Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi ymmärtää, mitä järkeä on erota kirkosta?! Läpi elämäsi kirkko on läsnä.

Vierailija
08.08.2024 |

Et näin.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin 30 vuotta sitten. Enpä ole kirkkoa tarvinnut kertaakaan.

Vierailija
42/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle järki oli siinä, että Raamattu on vain ihmisten kirjoittama kirja ja Jumalaa ei ole.

Anna kun arvaan: luulet että ihmisten kirjoittama tarkoittaa samaa kuin ihmisten keksimä, eikö vain?

Ja sinä hihhuli luulet päinvastaista. L u u l e t.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko kirkon oppeihin, miksi siihen silloin kuuluisin ja haluaisin vielä lisäksi maksaa siitä? En käytä kirkon palveluita.

Vierailija
44/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama, kuin syntymänsä hetkellä kuuluisi automaattisesti kaikkiin suomessa toimiviin järjestöihin, seuroihin ja kerhoihin. Olisi sitten omalla vastuulla erota niistä yksi kerrallaan?

Tämä. Kirkosta ei saa edes erota ilman vanhempien lupaa ennen kuin 18-vuotiaana.

Saa erota. Itse erotin kaikki 3 kouluikäistä lastani kirkosta.

Vierailija
45/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kirkko on läsnä elämässäni? Ei mitenkään. Erosin kirkosta 18-vuotiaana ja olen nyt 65. En ole tarvinnut kirkkoa mihinkään.

Olet kuitenkin 65 ja elämäsi alkutaipaleella.

Tahdotko viettää ikuisuutesi paratiisissa vai sammumattomassa tulessa?

Missä tahansa missä ei ole sinun kaltaisiasi. Kirkkoon kuuluminen ei todellakaan ole tae paratiisiin pääsemisestä. Sitä paitsi kuoleman jälkeen ei ole mitään.

Kuoleman jälkeen tulee viimeinen tuomio, jossa laitetaan taivaaseen tai ikuiseen kadotukseen. Muita vaihtoehtoja ei ole. 

Entäs se armo?

Armoa ei tunneta. Tämä on se todellisuus uskovaisten keskuudessa täällä maan päällä

Vierailija
46/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä miksi pitää jonkun kuulua kirkkoon. Uskova olen ja eronnut kirkosta jo runsas kaksikymmentä vuotta sitten. En kuulu muihinkaan kaiken maaliman yhdistyksiin. Kerran täällä vain kuollaan. En tartte kirkkoa mihinkään,mutta Jumalaa tarvitsen kaiken aikaa. 

Jumala on läsnä kaikkialla.

Vierailija
47/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt ainakin 10 000 euroa kun ei ole tarvinnut kirkollisveroa maksaa. Enkä muutenkaan usko mihinkään yliluonnollisiin mielikuvitusolentoihin.

Mutta käykää te vaan kirkossa ketkä haluatte. Ihan sama minun puolestani.

Vierailija
48/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaa tuskin on olemassa. Joten turhaa ajanhukkaa rukoilla ja palvoa olematonta.

Vierailija
49/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin normaalisti työeläkkeelle ja laskin, että olen maksanut tarpeeksi " aneita" kirkolle, joten erosin. Siinä on säästynyt jo iso summa muuhun tarpeelliseen kulutukseen. Eläkkeellä olen ollut liki 20 vuotta. Enkä ole ateisti.

Vierailija
50/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle järki oli siinä, että Raamattu on vain ihmisten kirjoittama kirja ja Jumalaa ei ole.

Anna kun arvaan: luulet että ihmisten kirjoittama tarkoittaa samaa kuin ihmisten keksimä, eikö vain?

Joo, tiedän että Jumalat eivät huhuile ihmisten aivoihin ajatuksia, eivätkä ole koskaan huhuilleet.

Vierailija
51/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede pystyy nykyään auttavasti selittämään noin 5% universumin tapahtumista.

Jää siis 95% todennäköisyys että universumi sisältää melkoisen yllätyksen, joka tuskin homo sapiensille ehtii valkenemaan.

Yhtä kaikki, mikäli jokin korkeampi voima on olemassa, ei yhteyden luomiseksi tarvita itsensä papiksi tai muuksi henkiseksi johtajaksi ylentäneitä harhaanjohtajia.

T. Agnostikko

Vierailija
52/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiede pystyy nykyään auttavasti selittämään noin 5% universumin tapahtumista.

Jää siis 95% todennäköisyys että universumi sisältää melkoisen yllätyksen, joka tuskin homo sapiensille ehtii valkenemaan.

Yhtä kaikki, mikäli jokin korkeampi voima on olemassa, ei yhteyden luomiseksi tarvita itsensä papiksi tai muuksi henkiseksi johtajaksi ylentäneitä harhaanjohtajia.

T. Agnostikko

Vaikka joku jumala olisi olemassa on aika epätodennäköistä, että se olisi kristinuskon jumala.

Miksei Zeus tai Shiva?

Vierailija
53/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan edes liittynyt/tullut liitetyksi.

Ihan hyvä, koska kultit eivät kiinnosta minua.

Vierailija
54/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa kirkon piirissä olla paniikki kun päivittäin näitä ylistys avauksia. pitäkää ja nauttikaa sampaavista nais piispoista ja papeista. kirkko itse karkoittaa normi heterot.

Vierailija
55/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taitaa kirkon piirissä olla paniikki kun päivittäin näitä ylistys avauksia. pitäkää ja nauttikaa sampaavista nais piispoista ja papeista. kirkko itse karkoittaa normi heterot.

Taitaa olla jotain lahkolaisia jotka täällä palstalla päivystää. Täällä esiintyy ihan järjettömän paljon jeesustelua. Missään muualla ei toitoteta uskonnon ilosanomaa yhtä tarmokkaasti.

Vierailija
56/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mun elämässäni läsnä millään tavalla. 

Vierailija
57/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta kun olin 21. Laiskjuttani vasta silloin, koska siihen aikaan piti oikein käydä paikan päällä ja kyseltiin perusteluja asialle. Olen nyt 54 vuotias ja en ole mihinkään kirkkoa tarvinnut. Ei ole mun elämässä läsnä. 

Ei kyselty. Erosin kirkosta vuonna 1977 maistraatissa, eikä tarvinnut perustella. Totta kai ennen vanhaan piti hoitaa asiat paikan päällä kun ei ollut internetsiä. Kaverini sen sijaan meni ilmoittamaan kirkosta eroamisestaan kirkkoherranvirastossa, ja hänet pantiin seinää vasten.

Olen eri. Minuakin kovisteltiin tai painostettiin vähäsen, kun erosin kirkosta. Se tapahtui ennen vuotta 1977. Monta vuotta myöhemmin liityin uudelleen kirkkoon, mutten enää luterilaiseen uskontoon. 20 vuotta myöhemmin liityin vielä yhteen kristilliseen kirkkokuntaan ja aion pysyä siellä. Ulkopuolisen silmissä tämä uskonnon vaihtaminen näyttää varmaan vähän höpsöltä.

Vierailija
58/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset ja rippikoulu, vanhemmat sen valitsi. Sen jälkeen ei ole ollut läsnä mun elämssä, toki toisten häissä ja hautajaisissa olen käynyt kirkon penkkiä kuluttamassa, mutta olisin tullut toimeen ilman niitäkin. Omat hautíajaiset evvk.

Vierailija
59/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ihminen ei pysty vakuuttamaan sinua siitä, että Jumala on olemassa. Maailmassa on kuitenkin monta miljardia ihmistä, jotka uskovat johonkin Jumalaan. He ovat enemmän tai vähemmän aktiivisia uskovaisia. Todennäköisesti on niin, että henkilöä, joka ei usko mihinkään, pidetään eripuolilla hieman erikoisena.

Vierailija
60/106 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä olen papeilta ja kirkolta saanut on viha ja halveksunta minua kohtaan. Olen todellakin sulkenut lopullisesti välini tuohon paskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan