Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1858)

Vierailija
1841/1858 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no niin, sähän AP tosiaan mainitsit jo omassa tekstissäsi sen paljonko mounjaron avulla keskimäärin tippuu. Innostuin vaan taas niin sun tekstistä että unohdin puolet 😄

-Pehmis

Vierailija
1842/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naista koetellaan. Ehkei kuitenkaan herra hylkää...

Ja taas sama saldo viikosta. Uskomatonta, että paino voi pysyä 100g:n tarkkuudella samassa viikosta toiseen. Miehen kanssa kävimme avoimen keskustelun eilen, että onko huomannut syömisessä muutosta yms. Hän kyllä kysyttäessä sanoo rehellisesti. Sanoi, että hänestä ainoa ero on iltalenkkien poisjääminen. Se on totta. Sen tiedänkin. Siitä huolimatta olen ilmiselvästi jumituksessa. Nyt otan rauhallisesti, hengitän syvään ja sitten seuraavat toimet:

- ensi viikon olen hiihtolomareissulla, joten tulee sekä liikuntaa että ruokaa enemmän, todennäköisesti paino nousee hiukan

- loman jälkeen syöminen palaa ruotuun ja plussakelien myötä aloitan kävelylenkit taas

- lisään vedenjuontia

- en anna periksi, kyllä se jumi sieltä lähtee liikkeelle

Se 65kg ei ole pakkomielle, mutta BMI on luokkaa 28,5 edelleen, joten on vielä varaa keventyä ja haluan kerrankin päästä tavoitteeseeni, enkä aina jäädä puoliväliin matkaa. 

Kymppikeiju

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tulee mieleen, miten hyvä lääkäri minulla on. Hän nimittäin kirjoitti minulle myös vahvempaa annosta alussa, mutta sitten kun jo ensimmäisen kolmen viikon aikana nähtiin vaste 2.5 mg vahvuuteen, hän siinä samassa sanoi, että olen superresponderi ja ettei ole mitään järkeä siirtyä vahvempaan kun jo tämä annos tepsii. Ja sitten olen koko ajan ollut sillä aloitusannoksella.  Eli siinä superresponderiudessa on pointsina tuo, että nimenomaan 2.5 mg vahvuudella lähtee enemmän kiloja kuin tilastollisesti isommalla annoksella. Ja huom tämä ei ole mikään kilpailu, vaan noin on tutkimuksissa havaittuja määritelty.

Kun olen tästä lukenut, niin minusta minun vasteeni selittyy kahdella seikalla: Toinen on vatsalaukun adaptaation herkkyys. Eli useimmilla potilailla vatsalaukun hidastuminen on voimakkainta hoidon alussa (ensimmäiset 48 viikkoa), minkä jälkeen elimistö tottuu lääkkeeseen ja tyhjenemisnopeus palautuu osittain normaaliksi. Tätä ei tapahdu superresponderilla. Toinen on geneettisesti korkea GIP-reseptoriherkkyys. Lääke korvaa puuttuvaa hormonia, herkistää haiman insuliininerityksen ja parantaa rasvakudoksen metaboliaa tavalla, joka ei onnistu pelkällä GLP-1-lääkkeellä (Ozempic). Kyseessä on siis signalointireitin tehostaminen, ja myös puutostilan korjaaminen. Ja jos tosiaan kyse on puutostilan korjaamisesta, lääkkeen alasajo johtaa todennäköisesti lihomiseen tämän tyypin superresponderilla.

Ja nyt sitten on erotettava toisistaan vaste ja onko se ns. hyvä vai paha. Vaste on vaste, eikä siihen voi liittää mitään adjektiivia. Sitähän ei tiedä etukäteen, millaiseen genetiikkaan lääke laskeutuu, ennen kuin kokeilee. On olemassa myös ihmisiä, joille Mounjaro ei geneettisesti toimi ollenkaan - eli vähän kuin anti-superrespondereita. Ja suurin osa potilaista on tilastossa niitä, jotka tarvitsevat sen 5-15 mg vahvuuden. Sama juttu kun on tilastollisesti vähän sekä tosi pitkiä ja tosi lyhyitä, ja suurin osa ihmisistä on keskipituisia (ns. normaalijakauma).

mm

Vierailija
1844/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yllä pitää lukea Eli useimmilla potilailla vatsalaukun hidastuminen on voimakkainta hoidon alussa (ensimmäiset 4-8 viikkoa), minkä jälkeen elimistö tottuu lääkkeeseen ja tyhjenemisnopeus palautuu osittain normaaliksi. Tämä tekstiesitori ei näemmä tunne pitkää viivaa, mikä numeroiden välissä pitäisi olla.

mm

Vierailija
1845/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppikeiju Täällä myös jumi menossa. Painoindeksi nyt 29. Ajattelin että kyllä kesäksi olen jo normaalipainoinen, mutta nyt alkaa kyllä usko horjumaan sen suhteen, vaikka moni muu asia onkin hyvin.

Toivottavasti pääset pian kävelemään!

-Pehmis

Vierailija
1846/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noi lääkkeet terveellisiä ole.

Kestävä painonhallinta perustuu perusasioihin.

Vierailija
1847/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden "terveellisyys" on aina monen asian summa. Ylipaino ei varmasti ole kovin "terveellistä", ja normaalipainoisena esimerkiksi liikuntaharrastukset ovat helpompia. Vaikka nämä painonhallinnassa käytettävät lääkkeet saattavat kuormittaa jonkin verran elimistöä, ovat laihtumisen terveyshyödyt varmaan meistä suurimmalle osalle merkittävämmät. 

Toinen lääke, josta olen vääntänyt useammankin "lääkevastaisen" kaverini kanssa on ibuprofeeni. Olen jo kymmenien vuosien ajan kärsinyt toistuvista lumbagoista (noidannuoli) ja viimeiset puolitoista vuotta olkapään kiertäjäkalvosinongelmasta. Ilman isoja ibuprofeeniannoksia ja pari kertaa vuodessa saamiani kortisonipistoksia en pystyisi esimerkiksi pelaamaan tennistä. Pidän liikunnan vaikutusta sekä terveyteen että korvienvälihyvinvointiin niin suurena, että hyväksyn tässä tapauksessa ibuprofeenin ja kortisonin riskit.

Omalta johdaltani voin sanoa, että en ole Mounjarosta kokenut minkäänlaisia sivuvaikutuksia, eikä verikokeiden perusteellakaan mitään ongelmia ole seurannut.

a&a

Vierailija
1848/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavia juttuja, minuun osuu myös moni kohta. Painoa tippunut nyt 25 % ja mounjaron avulla paino tippuu muistaakseni Borgin ja Rosengård-Bärlundin kirjan mukaan keskimäärin 20 % (itsellä toki ylipainoa oli se 40 kg).

Lisäksi jälkikäteen harmittaa että nostin ensimmäisen kynän jälkeen annostuksen jo 5 mg, vaikka paino tippui 2,5 mg annoksella 1,5 kg viikossa ja ruokahäly katosi. Uskoin vaan lääkäriä enkä osannut/ymmärtänyt etsiä lisää erilaisia kokemuksia. Vaikka hyvinhän tämä on mennyt näinkin, että lopputulos on kuitenkin hyvä.

Mainitsitko AP jotain jostain kaaliruuista, en enää muista että mihin se liittyi enkä nyt osannut nopeasti etsiä sitä?

Olen jotenkin innostunut nyt joogan lisäksi kävelystä ja kaivoin kävelysauvatkin mukaan. Vitsit että sitä menee vauhdilla kun painoa on vähemmän. Ja tanssitunnilla ei tule enää edes hiki 😅 Aloin jo miettiä painoliivin hankkimista e

Kaalien  luontainen vaikutus nousi esiin artikkelissa, jossa laihdutuslääkkeiden kehitystyössä mukana ollut henkilö viittasi kaalien luontaiseen jotenkin  vastaavaan vaikutukseen, kuin lääkkeet. kirjoitin siitä ja havainnoista aiemmassa kommentissa  https://www.vauva.fi/keskustelu/5690753/mounjaro-laihdutuslaake-kokemuk…

-AP

Vierailija
1849/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

STB Helinäkeiju-> En muista mitä luin tässä talven aikana, että pudottaessa paljon painoa, on kehon kannalta hyvä, että on  vaiheita/kausia, jolloin paino pysyy samana  mieluusti useita viikkoja, jonka jälkeen voi taas kiristää vähän, jonka jälkeen samalla tavoin vuorotellen "tasapainotuskausi" -"kiristys"- "tasapainotus" jne.

Kykenen samaistumaan erittäin hyvin tuohon kommenttiisi "haluan kerrankin päästä tavoitteeseeni, enkä aina jäädä puoliväliin matkaa." Tosin kun olen näköjään oikeasti tosi hosuli ja malttamaton, en olisi millään jaksanut sitä viimeistä 3-4 viikkoa.  Mietin siinä kohtaa, että paino on jo ihan ok, että voisi hyvin tyytyä siihen. Nyt olen tyytyväinen, että jaksoin sinnitellä ja mietin vähän samoja asioita kuin kirjoitat siitä, etten nyt jätä tätä vähästä kiinni. Sinä olet jaksanut muutenkin tehdä töitä todella kunnioitettavan ajallisen ja kilomääräisen prosessin. Joten en epäile hetkeäkään, ettetkö pääsisi tavoitteeseesi

Tsemppiä

-AP

Vierailija
1850/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymppikeiju Täällä myös jumi menossa. Painoindeksi nyt 29. Ajattelin että kyllä kesäksi olen jo normaalipainoinen, mutta nyt alkaa kyllä usko horjumaan sen suhteen, vaikka moni muu asia onkin hyvin.

Toivottavasti pääset pian kävelemään!

-Pehmis

Ottaa kyllä luonnon päälle! Niin kaukana ja niin lähellä. Kesä oli se tavoite täälläkin, mutta se valuu sormista läpi kuin hiekka ja ehkä sitten syksyksi. Kun katsoo matkaa taaksepäin, niin hurja kilomäärä takana ja ei nämä viimeiset vajaat 10kg pitäisi enää olla mitään. Silti ne juuri näyttää kaikista vaikeimmalta ja tuskaisimmalta. Luulisi, että vaikeinta olisi ollut se 40kg, ei nämä viimeiset 10kg. Tiedostin jo etukäteen, että kevät tulee olemaan kitkuinen ja hidas, mutta ihan tähän en osannut varautua. Eniten pelkään, etten jaksa enää tsempata ja jään tosiaan tähän jotenkin epämääräiseen tilaan. Onneksi tulee nyt se lomareissu ja muuta ajateltavaa. Lisäksi ostin kesän juhlia varten juhlamekon, jonka just ja just mies sai selästä kiinni, mutta saumat pettää kyllä, jos kuvittelen siinä juhlivani. Siispä muutama kilo saatava pois. 

Ap, lanseeraamasi hosuli on loistava termi. Se kuvaa juuri tätä fiilistä. Ensin niitä kiloja kerätään kymmeniä vuosia sahaillen ja sitten niistä pitäisi päästä hetkessä eroon. Olen pohtinut sitä, että oikeasti painan nyt saman verran kuin painoin jossain raskausviikolla 12 esikoisesta. Siitä on aikaa pian 22 vuotta. Viimeksi kutosella alkanut paino oli 2000-luvun alussa. Seiskalla alkaviin olen sentään vielä päässyt joskus 2007-2008 viimeksi. Nuoremman lapsen syntymän jälkeen alin paino ennen tätä on ollut joku 81-82kg ja lapsi on 16, että ihan justiinsa näistä "raskauskiloista" päästy eroon. Hyvä, ettei pilaa imetystä laihduttamalla liian rajusti. ja on antanut kropalle aikaa toipua... :D 

Vierailija
1851/1858 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellinen tosiaan keijuliini.

Vierailija
1852/1858 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtamassa ozempicia mounjaroon kolmen vuoden käytön jälkeen. Pistän tällä hetkellä Oota 2mg/viikko mutta vastetta ei ole ollut enää melkein vuoteen. Lääkäri määräsi suoraan 10mg mounjaron, onkohan se liian iso annos alkuun? Kuinka monta naksua 10mg kynässä yksi annos?

Vierailija
1853/1858 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihtamassa ozempicia mounjaroon kolmen vuoden käytön jälkeen. Pistän tällä hetkellä Oota 2mg/viikko mutta vastetta ei ole ollut enää melkein vuoteen. Lääkäri määräsi suoraan 10mg mounjaron, onkohan se liian iso annos alkuun? Kuinka monta naksua 10mg kynässä yksi annos?

Siis määräsikö aloitusannokseksi 10mg? Tiedän, että OZ:sta aloitetaan usein isommalla annoksella, mutta tähän asti tuntuu, että 5mg on ollut se aloitusannos siinäkin tapauksessa. Jos sinulla on 10mg:n kynä, niin 60 napsua on 10mg eli väännät niin kauan kuin vääntyy. Lääkärin ohjeesta huolimatta aloittaisin 5mg:n annoksella eli puolikkaalla ja säilyttäisin jääkaapissa. Ohjeessahan lukee, että kynä säilyy lämpimässä 30pv. Kylmässä paremmin ainakin ihan lääkäreiden mukaan ja mitä isommasta kynästä otat, sitä halvempi per annos on. Ostaisin siis sinuna suoraan 15mg:n kynän ja aloittaisin 20 napsulla eli 5mg ja nostaisin sitten sitä, jos siltä tuntuu. Se kustantaa sen 505 Euroa, mutta siitä riittää pitkäksi aikaa, kun vaan pidät jääkaapissa. Jos taas aloitat 10mg:n annoksilla, niin 10mg:n kynä on 400 Euroa ja se ei riitä kuin sen 5 viikkoa, jos saat kaivettua lisäannoksen neulalla. Siinäkin tapauksessa ostaisin 15mg:n kynän ja ottaisin 40 napsun annoksia eli 2/3 täydestä. 

Kymppikeiju

Vierailija
1854/1858 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIten muutit ruokailuja ? ei se lääke laihduta vaan ruokavalio.

Vierailija
1855/1858 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis määräsikö aloitusannokseksi 10mg? Tiedän, että OZ:sta aloitetaan usein isommalla annoksella, mutta tähän asti tuntuu, että 5mg on ollut se aloitusannos siinäkin tapauksessa. Jos sinulla on 10mg:n kynä, niin 60 napsua on 10mg eli väännät niin kauan kuin vääntyy. Lääkärin ohjeesta huolimatta aloittaisin 5mg:n annoksella eli puolikkaalla ja säilyttäisin jääkaapissa. Ohjeessahan lukee, että kynä säilyy lämpimässä 30pv. Kylmässä paremmin ainakin ihan lääkäreiden mukaan ja mitä isommasta kynästä otat, sitä halvempi per annos on. Ostaisin siis sinuna suoraan 15mg:n kynän

Kiitos neuvoista. Itsekin jäin ihmettelemään tuota suoraan 10mg aloitusta mutta en siinä hötäkässä osannut väittää vastaankaan. Mutta aloitan ensin 5mg ja nostan tarvittaessa - kiitos :)

Vierailija
1856/1858 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIten muutit ruokailuja ? ei se lääke laihduta vaan ruokavalio.

Siihen en nyt neuvoja tarvinnut vaan kynän käyttöön

Vierailija
1857/1858 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa keskiviikkoa kaikille. Mukava saada myös uusi kommentoija mukaan. Minulla ei ole kokemusta muista lääkkeistä kuin mounjarosta, mutta oikeasti se vaikuttaa monilla todella pienillä annoksilla. Osa pistää puolikasta aloitusannnosta, osa etenee ohjeenmukaisella aloitusannoksella ja osa on nostanut ohjeen mukaan siitä seuraavaan vaiheeseen, vaikka ei välttämättä olisi ollut tarvekaan, osa taas löytää vasteen vasta isommilla annoksilla. Kokemuksia opitaan, kun yhä useampi kertoo miten lääke toimii juuri itsellä. Joka tapauksessa 10 mg aloituksessa kuulostaa todella isolta. 

Nyt on kalenteripäivämäärän mukaan hitusen yli 1 v 2kk tavoitteen saavuttamisesta. Paino on laskenut muutaman kilon kriittisen etapin ohittamisen jälkeen ja edelleenkään ei ole tullut haasteita sen suhteen, että paino pyrkisi nousemaan. Sen sijaan aina välillä paino meinaa alkaa hiipimään edelleenkin alaspäin ja silloin lisään kaloreita syömällä energiarikkaampia aineksia. Eli käytännössä teen valintoja, joissa raaka-aineet sisältää enemmän kaloreita, ovat rasvaisempia tms. En todellakaan olisi pari vuotta sitten uskonut tarkkailevani sitä, ettei painoni laske. Ihan uskomatonta, mutta onhan se jotenkin armollisempaa, kun homma menee nyt näin päin. Ja koska tätäkään ei voi sanoa ääneen kenellekään, niin täällä voi hehkuttaa. Nöyryys on niin syvälle sisäänrakennettua kulttuurissamme, että toisaalta tuntee melkein syyllisyyttä omasta helpotuksen ja tyytyväisyyden kokemuksesta näin "pinnallisen asian" kuin painon hallinnan osalta - kelonni on , se onnen kätkeköön.

Tsemppiä kaikille, kyllä se homma etenee. 

-AP

Vierailija
1858/1858 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa pitkästä aikaa!

Nyt takana 6 kk matkaa Mounjaron kanssa ja ihan ei tullut -12 kg täyteen mutta melkein, nimittäin -11.7 kg. Vyötäröstä lähtenyt -18 cm. Ensimmäiset 4 kk annos 2.5 mg ja nyt joulukuusta asti 3.75 mg. Maltilla mennään ja hyvä näin. Olo on todella hyvä ja on nautinto ollut saada liikunta takaisin osaksi elämää ja että ylipäätään kykenee liikkumaan. Sivuvaikutuksia ei enää juurikaan ole, satunnaista kuvotusta muutaman päivän aikana pistospäivän jälkeen. Aterioita en ole nyt pitkään aikaan punninnut, mutta tarkistelen välillä muutamia päiviä jos oikein paino jumittaa. 

Muutama vko sitten BMI tippui sen verran että lihavuus muuttui "vain" ylipainoksi eli matkaa olisi ainakin -10 kg vielä. Tämä tavoite oli kesäksi mutta ei ehkä ihan täyty. Jospa kuitenkin pääsisin seuraavalle kymmenluvulle ennen kesäkuun alkua. 

On ollut aivan ihanaa kun alkaa kaapista löytymään taas rakkaita vaatteita jotka sopivat päälle! Uusia ostan hyvin tarkalla harkinnalla, koska matkaa omaan tavoitteeseen vielä on. 

Huikea matka takana ja vaikka välillä pohdin, mitä Mounjaron lopettamisen jälkeen tapahtuu, niin olen kiitollinen että vastasin KYLLÄ lääkärin ehdotukseen kokeilla painonhallintaan lääkitystä. 

Upeita tarinoita täällä teillä kaikilla ja pidetään yllä tää mahtavan kannustava boogie ja ilmapiiri tällä sivustolla! Tsemppiä kaikille ja ihanaa maaliskuuta! 

-Mardu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi