Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1866)

Vierailija
1861/1866 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takana nyt yli 11kk ja ruokahalun kuolema ei 7,5mg:n annostuksesta huolimatta ole niin hyvä kuin alussa oli sillä 2,5mg:n annoksella. Eli pystyn hyvin syömään suklaata, herkkuja yms. Alussahan ne tökki suorastaan ja olisin voinut miltei paastota piikistä seuraavina päivinä. Pohjatonta nälkää ei ole toistaiseksi tullut. Siihen on voinut vaikuttaa sekin, että olen kuitenkin nostanut annostusta. Viimeksi noin kuukausi sitten 6,25->7,5. Tämä saa kyllä olla maksimi näillä näkymin, eikä lisänostoja enää tule. Väitän, että nälkä pysyy edelleen hyvin pois ja mitään suurta ruokahimoa ei ole, vaikka erityisesti suklaa maistuu lähes yhtä hyvältä suussa kuin aikaisemminkin. Tippuminen on vaan todella hidasta ja talvilomaviikon syömiset nosti heti painoa kilolla. Tosin punnitus oli matkapäivästä heti seuraavana aamuna ja varmaan olin ihan lentojen jäljiltä turvoksissakin, koska jo kolme päivää paluun jälkeen tuli sitten alin paino tällä erää eli -1kg siitä, mitä oli ennen reissua. Eli tällä hetkellä 73,4kg ja toivon, että tuo jumi siinä 74-75kg olisi ohi ja suunta alaspäin jatkuisi taas. 

Hyvä fiilis tuli, kun mittasin pitkästä aikaa vyötärön ja vaikka kiloja ei juuri ole lähtenyt, niin 89cm tuli. Eli vihdoin alle 90cm. Matkaa sinne "terveellisiin lukemiin" eli alle 80cm on niin paljon, että tuskin sinne pääsen, vaikka paino olisi normaalipainon rajoissa. Ruumiinrakenteeni on aika tanakka/leveä ja lisäksi lonkan ja alimpien kylkiluiden väli on niin lyhyt, että eihän siinä kovin kapeaa kohtaa voi ollakaan, kun rintakehä on minulla aina ollut iso siis jo ihan luuston puolesta. 

Kymppikeiju

Vierailija
1862/1866 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kun kiva taas lukea kaikkien kuulumisia. Mardu etenee juuri siten , kun on terveellistä eli jossain lähteessä on, että sopiva viikkovauhti on max. 0,5 kg. Arvostan niin kovasti tuota pitkäjänteisyyttä, vaikka omalla kohdalla olisin lamaantunut oitis, jos kuukauden jälkeen olisi pudonnut 2 kg jne. Silti tuo tahti on niin järkevää. Mieli, keho ja ajatus pysyy mukana muutoksessa ja koska kuitenkin on niin kuin joku (Keiju?) taisi suhteuttaa, että useimmiten näitä kiloja on kertynyt vuosia, joten on kohtuutonta odottaa niiden lähtevän "nukun yön yli" - mentaliteetilla.  Sitten, kun puhutaan jo kiloista, niin 11,7 kg ei lähde tuosta vaan, vaan se edellyttää kyllä sitoutumista. Tsemppiä Mardu, oli mukava kun kerroit kuulumisiasi ja tartuit työterveyden ehdotukseen. Se ei ole varmasti heillekään helppoa ehdottaa tuollaista, koska painoon liittyvät tunteet ovat kuitenkin kovin intiimejä.

Pehmis -> mielenkiintoista, että sinullakin on käynyt samoin, että keho vaan on alkanut ohjaamaan mielitekoja. Tuo kaalijuttu oli jossain Ilta-Sanomien artikkelissa ja se vaan kolahti, koska tunnistin juuri tuon, että kaiken maailman kaalihommat an alkaneet luontaisesti painottua suhteessa muihin ruoka-aineisiin hieman aiempaa enemmän. Mystistä. Samoin allekirjoitan tuon, että painonpudotukseen liittyy paljon pään sisäisiä juttuja, vaikka sitä ei voi mitenkään helposti todistaa. Silti mutulla en voi välttyä siltä johtopäätökseltä, että itseprosessointi ja mentaalinen työ on omalla kohdalla ollut osaltaan keskeisessä roolissa. Edelleenkin monesti muistutan itsenä mm. pureskelemisesta, ruuan suussa vipyilystä jne.

Olipa mielenkiintoista lukea myös  kirjoitus  1860 https://www.vauva.fi/keskustelu/5690753/mounjaro-laihdutuslaake-kokemuk…

Olet ollut 6 kk ylläpitolääkityksellä.  Tämä kiinnostaa minua erityisesti ja varmasti  myös kaikkia, jotka miettivät miten toimia kun saavuttaa tavoitepainon. Oletko kyennyt pysäyttämään painon putoamisen tavoitteen saavutettuasi? Miten löysit sopivan ylläpitoannoksen? Pistätkö edelleen joka viikko? 

Lääkkeen tehoon en osaa sanoa mitään, vaikka muistan joskus lukeneeni, että teho säilyy jääkapissa parhaiten eikä sitä tarvitse mitenkään lämmittää ennen pistämistä, koska on kuitenkin kyse niin pienestä annoksesta. Lisäksi muistan lukeneeni, että jossain vaiheessa lääkkeen vaste saattaa hiipua, kun lääkettä on käyttänyt pitkään. Mutta mene ja tiedä.

Sitten Keiju -> mukava, että matkasi meni hyvin. On selvää ettei painosi mitenkään noussut matkalla. 1 kg on normaalia lentoturvotusta ja kertoohan tuo jo paljon, että kolme päivää paluun jälkeen paino on jo kilon vähemmän kuin ennen reissua. Olen muuten huomannut, että vaikka joskus kuvittelee että reissussa varmaan paino nousee, kun on syömistä, juomista jne. niin siten ei lopulta kuitenkaan käy.  Kun prosessi on jo jatkunut pitkään, niin sitä keho jotenkin automaattisesti oppii syömään vähemmän vaikkei sitä aina heti huomaisi. Painosi on muuten laskenut ihan hurjasti. Eli saa tuulettaa:)

Tsemppiä kaikille. Jatkan vielä hieman seuraavassa viestissä, kun on niin paljon ajatuksia mielessä:)

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/1866 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä omaan tilanteeseen:

Olen ennenkin kirjoittanut, mutta silti edelleenkin olen iloinen/helpottunut ja yllättynytkin siitä, että koko sinnittely- ja painonpudotusprosessin jälkeen, minulle on jotenkin "jäänyt päälle" mounjaron vaikutuksen kaltainen efekti, vaikka lopetinkin lääkkeen heti tavoitteen saavutettuani. 

Mounjaroa käyttäessäni olin siitä huolimatta koko ajan tavallaan tiukalla dieetillä, eli rajoitin kaloreita, säännöstelin syömistä, opettelin sietämään nälän tunnetta jne. Nyt, mitä kauemmin tavoitteessa olen ollut, sitä luontaisempaa ja automaattisempaa kaikki on. Oikeastaan tavoitteessa pysyminen on äärimmäisen helppoa ja luontevaa.Vaikka maistaisin välillä sitä suklaata, niin vähän on enemmän kuin riittävästi. Paino on vakiintunut todella hyvin ja enemminkin seuraan ettei paino laske, kuin että se nousisi. Eli kyllä se keho vaan etsii kuin etsiikin uuden "oman normaalin painon", missä se pyrkii olemaan, kun kehoaan siihen vain jaksaa suitsia. 

Olen myös miettinyt, että tämä ketju on ollut (ja on) vähän niinkuin AA-kerho. Sillä, että vertaiset kertovat omista kokemuksistaan ja itse voi avautua omista tuntemuksista, on ollut ja on minulle tosi iso merkitys. Jotenkin koen etten ole yksin. Kiitos kaikille, olette todella tärkeitä.

Tsemppiä kaikille

AP

Vierailija
1864/1866 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta tulee 4 viikkoa aloituksesta. Paino tippunut kolme kiloa. Pahoinvointia, heikotusta, verenpaine laskenut ja väsyttää. Huomenna labrakokeet, koska mun lääkäri haluaa seurata , on uusi lääke.

Aloittaja - >

Onpa hurjan kuuloisia oireita. Olen säästynyt sivuoireilta, vaikka olinkin varautunut esim. pahoinvointiin.

Minulla tuli tänään täyteen 4 viikkoa. Paino on pudonnut  -5,7 kg aloituspainosta. Alussa lähti nopeammin, sitten sellainen suvantovaihe ettei mennyt ylös eikä alas. Nyt painos laskee n. 1 kg viikossa tahtia. Tänään myös vaihtui annoskoko 2,5 mgrammasta 5 mgrammaan. Pistin aamulla enkä ole huomannut mitään oireita.

Tuo on mielenkiintoista, että lääkärisi ehdottaa labroja ym. Minun lääkäri kirjoitti reseptin ja sanoi että siinä on kaikkia annoskokoja vuodeksi. Ei siis mitään kontrollia tms. Tosin jos olisi tullut huono olo, olisin varannut lääkärin tai lopettanut lääkkeen. Kuulen mielelläni miten sinulla homma etenee ja voitko esim. jatkaa Mounjaron käyttöä vai päädyttekö esim. vaihtamaan sen johonkin toiseen lääkkeeseen?

Pieni kysymys: työskenteleekö ne teidän lääkärinne ylsityisellä?

Vierailija
1865/1866 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yksityisellä.

Vierailija
1866/1866 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta tulee 4 viikkoa aloituksesta. Paino tippunut kolme kiloa. Pahoinvointia, heikotusta, verenpaine laskenut ja väsyttää. Huomenna labrakokeet, koska mun lääkäri haluaa seurata , on uusi lääke.

Aloittaja - >

Onpa hurjan kuuloisia oireita. Olen säästynyt sivuoireilta, vaikka olinkin varautunut esim. pahoinvointiin.

Minulla tuli tänään täyteen 4 viikkoa. Paino on pudonnut  -5,7 kg aloituspainosta. Alussa lähti nopeammin, sitten sellainen suvantovaihe ettei mennyt ylös eikä alas. Nyt painos laskee n. 1 kg viikossa tahtia. Tänään myös vaihtui annoskoko 2,5 mgrammasta 5 mgrammaan. Pistin aamulla enkä ole huomannut mitään oireita.

Tuo on mielenkiintoista, että lääkärisi ehdottaa labroja ym. Minun lääkäri kirjoitti reseptin ja sanoi että siinä on kaikkia annoskokoja vuodeksi. Ei siis mitään kontrollia tms. Tosin jos olisi tullut huono olo, olisin varannut lääkärin tai lopettanut lääkkeen. Kuulen mielelläni miten sinulla homma etenee ja voitko esim. jatkaa Mounjaron käyttöä vai päädyttekö esim. vaihtamaan sen johonkin toiseen lääkkeeseen?

Pieni kysymys: työskenteleekö ne teidän lääkärinne ylsityisellä?

Varmasti eri tahojen lääkäreitä, mutta koska nostamasi lainaus oli kirjoittamani, niin vastaan omalta osaltani. Lääkärini toimii yksityisellä ja on ollut vuosia lääkärini. Jo aktiiviurheilun ajoilta. Koska tunnemme toisemme perin juurin, oli kuitenkin selvää, että jos tulee jotain mietityttävää, niin olisin mennyt kipin kapin vastaanotolle. Lääkkeen lopettamisen  ja siihen liittyvät asiat kävimme kyllä sitten kimpassa läpi.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan