Miksi Suomessa julkisten kulkuneuvojen käyttäjiä pidetään köyhinä?
Esimerkiksi Japanissa on ihan tyypillistä että rikkaat liikemiehet kulkevat nimenomaan julkisilla, kuten Metrolla
Kommentit (11)
Minä pistän kaikki autoilusta säästyneet rahat reissukassaan ja matkustan mieluummin vaikka sinne Japaniin kuin että maksaisin auton, sen ylläpitokulut, bensat, vakuutukset, verot jne. Työmatka ovelta ovelle 40 min ja maksan tästä 23 euroa kuukaudessa.
Kyllä ne julkisilla kulkevat on varakkaampia, kun rahat ei kulu kalliiseen autoon, vaan rahat jää säästöön ja sijoituksiin.
Pyöräilijät ja kävelijät säästävät vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni täällä pk-seudulla on ihan tavallista käyttää julkisia. Ei oo siis mikään statussymboli tai sen puute mihinkään suuntaan.
Autottomuus on aivan normaalia pk-seudulla. Kantakaupungissa autottomuus voi olla jopa statussymboli, koska on varaa asua kalliisti ja kunto on riittävän hyvä pyöräilyyn ja huonolla kelillä ehkä hypätään julkisen kyytiin. Harvalla on aikaa ja jaksamista ajaa ympyrää autolla parkkipaikkaa etsien tai ruuhkassa kökötellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni täällä pk-seudulla on ihan tavallista käyttää julkisia. Ei oo siis mikään statussymboli tai sen puute mihinkään suuntaan.
Autottomuus on aivan normaalia pk-seudulla. Kantakaupungissa autottomuus voi olla jopa statussymboli, koska on varaa asua kalliisti ja kunto on riittävän hyvä pyöräilyyn ja huonolla kelillä ehkä hypätään julkisen kyytiin. Harvalla on aikaa ja jaksamista ajaa ympyrää autolla parkkipaikkaa etsien tai ruuhkassa kökötellen.
Olen kokeillut ajella noita klo 16 kaupunkiruuhkia ja ilomielin vaihdoin bussilla köröttelyyn, saa kaikessa rauhassa uppoutua kuulokkeista kantautuvaan äänikirjaan eikä tarvitse yhtään välittää mitä ulkona tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut ajella noita klo 16 kaupunkiruuhkia ja ilomielin vaihdoin bussilla köröttelyyn, saa kaikessa rauhassa uppoutua kuulokkeista kantautuvaan äänikirjaan eikä tarvitse yhtään välittää mitä ulkona tapahtuu.
Minä taas rentoudun katselemalla kaupunkia bussimatkoilla. Joskus bussissa kuulee hauskoja juttuja, joista jäisi paitsi kuulokkeet päässä. -sivusta
Ainakin vaarallista se alkaa olla tässä maassa, köyhyys ja levottomuudet ovat lisääntyneet muutamassa vuodessa valtavasti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas rentoudun katselemalla kaupunkia bus
Minä en enää edes osaa istua ilman kuulokkeita :) Joskus kyllä hauskuutan itseäni että milloin bongaan vaikka punaisen Kånkenin tai vihreät housut tai oranssin takin ja sitten katselen kadulla kulkevia ihmisiä mutta usein kirjaan keskittyminen vie voiton silloinkin.
Lapsuudenperheessäni oli aina auto. Siitä huolimatta vanhempani, lääkäri ja juristi, menivät aina töihin bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vaarallista se alkaa olla tässä maassa, köyhyys ja levottomuudet ovat lisääntyneet muutamassa vuodessa valtavasti...
Vain omalla autolla liikkumaan tottuneita on pelottanut aina vieraat ihmiset busseissa ja nyt varmasti enemmän, kun vaaratilanteita on ollut otkoissa ihan hiljakkoin. Pääkaupunkiseudulla meno on toista kuin muualla Suomessa.
Melkoinen maalaisjuntti täytyy olla, jos olettaa julkisilla kulkevan olevan köyhä. Ei kai kukaan muu voi ajatella noin?
Maalaisethan eivät kävele mihinkään vaan autolla pitää päästä kotiovelta suoraan kohteen oven eteen, ettei tarttis vahingossakaan kävellä. Sitten nämä köyhät vielä ruikuttavat miten autoilusta tehdään hankalaa kun pysäköinnistä pitää maksaa.