Taas paistinpannusta pinnoite kulunut, mites valurautapannu?
Innokkaana kokkailijana harmittaa, ettei paistinpannujen pinnat pysy kovin montaa vuotta hyvinä, mietityttää myös ruokaan irtoava pinnoite.
En ole koskaan edes kokeillut valurautapannun käyttöä, nyt saa kertoa plussat ja miinukset (muu kuin paino?)
Onko teillä ihan arkikäytössä, tuleeko paistopinnasta parempi, kuin tavallisella pinnoitetulla?
Nämäkin tiedot löytyisivät googlettamalla, mutta kai tänne palstan negatiivisten aiheiden ja provoiluiden sekaan mahtuu vähän kotitalouttakin? ;)
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa hyvän paistinpannun, vaihtoehtoja on kaksi. Valurauta tai hiiliteräs. Niiden ainoa huono puoli on paino.
Hiiliteräspannuhan on hyvin kevyt, mutta pinnoittamattoman löytäminen ei ole helppo tehtävä.
Olen valurautapannun kannalla, mutta kannattaa pitää silmät auki kirkaspintaisten hiiliteräspannujen varalta.
De buyern?
Valurautapannu on hyvä kaikkeen muuhun paitsi kananmunan paistamiseen. Se on myös helppo huoltaa ja ylläpitää. Jos se jostain syystä menee huonoksi, sen voi aina uudistaa hiomalla ja tasvapolttamalla uudelleen. se on siis ikuinen (paitsi jos on istut halkaisemaan sen joko kolauttamalla kiveen tai kylmäshokilla).
Mutta kyllä valurautapannustakin irtoaa yhdisteitä ruokaan: rautaa. Ja tiettyyn pisteeseen asti raudan saanti on yleensä hyvä, mutta liiallisena rauta(kin) on myrkyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä saat sen pinnoitteen kulumaan? Raavitko sinä sitä metallisilla työvälineillä? Paistatko liian kuumalla? Minulla kestävät yleensä pitkälle toistakymmentä vuotta, mutta käytän muovisia tai puisia työvälineitä. Joku pannu meni piloille, kun muut perheenjäsenet olivat sörkkineet ruokia suoraan haarukalla. Minä kuumennan pannun nopeasti kutosella, mutta heti kuumennuttua vähennän levyn lämpöä reippaasti, joten paistolämpötila on maltillinen. Hidas kuumennus taas kestää tuhottoman pitkään, joten sähkölaskunkin kannalta nopeampi kuumentaminen on hyvä.
Aika harvalla käytöllä saa pannu olla jos teflonin saa kymmenen vuotta kestämään hyvänä! Ei ne vaan kestä.
Kyllä kestää, joku pannuni taitaa olla yli 15 v vanha vaikka laitan ruokaa lähes päivittäin. Sinä et vaan osaa, siitähän se on kiinni, tai sitten olet ostanut sen kaikkein halvimman ja ohutpintaisimman pannun. Laatu ratkaisee teflonpannuissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valurautapannusta irtoaa rautahiukkasia jotka pitkällä aikavälillä aiheuttavat myrkytystilan.
Paskat aiheuttaa. Teflon vie sulta kivekset.
Eihän teflonia enää juuri missään edes näe. Pinnoitteet on nykyään paljon parempia.
Vierailija kirjoitti:
Tefal kestää yllättävän hyvin.
Yksi parhaita pinnoitettuja pannuja. Mutta silti kaikki muovipinnoitetut on kulutuskamaa. Ne kestää oman aikansa ja sitten ne on roskis kamaa.
Ei olekkaan kun teräskasari ja valurautapaistinpannu. Niillä on viisihenkinen perhe ruokittu nyt 20v. Koko aikana ei ole ollut teflonpannua tai -kattilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä saat sen pinnoitteen kulumaan? Raavitko sinä sitä metallisilla työvälineillä? Paistatko liian kuumalla? Minulla kestävät yleensä pitkälle toistakymmentä vuotta, mutta käytän muovisia tai puisia työvälineitä. Joku pannu meni piloille, kun muut perheenjäsenet olivat sörkkineet ruokia suoraan haarukalla. Minä kuumennan pannun nopeasti kutosella, mutta heti kuumennuttua vähennän levyn lämpöä reippaasti, joten paistolämpötila on maltillinen. Hidas kuumennus taas kestää tuhottoman pitkään, joten sähkölaskunkin kannalta nopeampi kuumentaminen on hyvä.
Aika harvalla käytöllä saa pannu olla jos teflonin saa kymmenen vuotta kestämään hyvänä! Ei ne vaan kestä.
Kyllä kestää, joku pannuni taitaa olla yli 15 v vanha vaikka laitan ruokaa lähes päivittäin. Sinä et vaan osaa, siitähän se
Kaikki pinnoitteet ei ole teflonia! Tuskin se sinunkaan pannusi pinnoite on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kestää, joku pannuni taitaa olla yli 15 v vanha vaikka laitan ruokaa lähes päivittäin. Sinä et vaan osaa, siitähän se
Nyt valehtelet niin, että korvat heiluu! Yksikään teflon-pannu ei kestä 15 vuotta päivittäistä käytöä!! Ei edes puolta siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valurautapannusta irtoaa rautahiukkasia jotka pitkällä aikavälillä aiheuttavat myrkytystilan.
Paskat aiheuttaa. Teflon vie sulta kivekset.
Eihän teflonia enää juuri missään edes näe. Pinnoitteet on nykyään paljon parempia.
Onhan se edelleen ylivoimaisesti yleisin muovipinnoite pannuille.
Vierailija kirjoitti:
teflon on tuotemerkki
Polytetrafluorieteeni on vähän kömpelö sana. Pyörähtää kielen päältä niin hankalasti joten eikö ihan vaan puhuta teflonista?
Vierailija kirjoitti:
Omistan yhden valurautapannun ostettiin se joskus seitsemänkymmentäluvulla. On luotettava.
Pesukoneeseenhan sitä ei laiteta eikä oikeastaan edes pesuaineella pestä.
Pahemmat pohjaanpalamiset saa pois kiehauttamalla siinä ruokasoodaa.
Sen ohella olen tullut käyttäneeksi satoja teflonpannuja halpoja ja kalliita.
Muista "polttaa" välillä ja sitte öljytä! Marttojen sivuilla ohje.
Nuo pinnoitetut on käyttötavaroita, jotka kestävät ehkä sen 6kk kun pitää laittaa vaihtoon ja ostaa uusi. Valurautapannu on ikuinen, mutta siinä on miinuksena se että se painaa niin pkleesti ja minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä pinnoittamista, sitä pannun pinnan rasvoittamista että miten se oikeasti pitäisi tehdä ettei tartu kiinni. Muuten käyttäisin valurautapannua koska se on ikuinen.
-mansen jamppa
Minulla on kymmenkunta pannua ja niillä on omat vahvuutensa. Jos kaksi pitäisi valita, ottaisin keraamisen pinnoitteen ja kupari-teräspannun.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Valurautapannut ruostuu ja niitä on vaikea pitää puhtaana. Niin kummalliselta, kuin se kuullostaa, niin oarhaimman paistinpannuni olen vähän päälle kympillä ostanut Lidlistä. On heidän omaa sarjaansa. Vaalean turkoosi. Pinnoitettu ja voi silti pestä tiskikoneessa. Ei pala pohjaan. On aika raskas, vaikka on luullakseni teflon tai sitten se teidän mainitsema joku hiilikuitujuttu. Vitsillä ostin, mutta on ihan paras paistinpannu ikinä.
Mulla sama kokemus. Lidlin pannu on paras, ollut käytössä melkein päivittäin lähemmäs 10 vuotta, eikä ole pinnoite kulunut. En kyllä pese pesukoneessa, vaan käsin, mutta se on helppoa kun pannu on niin kevyt.
Hardface on ollut nyt 10 vuotta ja nyt alkaa näkyä kulumaa.
Oli Prisman poistihyllyssä kolmella kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Jos haluat hyvän, osta hiiliteräs- tai valurauta. Mulla on kaksi eri kokoista valurautapannua ja pohdin, ostaisinko hiiliteräswokin. Valurautapannuni ovat kymmeniä vuosia vanhoja ja yhä päivittäisessä käytössä.
"heti kuumennuttua vähennän levyn lämpöä reippaasti, joten paistolämpötila on maltillinen."
Tämä ei ole paistamista vaan ruoan keittämistä. Ruoka kiehuu pannulla omassa nesteessään. Etenkin jos lihaa tai kalaa haluaa paistaa niin siitä tulee ihan kamalaa kylmällä pannulla.
Nimenomaan ammattilaiset haluaa tehokkaan ja käytännöllisen työvälineen.