Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (2251)
Oi kun kiva taas lukea kaikkien kuulumisia. Mardu etenee juuri siten , kun on terveellistä eli jossain lähteessä on, että sopiva viikkovauhti on max. 0,5 kg. Arvostan niin kovasti tuota pitkäjänteisyyttä, vaikka omalla kohdalla olisin lamaantunut oitis, jos kuukauden jälkeen olisi pudonnut 2 kg jne. Silti tuo tahti on niin järkevää. Mieli, keho ja ajatus pysyy mukana muutoksessa ja koska kuitenkin on niin kuin joku (Keiju?) taisi suhteuttaa, että useimmiten näitä kiloja on kertynyt vuosia, joten on kohtuutonta odottaa niiden lähtevän "nukun yön yli" - mentaliteetilla. Sitten, kun puhutaan jo kiloista, niin 11,7 kg ei lähde tuosta vaan, vaan se edellyttää kyllä sitoutumista. Tsemppiä Mardu, oli mukava kun kerroit kuulumisiasi ja tartuit työterveyden ehdotukseen. Se ei ole varmasti heillekään helppoa ehdottaa tuollaista, koska painoon liittyvät tunteet ovat kuitenkin kovin intiimejä.
Pehmis -> mielenkiintoista, että sinullakin on käynyt samoin, että keho vaan on alkanut ohjaamaan mielitekoja. Tuo kaalijuttu oli jossain Ilta-Sanomien artikkelissa ja se vaan kolahti, koska tunnistin juuri tuon, että kaiken maailman kaalihommat an alkaneet luontaisesti painottua suhteessa muihin ruoka-aineisiin hieman aiempaa enemmän. Mystistä. Samoin allekirjoitan tuon, että painonpudotukseen liittyy paljon pään sisäisiä juttuja, vaikka sitä ei voi mitenkään helposti todistaa. Silti mutulla en voi välttyä siltä johtopäätökseltä, että itseprosessointi ja mentaalinen työ on omalla kohdalla ollut osaltaan keskeisessä roolissa. Edelleenkin monesti muistutan itsenä mm. pureskelemisesta, ruuan suussa vipyilystä jne.
Olipa mielenkiintoista lukea myös kirjoitus 1860 https://www.vauva.fi/keskustelu/5690753/mounjaro-laihdutuslaake-kokemuk…
Olet ollut 6 kk ylläpitolääkityksellä. Tämä kiinnostaa minua erityisesti ja varmasti myös kaikkia, jotka miettivät miten toimia kun saavuttaa tavoitepainon. Oletko kyennyt pysäyttämään painon putoamisen tavoitteen saavutettuasi? Miten löysit sopivan ylläpitoannoksen? Pistätkö edelleen joka viikko?
Lääkkeen tehoon en osaa sanoa mitään, vaikka muistan joskus lukeneeni, että teho säilyy jääkapissa parhaiten eikä sitä tarvitse mitenkään lämmittää ennen pistämistä, koska on kuitenkin kyse niin pienestä annoksesta. Lisäksi muistan lukeneeni, että jossain vaiheessa lääkkeen vaste saattaa hiipua, kun lääkettä on käyttänyt pitkään. Mutta mene ja tiedä.
Sitten Keiju -> mukava, että matkasi meni hyvin. On selvää ettei painosi mitenkään noussut matkalla. 1 kg on normaalia lentoturvotusta ja kertoohan tuo jo paljon, että kolme päivää paluun jälkeen paino on jo kilon vähemmän kuin ennen reissua. Olen muuten huomannut, että vaikka joskus kuvittelee että reissussa varmaan paino nousee, kun on syömistä, juomista jne. niin siten ei lopulta kuitenkaan käy. Kun prosessi on jo jatkunut pitkään, niin sitä keho jotenkin automaattisesti oppii syömään vähemmän vaikkei sitä aina heti huomaisi. Painosi on muuten laskenut ihan hurjasti. Eli saa tuulettaa:)
Tsemppiä kaikille. Jatkan vielä hieman seuraavassa viestissä, kun on niin paljon ajatuksia mielessä:)
-AP
Vielä omaan tilanteeseen:
Olen ennenkin kirjoittanut, mutta silti edelleenkin olen iloinen/helpottunut ja yllättynytkin siitä, että koko sinnittely- ja painonpudotusprosessin jälkeen, minulle on jotenkin "jäänyt päälle" mounjaron vaikutuksen kaltainen efekti, vaikka lopetinkin lääkkeen heti tavoitteen saavutettuani.
Mounjaroa käyttäessäni olin siitä huolimatta koko ajan tavallaan tiukalla dieetillä, eli rajoitin kaloreita, säännöstelin syömistä, opettelin sietämään nälän tunnetta jne. Nyt, mitä kauemmin tavoitteessa olen ollut, sitä luontaisempaa ja automaattisempaa kaikki on. Oikeastaan tavoitteessa pysyminen on äärimmäisen helppoa ja luontevaa.Vaikka maistaisin välillä sitä suklaata, niin vähän on enemmän kuin riittävästi. Paino on vakiintunut todella hyvin ja enemminkin seuraan ettei paino laske, kuin että se nousisi. Eli kyllä se keho vaan etsii kuin etsiikin uuden "oman normaalin painon", missä se pyrkii olemaan, kun kehoaan siihen vain jaksaa suitsia.
Olen myös miettinyt, että tämä ketju on ollut (ja on) vähän niinkuin AA-kerho. Sillä, että vertaiset kertovat omista kokemuksistaan ja itse voi avautua omista tuntemuksista, on ollut ja on minulle tosi iso merkitys. Jotenkin koen etten ole yksin. Kiitos kaikille, olette todella tärkeitä.
Tsemppiä kaikille
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee 4 viikkoa aloituksesta. Paino tippunut kolme kiloa. Pahoinvointia, heikotusta, verenpaine laskenut ja väsyttää. Huomenna labrakokeet, koska mun lääkäri haluaa seurata , on uusi lääke.
Aloittaja - >
Onpa hurjan kuuloisia oireita. Olen säästynyt sivuoireilta, vaikka olinkin varautunut esim. pahoinvointiin.
Minulla tuli tänään täyteen 4 viikkoa. Paino on pudonnut -5,7 kg aloituspainosta. Alussa lähti nopeammin, sitten sellainen suvantovaihe ettei mennyt ylös eikä alas. Nyt painos laskee n. 1 kg viikossa tahtia. Tänään myös vaihtui annoskoko 2,5 mgrammasta 5 mgrammaan. Pistin aamulla enkä ole huomannut mitään oireita.
Tuo on mielenkiintoista, että lääkärisi ehdottaa labroja ym. Minun lääkäri kirjoitti reseptin ja sanoi että siinä on kaikkia annoskokoja vuodeksi. Ei siis mitään kontrollia tms. Tosin jos olisi tullut huono olo, olisin varannut lääkärin tai lopettanut lääkkeen. Kuulen mielelläni miten sinulla homma etenee ja voitko esim. jatkaa Mounjaron käyttöä vai päädyttekö esim. vaihtamaan sen johonkin toiseen lääkkeeseen?
Pieni kysymys: työskenteleekö ne teidän lääkärinne ylsityisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee 4 viikkoa aloituksesta. Paino tippunut kolme kiloa. Pahoinvointia, heikotusta, verenpaine laskenut ja väsyttää. Huomenna labrakokeet, koska mun lääkäri haluaa seurata , on uusi lääke.
Aloittaja - >
Onpa hurjan kuuloisia oireita. Olen säästynyt sivuoireilta, vaikka olinkin varautunut esim. pahoinvointiin.
Minulla tuli tänään täyteen 4 viikkoa. Paino on pudonnut -5,7 kg aloituspainosta. Alussa lähti nopeammin, sitten sellainen suvantovaihe ettei mennyt ylös eikä alas. Nyt painos laskee n. 1 kg viikossa tahtia. Tänään myös vaihtui annoskoko 2,5 mgrammasta 5 mgrammaan. Pistin aamulla enkä ole huomannut mitään oireita.
Tuo on mielenkiintoista, että lääkärisi ehdottaa labroja ym. Minun lääkäri kirjoitti reseptin ja sanoi että siinä on kaikkia annoskokoja vuodeksi. Ei siis mitään kontrollia tms. Tosin jos olisi tullut huono olo, olisin varannut lääkärin tai lopettanut lääkkeen. Kuulen mielelläni miten sinulla homma etenee ja voitko esim. jatkaa Mounjaron käyttöä vai päädyttekö esim. vaihtamaan sen johonkin toiseen lääkkeeseen?
Pieni kysymys: työskenteleekö ne teidän lääkärinne ylsityisellä?
Varmasti eri tahojen lääkäreitä, mutta koska nostamasi lainaus oli kirjoittamani, niin vastaan omalta osaltani. Lääkärini toimii yksityisellä ja on ollut vuosia lääkärini. Jo aktiiviurheilun ajoilta. Koska tunnemme toisemme perin juurin, oli kuitenkin selvää, että jos tulee jotain mietityttävää, niin olisin mennyt kipin kapin vastaanotolle. Lääkkeen lopettamisen ja siihen liittyvät asiat kävimme kyllä sitten kimpassa läpi.
AP
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kukaan kokenut MJn lääkkeen vaikutuksen yhtä äkkiä tapahtunutta heikkenemistä?
Olen ollut lääkkeellä nyt vuoden. Lääke on pitänyt systemaattisesti nälän tunteen kurissa. Painoa on tippunut useita kymmeniä ja olen saavuttanut tavoitepainon noin 6 kk sitten.
Olen suunnitellut pienentäväni lääkeannosta vaiheittain, mutta nykyisellä annoksella olen ollut 3 kk.
Toistaiseksi mikään elämän tilanne (kiire, stressi, loma, matka tai mikään muukaan) ei ole saanut lääkkeen vaikutukseen muutoksia.
Nyt ihan yhtä äkkiä lääkityksestä huolimatta nälän tunne on ihan hirveä. On todella vaikea rajoittaa ruokamääriä (vaikka se aiemmin on toiminut rutiinilla).
Heikkeneekö lääkkeen teho, jos sen säilyttää lämpimässä? Olen ostamassa uutta kynää ja mietin, onko ton lääkkeen teho vain laimentunutVai onkohan niin, että ylläpito vaiheesta huolimatta pakko nostaa annostusta tai sinniteltävä nälän kanssa
Tuo voi olla ihan sitä nälkävelkaa, joka seuraa pienistä kaloreista. Aivot eivät tajua ruokien energiasisältöjä. Huolehdi siitä, että syöt noin 400 grammaa joka aterialla ja puolet siitä hevi-ryhmän tuotteita. Siten energiamäärät eivät lähde käsistä ja aivot saavat rauhoittavan viestin, ettet ole kuolemassa nälkään. 400 gramman annoksen saat esimerkiksi sekoittamalla 200 grammaa maitorahkaa 200 grammaan ananasmurskaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noi lääkkeet terveellisiä ole.
Kestävä painonhallinta perustuu perusasioihin.
Haista....
sulla ei taida olla hajuakaan mitä esim kilpirauhasen vajaatoiminta tekee kropalle ja aineenvaihdunnalle, siinä voit perusasioilla pyyhkiä perseesi
Kirjoittelin aiemmin, että lääkkeen teho näyttää loppuneen mulla 12 kk käytön jälkeen kuin seinään, nälkä on hirveä.
Uskon, että lääkkeen teho voi kyllä heikentyä ajan saatossa, mutta näin iso muutos, joka omaan ruokahaluun ja ruokahälyyn on tullut käytännössä päivissä, ei voi johtua yksinomaan lääkkeestä.
Tässä muutamia spekulaatioita;
- söin muutosta edeltävänä päivänä poikkeuksellisen paljon hiilareita. Olen vuoden näitä aika vahvasti vältellyt. Voisikohan tällainen ruokavalion muutos saada aikaan nälän tunteen kasvun??
- olen tosiaan tavoite painon saavuttanut. Vatsassa ei ole enää paljoa ylimääräistä rasvaa, sen sijaan ylimääräistä nahkaa on. Voisikohan olla niin, että lääkeannos ei enää käyttämälläni neulakoolla löydä sinne minne sen pitää eli läskiin?
- ja vielä yhtenä skenaariona lääkkeen happanemisen mahdollisuus. Käytin 15 Mg kynää, jota säilytin ensimmäiset 5 viikkoa jääkaapissa ja loput neljä huoneen lämmössä. Voikohan olla, että lääkeessä ei vain enää ole potkua, koska olen käyttänyt sitä pitkään ja kylmäsäilytyskin viimeisiltä viikoilta uupuu?
Joka tapauksessa otin nyt viimeisen ja normaalia isomman annoksen eilen. Laitoin sen pidemmällä neulalla siten, että se varmuudella meni läskiin. Lisäksi olen jatkanut normaalia totuttua ruokavaliota. Ei enää hiilari piikkejä.
Seuraavat päivät näyttävät, helpottaako tilanne. Ensi viikolla käyttöön sitten uusi kynä.
Jos mikään näistä ei auta, on pakko alkaa miettimään, miten saan ylläpidettyä painoa ja millaisella ruokavaliolla nälän tunteen saan kuriin.
Yksi lisä keinovalikoimaan on liikunnan lisääminen ja sen turvin kalorimäärän pieni kasvattaminen.
Huoh, juuri kun kaikki meni niin hyvin. En todellakaan halua mitään takapakkia tässä vaiheessa.
Vielä on pitkä matka siihen, että voisin sanoa painon vakiintuneen uudelle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittelin aiemmin, että lääkkeen teho näyttää loppuneen mulla 12 kk käytön jälkeen kuin seinään, nälkä on hirveä.
Uskon, että lääkkeen teho voi kyllä heikentyä ajan saatossa, mutta näin iso muutos, joka omaan ruokahaluun ja ruokahälyyn on tullut käytännössä päivissä, ei voi johtua yksinomaan lääkkeestä.
Tässä muutamia spekulaatioita;- söin muutosta edeltävänä päivänä poikkeuksellisen paljon hiilareita. Olen vuoden näitä aika vahvasti vältellyt. Voisikohan tällainen ruokavalion muutos saada aikaan nälän tunteen kasvun??
- olen tosiaan tavoite painon saavuttanut. Vatsassa ei ole enää paljoa ylimääräistä rasvaa, sen sijaan ylimääräistä nahkaa on. Voisikohan olla niin, että lääkeannos ei enää käyttämälläni neulakoolla löydä sinne minne sen pitää eli läskiin?
- ja vielä yhtenä skenaariona lääkkeen happanemisen mahdollisuus. Käytin 15 Mg kynää, jota säilytin ensimmäiset 5 viikkoa jääkaapissa ja loput neljä huoneen lämmössä. Voikohan olla, että lääkeessä ei vain enää ole potkua, koska olen käyttänyt sitä pitkään ja kylmäsäilytyskin viimeisiltä viikoilta uupuu?
Joka tapauksessa otin nyt viimeisen ja normaalia isomman annoksen eilen. Laitoin sen pidemmällä neulalla siten, että se varmuudella meni läskiin. Lisäksi olen jatkanut normaalia totuttua ruokavaliota. Ei enää hiilari piikkejä.Seuraavat päivät näyttävät, helpottaako tilanne. Ensi viikolla käyttöön sitten uusi kynä.
Jos mikään näistä ei auta, on pakko alkaa miettimään, miten saan ylläpidettyä painoa ja millaisella ruokavaliolla nälän tunteen saan kuriin.
Yksi lisä keinovalikoimaan on liikunnan lisääminen ja sen turvin kalorimäärän pieni kasvattaminen.
Huoh, juuri kun kaikki meni niin hyvin. En todellakaan halua mitään takapakkia tässä vaiheessa.
Vielä on pitkä matka siihen, että voisin sanoa painon vakiintuneen uudelle tasolle.
Onpa hurjan kuuloista ottaen huomioon, että olet saavuttanut tavoitteen ja käytät kuitenkin edelleen lääkettä. Voi olla, että lääke on myös ns. vanhentunut huoneen lämmössä, mutta silti injektio on aina pitkävaikutteinen, joten ei sekään ihan kokonaan selitä asiaa. Joten olisiko poikkeuksellisella syömisellä siihen jokin korrelaatio niin kuin epäilit. Muutitko ruokavaliotasi muutoin paljon tuon 12 kk:n aikana? Vähensitkö vain ruokailun annoskokoa vai onko sinulla ollut jokin aiemmasta poikkeava erikoisruokavalio?
Kirjoituksesi saa miettimään monia asioita. Vaikka omalla kohdalla lääke avusteinen painonpudotus ja lääkkeen poisjättäminen onnistui hyvin, niin se ei todellakaan ole itsestään selvyys. Ja se mikä toimii yhdellä ei toimi aina toisella. Kauanko siitä on kun saavutit tavoitteesi/normaalipainon? Millainen jatkosuunnitelma sen jälkeen on ollut? Paljonko pudotit painoa? Tenppiä.
-AP
Eilen aamupaino 73,7kg eli hidasta, hidasta. Mutta alaspäin kuitenkin ja alin "virallisen punnituksen paino" koko aikana. Tosin se 74,4 jumitti plus-miinus kuukauden eli tosiaan 0,7kg oli helmikuun saldo. Tammikuun alusta sentään -3-4kg.
Sellaisen olen nyt huomannut itsessäni, että viikonloppusyöminen on lisääntynyt selvästi. Esimerkiksi eilisen työpäivän jälkeen ekstrasaldo normiruuan päälle:
- iso suklaapatukka -klik
- kaksi palaa Pizza Hutin pannupizzaa -klik
- Domino-keksi -klik
- neljä siideriä -klik
No, huomisesta taas ruotuun ja viikothan on helppoja, kun on päivät töissä. Lisäksi pistospäivä on lauantai eli tänään otettu alkaa vaikuttamaan huomenna jo kunnolla. Toki ne vaikutusvaihtelut ei ole enää samanlaisia kuin alussa vaan olo on tasaisempi.
Kymppikeiju
Palaan taas lääkkeen tehon mahdolliseen hiipumiseen, josta kirjoittelin. Hyviä uutisia, hirmuinen nälkä ja ruokamelu joka lääkityksestä huolimatta yhtä äkkiä tuli, on nyt poissa. Loppujen lopuksi en tiedä, mikä auttoi; ruokavalion normalisointi, lääkeannoksen nosto vai lääkkeen neulan suurentaminen (varmemmin läskiin). Uutta kynää en ehtinyt aloittaa eli vanhan 10 vko käytetyn kynän teho lienee hyvä edelleen.
Ap kyseli, paljonko vuodessa on tippunut ja miten olen ylläpitoannosta pienentänyt.
- kokonaisuudessaan nyt vuoden kohdalla painoa on pudonnut yhteensä noin 60 kiloa (kyllä, olin sairaalloisen lihava)
- yhden piikin taisin laihdutusvaiheen loppupuolella annostella 12,5 Mg, useamman kuukauden olin annoksella 5mg ja 7,5 Mg.
Lääkäri ohjeisti, että ylläpito annos jäisi tuohon 10 Mg ja katsoisin miten paino tasaantuu. Suositteli pistosvälin pitämistä ennallaan. Olen pitänyt pistosvälin ennallaan, mutta annoskokoa olen vaiheittain tiputtanut. Nyt olen taas 5mg koossa ja en kyllä uskalla ihan heti tiputtaa. En selvästikään kykene vielä ilman lääkettä elämään. En pidä asian kanssa kiirettä. Jos vuoden päästä olisin lääkkeetön ja paino silti hallinnassa, niin se voisi olla tavoite.
Aivan mieletön pudotus tuo 60 kg. Täällä on niin monia, jotka ovat onnistuneet tiputtamaan painoa todella paljon. Oma 24-25 kg tuntuu ihan mitättömältä, vaikka pudotusvaihe tuntuikin melkoiselta rypistykseltä. Tosin iloitsen silti vilpittömästi tästäkin pudotusmäärästä ja ehkä oma motivaationi olisi loppunut, jos pudotettavaa olisi ollut enemmän. Nytkin sain sinnitellä, että jaksoin sen 5 kk. Sekin tuntuu hyvin vaatimattomalta sinnittelyajalta moneen muuhun verrattuna.
Tuo 60kg pudotus on niin iso ja olet saanut tiputettua sen niin nopeasti, että tuo 5-10 mg ylläpitoannos kuulostaa enemmän kuin järkevältä. Myös se, että sinulle tuli noin voimakas nälkäkokemus viestii kyllä siitä, ettei kannata ihan heti alkaa kikkailemaan lääkkeen lopettamisen tms. kanssa. Siinä menee kuitenkin kauan aikaa ennen kuin keho tottuu ja omaksuu uuden painon.
Kymppikeiju kertoi tuossa omista viikonloppusyömisten runsastumisesta. Huomaan tekeväni samaa. Tavallaan varmaan alitajuisesti testailen mikä on sopiva kokonaisuus, jolla viikonlopun syömiset sulaa tiistaihin mennessä ja toisaalta taas paino ei laskisi enempää vaan pysyisi nykyisellään. Viime viikonloppuna söin kyllä ehdottomasti eniten kuin koko painoprojektin aikana. Seurauksena oli se, että vatsa tuli ihan kipeäksi eikä tee kyllä syödä tuollaista kokonaisuutta vähään aikaan. Tosin paino kuitenkin pysyi kuin pysyikin ihan linjassa, vaikka jo hieman mietin miten käy. Se on kuitenkin selvä, että periaatteessa koskaan ei ole siinä tilanteessa, että painonpudotus prosessi on "valmis". Kyllä tämä ainakin minun osalta tarkoittaa sitä, että uudet annoskoot ja ruokailutavat on asia, jotka on vaan pidettävä jatkuvasti mielessä.
Tsemppiä kaikille,
AP
Hyviä ajatuksia AP ja kiitos, kun jaksat tsempata.
Itse olen potenut jopa huonoa omaa tuntoa siitä, että olen tarvinnut lääkitystä tavoitepainon saavuttamisesta huolimatta. Alitajunnassa huomaan pohtivani, miten voi painon ylläpito (ei siis laihdutus) olla niin vaikeaa, että pitää kallista lääkettä pistää viikoittain. Tai että, miksi pienempi annos ei muka riittäisi, kun painoa ei enää tarvitse tiputtaa- suurin työ on jo tehty.
Mutta kun asian kääntää noin päin, kuin kirjoitat niin kaikki onkin paljon loogisempaa. 60 kilon painon pudotus on ihan hirveä määrä, enemmän kuin mitä painan tällä hetkellä. Kyllä varmasti vie kropalla aikaa tottua, siinä missä mielelläkin. Ja jos liikaa antaisi tässä kohtaa mielelle valtaa, tulisi helposti valuttua vanhoihin tapoihin takaisin. Paino pomppaisi hetkessä ylöspäin ja se niin tuttu jojoilum kierre olisi valmis.
Tällä siis mennään ja toivon todella, että lääkkeen teho säilyy. Ja että hiljalleen onnistuisin annosta pienentää.
Ne ovat ne vanhentuneet ja väärät lääke- ja terveystieteen prinsiipit erittäin syvälle junttautuneet yhteiskuntaan, kun vieläkin tulee huono omatunto lääkeavusteisesta laihtumisesta. Puhumattakaan vähän aiemmin tällä palstalla nähdystä naurettavasta kommentista laihtuminen perustuu perusasioihin tms. Tämänhetkinen lääketieteellinen totuus on, että kun ihminen on lihonut tietyn kynnyksen yli, hän ei laihdu millään omalla tekemisellä. Tämä sitten näkyy kansantaloudellisesti merkittävänä sydän- ja verisuonitautien ja tuki- ja liikuntaelinsairauksien määränä, mutta sen sijaan että asia käsiteltäisiin yhteiskunnallisena aiheena, syyllistetään yksilöitä. Käytännössä yksilö sitten maksaa omasta taskustaan sen, että pääsee takaisin tolpilleen. Lukekaa Virpi Hämeen-Anttilan kirja Paino. Sen jälkeen silmät avautuvat siitä, miten häpeää ja syyllistämistä käytetään kontrollin keinona. Jokainen lihavaa syyllistävä kommentti pyrkii juuri kontrolliin, ja sama on lääkeavusteisen laihduttamisen kommentoinnin laita. Aina kun tuollaisia kommentteja näkee, voi nostaa kulmakarvaa ja hymähtää hiljaa itsekseen: mikä kontrollifriikki.
Minäkin kiitän nimimerkki AP:ta kaikesta, sanonpa jopa että ilman hänen esimerkkiään tämä palsta olisi yhtä karmea kuin nimimerkkipalstat yleensä ovat.
mm
Huonoa omaatuntoa ei kyllä tarvitse kokea, vaikka jatkaa lääkkeen käyttöä tavoitteen saavuttamisen jälkeen. Ymmärtääkseni se on osa hoitopolkua, että lääkettä syödään oikeasti pitkään ja mahdollisesti koko loppuelämä. Se, että omalla kohdalla lääkkeen lopetus on ainakin tähän saakka onnistunut, ei ole mikään itsestään selvyys. Todennäköisesti kuulun siihen vähemmistöön, jolle se on mahdollista ilman ruokahälyä. Tosin voi olla myös, ettei painonnousuni taustalla ole alunperinkään ollut mikään lääkkeellä hoidettavissa oleva hormonihommeli, vaan ihan yksinkertaisesti se, etten ole osannut sovittaa syömistäni aktiiviurheilun jälkeiseen aikaan, vaan olen jatkanut tottumuksesta samoin eväin ja samoin annoksin, vaikka tiukka tiristys on muuttunut kuntoiluksi ja ulkoiluksi viimeistään viimeisen loukkaantumisen jälkeen. Niin ja tietysti olen kompastunut myös sosiaaliseen syömiseen. Eli en ole osannut jotenkin kieltäytyä, kun toinen tekee suurella intohimolla mitä upeimpia luomuksia.
Koen silti, että lääkkeestä on ollut minulle hyötyä. Ensinnäkin siksi, että aluksi vatsaa turvotti. Ei oikein tehnyt mieli syödä paljoa. Ja kun heräsin ekalla viikolla siihen, että lääke on oikeasti kallis ja jotain on tehtävä myös itse, niin ensimmäisen kuukauden aikana paino putosi sen 5,7 kg. Kyllähän se motivoi ja pudotin kiloni oikeasti pienillä energiamäärillä toteutellen myös nälän tunteen sietämiseen. Tosin se ei ollut minulle uutta, opin jo nuorena miten kilot tiputetaan vähän väkivalloinkin kilpailupainoluokkiin sopiviksi. Mutta eihän silloin haettukaan mitään pysyvyyttä vaan yhtä ajankohtaa, jolloin vaaka näyttäisi haluttua lukemaa. Nyt lähtökohta on ihan eri. Silti olen edelleen hieman hämmentynyt siitä, miten vähän ruokaa on sopiva annos. Tiedän, etten voi verrata muiden annoskokoja omiini, vaan minun on vaan pitäydyttävä siinä mikä omalle keholleni on hyvä. Ja se on kyllä aika vähän.
Pienet annoskoot tosin onnistuvat, kun vatsa on jotenkin pienentynyt ja minulle sopii luontaisesti pätkäpaasto tyyppinen ateriointi. Olen jo ennen painonpudotusta huomannut, että syöminen itsessään lisää ruokahaluani. Joten nyt, kun syön pätkäpaastotyyppisesti, niin myöskään ruokahaluni/-hälyni ei aktivoidu. Kaikillehan tällainen ei sovi, koska toisilla menee sitten energiat ja heidän kehonsa tarvitsee tiheämpää tankkausta. Jotenkin vaan pidän tärkeänä, että oppii kuuntelemaan omaa kehoaan ja sitä, mikä on sopiva rytmi juuri itselle. Samoin tähän painonpudotukseen ja - hallintaan jokaiselle on se oma toimivin tapansa. Ei ole parempaa eikä huonompaa keinoa, on vain erilaisia keinoja. Meitä kaikki täällä yhdistää se, että olemme saaneet avun lääkkeestä omiin projekteihimme. Niin ja se, että olemme tavalla tai toisella löytäneet tiemme tähän keskusteluun. Hmm - miten muuten te muut olette päätyneet tänne ja löytäneet tämän yhteisen foorumimme? Joku kertoi myös olevansa mukana jossain facebook ryhmässä? En ole muutenkaan mitenkään aktiivinen facessa, joten en ole tohtinut etsiä mitään faceryhmää. Osin ehkä siksi, että anonymiteettikin on jotenkin turvallista.
Tsempppiä kaikille tämän mukavan keväisen sään keskelle
AP
Täällä uusi kirjoittaja.
Aloitusannos 2,5mg ja nyt pistänyt kahtena viikkona.
Ensi viikonloppuna olisi alkoholilliset juhlat tulossa, vähän hermostuttaa miten keho reagoi.
Sivuoireita ei ole ollut.
Tavoitteena puottaa 25kg, 95kg:sta.
- GW
Mä olen myös aloittamassa Mounjaron käytön. Olen aiemmin käyttänyt Ozempicia, mutta painon tippuminen lopulta hyytyi. Hyvin mulla toimi O ja kiloja on lähtenyt, mutta kaipaan vielä loppuspurttia. Nyt tosiaan testaan saisinko viimeiset kilot M:n avulla pois ja voisin tämän jälkeen palata takaisin O:n käyttöön ylläpitoannoksella.
Oletteko saaneet kynästä ylimääräisiä annoksia? Ja saako sen insuliiniruiskun avulla ulos vai ruiskun mekanismia kovasti vääntämällä?
Vierailija kirjoitti:
Palaan taas lääkkeen tehon mahdolliseen hiipumiseen, josta kirjoittelin. Hyviä uutisia, hirmuinen nälkä ja ruokamelu joka lääkityksestä huolimatta yhtä äkkiä tuli, on nyt poissa. Loppujen lopuksi en tiedä, mikä auttoi; ruokavalion normalisointi, lääkeannoksen nosto vai lääkkeen neulan suurentaminen (varmemmin läskiin). Uutta kynää en ehtinyt aloittaa eli vanhan 10 vko käytetyn kynän teho lienee hyvä edelleen.
Ap kyseli, paljonko vuodessa on tippunut ja miten olen ylläpitoannosta pienentänyt.- kokonaisuudessaan nyt vuoden kohdalla painoa on pudonnut yhteensä noin 60 kiloa (kyllä, olin sairaalloisen lihava)
- yhden piikin taisin laihdutusvaiheen loppupuolella annostella 12,5 Mg, useamman kuukauden olin annoksella 5mg ja 7,5 Mg.
Lääkäri ohjeisti, että ylläpito annos jäisi tuohon 10 Mg ja katsoisin miten paino tasaantuu. Suositteli pistosvälin pitämistä ennallaan. Olen pitänyt pistosvälin ennallaan, mutta annoskokoa olen vaiheittain tiputtanut. Nyt olen taas 5mg koossa ja en kyllä uskalla ihan heti tiputtaa. En selvästikään kykene vielä ilman lääkettä elämään. En pidä asian kanssa kiirettä. Jos vuoden päästä olisin lääkkeetön ja paino silti hallinnassa, niin se voisi olla tavoite.
Itsekin mietin hetki sitten kuinka paljon piston osuma vaikuttaa. Toissapistoksen onnistuin nimittäin jotenkin laittamaan aivan ihon alle. Pistoksen jälkeen nousi kuin hyttysenpurema, joka siis oman tulkintani mukaan oli lääkeainetta.
Ajattelin kuitenkin, että siitähän se kulkeutuu oikeaan paikkaan vaikka kenties vähän hitaammin.
Seuraavan viikon aikana paino pysyi paikallaan ja nälän tunne ole suurempi. Ja aloin miettiä olisiko kuitenkin tuolla pistolla vaikutista.
Seuraavaan lisäsin annoskokoa marginaalisesti ja pisto meni perille ja paino on taas laskusuunnassa ja nälkä hallinnassa.
Nyt on tipunut tasan 10kg. Tosin eilisen jälkeen heilati vähän ylöspäin. Leivän syönti ei selkeästi sovi mun projektiin. Eilen oli kiireinen etäpäivä eikä valmista ruokaa joten elin käytänössä leivällä. Vaikken erityisen paljon syönytkään ja leivät oli täysjyväruista jämähti nämä painoksi.
Kuten joku mainitsikin, valtavan upeita painonpudotuksia monella. Jos itsellä tuntuu 10 kg:n jälkeen, että on muutos on merkittävä ja askel kevyt niin voin vaan arvailla miltä teistä tuntuu!
Olette supernaisia! ja taisi yksi mieskin olla mukana.
paino on nyt 68,8kg ja tavoitteena päästä 62kiloon.
Perjantaina tulee tasan 4kk täyteen tätä matkaa, eli -2,5kg kuukausivauhdilla mennään. Ei päätä huimaa, mutta ehkä tässä vielä olisi mahdollsuus saada kesäksi valmista.
Liikuntaa pitäisi lisätä vauhdittamaan pudotusta ja kiinteyttämään, mutta vielä maaliskuu on kiireinen muiden harrastusten kanssa.. sitten lähtee isompi pyörä pyörimään.
-neppari
Minulla on takana nyt yli 11kk ja ruokahalun kuolema ei 7,5mg:n annostuksesta huolimatta ole niin hyvä kuin alussa oli sillä 2,5mg:n annoksella. Eli pystyn hyvin syömään suklaata, herkkuja yms. Alussahan ne tökki suorastaan ja olisin voinut miltei paastota piikistä seuraavina päivinä. Pohjatonta nälkää ei ole toistaiseksi tullut. Siihen on voinut vaikuttaa sekin, että olen kuitenkin nostanut annostusta. Viimeksi noin kuukausi sitten 6,25->7,5. Tämä saa kyllä olla maksimi näillä näkymin, eikä lisänostoja enää tule. Väitän, että nälkä pysyy edelleen hyvin pois ja mitään suurta ruokahimoa ei ole, vaikka erityisesti suklaa maistuu lähes yhtä hyvältä suussa kuin aikaisemminkin. Tippuminen on vaan todella hidasta ja talvilomaviikon syömiset nosti heti painoa kilolla. Tosin punnitus oli matkapäivästä heti seuraavana aamuna ja varmaan olin ihan lentojen jäljiltä turvoksissakin, koska jo kolme päivää paluun jälkeen tuli sitten alin paino tällä erää eli -1kg siitä, mitä oli ennen reissua. Eli tällä hetkellä 73,4kg ja toivon, että tuo jumi siinä 74-75kg olisi ohi ja suunta alaspäin jatkuisi taas.
Hyvä fiilis tuli, kun mittasin pitkästä aikaa vyötärön ja vaikka kiloja ei juuri ole lähtenyt, niin 89cm tuli. Eli vihdoin alle 90cm. Matkaa sinne "terveellisiin lukemiin" eli alle 80cm on niin paljon, että tuskin sinne pääsen, vaikka paino olisi normaalipainon rajoissa. Ruumiinrakenteeni on aika tanakka/leveä ja lisäksi lonkan ja alimpien kylkiluiden väli on niin lyhyt, että eihän siinä kovin kapeaa kohtaa voi ollakaan, kun rintakehä on minulla aina ollut iso siis jo ihan luuston puolesta.
Kymppikeiju