Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä ei aio maksaa elatusapua

Vierailija
09.08.2024 |

Mitäs sanotte tästä. Lastenvalvojalla käyty, ex ei halunnut tehdä sopimuksia kun haluaa laskeskella rauhassa tulot ja menot. Nojoo ihan jees paitsi että Lastenvalvojalle oli se 2kk jono, aikaa oisi ollut laskea. No lastenvalvoja sanoi että minulla oikeus hakea elareita oikeusteitse. Ja näin tein, tästähän ex suuttui. Hänen mukaansa ei voi lapsen elämiseen mennä tuota minimisummaa eli 200e. Meillä sopimus että hän näkee lasta joka toinen viikonloppu, hän hakee ja tuo ( asuu toisella paikkakunnalla) No nyt kun tuli tämä että haen elareita nii hänhän heittäytyi ja sanoo että minun Pitää hänelle maksaa ku hänelle tulee bensakuluja. Ei auta vaikka sanoin että niihin voi hakea kelalta avustusta. Hän kuulemma voittaa oikeusjutun. Ja nyt sanoi ettei aio palauttaa lasta joka hänen luonaan. 

Mutta kysymys siis oonko muka nyt ihan kohtuuton kun haen sen mitä minulle kuuluu

Kommentit (237)

Vierailija
201/237 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa kelalta tukia tuohon lasten hakemiseen ja kotonaan pitämiseen. Ei sinun tartte korvata.

Vierailija
202/237 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mikä sitten olisi isän mielestä kohtuullinen elatussumma kuukaudessa?

Toivottavasti mies ei enää hanki lisää lapsia kun ei tunnu olevan varaa edes tätä yhtä lasta elättää. Vai onko hänellä muitakin lapsia?

No hän sanoi että ei lapsi voi voin paljon syödä, varmaan 10e menisi hänen tarpeisiin. Siis oikeasti vaikka talvi tulossa ja kohta alkaa talvihaalarin ja kenkien osto

Mitä jos laitat isän hoitamaan lasta vaikka seuraavan vuoden, niin hänelle tulisi realistisempi käsitys lapsen kuluista? Maksat itse sen minimin elareita sen aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/237 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta mitäs läksit? Kyllä juuri tämä ja/tai tämänkaltainen pitäisi olla tiedossa ennakkoon ja (ennalta)ehkäistä.

Ps. mm. tällaisen riistokapitalistisen hyväksikäytön, ulipatriarkaalisen naistenalistuksen ja kontrolloinnin takia olen vela.

Vierailija
204/237 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut aikoinaan elareita sen takia kun lapsen isä ei suostunut toimittamaan tulotietoja.

Ei minunkaan lasteni isä suostunut niitä toimittamaan mutta juristi kaivoi menneen verotuksen tiedot ja niiden pohjalta laski summat kanteeseen, oikeudessa sitten vahvistettiin tuon mukaiset laskelmat (koska isä ei silloinkaan tuonut tositteita). Että huonoon tyydyit jos tuossa syy. Viivyttää voivat mutta ei välttää ja muuhun ei tule tyytyä. 

Ei ollut rahaa eikä uskallusta viedä asiaa eteenpäin. 

Vierailija
205/237 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut aikoinaan elareita sen takia kun lapsen isä ei suostunut toimittamaan tulotietoja.

Ei minunkaan lasteni isä suostunut niitä toimittamaan mutta juristi kaivoi menneen verotuksen tiedot ja niiden pohjalta laski summat kanteeseen, oikeudessa sitten vahvistettiin tuon mukaiset laskelmat (koska isä ei silloinkaan tuonut tositteita). Että huonoon tyydyit jos tuossa syy. Viivyttää voivat mutta ei välttää ja muuhun ei tule tyytyä. 

Rahaa tuossa ei tarvita, oikeusapu hoitaa homman ilmaiseksi koska kyseessä lapsi (eli ei tuloja). Isälle tosin menee sitten lasku julkisen oikeusavustajan palkkiosta. Uskallus on sitten eri asia. 

Vierailija
206/237 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei oo vähään aikaan todennut että 12*200 on 2400, haha!

Mut joo, kyllä suosittelen sanomaan exälle ettet käräjille haluaisi, mutta pakkohan sinne on mennä jos ei kukkaronnyörit löysty. Itse annoin aikoinaan exän hakea nollasopparin joka vuosi, kieltäytyi osallistumasta esim. polkupyörien ja lahjaläppäreiden ostoon. En edes yrittänyt ehdottaa että olisi maksanut koulutusavustusta. Kuopuksen lakkiaisissa oli vähän vaikeana kun tajusi että sinne meni se lapsuus.

Vierailija
207/237 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa omitinen mies. Eikös  voi hakea jotain elatustukea kelalta ja kela perii lapsen isältä ne. Mun exä maksoi mielellään lapsen elatuksen  18v asti.

Vierailija
208/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200 euroa kuukaudessa eli 1200 euroa vuodessa. Kun miettii mitä olen viimeisen vuoden aikana laittanut lasten vaatteisiin, harrastuksiin, ruokaan, kosmettiikkaan ja huoneen esineisiin niin jo näillä pelkästään tuo 1200 menee kevyesti yli. Itseasiassa tuo 1200 euroa menee jo pelkästään esikoisen em-kisareissuun. Toki summassa minun matkakulut, koska alaikäistä ei voi yksin laittaa matkaan. Pelkkä esikoisen kulu harrastuksestaan on toista tonnia vuodessa ilman arvokisojakin.

Niinpä. Elatusmaksun pitää sitäpaitsi kattaa muitakin kuluja kuten ruoka ja asuminen. Tuo 1200 euroa vuodessa on aivan naurettavan pieni summa. Mies vielä kehtaa pyytää bensarahaa siitä, että näkee omaa lastaan. 

Niin siis jos isä maksaa minimin tämän mukaan 200 kuussa, niin se on 2400 vuodessa. Äidin osuus minimi yhtä lailla 200 kuussa, ja lisäksi lapsilisä noin 100 kuussa, niin se tekee yhteensä jo 500 kuukaudessa. Sitten puhutaankin vuositasolla 6.000 eurosta.

Ihan noilla samoilla tiedoilla, jolla itsekin laskit. 

Vierailija
209/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksa elareita koska exä petti. Tein itseni varattomaksi ja  eikä oikeus voi mitään että minulla on ulkomaalainen tili eikä siihen kukaan pääse käsiksi.

Listat lapselle. Hänenkös vikansa se olikin? 

Vierailija
210/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään tänne kirjoittelu kertoo, ettei naisesta ole lastensa kasvattajaksi. toivottavasti mies tekee lasun tästä kahelista.

Vierailija
211/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.minilex.fi/a/mit%C3%A4-tehd%C3%A4-jos-elatusvelvollinen-ei-…

Lue tämä.

Elatusapu maksetaan etukäteen kuukauden 1. päivänä, jos muusta maksupäivästä ei ole sovittu. Jos maksu ei ole ilmestynyt tilille, lähihuoltaja voi anoa Kelalta elatustukea lapselleen. Elatustuki on 172,59 (2022) euroa kuukaudessa lasta kohden.

Elatustukea maksetaan pääsääntöisesti hakemiskuukauden alusta lähtien. Perustelluista syistä se voidaan myöntää korkeintaan kolmelta kuukaudelta takautuvasti. Joten kannattaa olla nopea. On muistettava, että elatusapu on lapsen rahaa. 

Kela ulosmittaa maksamansa elatustuet elatusvelvolliselta sekä samalla mahdolliset muutkin elatusapusaatavat. Elatusvelvollinen voi kuitenkin saada maksuvapautuksen, jos hänen bruttotulonsa ovat enintään 1 166,29  euroa kuukaudessa.  

Lapsen kanssa asuva huoltaja voi myös itse viedä elatussopimuksen ulosot

Huomaatko, että niistä pitää ensin olla se sopimus, ja sitä ap:lla ei ole. Ilman sopimusta on paha mennä ulosottoon sanomaan, että mun mielestä exän pitäis maksaa tämmönen summa ja ex ei suostu. 

Vierailija
212/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin itse 2 pienen, alle 3-vuotiaan, päiväkotia pk-seudulla käyvien lasteni todelliset kulut (maksan täyden pk-maksun 450 euroa). Merkkasin ylös ihan jokaisen ostoksen, mikä liittyi lapsiin. Alle 3-vuotiaista saa nykyään 398 euroa lapsilisää (korotetulla yh-lisällä). Vakuutusmaksu on suurin yksittäinen kulu, 570 euroa vuodessa ja luovun siitäkin pian kun lapset on todettu perusterveiksi eivätkä juuri edes flunssaa sairasta. Suomessa on erittäin hyvä terveydenhoito lapsille julkisella puolella - olen vakuutuksesta huolimatta käyttänyt sitä enemmän kuin yksityistä, koska toimii. Jätän voimaan ainoastaan tapaturmavakuutuksen. Vaatteet, lelut ym. olen ostanut pääsääntöisesti torista tai kirpputorilta. Enkä siis koe mitenkään, että minun tarvitsee vyötä kiristellä tai miettiä kuluja. Ns. "isommat hankinnat" kuten potkupyörä kuuluu myös tämän elatusmaksun alle enkä ole erikseen siihen rahaa pyytänyt.

Kulut ovat keskiarvoltaan 1260 e

Ei ole pienituloisessa kahden vanhemman perheessäkään aina mahdollista sijoittaa lapsiin tuollaisia summia. 

Vierailija
213/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu miehen vanhempien kanssa. Avaa tilannetta isovanhemmille. Hehän ovat epärealistisen pihtarin kasvattaneet.

Vierailija
214/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsi viikko-viikko -"systeemissä", jotta ei tarvitse maksaa elareita. Oli sovittu, että tasapuolisesti ostetaan harrastevälineet, vaatteet jne., mutta toisin kävi. Viime syksynä ostin pojalle takin, se katosi isäviikolla. Isän mielestä takki ei ole heillä (isällä uusi perhe), joten kehotti etsimään kotoa. Mummi osti pojalle uuden takin, se nimikoitiin kunnolla jne. ja se katosi isäviikolla. Pyysin isää etsimään, ei ole heillä, vaikka poika vakuutti, että sinne se jäi. Toki koulun unohtuneiden vaatteiden laatikko oli jo pariin kertaan tongittu. Seuraavaksi pojalle uuden takin toi kummi, oman poikansa vanhan. Ennen isäviikkoa poika kuvattiin pihassa ko. takki päällä. Jäi vahva todiste. Takki katosi, mutta tilalla oli 2 kokoa liian suuri, nuhruinen ja vetoketjustaan rikkinäinen takki. Taas soitto isälle: se on hänen mielestään se sama takki, joka lapsella oli päällä koko viikon. Ja taas tonkimaan koulun löytövaatteita.

Mentiin p

Meillä hiukan samantapainen tarina, mutta lähivanhemman temppuna. Lapset tulivat etävanhemman luo pienissä ja risoissa vaatteissa. Ostettiin uutta ylle. Seuraavalla kerralla tulivat jälleen pienissä ja risoissa vaatteissa ja ostettiin taas uutta ylle. Kun huomattiin tämän olevan lähin *ovela* toimintamalli, oli pakko tehdä niin, että ne meillä ostetut vaatteet jätettiin meille kaappiin odottamaan seuraavaa kertaa, ja lapset saivat lähteä lähin luo niissä samoissa vaatteissa, joissa olivat tulleetkin. Tilanne rauhoittui jonkin ajan kuluttua. 

Maksettu elatusmaksu ei ollut minimi. 

Vierailija
215/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä taas murheet. Itse olen aina tehnyt niin että kun lapsi on minulla viikonloppuisin tai lomilla niin vien hänet kivoihin paikkoihin, ostelen hienoja vaatteita, puhelimia,pelejä ym kaikkea kivaa mitä hän ei jostain kumman syystä äidiltään saa. Lapsi tulee aina innoissaan isän luokse ja hänen äitiään lähinnä ärsyttää kun pidän lasta niin hyvin, mutta ehkä se johtuu vain siitä, että hän on kateellinen lapselleen?

Tässäkin on perää. Lähi oli kiukkuinen esim. siitä, kun teini-ikäisellä lapsella oli etävanhemman luona oma huone. Aivan turhaa kuulemma. 

Vierailija
216/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen oikeusapu oli liian kallista? Ei uskallusta huolehtia lapsen edusta. Sellainen vanhempi siellä sitten. 

217/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka se ei asiaa muuta, niin mainitsen nyt kuitenkin, että ex mieheni oli hyvässä asemassa puolustusvoimien päällystössä ja parisuhdetta meillä takana kymmenen vuotta.

Ei se kusipäisyys ja itsekkyys katso arvoa tai ammattia.

No mä olen yleisestikin huomannut, että juuri ne tyypit, joilla oikeasti olisi rahaa millä mällätä, ovat juuri niitä kaikkein piheimpiä ja sitten ne tyypit,joilla sitä rahaa ei ole älyttömästi, ovat anteliaita ja reilua.

Vierailija
218/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa elareita koska exä petti. Tein itseni varattomaksi ja  eikä oikeus voi mitään että minulla on ulkomaalainen tili eikä siihen kukaan pääse käsiksi.

Tein fiksummin tuon homman.

Sovin työnantajan kanssa niin, että jään työttömäksi siksi aikaa kunnes elatusmaksuista on saatu päätös ja palaan työhön sen jälkeen. Tämä järjestely sopi työnantajalle, joka sattui olemaan isäni ja sain kuin sainkin nollasopimuksen. Exäni on onneksi niin tyhmä, ettei ole tarkistuttanut sopimusta lastenvalvojalla enää myöhemmin joten nyt on menty nollasopparilla yli kolmevuotta. 👍 Fiksut pärjää aina.

Pappa betalar, mutta omat lapset saa elää köyhyydessä. Mitäpä jos kasvaisit mieheksi. Käsi pois isukin taskusta ja rupeat elättämään itse itsesi. Sen jälkeen rupeat elättämään lapsesi.

Vierailija
219/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen oikeusapu oli liian kallista? Ei uskallusta huolehtia lapsen edusta. Sellainen vanhempi siellä sitten. 

Niin, ei kannata kommentoida kun et tiedä taustoja. Lapseltani ei ole puuttunut mitään ja kaiken olen saanut hommattua mitä lapsi tarvii. Eikä ole tarvinnut pelätä. 

220/237 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi, että hänen lapsensa isä on vakituisessa työssä puolustusvoimilla hyvässä asemassa. Näin ollen oletan, että isällä on aika hyvät tulot ja varsinkin jos ei ole muita alaikäisiä lapsia, niin kyllä hän voi muutamalla satasella elättää omaa lastaan.

Toivottavasti hän ei vaan enää tee lisää lapsia, kun tuntuu omasta mielestään raha olevan tiukassa. Tai jos hän hankkii lapsia, niin ainakin puolison pitäisi olla tosi isotuloinen.