Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1185)

Vierailija
121/1185 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pysynyt tässä pikkasen vajaa 5 mg annoksessa, koska koen, että lääke toimii minulla syömisten suhteen. Syön huomattavasti vähemmän ja lääke antaa automaattisesti stopin, kun on aika lopettaa syöminen. Tämä on myös yksi syy miksi en ole aikaisemmin lähtenyt nostamaan annosta, koska koen syöväni jo tarpeeksi vähän enkä koe näläntunnetta. Syön vähemmän mitä kulutan ja vanhaan malliin syöminen ei ole näillä annostuksilla mahdollista.

Mun ongelmani onkin paino ja sen putoaminen. Vettä juon riittävästi ja liikuntaakin lisännyt, mutta paino on selvästi jumissa.

Siksi olenkin ihmeissäni ettei paino liiku vaikka järjellä ajateltuna syömis ja liikunta asiat ovat kunnossa.

Toki turhauttaa tämä rahan "roskiin heittäminen". 

Luultavasti pistän vielä kerran 5 mg annoksen eli yhteensä kaksi viikkoa ja sitten kokeilen nostoa 7,5 mg:aan. Olen kuitenkin py

Tässä viestissä on monia ajatuksia painon hallinnasta, joista huomaa, ettei lihavuuslääkitys ole onnistunutta. Perusasiat painon hallinnasta eivät ole tiedossa lainkaan. Painoa ei voi hallita mielen lujuudella ja itsekurilla. Aivan muut asiat ratkaisevat. Lihavuuslääkitystä ei pitäisi määrätä, ellei samalla kerrota oikeasta painon hallinnasta. Syö vähemmän kuin kulutat, itsekuri, liikunta, kaikki vanhat väärät käsitykset ovat viestissä rivissä. Totta kai paino lähtee nousuun, kun lääke lopetetaan, kun ei ole oikeaa tietoa edes perusasioista.

Vierailija
122/1185 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestiin:

"Tässä viestissä on monia ajatuksia painon hallinnasta, joista huomaa, ettei lihavuuslääkitys ole onnistunutta. Perusasiat painon hallinnasta eivät ole tiedossa lainkaan. Painoa ei voi hallita mielen lujuudella ja itsekurilla. Aivan muut asiat ratkaisevat. Lihavuuslääkitystä ei pitäisi määrätä, ellei samalla kerrota oikeasta painon hallinnasta. Syö vähemmän kuin kulutat, itsekuri, liikunta, kaikki vanhat väärät käsitykset ovat viestissä rivissä. Totta kai paino lähtee nousuun, kun lääke lopetetaan, kun ei ole oikeaa tietoa edes perusasioista."

Painonpudotukseen ja painonhallintaan itsekuri ja "mielenlujuus" liittyy kyllä keskeisesti siinä vaiheessa, kun omaksutaan (ja halutaan omaksua) uusia elintapoja ja rakennetaan pitkäkestoista elämäntaparemonttia. Se edellyttää lääkityksen lisäksi itsekuria ja päätöksiä, joihin on valmis sitoutumaan. Tosin voi olla että kommentoija tarkoitti tässä jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1185 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta on tasan 15 viikkoa.  Tänään aamupaino oli 72,4, joten paino on laskenut yhteensä -16,4 kg. Pudotustavoitteeni oli 20 kg, joten matkaa siihen ei ole enää paljon.

Aloitin elokuun alussa ja nyt ollaan jo marraskuun puolivälissä. Alun perin laskin, että painonpudotustoimenpiteet ajetaan alas joulukuun 1. tai 2. viikolla  ja niin tulen tekemään riippumatta siitä, onko painoa pudonnut 20 kg tai vähemmän. Tosin alasajo alkaa jo aiemmin, mikäli 20 kg rajapyykki on saavutettu.  Samalla alan ajamaan mounjaro annosta alas lopettaakseni sen kokonaan. Painon tasaamisessa on sitten oma opettelunsa.

Vierailija
124/1185 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa pidin tankkauspäiviä kuunnellen kehoa, mutta niin se vaan on muotoutunut, että viikonloppuisin on aina kaikenlaista tapahtumaa ja silloin tulee syötyä enemmän. Sen vuoksi nämä alkuviikon punnitukset on jokseenkin jännittäviä.  Tänään aloituksesta 15 viikkoa ja 5 pv, painoa on pudonnut -16,6kg.  Eli viikonlopun syömingit ovat epäilyksistäni huolimatta olleet ihan paikallaan.

Olen täydentänyt vaatekaappia kerran ja samalla olen huomannut, että varsinkin siinä vaiheessa, kun paino nousi  olen ostanut ehkä liiankin "istuvia"/tiukkoja/pieniä vaatteita. Nyt jotenkin tuntuu, että vaate voi olla oikeasti imartelevampi, kun vaatteen ja kehon väliin jää riittävästi liikkumatilaa.

Vierailija
125/1185 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus viestiin:

"Tässä viestissä on monia ajatuksia painon hallinnasta, joista huomaa, ettei lihavuuslääkitys ole onnistunutta. Perusasiat painon hallinnasta eivät ole tiedossa lainkaan. Painoa ei voi hallita mielen lujuudella ja itsekurilla. Aivan muut asiat ratkaisevat. Lihavuuslääkitystä ei pitäisi määrätä, ellei samalla kerrota oikeasta painon hallinnasta. Syö vähemmän kuin kulutat, itsekuri, liikunta, kaikki vanhat väärät käsitykset ovat viestissä rivissä. Totta kai paino lähtee nousuun, kun lääke lopetetaan, kun ei ole oikeaa tietoa edes perusasioista."

Painonpudotukseen ja painonhallintaan itsekuri ja "mielenlujuus" liittyy kyllä keskeisesti siinä vaiheessa, kun omaksutaan (ja halutaan omaksua) uusia elintapoja ja rakennetaan pitkäkestoista elämäntaparemonttia. Se edellyttää lääkityksen lisäksi itsekuria ja päätöksiä, joihin on valmis sitoutumaan. Tosin voi olla että kommentoija tarkoitti tässä jotain muuta.

Itsekurilla ei voi hallita painoa, sitä tarkoitin, se on fysiologisesti mahdotonta. Kun olet pudottanut painoa lääkkeiden avulla hyvin nopeasti, elimistölle on muodostunut ns. nälkävelkaa, jonka se ottaa takaisin eli paino nousee. Ihmisen fysiologiaa vastaan on mahdoton taistella, siksi on väärin syyllistää jojoilijoita painon noususta nälkäkuurin tai lääkityksen jälkeen. Samat vaikutukset jotka lääke antaa suolistohormonien muodossa, saa ruokavalion muutoksella, joka yleensä opetellaan vähän kerrallaan. Useimmilla ylipainoisilla on korjaamista kaikilla osa-alueilla, myös suhteessa kehoon ja ruokaan ylipäätään. Kehoa ei kuunnella, mutta myös ruokavalion koostumuksessa on ongelmia. Siksi paino tutkitusti palaa lääkkeen lopettamisen jälkeen ennalleen aivan kuten muissakin "ihmedieeteissä". Ongelma ylipainossa ei ole se, että syödään liikaa, vaan syödään monella tapaa vääriä asioita ja vääriin aikoihin, ( mikä mielitekoja). Lisäksi liikuntaa voi olla liikaa, jolloin nälkä kasvaa. (Liikunnan vaikutus painoon on 2-3 kg eli syöminen ratkaisee).

Lihavuustutkimuksissa on nähty, että laihduttaminen lihottaa eli useimmiten paino kohoaa kuurien jälkeen korkeammaksi kuin lähtötilanne. Sama pätee lihavuuslääkkeisiinkin, sen vuoksi lääkitys on elinikäistä, jos ei tule haittoja. Kannattaa lukea painon hallintaan liittyvää oikeaa tietoa ja tutkimuksia ja pyrkiä muuttamaan ruokavalion koostumusta, ajoitusta ja opetella uutta ruokasuhdetta. Silloin voit kuulua siihen harvinaiseen joukkoon, jonka paino pysyy alempana pysyvästi lihavuuden jälkeen. Oikotietä ei ole, asiat on opeteltava ja omaksuttava, itsekurista siinä ei ole kyse millään tasolla. Motivaatiosta opetteluun kylläkin. Ei uutta kieltäkään opita itsekurilla vaan asia kerrallaan, samalla tavalla myös painoon liittyy iso joukko asioita, jotka on opeteltava ja tiedettävä. Paljon väärää tietoa on nimittäin liikkeellä, sillä rahastetaan ihmisiä. 

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/painon-jojoilun-syyna-na…

Vierailija
126/1185 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen tätä viestiketjua juurikaan tutustunut vauva.fi palstan keskusteluiden samoihin, olen matkan varrella oppinut tietenkin uutta. Niin kuin peukutukset. Olen pannut merkille, että kirjatessani kuulumisisani ja edistymistäni kirjoituksiini ilmestyy vaivihkaa 1-2 peukutusta,  vaikkakaan ei erillistä viestiä, Kiitos, se tuntuu hyvältä. 

Samalla kun kiinnitin huomiota, että keskusteluissa on peukkuja, kävin uteliaana läpi  millaisille asioille ihmiset peukuttavat. En voinut muuta kun hymyillä, kun huomasin että jo aloitusta on peukuttanut aika moni - tosin myös miinus peukkuja on n. 50%. Luon aloituksen ja mietin, että mikähän siinä on loukannut joitain lukijoita. No, en voi tietää, viesti on kuitenkin henkilökohtainen eikä kohdistu kenenkään muun toimintaan, tekoihin, mielipiteisiin tai tapaan olla olemassa.

Joka tapauksessa haluan kiittää teitä, jotka hienovaraisesti jaksatte tukea minua tässä projektissa. Kiitos, se tuntuu välittämiseltä. - Aloittaja

Vierailija
127/1185 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitä vain ap tätä tarinaasi! Uskon, että monelle vertaistukea, vaikka ei tykkäyksiä jättäisikään.

Itsekin sain vuosien vatuloinnin jälkeen varattua ajan painonhallintaklinikan lääkärille. Minulla taitaisi kriteerit täyttyä lihavuusleikkaukseenkin, mutta haluaisin sitä ennen antaa lääkkeelle mahdollisuuden elämäntapamuutoksen tukena. 

Mounjaron hinta hirvittää, mutta terveys on nyt tärkeintä. 

Vierailija
128/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Tarinani tosin ei ole ehkä ihan esimerkillinen, koska  tunnustan syöväni aivan liian vähän. Tunnistan sen, mutta olen kuitenkin koukussa siihen, että voi nähdä painon putoamisen tulokset puntarissa, nyt huomaan myös peilistä.

Aloituksesta on tänään tasan 16 viikkoa. Aamupaino 71,8 kg, eli paino on tippunut tasan -17 kg. Tänään oli ensimmäinen päivä, kun puntari edes vilahti  alle 72 kilon.  Kaivoin kolmatta kertaa esiin myös mittanauhan. Vyötärö oli nyt 78 cm  ja tavoitteeseen tasan 3 kg. Painonpudotusprojektin jälkeen tavoitteeni on, että paino tasaantuu välille 68-73kg.

Huomaan tekeväni yhä enemmän ajatustyötä se eteen, että painonhallinta on luontevaa myös sen jälkeen, kun irrottaudun mounjarosta.  Meillä itse kullakin toimii erilaiset tavat, omalla kohdalla olen huomannut, että perinteinen sanonta "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" toimii minulla.

Vierailija
129/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivitä vain ap tätä tarinaasi! Uskon, että monelle vertaistukea, vaikka ei tykkäyksiä jättäisikään.

Itsekin sain vuosien vatuloinnin jälkeen varattua ajan painonhallintaklinikan lääkärille. Minulla taitaisi kriteerit täyttyä lihavuusleikkaukseenkin, mutta haluaisin sitä ennen antaa lääkkeelle mahdollisuuden elämäntapamuutoksen tukena. 

Mounjaron hinta hirvittää, mutta terveys on nyt tärkeintä. 

Kiitos viestistäsi. Lääke on järjettömän kallis, mutta sen hinta laskee koko ajan merkittävästi. Tosin myös ruokakustannuksissa tulee säästöä ihan huomaamattakin, joten kustannusten nettovaikutus ei ole niin suuri kuin lääkkeen hinta. Itse on "säästänyt" hankkimalla lääkkeen pistettävänä liuoksena kynän sijaan. Samoin olen pitänyt ylläpitoannoksen 5mgssa, mikä on ylläpitoannoksista edullisin ja se on myös riittänyt minulle. Samoin ajattelen/kuvittelen, että moujaron lopettaminen  on helpompaa kun keho ei ole tottunut kovin isoon annokseen. Tosin jokaisella ylläpitoannos on yksilöllinen eikä sitä voi oikein päättää etukäteen. Se sitten näkee mikä annos toimii itsellä. Tsemppiä sinulle.

Vierailija
130/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko iho alkanut roikkumaan painonpudotuksen johdosta? Minulla on painoa pudotettavana kymmeniä kiloja ja jäljelle jäävä nahka mietityttää. Tosin terveys edellä mennään, enkä kuvittelekaan saavani enää parikymppisen kroppaani takaisin. 

Mietin vain, voisinko tehdä jotakin minimoidakseni vauriot. Kollageenilisä, kuivahieronta, ihon kosteutus bio-oililla? Mitä muuta? Olen nelikymppinen, joten iho ei varmaankaan palaudu enää niin kuin nuorena.

Vierailija
131/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko iho alkanut roikkumaan painonpudotuksen johdosta? Minulla on painoa pudotettavana kymmeniä kiloja ja jäljelle jäävä nahka mietityttää. Tosin terveys edellä mennään, enkä kuvittelekaan saavani enää parikymppisen kroppaani takaisin. 

Mietin vain, voisinko tehdä jotakin minimoidakseni vauriot. Kollageenilisä, kuivahieronta, ihon kosteutus bio-oililla? Mitä muuta? Olen nelikymppinen, joten iho ei varmaankaan palaudu enää niin kuin nuorena.

Iho on palautunut hyvin, vaikka olen pudottanut painoa suht nopeasti. Tosin painoni ei ollut kovin kauaa noissa korkeimmissa lukemissa. Vartalotyypiltäni olen sellainen, joka lihoo melko tasaisesti, mutta vatsa pysyy ehkä jopa muuta vartaloa paremmin kuosissa. En ole tehnyt mitään erityistä kiinteytysjumppaa,  mutta iho ei roiku mistään. Olen kuitenkin lukenut, että jos ja kun malttaa pudottaa painoa maltilla ja ajan kanssa, iho pysyy paremmin mukana muutoksessa.  Sitten taas mitä ihon kosteuttamiseen tulee, niin se kannattanee joka tapauksessa, laihduttaa tai ei. Itse aktivoidun siinä kausittain. Välillä kosteutan innolla ja siten taas unohdan.

Vierailija
132/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään konsti ei auta tuon nahan roikkumiseen jos paino laskee oman kropan sopeutumiskykyyn nähden liian nopeasti. Nahka alkaa roikkua jos painon pudotus on liian nopea. Syynä on se, että iho uusiutuu omaa tahtiaan ja uusia ihosoluja syntyy edellisten viereen. Jos paino laskee hitaasti niin uudet solut syntyy vetäytyneen massan kohdalle ja koko iho sopeutuu muutokseen. Jos taas liian nopeasti, niin uudet solut roikkuu siinä edellisten vierellä, eikä iho pysty vetäytymään enää. Ainoa mahdollisuus saada iho mukaan prosessiin on lihoa uudelleen ja laihduttaa todella hitaasti. On yksilöllistä miten hyvin iho sopeutuu muutokseen. Joillakin oikein hyvin ja toisilla se roikkuu. Ihan sama kuin raskausarpien kohdalla, joillekin tulee ja toisille ei.

Terveys on tietenkin tärkeintä, joten on hyvä kun laihtuu.

Vierailija
133/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasinkin sinulle jo tuhon ylemmäs. Sen verran vielä, että minulla on reseptillä kakkia kokoja, mutta en kyllä tule tarvitsemaan tätä 5 mg isompaa annosta. Liuoksessa tarvitaan 2 neulaa. Ensimmäisellä liuos imetään purkista ja toisella pistetään.  Se on helppoa.

Tota niinku mitä hele??

Vierailija
134/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasinkin sinulle jo tuhon ylemmäs. Sen verran vielä, että minulla on reseptillä kakkia kokoja, mutta en kyllä tule tarvitsemaan tätä 5 mg isompaa annosta. Liuoksessa tarvitaan 2 neulaa. Ensimmäisellä liuos imetään purkista ja toisella pistetään.  Se on helppoa.

Tota niinku mitä hele??

;) Jos käytössä ei ole kynä/kwikpen vaan liuos, niin liuos on pakattu pieneen lasipurkkiin, joka suu on suojattu kumilla. Liuos otetaan lasipurkista kumin läpi pistäen ns. ulosvetoneulalla 1 mm ruiskuun. Kun liuos on saatu ruiskuun, vaihdetaan ulosvetonaulan tilalle pienempi neula, jolla liuos pistetään.  Yksinkertaisempaa miltä kuulostaa:)

Vierailija
135/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iho on palautunut hyvin, vaikka olen pudottanut painoa suht nopeasti. Tosin painoni ei ollut kovin kauaa noissa korkeimmissa lukemissa. Vartalotyypiltäni olen sellainen, joka lihoo melko tasaisesti, mutta vatsa pysyy ehkä jopa muuta vartaloa paremmin kuosissa. En ole tehnyt mitään erityistä kiinteytysjumppaa,  mutta iho ei roiku mistään. Olen kuitenkin lukenut, että jos ja kun malttaa pudottaa painoa maltilla ja ajan kanssa,

Onpa kiva kuulla, Ymmärrän, että tämä on yksilöllistä, mutta kuitenkin. Saanko kysyä taustatiedoksi minkä ikäinen olet? Mietin, että  se ei ehkä ole sama asia jos on 30v tai 40v......

Vierailija
136/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota niinku mitä hele??

;) Jos käytössä ei ole kynä/kwikpen vaan liuos, niin liuos on pakattu pieneen lasipurkkiin, joka suu on suojattu kumilla. Liuos otetaan lasipurkista kumin läpi pistäen ns. ulosvetoneulalla 1 mm ruiskuun. Kun liuos on saatu ruiskuun, vaihdetaan ulosvetonaulan tilalle pienempi neula, jolla liuos pistetään.  Yksinkertaisempaa miltä kuulostaa:)

Mutta miksi tähän käytetään kahta neulaa? Miksei isosta pullosta oteta vaan suoraan sillä samalla, joka pistetään ihoon -- kyllähän neula sen kestää, että kumitulpasta läpi ja sitten ihoon, ei vielä ole pilalla?? Olen ihan pihalla nyt tästä ajattelusta.

Vierailija
137/1185 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota niinku mitä hele??

Mutta miksi tähän käytetään kahta

Hyvä kommentti. Hain ohjeita netistä ja juuri tuollainen ohje mihin viittaat on nyttemmin olemassa mm. Mounjaron osalta .  Tuollaista ohjetta ei ollut saatavilla vielä heinä-elokuun vaihteessa.

Ohjeessa, jonka löysin oli juuri noin kuin kerroit eli samalla neulalla otetaan neste kuin pistetäänkin. Itse olen vain kuuliaisesti toiminut siten kuin minulle lääkärikeskuksen hoitaja  näytti mounjaron alkaessa. En ole kyseenalaistanut sitä muutoin kuin pistämisneulan pituuden osalta. Kun aloitin Mounjaron,  ohjeessa luki että lääke pistetään ihon alle. No, ihon alle pistettävä neula on paljon pidempi kuin esim. insuliinineula, joten olen myöhemmin vaihtanut käyttämääni neulaa ja valinnut lyhyemmän neulan pistämistä varten. Tosin se on silti pidempi kuin insuliinineula. Eli mitä opin? Kun on kuitenkin uusi lääke, tulee jatkuvasti seurata saatavilla olevia ohjeistuksia.

Vierailija
138/1185 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iho on palautunut hyvin, vaikka olen pudottanut painoa suht nopeasti. Tosin painoni ei ollut kovin kauaa noissa korkeimmissa lukemissa. Vartalotyypiltäni olen sellainen, joka lihoo melko tasaisesti, mutta vatsa pysyy ehkä jopa muuta vartaloa paremmin kuosissa. En ole tehnyt mitään erityistä kiinteytysjumppaa,  mutta iho ei roiku mistään. Olen kuitenkin lukenut, että jos ja k

Aloittaja on 50v+

Vierailija
139/1185 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos

Vierailija
140/1185 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mkä liuoksen ja kynän hintaero on?

Kwikkpen 5mg neljä annosta maksoi 278e viime viikolla.

Mulle lääkäri kirjoitti reseptin kynille, eikä puhunut muista vaihtoehdoista mitään.