Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko vaihdevuodet kestää a) luomuna b) lääkittynä

Vierailija
09.08.2024 |

Mistä ne katsotaan alkaviksi ja ennen kaikkea mihin loppuu?

Kuinka kauan sen jälkeen pitää lääkkeitä vielä käyttää, loppuikäkö?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt hormoneja koskaan, enkä Buranaa ja Panadolia kummempia lääkkeitäkään. Vaihdevuosista en juuri muuta ole huomannut kuin miedot erittäin harvinaiset kuumat aallot.

N58

Vierailija
2/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kannattaa katsoa vaihdevuosikysymyksiä miettiessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä kauan, ensimmäisessä vaihtoehdossa taitanee joutua kärsimään vain niistä oireista enemmän.

Vierailija
4/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) 1 - 20 vuotta, 2) 1 - 20 vuotta.

Vierailija
5/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin luomuna ne läpi. Ei mulla oikeastaan ollut mitään muita oireita koko  esivaihdevuosista ja vaihdevuosista, kuin vuotovälien vaihtelu:

42-45 v: Nuoruutta tiheämmät vuotovälit, ensin 27 pv, lopulta 21

45-47: Välit alkoi pidentyä, välillä lyhyitäkin kiertoja, joskus 3 vkoa, joskus 3 kk

48-51: Menkat tuli harvakseltaan, välillä 7 kk taukojakin. Joskus pitkän tauon jälkeen tuli jättimäinen ns. tyhjennysvuoto, joskus vain niukkaa. Joskus epämääräisiä välivuotoja. 

52 v tuli täyteen 12 kk viimeisistä menkoista, eli virallisesti menopaussi tapahtunut.

Mitään oireita ei ole ollut menkkojen loppumisen jälkeen. Enkä esim. kuumia aaltoja, mielialavaihteluita tms. ole kokenut koskaan. Ainoa lievästi epämiellyttävä oli ne isot tyhjennysvuodot, mutta niidenkin kanssa pärjäsi hyvin, kun harvakseltaan sitä tapahtui.

Vierailija
6/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin luomuna ne läpi. Ei mulla oikeastaan ollut mitään muita oireita koko  esivaihdevuosista ja vaihdevuosista, kuin vuotovälien vaihtelu:

45-47: Välit alkoi pidentyä, välillä lyhyitäkin kiertoja, joskus 3 vkoa, joskus 3 kk

48-51: Menkat tuli harvakseltaan, välillä 7 kk taukojakin. Joskus pitkän tauon jälkeen tuli jättimäinen ns. tyhjennysvuoto, joskus vain niukkaa. Joskus epämääräisiä välivuotoja. 

52 v tuli täyteen 12 kk viimeisistä menkoista, eli virallisesti menopaussi tapahtunut.

Mitään oireita ei ole ollut menkkojen loppumisen jälkeen. Enkä esim. kuumia aaltoja, mielialavaihteluita tms. ole kokenut koskaan. Ainoa lievästi epämiellyttävä oli ne isot tyhjennysvuodot, mutta niidenkin kanssa pärjäsi hyvin, kun harvakseltaan sitä tapahtui.

Minä suorastaan pelkään noita tyhjennysvuotoja, en pääse työssäni välttämättä vessaan heti kun pitäisi ja muutenkin työni on aika haastavaa, jos vuotaa kuin pistetty sika..

T. Varhaiskasvattaja

Vierailija
7/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta niitä aikuisten vaippoja jotka on tarkoitettu virtsankarkailuun. Mulla tuli kuumia aaltoja ja sitten huomasin, että ihmiset varsinkin harmaatukkaiset äijät alkoi ärsyttämään aivan tavattomasti. Yleensä en edes huomaa ihmisiä. Nyt alkaa tasottumaan, oireet keski vajaan vuoden.

Vierailija
8/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta niitä aikuisten vaippoja jotka on tarkoitettu virtsankarkailuun. Mulla tuli kuumia aaltoja ja sitten huomasin, että ihmiset varsinkin harmaatukkaiset äijät alkoi ärsyttämään aivan tavattomasti. Yleensä en edes huomaa ihmisiä. Nyt alkaa tasottumaan, oireet keski vajaan vuoden.

Miksi näitä pitäisi vaihdevuosi-ikäisenkään ostaa, jos niitä ei tarvitse?

Vierailija
9/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti 51 vuotiaana yhden viikon. Silloin hiotti öisin. Ei muuta. Ei korvaushoitoja

Vierailija
10/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kysymykseen ei ole vastausta. Jokaisella on täysin yksilöllinen keho, joka käyttäytyy täysin ennalta-arvaamattomalla tavalla.

Vierailija
11/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet (vieroitusoireet) kestää tyypillisesti 4-10 vuoden välissä, riippuen naisyksilöstä.

Sitten, kun on mennyt 12 sellaista kuukautta, että vuotoa ei ole ollut tippaakaan, kirjataan menopaussi eli elämänmuutos,  se on tilastojen mukaan keskimäärin 51v iässä.

Vaihdevuosia tai elämänmuutosta ei voi hoitaa eli niistä ei voi parantua, mutta niiden oireita on mahdollista lievittää.

Vierailija
12/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä pitäisi vaihdevuosi-ikäisenkään ostaa, jos niitä ei tarvitse?

Niillä saat aivot.

Vierailija
13/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan osta. Minä en aio kulkea töissä aikuisten vaippa pöksyissä verta kuin hanasta valuen. Kuvittele itsesi lasten parissa, erityisen tuen lapsia rauhoitellessasi, ulko-ja sisävaatteita pukien ja riisuen (myös itsellesi), ulkona 2-4h/pvässä ollen jne, jokin vaippa alapäässäsi veri hulvahdellen. Juu ei.

Jos/kun sellaisia päiviä tulee niin aion ilmoittautua sairaaksi ja kyllä, kerron syyn myös pomolle.

Vierailija
14/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen tyhmä kysymys.

Yksikään nainen ei koe vaihdevuosia alusta loppuun sekä luomuna että lääkittynä.

Mulla oli hormonikorvaushoito kuusi vuotta ikävuosina 54-60, ja kun siirryin yksityiseltä gynekologilta munasarjasyöpäseurannan takia Naistenklinikalle, siellä ehdotettiin että otetaan hormonikierukka pois ja lopetetaan estradiogeelin käyttö. Gynekologi oli sanonut että voidaan käyttää hamaan tappiin, mutta luotin enemmän Naistenklinikkaan.

Oireet palasivat lievinä kolme vuotta hoidon lopettamisen jälkeen, ja hetkellisesti käytin laastaria, mutta sitten iski leukemia, ja syöpähoidon takia piti lopettaa hormonikorvaushoito.

Niin ettei tähän ole olemassa yleispätevää vastausta.

Vierailija
15/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi kierto lyhenemään n.25pv pituiseksi tuossa 46-47v välillä, nyt täytän syksyllä 49v ja edelliset kuukautiset tuli 3+vkoa myöhässä, aiemmin olleet 1x n.2vkoa myöhässä, tosin useammat edelliset tätä viimeistä ennen oli ihan säännölliset. Kuumia aaltoja n.15s pituisia ollut nyt keväällä ehkä 30x ja kesäkuussa 1x tosi voimakas, sen jälk ei mitään. Hiustenlähtö on nyt selvää ja niveliä särkenyt jo pitkään. En käytä hormoneja, en ole ikinä käyttänyt.

Vierailija
16/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet paranee kovalla panemisella. Spermassa on juuri niitä kriittisiä ainesosia.

Vierailija
17/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet paranee kovalla panemisella. Spermassa on juuri niitä kriittisiä ainesosia.

Jaahas. Mitähän ne kriittiset ainesosat on?

Vierailija
18/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suorastaan pelkään noita tyhjennysvuotoja, en pääse työssäni välttämättä vessaan heti kun pitäisi ja muutenkin työni on aika haastavaa, jos vuotaa kuin pistetty sika..

T. Varhaiskasvattaja

Joo nuo tyhjennysvuodot on varmaan haastavia kyllä tuollaisessa työssä. Itse teen 100% etätyötä kotona, joten ei mitenkään haitannut jos silloin tällöin saa vaihdella kahta peräkkäin laitettua tamponia ja isointa yösidettä tunnin välein. Kun ei se niin rajuna se vuoto koskaan montaa päivää ollut, vaikka kokonaisuudessaan saattoikin monta viikkoa kestää se tyhjennysvuoto pitkän menkattoman välin jälkeen. 

Jos olisi työ jossa vuodot olisi kovin hankalia, olisin varmaan hakenut tähän tarkoitetut täsmälääkkeet. Mun äitini muistaakseni, kun oli tehtaalla töissä jossa piti seisoa eikä liukuhihnalta päässyt vessaan kuin tauoilla, haki aikanaan semmoisen verenvuotoa vähentävän lääkkeen, oliko Cyklocapron tms. Se ei ole hormonihoito, vaan auttaa täsmänä tuohon verenvuotoon.

Vierailija
19/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän kysymykseen ei ole vastausta. Jokaisella on täysin yksilöllinen keho, joka käyttäytyy täysin ennalta-arvaamattomalla tavalla.

Näin juuri.

Mulla alkoi esivaihdevuodet n. 45-vuotiaana yleisenä herkistymisenä ja itkeherkkyytenä, mielialat vaihtuivat tiheään, ja reagoin kaikkeen överisti.

Vaihdevuodet alkoivat 50-vuotiaana, jolloin koin iltaisin ja öisin koko kehon läpi meneviä kuumia aaltoja. Polvia särki öisin.

Viimeiset kuukautiset oli 55-vuotiaana.

Nyt olen 67 v, ja saan edelleen hikoilukoyhtauksia. Unettomuus ja vaikeus nukahtaa on vaivannut jo yli 10 vuotta.

Epäilen, että vv-oireilu kestää loppuiän.

En ole käyttänyt hormonikorvaushoitoja.

Vierailija
20/38 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet (vieroitusoireet) kestää tyypillisesti 4-10 vuoden välissä, riippuen naisyksilöstä.

Sitten, kun on mennyt 12 sellaista kuukautta, että vuotoa ei ole ollut tippaakaan, kirjataan menopaussi eli elämänmuutos,  se on tilastojen mukaan keskimäärin 51v iässä.

Vaihdevuosia tai elämänmuutosta ei voi hoitaa eli niistä ei voi parantua, mutta niiden oireita on mahdollista lievittää.

Mihin viittaat tällä "elämänmuutoksella"? Muuttuuko kaikki dramaattisesti, kun menkat loppuvat lopullisesti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän