En ymmärrä vapaaehtoista lapsettomuutta
Mikä on ihmisessä pielessä, kun ei ole biologista tarvetta lisääntyä? Eikä näe sitä vertaa tulevaisuuteen, että esimerkiksi joskus saattaisi kaduttaa, että elämä pyörii vain oman navan ympärillä. Näen velat äärimmäisen itsekeskeisinä ihmisinä, enkä välttämättä halua olla tekemisissä tällaisten kanssa. Minä, minä, minä.
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukako jaksaisi sitä huolta ja härdelliä, mitä lapsista tulee? No vaikka kuka. Kaikkeen oppii ja kaikkeen tottuu kun vain antaa sille mahdollisuuden.
Kaikki vaan ostamaan hevostila Italiasta, antakaa mahdollisuus, kaikkeen tottuu hei.
Nimenomaan. Kaikkien pitää tehdä asioita, joita eivät halua, koska jotkut muut haluavat.
Tästäkö nyt oli kysymys? Sinä voit ja saat ihan hyvin ajatella, ettet jaksa huolta ja härdelliä ja olla lisääntymättä. Kuitenkin moni jaksaa, ja huomaa matkan varrella että jaksamiskyky vieläpä kasvaa vastuun myötä. Siitä on hyötyä muussakin elämässä kuin vain lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäis hankkia lapsia jos niitä ei yksinkertaisesti haluu olipa syy se tai tämä? Mä olisin kyl todella onneton ihminen jos oisin äiti.
Mistä sinä voit sen tietää etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska Provo.
Kehotan kaikkia jättämään lapset tekemättä ja sen sijaan nauttimaan tästä pienestä ajasta, joka meillä täällä on.
Elämän aikana ehtii tekemään valtavasti nautittavia asioita ja oma perhe on ehdottomasti nautittavien asioiden listan yläpäässä.
Mulla on perspektiiviä opiskelujen, haastavan ja palkitsevan työn, matkailun, harrastusten, kolmen oman lapsen ja kuuden lapsenlapsen edestä ja voin vilpittömästi sanoa, että ilman perhettä elämästä puuttuisi todella iso ja olennainen palanen.
Sulla on siis ollut ja on, mielestäsi nautinnollinen ja mukava elämä. Se on hyvä asia! Pääasiahan on, että jokainen on tyytyväinen omaan elämäänsä, mitä se sitten sisältääkään tai ei sisällä.
Jos et huomannut, niin otin myös kantaa edellisen kirjoittajan tekstiin "kehotan kaikkia jättämään lapset tekemättä ja sen sijaan nauttimaan tästä pienestä ajasta". Lapset ja elämästä nauttiminen EIVÄT SULJE toisiaan pois, älytöntä edes asennoitua noin.
Niin, SINÄ olet tuota mieltä. SINÄ olet nauttinut elämästä lastesi kanssa. Se, joka ei halua lapsia, nauttii elämästään ilman lapsia ja ei nauti elämästä lasten kanssa. Siinä on se ero. Jokainen saa nauttia elämästään miten lystää, eikä se ole muilta pois.
Yhtä typerää on kehottaa kaikkia jättämään lapset tekemättä, kuin kehottaa kaikkia tekemään lapsia.
Jos joku kokee lasten pilaavan hänen elämänsä, hän kokee niin ja ei tee lapsia. Jos joku kokee lasten rikastuttavan elämäänsä, hän kokee niin ja luultavasti tekee lapsia, jos hän niitä pystyy saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukako jaksaisi sitä huolta ja härdelliä, mitä lapsista tulee? No vaikka kuka. Kaikkeen oppii ja kaikkeen tottuu kun vain antaa sille mahdollisuuden.
Kaikki vaan ostamaan hevostila Italiasta, antakaa mahdollisuus, kaikkeen tottuu hei.
Nimenomaan. Kaikkien pitää tehdä asioita, joita eivät halua, koska jotkut muut haluavat.
Hevostila Italiassa ja lapsen hankkiminen nyt eivät ole mitenkään verrannollisia asioita.
Voihan se olla vaikka strutsitilakin. Pointti on se, että tuputetaan ihmiselle jotakin, sitä hevostilaa tms, jota se ihminen ei missään tapauksessa halua ja sanotaan että kyllä sä opit ja totut. Ei tarvitse oppia ja tottua, jos ei halua. Se hevostila Italiassa ja lapsi ovat valintoja, joita kumpaakaan ei ole pakko tehdä ja siksi laittaa itseään niihin tilanteisiin oppimaan ja tottumaan.
Olen nähnyt tämän saman listan varmaan sata kertaa täällä aihevapaalla.
Osaan noista syistä löytyy helposti konsteja selvitä. Voi esim. hommata korvatulpat jos meteli kiusaa. Yllättävän moni äiti käyttää niitä tarpeen tullen. sotkut välttää minimoimalla tavaramäärän ja käyttämällä siivousapua ja opettamalla lapset siivoomaan jälkiään. Tukiverkkoja voi käyttää apuna lepohetkien yms. järjestelyyn. Puolison kanssa voi suunnitella aikataulut ja tekemiset ja jakaa kotihommat. Voi mennä vaikka hotelliin viikonlopuksi huilimaan. Ja niin edelleen. En tällä nyt tarkoita että sun pitää ja täytyy ja sut pakotetaan tekemään lapsia, vaan sitä että asioihin löytyy halutessa ratkaisuja. jos et halua lapsia eikä sun mies halua lapsia niin sitten ette niitä hanki, sen pituinen se.
Enkä minä ymmärrä sitä kuinka tämmöiseen maailmaan pykätään lisää kärvistelijöitä. Se vasta itsekästä ja ajattelematonta on.
"Niin, SINÄ olet tuota mieltä. SINÄ olet nauttinut elämästä lastesi kanssa. Se, joka ei halua lapsia, nauttii elämästään ilman lapsia ja ei nauti elämästä lasten kanssa. Siinä on se ero. Jokainen saa nauttia elämästään miten lystää, eikä se ole muilta pois".
Tuotahan ei voi tietää etukäteen, nauttiiko niistä lapsista; useimmat kuitenkin nauttivat ja rakastuvat pikku vauvaansa.
Ja se että nauttii elämästä ilman lapsia ei poissulje sitä, etteikö elämästä voisi nauttia myös lasten kanssa.
Jankutan tätä siksi, kun niin paljon kirjoitetaan, miten vaivalloisia lapset ovat. Tottakai elämä muuttuu täysin lasten myötä, mutta lasten myötä tulee elämään jotain aivan uutta. Ja näin isoäitinä sitä huomaa, miten nopeasti lapset kasvavat ja lähtevät omille siivilleen. Ja työelämässä olin vastuullisessa työssä täyden uran, olemme matkustelleet ja tehneet paljon muutakin. Mutta uskon, että lasten myötä elämä on ollut täyteläisempää ja lastenlasten elämää seuratessani on helpompi pysyä "ajan hermolla".
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä ymmärrä sitä kuinka tämmöiseen maailmaan pykätään lisää kärvistelijöitä. Se vasta itsekästä ja ajattelematonta on.
Ja varsinkin Suomeen
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäis hankkia lapsia jos niitä ei yksinkertaisesti haluu olipa syy se tai tämä? Mä olisin kyl todella onneton ihminen jos oisin äiti.
Oletko miettinyt miksi olisit todella onneton äitinä?
Mä mietin etukäteen että olisin todella onneton tyttöjen äitinä, koska suhde omaan äitiini on aina ollut luokattoman huono. Äiti on ollut koko ikänsä narsisti ja marttyyri, vähätellyt ja ivaillut meitä tyttäriään enkä halunnut välittää samaa eteenpäin. Sit ajan kanssa aloin ymmärtää, että voin itse olla toisenlainen äiti. Ja olen onnistunut siinä. Nyt tietysti sanot että sä tiedät tuon onnettomana olemisen faktana etkä halua muuta, koska lasten hankkimista ei voi perua jos siinä menee pieleen. Itsehän sun se pitää arvioida ja päättää, mitä elämässä teet tai et. Kannattaa kuitenkin miettiä asioita usealta kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaikille parempi ettet ymmärrä mitään muutakaan !
Ei ole totta. Olisi hyvä että ymmärtäisi pitää suunsa kiinni. Näistä aloituksistakaan ei ole mitään hyötyä. Voisi jättää tekemättä.
Te velat ette useinkaan osaa perustella ratkaisuanne. Joku sanoi tehneensä vela-päätöksen jo 19 vuotiaana, mikä hämmästyttää kovasti. Päätös on kuitenkin hyvin suuri, en tiedä miten usein tuosta päätöksestä luovutaan ja hankitaankin lapsi.
Aika aggressiivisia vastauksia monelta tulee, joten aihe taitaa kuitenkin olla aika arka?
No veloille ei ollenkaan arka aihe. Päätös on ollut yksi parhaista elämässä ja ihan ylpeä valinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaikille parempi ettet ymmärrä mitään muutakaan !
Ei ole totta. Olisi hyvä että ymmärtäisi pitää suunsa kiinni. Näistä aloituksistakaan ei ole mitään hyötyä. Voisi jättää tekemättä.
Te velat ette useinkaan osaa perustella ratkaisuanne. Joku sanoi tehneensä vela-päätöksen jo 19 vuotiaana, mikä hämmästyttää kovasti. Päätös on kuitenkin hyvin suuri, en tiedä miten usein tuosta päätöksestä luovutaan ja hankitaankin lapsi.
Aika aggressiivisia vastauksia monelta tulee, joten aihe taitaa kuitenkin olla aika arka?
Miksi ihminen kellä on lapsia on noin katkera
Missä kohti näet vastauksessani katkeruutta? Yritän keskust
Monistit pyyteettömästi ihan vaan koska maailmajayhteiskunta tarvitsi ylivertaisiksi tod.näk. katteetta olettamasi geenisi sinikaulustyönorjiksi ja veronmaksajiksi ja nyt "huolestuttaa" eli kadehdituttaa kun kaikki muut eivät vastentahtoisesti alistu samaan ja uhraa ainutkertaista elämäänsä jonkun muun/joidenkin muiden utopiaunelmille ja käskytykselle? Voi Pyhä Sylvi!
Jotenkin tämäkin asia nähdään väärinpäin, ikään kuin synnytysikäisen ihmisen tulisi automaattisesti lisääntyä ja jos näin ei tapahtuisi, oltaisiin päätös tehty. Itse en milloinkaan tehnyt yhtä päätöstä ja se oli lisääntymisen aloitus. Minun ei tarvinnut tehdä päätöstä olla lisääntymättä, enhän ollut missään elämäni vaiheessa aiemminkaan tehnyt lisääntymättä jättämispäätöstä.
"Monistit pyyteettömästi ihan vaan koska maailmajayhteiskunta tarvitsi ylivertaisiksi tod.näk. katteetta olettamasi geenisi sinikaulustyönorjiksi ja veronmaksajiksi ja nyt "huolestuttaa" eli kadehdituttaa kun kaikki muut eivät vastentahtoisesti alistu samaan ja uhraa ainutkertaista elämäänsä jonkun muun/joidenkin muiden utopiaunelmille ja käskytykselle? Voi Pyhä Sylvi!"
Ei järjen häivää tuossa ajatuksen virrassa!
Luehan tuo hengen tuotteesi uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska Provo.
Kehotan kaikkia jättämään lapset tekemättä ja sen sijaan nauttimaan tästä pienestä ajasta, joka meillä täällä on.
Elämän aikana ehtii tekemään valtavasti nautittavia asioita ja oma perhe on ehdottomasti nautittavien asioiden listan yläpäässä.
Mulla on perspektiiviä opiskelujen, haastavan ja palkitsevan työn, matkailun, harrastusten, kolmen oman lapsen ja kuuden lapsenlapsen edestä ja voin vilpittömästi sanoa, että ilman perhettä elämästä puuttuisi todella iso ja olennainen palanen.
Tyypillisellä minäminäminällä kaikki pyörii itsekeskeisesti ja itseriittoisesti oman navan alapuolella/ympärillä ja 13tusinassa synnytyskoneminäminäminä ei näe omaa konenapaansa pidemmälle eikä kestä itsestään poikkeavaa elämää, koska siihen ei vain riitä ymmärrys. Minäminäminällä on siis kapea ja tiivis perspektiivi - rajoittuen vain siihen minäminäminään.
Ihmisillä, jotka kokee lasten pilaavan oman elämän niin että ilman muuta jättää edes miettimättä perheen perustamisen mahdollisuutta, on todennäköisesti paljon muitakin ongelmia elämästä selviämisessä. Ei ketään pakoteta hankkimaan lapsia. Jos haluat sulkea tämän varsin merkittävän osan ihmiselämää kohdaltasi niin ihan vapaasti. Mä en vastaavasti hyppää benjihyppyjä, harrasta alamäkimaastopyöräilyä tai vapaasukellusta tai reppureissausta Nepalissa. Kaikenlaista muuta on vuosikymmenien mittaan kyllä tullut tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä voit sen tietää etukäteen?
Etukäteenhän se kannattaa tietää, lasta kun ei voi palauttaa PostNordilla. Jokainen on jossain kohtaa elämäänsä sen verran pienten lasten kanssa tekemisissä, vaikka sukulaisten tai ystävien kautta, että näkee mitä se on.
Ystäväni lapsella on uhmaikä. En jaksa katsella sitä perceilyä hetkeäkään, mä sanon asian kerran ja sitten se on niin ja piste, pulinat pois. Sama lapsi kun on iloisella päällä, roikkuu lahkeessa että lue mulle tätä kirjaa, leiki mun kanssa, kato kun teen kuperkeikan. En jaksa sitäkään kuin maks tunnin, älyttömän tylsää ja mulla on muutakin tekemistä. Sitten se mikä-miksi-kysely. En todellakaan rupea selittämään mitään itsestäänselvyyksiä. Ajatus siitä, että jatkuvasti pitäisi elää tuollaisen keskellä, puistattaa. Nuo nyt olivat vain pari esimerkkiä. Kyllä sen vaan tietää, mitä sietää ja mitä ei. Eri
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä, jotka kokee lasten pilaavan oman elämän niin että ilman muuta jättää edes miettimättä perheen perustamisen mahdollisuutta, on todennäköisesti paljon muitakin ongelmia elämästä selviämisessä. Ei ketään pakoteta hankkimaan lapsia. Jos haluat sulkea tämän varsin merkittävän osan ihmiselämää kohdaltasi niin ihan vapaasti. Mä en vastaavasti hyppää benjihyppyjä, harrasta alamäkimaastopyöräilyä tai vapaasukellusta tai reppureissausta Nepalissa. Kaikenlaista muuta on vuosikymmenien mittaan kyllä tullut tehtyä.
Kaikki eivät koe lastenhankintaa merkityksellisenä.
Kun näkee lapsia, joista ei välitetä ja jotka ovat oikeasti heitteillä, tulee pakostakin ajateltua, ettei kaikkien todellakaan tulisi tehdä lapsia.
Usen ne, jotka eivät hanki lapsia, ovat miettineet asiaa tarkasti. Ajattelevat myös lapsen parasta, ei vain omaa parastaan.
Liian usein tuntuu siltä, että osa pykää lapset puolipakolla sosiaalisesta paineesta ja sitten ne lapset ovat missä ovat ja kasvattavat itseään siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt miksi olisit todella onneton äitinä?
Mä mietin etukäteen että olisin todella onneton tyttöjen äitinä, koska suhde omaan äitiini on aina ollut luokattoman huono. Äiti on ollut koko ikänsä narsisti ja marttyyri, vähätellyt ja ivaillut meitä tyttäriään enkä halunnut välittää samaa eteenpäin. Sit ajan kanssa aloin ymmärtää, että voin itse olla toisenlainen äiti. Ja olen onnistunut siinä. Nyt tietysti sanot että sä tiedät tuon onnettomana olemisen faktana etkä halua muuta, koska lasten hankkimista ei voi perua jos siinä menee pieleen. Itsehän sun se pitää arvioida ja päättää, mitä elämässä teet tai et. Kannattaa kuitenkin miettiä asioita usealta kantilta.
Siinä vaiheessa kun velan velapäätös on lukkoon lyöty niin normiälyinen vela on todellakin miettinyt asian joka kantilta... ja ei silti halua lapsia tai mitään mikä lapsiin mitenkään liittyy.
Ilmeisen mahdotonta takoa synnytyskoneen ylänuppiin kun oma ohjelmointikoodi ei anna myöten muuta kuin: SIKIÄ, LISÄÄNNY, SIKIÄ, LISÄÄNNY, enemmän (enemmän kuin Lissu).
Vierailija kirjoitti:
"Monistit pyyteettömästi ihan vaan koska maailmajayhteiskunta tarvitsi ylivertaisiksi tod.näk. katteetta olettamasi geenisi sinikaulustyönorjiksi ja veronmaksajiksi ja nyt "huolestuttaa" eli kadehdituttaa kun kaikki muut eivät vastentahtoisesti alistu samaan ja uhraa ainutkertaista elämäänsä jonkun muun/joidenkin muiden utopiaunelmille ja käskytykselle? Voi Pyhä Sylvi!"
Ei järjen häivää tuossa ajatuksen virrassa!
Luehan tuo hengen tuotteesi uudestaan.
Luepa itse uudemman kerran ajatuksella tuo mihin vastasit.
Eri