Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä vapaaehtoista lapsettomuutta

Vierailija
08.08.2024 |

Mikä on ihmisessä pielessä, kun ei ole biologista tarvetta lisääntyä? Eikä näe sitä vertaa tulevaisuuteen, että esimerkiksi joskus saattaisi kaduttaa, että elämä pyörii vain oman navan ympärillä. Näen velat äärimmäisen itsekeskeisinä ihmisinä, enkä välttämättä halua olla tekemisissä tällaisten kanssa. Minä, minä, minä. 

Kommentit (363)

Vierailija
261/363 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tyypillisellä minäminäminällä kaikki pyörii itsekeskeisesti ja itseriittoisesti oman navan alapuolella/ympärillä ja 13tusinassa synnytyskoneminäminäminä ei näe omaa konenapaansa pidemmälle eikä kestä itsestään poikkeavaa elämää, koska siihen ei vain riitä ymmärrys. Minäminäminällä on siis kapea ja tiivis perspektiivi - rajoittuen vain siihen minäminäminään".

Aikamoista sekoilua tämäkin.

Tuo omien ajatusten ilmaiseminen kirjoittamalla on todella kokenut romahduksen.

Vierailija
262/363 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks pitäis hankkia lapsia jos niitä ei yksinkertaisesti haluu olipa syy se tai tämä? Mä olisin kyl todella onneton ihminen jos oisin äiti. 

Oletko miettinyt miksi olisit todella onneton äitinä?

Mä mietin etukäteen että olisin todella onneton tyttöjen äitinä, koska suhde omaan äitiini on aina ollut luokattoman huono. Äiti on ollut koko ikänsä narsisti ja marttyyri, vähätellyt ja ivaillut meitä tyttäriään enkä halunnut välittää samaa eteenpäin. Sit ajan kanssa aloin ymmärtää, että voin itse olla toisenlainen äiti. Ja olen onnistunut siinä. Nyt tietysti sanot että sä tiedät tuon onnettomana olemisen faktana etkä halua muuta, koska lasten hankkimista ei voi perua jos siinä menee pieleen. Itsehän sun se pitää arvioida ja päättää, mitä elämässä teet tai et. Kannattaa kuitenkin miettiä asioita usealta kantilta.

Siinä vaiheessa kun velan velapäätös on lukkoon lyöty niin normiälyinen vela on todellakin miettinyt asian joka kantilta... ja ei silti halua lapsia tai mitään mikä lapsiin mitenkään liittyy.

TÄMÄ. En lainaa tuota solvaus-osaa, kun mielestäni lapsia tehneitä(kään) ei ole ok haukkua. Piikikäs vastaus tulee minulta sitten, kun päätöstäni ei kunnioiteta ja jankataan lasten ihanuudesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi lapsettomuutta kaikille, jotka kokevat sen omakseen.

Vierailija
264/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska Provo. 

Kehotan kaikkia jättämään lapset tekemättä ja sen sijaan nauttimaan tästä pienestä ajasta, joka meillä täällä on. 

Elämän aikana ehtii tekemään valtavasti nautittavia asioita ja oma perhe on ehdottomasti nautittavien asioiden listan yläpäässä.

Mulla on perspektiiviä opiskelujen, haastavan ja palkitsevan työn, matkailun, harrastusten, kolmen oman lapsen ja kuuden lapsenlapsen edestä ja voin vilpittömästi sanoa, että ilman perhettä elämästä puuttuisi todella iso ja olennainen palanen.

Jokaisella meistä on perhe, vaikka ei lapsiperhettä olisikaan ja senkin on jokainen kokenut väistämättä, koska olemme jokainen olleet jonkun lapsi joskus. 

Ja ikävä kyllä sinulla ei ole kokemusta velana olemisesta, ei ole sama asia kuin lapsettomuus jossain elämänvaiheessa. 

Tästä syystä et voi puhua kuin omasta puolestasi. 

Vierailija
265/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä taida ymmärtää paljon mitään muutakaan.. 

Vierailija
266/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni on ratkaissut asian niin, että koska hänellä on autoimmuunisairaus ja puolison suvussa paljon erilaisia mt-ongelmia, he jäävät vapaaehtoisesti lapsettomiksi. Sen lisäksi heillä ei ole muutenkaan toivetta lisääntyä, mutta nuo kaksi asiaa sinetöivät sen. Minusta ihan järkeviä perusteluja. 

Vierailija
267/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks pitäis hankkia lapsia jos niitä ei yksinkertaisesti haluu olipa syy se tai tämä? Mä olisin kyl todella onneton ihminen jos oisin äiti. 

Mistä sinä voit sen tietää etukäteen?

Mistä tiedät etukäteen, että haluat lapsia?

Vierailija
268/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kaikille parempi ettet ymmärrä mitään muutakaan !

Ei ole totta. Olisi hyvä että ymmärtäisi pitää suunsa kiinni. Näistä aloituksistakaan ei ole mitään hyötyä. Voisi jättää tekemättä.

Te velat ette useinkaan osaa perustella ratkaisuanne. Joku sanoi tehneensä vela-päätöksen jo 19 vuotiaana, mikä hämmästyttää kovasti. Päätös on kuitenkin hyvin suuri, en tiedä miten usein tuosta päätöksestä luovutaan ja hankitaankin lapsi.

Aika aggressiivisia vastauksia monelta tulee, joten aihe taitaa kuitenkin olla aika arka?

Aihe on todellakin arka, sillä lapselliset riehaantuvat joka kerta kuullessaan, etten koskaan halunnut lapsia. Olen jo päälle 40 joten ikäni puolesta turhat lässytykset mielen muuttumisesta tulevaisuudessa ovat onneksi jo loppuneet.

Outoa, kuinka toiset naiset ovat aggressiivisia kuullessaan vela-naisen lapsettomuudesta. Naisen ruumiillinen itsemääräämisoikeus on todellakin arka asia, jos itse on hukkunut "kun kaikki muutkin pariutuvat ja hankkivat lapsia" -elämään.

Miksi minun tulisi ylipäätään perustella lapsettomuusvalintaani muille? Maailmassa on jo liikaa lapsia jotka tehtiin kun niin kuuluu tehdä. Äidit huutavat lapsilleen yleisillä paikoillakin kuin eläimet eivätkä jaksa edes keskustella lasten kanssa. Mieluummin tuijotetaan ruutua ja huokaillaan omaa rauhaa haikaillen. Isät luuhaavat ties missä jotta saavat olla rauhassa. Tätä tulee liian usein nähtyä. 

Minulle on ihan yksi lysti kuinka monta lasta hankitte, ei kuulu minulle. Jättäisittepä mammat myös lapsettomien naisten asiat lapsettomille naisille ja keskittyisitte niihin lapsiinne. 

Vierailija
269/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan taas tässä välissä ettei mikään ole itsekkäämpää kuin lisääntyminen ylikansoittuneella maapallolla. Minä haluan vauvan, minä haluan lisääntyä, minä minä minä ja minun tarpeeni.

Vapaaehtoisesti lapseton taas voi olla monesta eri syystä, epäitsekkäistä tai itsekkäistä.

Vierailija
270/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että joidenkin mieli muuttuu. Se mitä nuorena miettii elämältään saattaa muuttua ihan toiseen suuntaan myöhemmin. Minä halusin lapsia pienenä, ja aina mietin että tiettyyn ikään mennessä minulla on 2 lasta.

Se ikä tuli ja meni, koska tajusin kun vanhemmat sisarukset saivat lapsia, että minusta ei kannata tulla äitiä. Päätöksessäni olen pysynyt, ihan silkasta empatiasta ja rakkaudesta syntymättömiä lapsiani kohtaan. 

Vierailija
271/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velojen ja lapsellisten perustelut valinnalleen eroavat kuin yö ja päivä. Vaikka siis periaatteessa pitäisi riittää halu suuntaan tai toiseen, kunhan aina kantaa vastuun omasta valinnastaan eikä vahingoita muita.

Lapsellisuudelle riittää sellaiset syyt esim. kuin biologia, vauvakuume, jotenkin vain halusin lapsen, Jumala käski synnyttämään, hormoonit veivät mennessään, elämäni oli jotenkin tyhjää, on naisen tehtävä, jne jne. toksisista!

Veloilta puolestaan vaaditaan JÄRKISYITÄ, jotka punnittu edestä ja takaa, ovat täysin pitäviä ja koko elinkaaren kestäviä, ilman poikkeuksia.

Oma toiveeni on, että eiköhän normalisoida lapsettomuuskin siinä kuin lapsellisuus.

Vierailija
272/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mistä kukaan voi mitään tietää etukäteen, nillinnallin... Kyllä normijärkiset (ei-tuuliviirit ja ei massan mukana sokkona sopuloivat) tietävät itselleen perustellusti mitä haluavat tai eivät halua.

Vierailija
273/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velojen ja lapsellisten perustelut valinnalleen eroavat kuin yö ja päivä. Vaikka siis periaatteessa pitäisi riittää halu suuntaan tai toiseen, kunhan aina kantaa vastuun omasta valinnastaan eikä vahingoita muita.

Lapsellisuudelle riittää sellaiset syyt esim. kuin biologia, vauvakuume, jotenkin vain halusin lapsen, Jumala käski synnyttämään, hormoonit veivät mennessään, elämäni oli jotenkin tyhjää, on naisen tehtävä, jne jne. toksisista!

Veloilta puolestaan vaaditaan JÄRKISYITÄ, jotka punnittu edestä ja takaa, ovat täysin pitäviä ja koko elinkaaren kestäviä, ilman poikkeuksia.

Oma toiveeni on, että eiköhän normalisoida lapsettomuuskin siinä kuin lapsellisuus.

Erittäin hyvä kirjoitus.

Btw biologinen vietti ei todellakaan ole mikään järkisyy.

Luulen itse, että lapset sosiaalisesta paineesta hankkineelle on kova paikka huomata toisten naisten pitävän kiinni omista rajoistaan ja toiveistaan jatkuvan sosiaalisen paineen alla. Heitä harmittaa kun itse murtuivat ja toimivat kuten "kunnon naisen tulee toimia". Johonkin se kiukku on sitten purettava, eli lapsettomaan naiseen. En usko, että oikeasti täydestä sydämestään lapsia halunneet naiset haukkuvat ja syyllistävät lapsettomia naisia. Hehän ovat omaan valintaansa tyytyväisiä ja lapsistaan onnellisia, miksi he piittaisivat lapsettomien valinnoista. Haukkujat ja syyllistävät ovat näitä onnettomia perheellisiä. Jostainhan tuo kateus ja kaunaisuus kumpuaa. 

Vierailija
274/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin jo, että tiesin jo lapsena etten halua omia lapsia. Tädit hyssytteli, että aikanaan mieli muuttuu kun kasvat aikuiseksi ja löydät itsellesi "sen oikean". Ei muuttunut, ei nuoruudessa, eikä aikuisuudessa, vaikka vierelläni todellakin on se oikea. 

En ole koskaan pitänyt lapsista, mutta "ajauduin" kasvatusalalle useiksi vuosiksi. Kuten aiemmin itseäni kehuin, niin olin hyvä työssäni ja lapset pitivät minusta, mutta ettäkö lapsia kotona tai muutoin vapaa-ajalla? Ei, ei omia, eikä muiden. Koulutukseni ja työkokemukseni avulla opin tietämään millainen "hyvän äidin" pitäisi edes auttavasti olla, ja minä en olisi ollut. Ei halua, ei kiinnostusta, ei voimia, ei mitään. 

En ole päättänyt olla vela, en edes siedä nimitystä vela. Olen vain nainen joka ei tunne minkäänlaista vetoa lapsia kohtaan, eikä ole koskaan tuntenutkaan. Tämä on ollut näin koko elämäni, tosiaan jo muksusta saakka. Jos olisin vahingossa tullut raskaaksi, olisin tehnyt abirtin, jos se olisi ollut liian myöhäistä, olisin antanut lapsen adoptioon. Tämä kaikki ei vain itseni, vaan myös lapsen parhaan takia. 

Mistä voi tietää etukäteen? Sen vaan tietää. Vastuutonta olisi ollut se, että olisin kokeillut tykkänkö olla äiti ja siedänkö omaa lastani. Se kokeilu kun olisi ollut elinikäinen. 

Näin on hyvä, paras. Tämä on minun elämäni, minun ja mieheni hyvä elämä. 

Vierailija
275/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun kuuluisi edes perustella lapsettomuuttani kenellekään, en minä ole kenellekään mitään selitystä velkaa tai tilivelvollinen. Tässä kuitenkin muutama ensimmäisenä mieleen tuleva seikka, kun mietin lapsettomuuttani, joka on aina ollut minulle itsestään selvä asia, enkä koskaan ole mitään päätöstä asian suhteen tehnyt, koska tämä on ihan automaattinen asetus minussa ollut lapsesta saakka.

1: Halu puuttuu. En ole koskaan haaveillut lapsista, vaan se on aina ollut minulle vastenmielinen ajatus. En lapsenakaan sietänyt vauvanukkeja, vaan leikin kaikilla muilla leluilla.

2: Tiedän varsin hyvin etten jaksaisi lapsen tarpeita, ääniä, vaativuutta, valvottamista ja sitä, että koko ajan pitää olla skarppina ja valmiina hyppäämään toisen elävän olennon oikkujen mukaan. Olen hyvin tunnollinen ihminen ja palan vähemästäkin loppuun.

3: Minulla on nukkumisen kanssa pahoja ongelmia, ja tiedän mitä h3lvettiä valvominen on ja kuinka se on ihan kidutusta

4: En halua olla raskaana, enkä synnyttää

5: En halua asua miehen kanssa, enkä lapsen, enkä miehen ja lapsen

6: Tarvitsen paljon omaa aikaa ja minulle lepo tarkoittaa lepoa, eikä mitään pikaisia nokosten pitämis yritystä sen aikaa kun toinen puoli tuntia katsoo sitä pentua

7: Lapsi on mielestäni ihminen, eikä nukke, joten siitä on hirveän suuri vastuu ja se kestää läpi elämän. Ei minua kiinnosta vauva, ei  taapero, ei kouluikäinen teini eikä aikuinen lapsi, josta olisin huolissani koko ajan.

8: En oikeasti pidä ihmisten seurasta, vaan viihdyn paremmin eläinten kanssa, niin en vanhana todellakaan tarvitse mitään itsetekemiäni ihmisiä seuraneidikseni. Muutenkin minusta on puistattava ja itsekäs ajatus tehdä lapsia itselleen vanhuudenturvaksi. Haloo! Ja sitten vielä syytätte että lapsettomat on niitä itsekkäitä.

9: En tee lapsia siksi, että joku määrää niin, ja väittää että minun on veronmaksaja ja eläkehuijauksen maksaja tehtävä tänne vaikka väkisin

10: En jätä lasta tekemättä ympäristö syistä, ja minulle ei mene läpi, että kukaan muukaan niin tekee. Jätän lapsen tekemättä ihan sen takia, että en halua sellaista elämää.

11: Jos leikitään mielikuvitusleikkiä, että minulla olisi joku haave saada lapsi, ja se ei olisi vastenmielinen ajatus minulle, niin kyllä minä silti miettisin sitä lisääntymistä tämmöiseen maailmaan, ja säälisin sitä tulevaisuuden ihmistä missä oloissa se joutuu elämään ja millaisten ihmisten keskellä.

Vierailija
276/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et ymmärrä" naisenkin kehollista itsemääräämisoikeutta ja naisenkin oikeutta pelkästään oman vapaa tahdon mukaiseen perhesuunnitteluun? Pakotettu synnytyspakko, jossa nämä em. perusoikeudet evätään lienee ihan ymmärrettävää ja 'ok'?

Vierailija
277/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et ymmärrä" naisenkin kehollista itsemääräämisoikeutta ja naisenkin oikeutta pelkästään oman vapaan tahdon mukaiseen perhesuunnitteluun? Pakotettu synnytyspakko, jossa nämä em. perusoikeudet evätään lienee ihan ymmärrettävää ja 'ok'?

Vierailija
278/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munä en ymmärrä vapaaehtoista lisääntymistä

Vierailija
279/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti lapseton = itsekäs. Ettekö enää muuta keksi?

Kertokaa minulle yksikin epäitsekäs syy hankkia lapsia.

Vierailija
280/363 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus taitaa olla provo. Mutta...

Usein jos itsessä herää todella negatiivisia tuntemuksia toisia ihmisiä kohtaan ilman, että nämä olisivat tehneet mitään pahaa, niin silloin kannattaa kysyä paljon mielenkiintoisempi kysymys: Miksi reagoin tällä tavalla? Nimittäin usein se negatiivinen fiilis johtuu itsestä eikä niistä muista. Se toinen henkilö vaan saattaa osua johonkin omaan arkaan paikkaan pelkästään olemalla olemassa.

Onko muiden elämässä jotain sellaista mitä itse olisi halunnut? Asiaa voi olla välillä vaikea löytää, koska kyse ei ole aina niin suoraviivaisesta asiasta ja toisaalta ihmiset ovat aika hyviä kieltämään toiveita itseltään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän