Isä ei aio maksaa elatusapua
Mitäs sanotte tästä. Lastenvalvojalla käyty, ex ei halunnut tehdä sopimuksia kun haluaa laskeskella rauhassa tulot ja menot. Nojoo ihan jees paitsi että Lastenvalvojalle oli se 2kk jono, aikaa oisi ollut laskea. No lastenvalvoja sanoi että minulla oikeus hakea elareita oikeusteitse. Ja näin tein, tästähän ex suuttui. Hänen mukaansa ei voi lapsen elämiseen mennä tuota minimisummaa eli 200e. Meillä sopimus että hän näkee lasta joka toinen viikonloppu, hän hakee ja tuo ( asuu toisella paikkakunnalla) No nyt kun tuli tämä että haen elareita nii hänhän heittäytyi ja sanoo että minun Pitää hänelle maksaa ku hänelle tulee bensakuluja. Ei auta vaikka sanoin että niihin voi hakea kelalta avustusta. Hän kuulemma voittaa oikeusjutun. Ja nyt sanoi ettei aio palauttaa lasta joka hänen luonaan.
Mutta kysymys siis oonko muka nyt ihan kohtuuton kun haen sen mitä minulle kuuluu
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
200 euroa kuukaudessa eli 1200 euroa vuodessa. Kun miettii mitä olen viimeisen vuoden aikana laittanut lasten vaatteisiin, harrastuksiin, ruokaan, kosmettiikkaan ja huoneen esineisiin niin jo näillä pelkästään tuo 1200 menee kevyesti yli. Itseasiassa tuo 1200 euroa menee jo pelkästään esikoisen em-kisareissuun. Toki summassa minun matkakulut, koska alaikäistä ei voi yksin laittaa matkaan. Pelkkä esikoisen kulu harrastuksestaan on toista tonnia vuodessa ilman arvokisojakin.
Ei voi kuule mitään, on teillä rahalle arvoa elämässänne. En ole koskaan laskenut tällä tavalla asioitani. Ei nyt mikään ihme että olette sekaisin jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä paikkakunnan oikeusaputoimistoon! Sieltä haastatte miehen käräjille (ei elatusapu ole mistään miehen viitsimisestä kiinni, se on MAKSETTAVA), oikeus määrää miehelle summan ja siitä pidetään kiinni. Hae nyt hyvä nainen oikeutta itsellesi ja lapselle! Vain naurettava mieslapsi kitisee elastusmaksuista.
Sori nyt mutta täytyy sen etänkin pystyä elämään joten teille valehdellaan aika rankasti. Täytyy olla suuret tulot jos meinaa saada isoja summia.
Ei tarvi illa kovinkaan suuret tulot. Miksei mies haluaisi kustantaa omaa osuuttaan lapsen elatuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Eikä sun tarvitse tyytyä mihinkään minimiin! Sitähän se äijä toivoo! Haaste käräjille ja vaadit sen mitä sulle kuuluu, lapsen hyvinvointia tässä ajetaan!!
Saa maksaa oikeusavusta eikä saa välttämättä mitään enempää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä paikkakunnan oikeusaputoimistoon! Sieltä haastatte miehen käräjille (ei elatusapu ole mistään miehen viitsimisestä kiinni, se on MAKSETTAVA), oikeus määrää miehelle summan ja siitä pidetään kiinni. Hae nyt hyvä nainen oikeutta itsellesi ja lapselle! Vain naurettava mieslapsi kitisee elastusmaksuista.
Sori nyt mutta täytyy sen etänkin pystyä elämään joten teille valehdellaan aika rankasti. Täytyy olla suuret tulot jos meinaa saada isoja summia.
En minä puhunut mistään isoista summista, vaan siitä, että käräjäoikeus laskee ja määrää elatusmaksujen suuruuden. Se menee ihan tulojen mukaan, joten etäkin elelee ihan mukavasti. Plus etävanhemmalla enemmän aikaa ja takuulla menee vähemmän rahaa ja vaivannäköä lapsen suhteen, kuin lähivanhemmalla.
Etäisät varsinkin kuvittelevat olevansa "jotain" jollain naurettavalla 200e elatusavulla. Ette ole. Elatusmaksut maksukyvyn mukaan ja siitä etävanhemmalla on monesti hyvin harhainen käsitys. Lapsi maksaa, sillä selvä.
En ymmärrä miten jotkut ei lainkaan tajua lapsen todellisia kuluja. Ilmeisesti olettavat lapsen elävän pelkällä pyhällä hengellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit hakea oikeusteitse mutta kuulemma vanhentuvat ne elatukset. En saanut itse mitään enempää vaikka olisi kuulunut. Tyydy siihen minimiin.
Oikeus määrää harvoin elatusavuksi Kelan elatustukea suurempia summia ettei valtiolle synny maksettavaa, kun elatusvelvollinen jättää avun maksamatta.
Onko todellakin näin? Minulle vielä sanottiin että ei voida periä takautuvasti ja etä vetosi siihen että ne ovat siis jo vanhentuneita. En saanut mitään lisää yli minimin.
Periä voi takautuvasti kolmelta kuukaudelta. Oikeus määräisi exän maksamaan kyllä koko siltä ajalta, jonka prosessi keski, mutta hän ei maksanut minulle senttiäkään ja hain kelalta. Kela maksoi takautuvasti kolmelta kuukaudelta. Sellaista rahaa ei voi periä jota ei ole koskaan maksettu.
Jos isällä on todellisia perusteltuja taloudellisia vaikeuksia maksaa elareita pienien tulojen vuoksi, voi hän hakea maksuihin helpotusta.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080580
https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-elatustukiasiat-elatusapuvelka
Jos isä saa maksuvapautuksen, pidän mahdollisena että voit hävitä oikeudessa elatusmaksuihin liittyvän kiistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sun tarvitse tyytyä mihinkään minimiin! Sitähän se äijä toivoo! Haaste käräjille ja vaadit sen mitä sulle kuuluu, lapsen hyvinvointia tässä ajetaan!!
Saa maksaa oikeusavusta eikä saa välttämättä mitään enempää..
Saa sopimuksen, mustaa valkoisella. Jos isä siitä luistaa tulee seurauksia. Ei tarvii kuunnella enää mitään vinkumista viitsiikö mies maksaa vai ei. Oikeusapu on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Ala pitää päiväkirjaa lapsen ja isän suhteesta, tapaamisista, kommenteista, elatuksesta, isän osallisuudesta.
Kun lapsi täyttää 18-20 vuotta, annat päiväkirjan hänelle.
Onko se lapsen etu periyttää hänelle se oma katkeruus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä puhunut mistään isoista summista, vaan siitä, että käräjäoikeus laskee ja määrää elatusmaksujen suuruuden. Se menee ihan tulojen mukaan, joten etäkin elelee ihan mukavasti. Plus etävanhemmalla enemmän aikaa ja takuulla menee vähemmän rahaa ja vaivannäköä lapsen suhteen, kuin lähivanhemmalla.
Etäisät varsinkin ku
Tiedän tämän saman mutta usko jo, et saa sitä kautta enempää joten älä maksa siitä oikeusavusta. Varaa se aika lastenvalvojalle ja siellä lasketaan. Vanhentuvat ne jäännökset, munkin eksä valehteli tulonsa huimasti eikä joutunut maksamaan minimiä enempää edes takautuvasti.
Vierailija kirjoitti:
200 euroa kuukaudessa eli 1200 euroa vuodessa. Kun miettii mitä olen viimeisen vuoden aikana laittanut lasten vaatteisiin, harrastuksiin, ruokaan, kosmettiikkaan ja huoneen esineisiin niin jo näillä pelkästään tuo 1200 menee kevyesti yli. Itseasiassa tuo 1200 euroa menee jo pelkästään esikoisen em-kisareissuun. Toki summassa minun matkakulut, koska alaikäistä ei voi yksin laittaa matkaan. Pelkkä esikoisen kulu harrastuksestaan on toista tonnia vuodessa ilman arvokisojakin.
200x12=2400
Ensinnäkään etu ei kuulu sinulle vaan lapselle. Ja se on vanhemman loputon tehtävä olla lapsen puolella.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten jotkut ei lainkaan tajua lapsen todellisia kuluja. Ilmeisesti olettavat lapsen elävän pelkällä pyhällä hengellä?
No tämäpä. Hän vaati perusteluja tuolle minimisummalle, mihin se raha menisi. Minä en ole tuota minimisummaa päättänyt
Ei ole ainoa, joka ei halua maksaa. Tapaamiskustannuksista sen verran. Et toimeentulotuessa esimerkiksi hyväksytään puolet. Eli myös elatusasioissa tapaamiskulut laitetaan puoliksi. Joka lasketaan halvimman kulkupelin mukaan. Ellei ole erityisperusteita esimerkiksi vammaisuuden vuoksi käyttää muuta kulkinetta.
Se joka ei taloutta pyöritä. Ei ymmärrä lasten kuluista mitään. Elareita haetaan lapselle, ei vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos taas ei siis maksa edes sitä minimiä niin voitte sopia että ei tarvitse maksaa sitä tai haet sen kelalta jos hänellä ei ole tuloja, vaatii lastenvalvojan elatussopimusvahvistuksen tai käräjäoikeuden päätöksen elatuskyvystä.
Ei vanhemmat voi keskenään vaan sopia ettei toinen maksa mitään vaan sen pitää perustuakin johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis laske uudestaan 2400 euroa menee vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä puhunut mistään isoista summista, vaan siitä, että käräjäoikeus laskee ja määrää elatusmaksujen suuruuden. Se menee ihan tulojen mukaan, joten etäkin elelee ihan mukavasti. Plus etävanhemmalla enemmän aikaa ja takuulla menee vähemmän rahaa ja vaivannäköä lapsen suhteen, kuin läh
Höpö höpö, aikaa vaan tuhlaantuu johonkin lastenvalvojalla käynteihin. Kerralla käräjille ja miehelle maksut kouraan. Nytkin apn mies uhkailee, ettei palauta lasta ym. Ei kenenkään tarvitse kestää tuollaista. Lastenvalvojan papereilla voi pyyhkiä takapuoltaan, mutta käräjillä asia käsitellään jo miten sanoisin, napakammin.
Christiiina kirjoitti:
Mikä sitten olisi isän mielestä kohtuullinen elatussumma kuukaudessa?
Toivottavasti mies ei enää hanki lisää lapsia kun ei tunnu olevan varaa edes tätä yhtä lasta elättää. Vai onko hänellä muitakin lapsia
Olen aina ihmetellyt miehiä, jotka laistavat oman lapsensa elatuksesta. Uhotaan, että minähän ei sille naiselle (ennen niin rakkaalle puolisolle) anna rahaa. Lapsen hyvinvointi ja elintaso ei kiinnosta näitä miehiä. Onneksi on olemassa positiivisia poikkeuksia. Ystäväni mies maksoi eron jälkeen isoa elatusapua lapsista eikä tietämäni mukaan koskaan valittanut, kun piti maksaa. Minä sain yhteiskunnan maksamaa pientä elatustukea samaan aikaan. Lastemme elintasossa oli kyllä eroa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, meinaatko, että ainoastaan etävanhempi maksaa elatuksesta, mutta sinun ei tarvitsisi maksaa mitään? Tietenkään etävanhemman 1200 euroa vuodessa ei riitä elatukseen vaan voit laskea samaisen summan lisäksi itsesi maksettavaksi + saamasi lapsilisät. Ei ole tarkoitus, että etävanhempi maksaa myös sinun kulusi.
Ala pitää päiväkirjaa lapsen ja isän suhteesta, tapaamisista, kommenteista, elatuksesta, isän osallisuudesta.
Kun lapsi täyttää 18-20 vuotta, annat päiväkirjan hänelle.