. Suomessa on alettu suosia yleisosaamista, työntekijät tekevät asioita paljon laajemmin. Ikävä kyllä maailma on täynnä keskinkertaisuutta ja palkat ovat maailmalla alhaisemmat. Kilpailukyvyn näkökulmasta tämä on todella huono asia. ja huippuosaajilla Suomi voisi edelleen kilpailla. Suomalaisen työelämän ongelma on se, että päätänsä valtaa on siirretty puhelin ja sähköpostikulttuurin takia ylemmille tasoille ja kasvattanut välijohtoportaiden kokoa. Iso heikentävät vaikutus suomalaisten tehokkuuteen on kaiken laisten raporttien laatiminen ja kirjaaminen, joiden vuoksi jopa palkataan lisää väkeä, mutta ei osata tarkastelle saadaanko raporteista sitä rahallista hyötyä, jota niillä haetaan. Olen elämäni aikana kirjoittanut satoja raportteja enkä usko että suurta osaa niistä kukaan olisi lukenut ajatuksella läpi.

Ukrainan osalta tilanne on se, että

Tässä kohdassa tulemme erimielisyyksiin johtuen yleisesti ajatusmaailmoidemme eroavaisuuksista mutta kiitos kun jaat ajatuksiasi, ymmärrän sinua oikein hyvin kaikesta huolimatta.

Vierailija
5/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa näkemyksiänne asioihin ja oletteko huomanneet muutoksia suuntaan tai toiseen niissä asioissa?

Vierailija
6/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen ketjua ettei putoa kärryiltä.

Vierailija
7/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuin Huovisen turhautunut kookaburra, joka nauroi vain puisevaa tekonaurua, kun muut läiskivät vitsejä ja sutkauttelivat soakkunoita.

Vierailija
8/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäile ettetkö olisi älykäs ja ajattelevainen, vaikken kaikesta esitetystä samaa mieltä olekaan. Mutta ehkä sinulta puuttuu tietynlaista sosiaalista älykkyyttä ymmärtää, miten ihmislaumat ja organisaatiot toimii, ja miten niissä saa äänensä kuuluviin. Esim. harvoin auttaa jos sanoo esimiehelle parannusehdotuksia, jotka ei suoraan liity omaan työtehtävään ja työrooliin, jotain korkealentoisempia ajatuksia koko yrityksen linjasta ja tilasta. Pitäisi ensin pyrkiä ylöspäin organisaatiossa sellaiseen asemaan, jossa voi vaikuttaa sen tason asioihin, ja sitten puhua.

Kyllä älykkäille annetaan mahdollisuuksia, mutta ei pelkän älykkyyden takia. Sitä älyä pitää ensin käyttää pääsemään yrityksessä tai yhteiskunnassa tai järjestössä semmoisille paikoille, joissa on sinun työsi puhua niistä asioista. Esim. jos yhteiskunnalliset ja kansainväliset asiat kiinnostaa kovasti ja tuntuu, että niihin olisi sanottavaa, aina voi hakeutua politiikkaan tai näihin asioihin keskittyviin järjestöihin.

Vierailija
9/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisa mittaa robottiälykkyyttä, joka taas on hyvin rajallista aivojen käyttöä. Sinullakin selvästi kehittynyt vain looginen puoli eli vasen, kun luovuus ja sosiaaliset taidot (oikea ja otsalohko) ovat surkastuneet. Tunteiden hallinta on heikkoa (turhautuminen), ja vellot menneissä sen sijaan että käyttäisit nykyhetken menestymiseen tai tulevaisuuden suunnitteluun (otsalohko)

Eli unohda älyily ja keskity luovuuteen sekä otsalohkon toimintoihin. Jos treenaat vain hauista ja maksimivoimaa, olet täysin hyödytön. Sinun täytyy treenata kaikkia lihaksia ja sen lisäksi liikkuvuutta ja reaktiokykyä

Vierailija
10/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskuvan näkeminen johtaa tiettyyn yksinäisyyteen.

Vierailija
11/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli vastaava turhautunut, joka uskoi olevansa älykäs. Hän tiesi kaikki asiat ennen tutkimusten julkaisemista, mutta jostain hämmästyttävästä syystä vasta julkaisemisen jälkeen.

Vierailija
12/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa näkemyksiänne asioihin ja oletteko huomanneet muutoksia suuntaan tai toiseen niissä asioissa?

Annan ennusteen lukutaidosta ja kirjoitustaidosta. 

Lukutaito tulee yhä heikkenemään ja tekoälyä tullaan käyttämään yhä enemmän siihen, että teköäly lukee sinulle kirjan ääneen.

Kirjoitustaidon osalta luetetaan myös tekoälyyn. Kirjoitustaito on lopulta tekoälyn varassa.

Olen kuullut opettajan suusta, ettei virheet ole vaarallisia, automaattikorjaus korjaa virheet. Tämä on vaarallinen suuntaus, koska Ihminen on vaan perusluonteeltaan sellainen, että se oppii parhaiten virheiden kautta.

Oikeasti fyysinen kirjoittaminen on paras tapa oppia asioita, oppia lukemaan ja oppia kirjoittamaan. Kun kirjoitat, aivosi käsittelevät asiat kirjain kerrallaan ja samalla parantaa sinun hienomotoriikkaa. Tästä seuraa myös muita ongelmia, kun ihmisiltä häviää hienomotoriikkataidot. Tarkkuutta vaativat työt pitää korvata koneilla. 

Kiinasta tulee maailman valtias, koska he pitäytyvät perinteisessä käsinkirjoittamisessa.

Jotta ihminen voisi menestyä, hänen pitää olla myös tuottava. Tarkoitan tällä sitä, että jos lasketaan tekoälyn varaan monessa asiassa, kuka on se taho, joka tuottaa uutta dataa?

Vierailija
13/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, täysi kierros takaisin luolamaalausten eli symbolien maailmaan.

Vierailija
14/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitkiä lorikoita ei jaksa lukea kun eiedes ole sisältöä.

Vierailija
15/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiivistä vähän. Jos olet älykkö niin ilmaise tuo kolmella virkkeellä.

Ei vaan muiden on opeteltava lukemaan pidempiä tekstejä. Tuolla tavalla se äly vaivihkaa kasvaa, ajattelu syvenee ja monipuolistuu. Eikä silti tarvitse olla vaikeaselkoista.

Vierailija
16/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskuvakin rakennetaan joidenkin ihmisten kautta. Ainakin minun vaikea nähdä että sen voisi tehdä ilman vaikutteita. 

Ellei ole kovin outo maailm onakäsitys niin jonkinlaista tarttumapintaa löytyy aina jostain ja äly on sitäkin että nauttii säröistä, nehän vain haastavat jatkamaan tutkimusta siitä miten asiat ovat. Jostain jäi mieleen että tällä hetkellä tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Toivotaan nyt silti että kaikki ei menisi niinsanotusti pieleen.

Vierailija
17/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin ymmärrettävää.

Vierailija
18/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielestäsi ratkaisu nuorten mielenterveysongelmiin, kun nyt mainitsit siitä? Mikä on ilmiön syy-seuraussuhde? Olisi mielenkiintoista kuulla. 

Vierailija
19/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En epäile ettetkö olisi älykäs ja ajattelevainen, vaikken kaikesta esitetystä samaa mieltä olekaan. Mutta ehkä sinulta puuttuu tietynlaista sosiaalista älykkyyttä ymmärtää, miten ihmislaumat ja organisaatiot toimii, ja miten niissä saa äänensä kuuluviin. Esim. harvoin auttaa jos sanoo esimiehelle parannusehdotuksia, jotka ei suoraan liity omaan työtehtävään ja työrooliin, jotain korkealentoisempia ajatuksia koko yrityksen linjasta ja tilasta. Pitäisi ensin pyrkiä ylöspäin organisaatiossa sellaiseen asemaan, jossa voi vaikuttaa sen tason asioihin, ja sitten puhua.

Kyllä älykkäille annetaan mahdollisuuksia, mutta ei pelkän älykkyyden takia. Sitä älyä pitää ensin käyttää pääsemään yrityksessä tai yhteiskunnassa tai järjestössä semmoisille paikoille, joissa on sinun työsi puhua niistä asioista. Esim. jos yhteiskunnalliset ja kansainväliset asiat kiinnostaa kovasti ja tuntuu, että niihin olisi sanottavaa, aina voi hakeutua polit

Omalle tontille ne kuuluivat, tiesin mitä pitää tehdä ja perustelin ne pomolle. Hän oli pelästynyt minun palkkausta ja koki minut uhaksi hänen uralleen ja siksi koin aika paljon negatiivistä hänen suunaltaan. Jos esitin jotain hyvää, hän nosti seuraavat kaksi viikkoa kaikkea negatiivista esille, jotka olivat hänen mielestään huonosti tehty. Hän rankaisi minua joka kesä sillä tavalla, että tuli kertomaan tuntia ennen kesälomille lähtöä, mitä on vielä pakko tehdä että pääsen lomille. Jouduin tekemään kolme päivää töitä aina lisää. Kukaan ei niitä olisi tarvinnut mun kesäloman aikana. Jos pelastin hänen selkänahastaan 300000€ korjaamalla hänen oman organisaation virheensä. Kiitosten sijasta minua syytettiin, kuinka pelastin tilanteen väärin. Hän syytti minua vuosia myöhemmin myös hänen oman organisaationsa tekemistä virheistä, kun yrityksen kvartaali meni tappiolle. Pystyin todistamaan, että vika ei ollut mun organisaatiossa, koska olin pitänyt ylimääräistä kirjanpitoa projekteista. Hänellä oli ajojahti käynnissä minua kohtaan ja mustamaalasi minua aina sopivan tilanteessa. Lopulta hän sai ajettua minut pois sieltä.

Tajusin vasta jälkeen päin tämän peliksi. Mä tein töitä yritykselle, hän pelasi omaa urapeliään. Se sosiaalinen silmä multa puuttuu. Olen aika sinisilmäinen ja rehellinen. 

Vierailija
20/89 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaja oikeasti näkisi ennalta kehityskulut joista kertoo, hänen olisi helppo rikastua esim. osakemarkkinoilla. Siellähän markkinoihin vaikuttavien asioiden ennakointi olisi suoraan rahan arvoista.

Todellisuudessa hän vaan muistaa jälkeenpäin olleensa juuri sitä yhtä oikeaa mieltä. Vaikka kehitys olisi mennyt eri lailla, tunne olisi sama. Omaa jälkiviisautta ei monet

itse huomaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän