Isä ei aio maksaa elatusapua
Mitäs sanotte tästä. Lastenvalvojalla käyty, ex ei halunnut tehdä sopimuksia kun haluaa laskeskella rauhassa tulot ja menot. Nojoo ihan jees paitsi että Lastenvalvojalle oli se 2kk jono, aikaa oisi ollut laskea. No lastenvalvoja sanoi että minulla oikeus hakea elareita oikeusteitse. Ja näin tein, tästähän ex suuttui. Hänen mukaansa ei voi lapsen elämiseen mennä tuota minimisummaa eli 200e. Meillä sopimus että hän näkee lasta joka toinen viikonloppu, hän hakee ja tuo ( asuu toisella paikkakunnalla) No nyt kun tuli tämä että haen elareita nii hänhän heittäytyi ja sanoo että minun Pitää hänelle maksaa ku hänelle tulee bensakuluja. Ei auta vaikka sanoin että niihin voi hakea kelalta avustusta. Hän kuulemma voittaa oikeusjutun. Ja nyt sanoi ettei aio palauttaa lasta joka hänen luonaan.
Mutta kysymys siis oonko muka nyt ihan kohtuuton kun haen sen mitä minulle kuuluu
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala pitää päiväkirjaa lapsen ja isän suhteesta, tapaamisista, kommenteista, elatuksesta, isän osallisuudesta.
Kun lapsi täyttää 18-20 vuotta, annat päiväkirjan hänelle.
Suosittelen tätä käytäntöä lämjpimästi. Lapset helposti ihannoivat muualla asuvaa isää (tai äitiä) ja kuvittelevat tämän olevan suorastaan ylimaallinen olento. Lapsi näkee lähivanhemmassa pelkkiä vikoja ja kritisoi vanhempaa jatkuvasti.
Sairasta. Lapsi on kuitenkin puolet molempia vanhempia. Onhan sen lapsen isän kanssa joskus täytynyt olla kivaa kun on lapsi laitettu alulle..
Vierailija kirjoitti:
Vie maksut ulosottoon, ulosotto perii maksut "ukon" tuloista suoraan.
Mitkä maksut? Maksuja ei voi viedä ulosottoon ilman voimassa olevaa sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua hommaa. Paitsi että meillä isä maksoi minimin, mutta sitten kaikesta hankinnoista tuli sanomista. Esimerkiksi kun ostin lapselle jostain alennuksesta 6 euron kirjan, alkoi isä meillä käydessään valittaa, miten kirja on ihan turha ostos ja toivottavasti ei ollut hänen maksamistaan poisbtämä turha ostos. Samoin kun olin löytänyt lapselle hyvästä alennuskesta, puoleen hintaan hyvän haalarin, oli haalari kuulemma liian kallis ja ihan turha kuulemma tuhlata. Vaikka hallintaan halpishaalari ei olisi ollut sen edullisempi mitä se hyvä haalari alennuksesta.
Tuo oli välillä tosi raskasta, kun käytännössä se olin aina minä joka osti lapselle jotain, mutta kaikesta tuli sitten sanomista ja valitusta. Ai niin, ja kun lapselle tarvi uusi isompi sänky, saatiin ilmaiseksi vanha kiva ja kaunis puusänky alkoi isä valittaa että ei oltu hankittu uutta sänkyä, valitti että hänhän maksaa elareita aivan turhaan, kun kerran en ostanut lapselle uutta sänk
Niin just..
Et rahast anna, vaan annat ilman..
Huolimaton Nainen.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mikä sitten olisi isän mielestä kohtuullinen elatussumma kuukaudessa?
Toivottavasti mies ei enää hanki lisää lapsia kun ei tunnu olevan varaa edes tätä yhtä lasta elättää. Vai onko hänellä muitakin lapsia
Olen aina ihmetellyt miehiä, jotka laistavat oman lapsensa elatuksesta. Uhotaan, että minähän ei sille naiselle (ennen niin rakkaalle puolisolle) anna rahaa. Lapsen hyvinvointi ja elintaso ei kiinnosta näitä miehiä. Onneksi on olemassa positiivisia poikkeuksia. Ystäväni mies maksoi eron jälkeen isoa elatusapua lapsista eikä tietämäni mukaan koskaan valittanut, kun piti maksaa. Minä sain yhteiskunnan maksamaa pientä elatustukea samaan aikaan. Lastemme elintasossa oli kyllä eroa.
Ne maksaa joilla on tuohta. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa myöskään pitää lapselle yllä korkeaa elintasoa. Muutenkin on kyseenalaista hommata lapselle aina kaikkein kalleimmat menopelit ja puhelimet, koska lapsi haluaa tai äiti haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala pitää päiväkirjaa lapsen ja isän suhteesta, tapaamisista, kommenteista, elatuksesta, isän osallisuudesta.
Suosittelen tätä käytäntöä lämjpimästi. Lapset helposti ihannoivat muualla asuvaa isää (tai äitiä) ja kuvittelevat tämän olevan suorastaan ylimaallinen olento. Lapsi näkee lähivanhemmassa pelkkiä vikoja ja kritisoi vanhempaa jatkuvasti.
Sairasta. Lapsi on kuitenkin puolet molempia vanhempia. Onhan sen lapsen isän kanssa joskus täytynyt olla kivaa kun on lapsi laitettu alulle..
En muista oliko kivaa kun olin niin humalassa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään asumiseen menee n. 225 €/kk. (keskivuokra 15 €/m2/kk ja tarve 15 m2)
Ruokaan ja vessapaperiin 5 €/pv (25 läsnäolopäivää kuukaudessa) tekee 125 €/kk.
Vaatteisiin ja harrastuksiin jäisi 400 €:sta 50 €/kk. (ei todellakaan riitä)
Laita ukko laskemaan vai osaako ihan perusmatematiikkaa.
Olette te kipeitä päästänne, miten hitossa te olette niitä lapsia edes saaneet. Kaikki valinnat elämissänne perustuvat rahaan.
Sinä teet ilmeiseti kaikki päätökset mutulla, lasten hankinnan ja varsinkin elatuksen jne.? Mitä muuta kieltä käyttäisit kustannusten laskentaan kuin matematiikkaa? Laskelmasta et ainakaan ymmärtänyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että ukon pitää maksaa kaikki lapsen kulut? Entä äidin osuus (puolet?) ja äitihan saa myös lapsilisät korotettuna kun lapsi asuu hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 euroa kuukaudessa eli 1200 euroa vuodessa. Kun miettii mitä olen viimeisen vuoden aikana laittanut lasten vaatteisiin, harrastuksiin, ruokaan, kosmettiikkaan ja huoneen esineisiin niin jo näillä pelkästään tuo 1200 menee kevyesti yli. Itseasiassa tuo 1200 euroa menee jo pelkästään esikoisen em-kisareissuun. Toki summassa minun matkakulut, koska alaikäistä ei voi yksin laittaa matkaan. Pelkkä esikoisen kulu harrastuksestaan on toista tonnia vuodessa ilman arvokisojakin.
Ei voi kuule mitään, on teillä rahalle arvoa elämässänne. En ole koskaan laskenut tällä tavalla asioitani. Ei nyt mikään ihme että olette sekaisin jokainen.
Miten muka olen sinusta sekaisin? Osteletko vain katsomatta hintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 euroa kuukaudessa eli 1200 euroa vuodessa. Kun miettii mitä olen viimeisen vuoden aikana laittanut lasten vaatteisiin, harrastuksiin, ruokaan, kosmettiikkaan ja huoneen esineisiin niin jo näillä pelkästään tuo 1200 menee kevyesti yli. Itseasiassa tuo 1200 euroa menee jo pelkästään esikoisen em-kisareissuun. Toki summassa minun matkakulut, koska alaikäistä ei voi yksin laittaa matkaan. Pelkkä esikoisen kulu harrastuksestaan on toista tonnia vuodessa ilman arvokisojakin.
Niinpä. Elatusmaksun pitää sitäpaitsi kattaa muitakin kuluja kuten ruoka ja asuminen. Tuo 1200 euroa vuodessa on aivan naurettavan pieni summa. Mies vielä kehtaa pyytää bensarahaa siitä, että näkee omaa lastaan.
Sorry, mutta 200 €/kk tekee 2400 €/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sun tarvitse tyytyä mihinkään minimiin! Sitähän se äijä toivoo! Haaste käräjille ja vaadit sen mitä sulle kuuluu, lapsen hyvinvointia tässä ajetaan!!
Saa maksaa oikeusavusta eikä saa välttämättä mitään enempää..
Elatusapu asioissa kantajaksi laitetaan lapsi. Lapsen niskaan ei voi kaataa oikeudenkäyntikuja joten avustajan palkkion maksamme me veronmaksajat lapsen osalta. Ja sen kun elatusvelvolliset jättää maksamatta. Elatusapu velkaa on miljoonia...
Siinä asiassa valtiovalta saisi toimia tehokkaammin, paljon tehokkaammin.
Molemmilla vanhemmilla on lapsen elatusvastuu. Lapsen kulut jaetaan puoliksi. Etävanhemman velvollisuus ei ole elättää lähivanhempaa. Aika monelta lähivanhemmalta vaikuttaa valituksissa unohtuvan oma osuus. Ja lapsesta saadut sosiaalietuudet ja muut tuet ja edut. Lähivanhempi itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200x12=2400
Kas, tuli ajatuskatkos laskiessa. Käsi ylös virheen merkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista oliko kivaa kun olin niin humalassa.
Ap.
Vastuu on siitäkin kannettava. Mitäs menit.
Laskuri(t) joita lastenvalvoja käyttää ovat totta kai vain ohjeellisia mutta moni etävanhempi toisaalta ei myöskään taida tajuta, kuinka paljon lapsen elatus maksaa myös sille lähivanhemmalle.
On käsittämätöntä, että saatetaan vedota esim siihen, että saahan lähivanhempi lapsilisät, että sillä pitäisi korvata 2. (=etävanhemnan) vanhemnan elatusvastuu.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että ukon pitää maksaa kaikki lapsen kulut? Entä äidin osuus (puolet?) ja äitihan saa myös lapsilisät korotettuna kun lapsi asuu hänellä.
200 + 200 = 400
Laskutaidotonta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, meinaatko, että ainoastaan etävanhempi maksaa elatuksesta, mutta sinun ei tarvitsisi maksaa mitään? Tietenkään etävanhemman 1200 euroa vuodessa ei riitä elatukseen vaan voit laskea samaisen summan lisäksi itsesi maksettavaksi + saamasi lapsilisät. Ei ole tarkoitus, että etävanhempi maksaa myös sinun kulusi.
Ota huomioon, että tuossa on vain osa lapsen kuluista. Minimillä laskettu 2400 euroa ei kata puolia todellisista kuluista. 2400+2400+lapsilisät ei sekään vielä kata todellisia kuluja lapsesta.
Miten te oikeasti pärjäätte elämässä? Ymmärrys ja laskutaidot tuota tasoa. Ja nyt en tarkoittanut ap:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette te kipeitä päästänne, miten hitossa te olette niitä lapsia edes saaneet. Kaikki valinnat elämissänne perustuvat rahaan.
En ole se, jonka viestiä kommentoit, mutta miten perustason talousosaaminen estää lasten saamisen? Eikö enemmin pitäisi olla vanhemmuuden vaatimus, että ymmärtää minkälaisia kuluja lapsesta syntyy, ennen kuin pienokaisen tähän maailmaan tuo?
On hyvä ymmärtää, että kaikille luvut, laskeminen ja lukujen muistaminen ei ole vaikeaa. Esim. tämä aiempi kirjoittaja tod.näk. pullautti tiedot nopeasti aivoistaan, ne ovat ihan neutraalia arkipäivän tietoa.
Lapsiaan voi rakastaa syvästi, vaikka ymmärtää ja osaa laskea arjen kulut.
Vierailija kirjoitti:
200 euroa per kuukausi on 2400 euroa vuodessa. Ei ole paljoa tuokaan.
Monissa perheissä on niin, että nainen hoitaa lapseen liittyvät hankinnat. Ehkä nainen tekee myös perheen päivittäiset ruokaostokset. Silloin toisella osapuolella voi olla heikko käsitys siitä, miten paljon eläminen oikeasti maksaa.