Kauanko vaihdevuodet kestää a) luomuna b) lääkittynä
Mistä ne katsotaan alkaviksi ja ennen kaikkea mihin loppuu?
Kuinka kauan sen jälkeen pitää lääkkeitä vielä käyttää, loppuikäkö?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suorastaan pelkään noita tyhjennysvuotoja, en pääse työssäni välttämättä vessaan heti kun pitäisi ja muutenkin työni on aika haastavaa, jos vuotaa kuin pistetty sika..
T. Varhaiskasvattaja
Joo nuo tyhjennysvuodot on varmaan haastavia kyllä tuollaisessa työssä. Itse teen 100% etätyötä kotona, joten ei mitenkään haitannut jos silloin tällöin saa vaihdella kahta peräkkäin laitettua tamponia ja isointa yösidettä tunnin välein. Kun ei se niin rajuna se vuoto koskaan montaa päivää ollut, vaikka kokonaisuudessaan saattoikin monta viikkoa kestää se tyhjennysvuoto pitkän menkattoman välin jälkeen.
Jos olisi työ jossa vuodot olisi kovin hankalia, olisin varmaan hakenut tähän tarkoitetut täsmälääkkeet. Mun äitini muistaakseni, kun oli tehtaalla töissä jossa piti seisoa eikä liukuhihnalta päässy
Cyklocapron ei muuten auta kuin aivan mainittavasti. Itsellä oli ennen kierukkaa kuukautiset aina sellaiset että 1-2 päivää sai vaihtaa isointa tamponia tunnin välein ja jos ei vaihtanut, tuli läpi, piti olla iso side aina varalta. Käytin tuota cyklocapronia jonkin aikaa mutta ei mainittavaa helpotusta, ei pidentänyt tamponin vaihtoväliä ainakaan minulla. Kyllä naisen elämä on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta niitä aikuisten vaippoja jotka on tarkoitettu virtsankarkailuun. Mulla tuli kuumia aaltoja ja sitten huomasin, että ihmiset varsinkin harmaatukkaiset äijät alkoi ärsyttämään aivan tavattomasti. Yleensä en edes huomaa ihmisiä. Nyt alkaa tasottumaan, oireet keski vajaan vuoden.
En todellakaan osta. Minä en aio kulkea töissä aikuisten vaippa pöksyissä verta kuin hanasta valuen. Kuvittele itsesi lasten parissa, erityisen tuen lapsia rauhoitellessasi, ulko-ja sisävaatteita pukien ja riisuen (myös itsellesi), ulkona 2-4h/pvässä ollen jne, jokin vaippa alapäässäsi veri hulvahdellen. Juu ei.
Jos/kun sellaisia päiviä tulee niin aion ilmoittautua sairaaksi ja kyllä, kerron syyn myös pomolle.
No älä osta!
***tuako täällä kiukuttelet? Mulla on jokaiset menkat olleet endometrioosin ja adrnomyoosin takia sellaiset että vuoto kuin teurastamossa. En ois koskaan pärjännyt millään millinohuilla minisiteillä.
Cyclocapronia otin 2 kerrallaan, 3xpäivässä. Vähensi vuotoa pahimpina päivinä ihan hyvin, mutta sekoitti mahan toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menin luomuna ne läpi. Ei mulla oikeastaan ollut mitään muita oireita koko esivaihdevuosista ja vaihdevuosista, kuin vuotovälien vaihtelu:
42-45 v: Nuoruutta tiheämmät vuotovälit, ensin 27 pv, lopulta 21
45-47: Välit alkoi pidentyä, välillä lyhyitäkin kiertoja, joskus 3 vkoa, joskus 3 kk
48-51: Menkat tuli harvakseltaan, välillä 7 kk taukojakin. Joskus pitkän tauon jälkeen tuli jättimäinen ns. tyhjennysvuoto, joskus vain niukkaa. Joskus epämääräisiä välivuotoja.
52 v tuli täyteen 12 kk viimeisistä menkoista, eli virallisesti menopaussi tapahtunut.
Mitään oireita ei ole ollut menkkojen loppumisen jälkeen. Enkä esim. kuumia aaltoja, mielialavaihteluita tms. ole kokenut koskaan. Ainoa lievästi epämiellyttävä oli ne isot tyhjennysvuodot, mutta niidenkin kanssa pärjäsi hyvin, kun harvakseltaan sitä tapahtui.
Mi
En tajunnut, kun oli ajankohtaista mulla.
Nyt jälkikäteen tiedän, että mun olis kannattanut ostaa suurimpia aikuisten vaippoja. Sellaisia vissiin saa vain tilaamalla kotiin tenalta. Kaupoissa on pieniä aikuisten vaippoja.
Mulla vaihdevuodet alkoi 46-vuotiaana ja sitä saakka hormonikorvaushoito, eli nyt 8 vuotta. Luomuna en pärjää, huomaan heti jos yksikin pilleri jäänyt ottamatta. Gyne sanoi, että 60veenä kokeillaan pärjäänkö ilman, siihen saakka mennään näin.
Mulla alkoi menkkojen loputtua kerralla. 48v ja 53v oli ohi. Ei lääkitystä, oireina vain kuumat aallot.
Ne oli ihan ok kun olen aina ollut tosi vilukissa
Ihan positiivista koko aika, ei enää pms eikä mitään muitakaan haittoja jäänyt. Hsluja ja kykyjä on vielä nyt 60+v ja kuntokin hyvä
Vierailija kirjoitti:
Cyclocapronia otin 2 kerrallaan, 3xpäivässä. Vähensi vuotoa pahimpina päivinä ihan hyvin, mutta sekoitti mahan toimintaa.
Mulla muuten sama, sekoitti mahan mut ei kyllä vähentänyt sitä vuotoa juurikaan.
Kukaan ei voi tietää kauanko kestää. Kun syöt hormooneja, et vain huomaa, että on vaihtarit.
Rasittavin kausi on menkat, jotka tulevat 2-3. Viikon välein ja koskee suunnilleen 40-47v naisia? Samaa mieltä. Ei käy kateeksi.
Eniten pelkään, että muutun ihan toiseksi: kauniista ja halukkaasta naisesta sukupuolettomaksi frigidiksi...
Mitä muuten tarkoittavat esivaihdevuodet vs. vaihdevuodet?
Vierailija kirjoitti:
Eniten pelkään, että muutun ihan toiseksi: kauniista ja halukkaasta naisesta sukupuolettomaksi frigidiksi...
Olen tuo kommentoija, jonka vv on kestäneet jo yli 20 v. Olen silti edelleen halukas, eikä esim. limakalvojen kuivuus ole ongelma.
Esivaihdevuosissa kuukautiset tulevat vielä (melko) säännöllisesti, mutta voi olla muita, usein psyykkisiä oireita, jotka ennakoivat vv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo kommentoija, jonka vv on kestäneet jo yli 20 v. Olen silti edelleen halukas, eikä esim. limakalvojen kuivuus ole ongelma.
Esivaihdevuosissa kuukautiset tulevat vielä (melko) säännöllisesti, mutta voi olla muita, usein psyykkisiä oireita, jotka ennakoivat vv.
Kiitos viestistäsi.
- se vaihdevuosien pelkääjä
Vierailija kirjoitti:
Tähän kysymykseen ei ole vastausta. Jokaisella on täysin yksilöllinen keho, joka käyttäytyy täysin ennalta-arvaamattomalla tavalla.
Ennalta- arvaamattomuus on naisissa tavanomaista. Mutta kaikkien ihmisten keho sekä elimistö toimivat varsin tarkasti tunnettujen parametrein rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta niitä aikuisten vaippoja jotka on tarkoitettu virtsankarkailuun. Mulla tuli kuumia aaltoja ja sitten huomasin, että ihmiset varsinkin harmaatukkaiset äijät alkoi ärsyttämään aivan tavattomasti. Yleensä en edes huomaa ihmisiä. Nyt alkaa tasottumaan, oireet keski vajaan vuoden.
En todellakaan osta. Minä en aio kulkea töissä aikuisten vaippa pöksyissä verta kuin hanasta valuen. Kuvittele itsesi lasten parissa, erityisen tuen lapsia rauhoitellessasi, ulko-ja sisävaatteita pukien ja riisuen (myös itsellesi), ulkona 2-4h/pvässä ollen jne, jokin vaippa alapäässäsi veri hulvahdellen. Juu ei.
Jos/kun sellaisia päiviä tulee niin aion ilmoittautua sairaaksi ja kyllä, kerron syyn myös pomolle.
Mulla on nyt kerran ollut sellainen tyhjennysvuoto. Yhdistelmällä maxiside + imukykyisin ostettavissa oleva tamponi piti alle tunnin. Se vuodon määrä oli jotain aivan käsittämätöntä. En kahteen päivään pystynyt menemään töihin, onneksi on etätyömahdollisuus mutta ymmärrän kyllä ettei kaikissa ammateissa ole. Olisin todellakin jäänyt saikulle jos en olisi voinut tehdä etäpäiviä.
54 v alkoi epäsäännöllistymään kierto. Sitten oli 3 kk tauko. Alkoi kovat kuumat aallot 2 kkn ajaksi. Sitten taas jotain vuotoja suht säännöllisesti. Nyt 55v ollut 6 kk ilman menkkoja, ei mitään muita oireita (paitsi rasvarengas tuli vatsalle menkkojen jäätyä pois, mikä on ja pysyy, vaikka hoikka olenkin 🙂). Oispa kiva, jos näillä menis. Ei ole lääkitystäkään.
Toki jo alle 50 v oli jotain oireita, mutta ne oli esivaihdevuosioireita.
Luomuna pärjää ihan hyvin. Vähän hikoiluttanut välillä. Siinä kaikki. Senkin voi hoitaa niin, ettei enää pue ihan niin paljon vaatteita päälle.
Ja nyt ei tarvitse stressata, että olisi lisännyt omaa syöpäriskiään.
Mulla hikoilutti ja lääkäri tarjosi hormoneita ja kävin ne jo ostamassa, mutta en kuitenkaan aloittanut niitä. Loppujen lopuksi hikoilu johtui siitä, kun kilpirauhanen oli menossa liikatoiminnalle ja minun piti vaan vähentää kilpirauhaslääkitystä.