Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1376)

Vierailija
1361/1376 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdeksan viikkoa nyt takana, edelleen 2,5 mg annos. Paino tippunut vajaa 9 kg. Jo selkeästi alle ylipainon rajan (BMI nyt 23,9). Samanlaisia lukemia olen nähnyt vaa'alla viimeksi 25 vuotta sitten. 

Painon tippuminen on nyt ollut aika hidasta, viime viikolla enää 0,5 kg. Olen yrittänyt pitää kulutuksen edelleen korkealla ja annokset pieninä. Ennen torstain pistosta on kyllä pari päivää aika kova näkä.

Huomenna viikoksi Kreikkaan. Onneksi matkaan ei kuulu mitään aterioita, joten esimerkiksi aamiaiset voi kokkailla itse. Naureskelin aikanaan eläkeläisille, jotka kuljettivat omat kahvit Kanarialle. Nykyisin vien itsekin aamukahvit ja viikon ruispalat. Se valkoinen höttöleipä ei ole minun juttuni.

Mitään sivuoireita en ole edelleenkään huomannut. Olen syönyt lisävitamiineja purkista ja pyrkinyt syömään runsaasti proteiineja (maitorahkaa, tonnikalaa, kanamunia). Paljon vih

En käytä laihdutuslääkkeitä tai ole koskaan käyttänytkään, mutta miksi ei saisi laihduttaa normaalipainon sisällä? Eihäm se nyt mistään syömishäiriöstä kerro. Bmi 23,9 ei ole vielä mitenkään alhainen paino. Oma bmi on 22,3 ja aion kyllä pari kilo tästä tiputella. Kun aloitin laihdutuksen (ja kuntoilun), niin bmi oli 28.

Vierailija
1362/1376 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin laihduttamisen, olin aika reilusti ylipainoinen. Nyt paino on tippunut normaalipainon sisälle, mutta en ole lähelläkään mitään alipainoa, enkä todellakaan koe kärsiväni mistään syömishäiriöstä. Siinä 5 mg kynässä on tavaraa vielä kolmeen pistoskertaan. Aion käyttää ne, ja harkita viimeisellä viikolla, ostanko samalla reseptillä vielä yhden kynän "varastoon" siltä varalta, että paino lähtee nousemaan. 

a&a

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/1376 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aloitin laihduttamisen, olin aika reilusti ylipainoinen. Nyt paino on tippunut normaalipainon sisälle, mutta en ole lähelläkään mitään alipainoa, enkä todellakaan koe kärsiväni mistään syömishäiriöstä. Siinä 5 mg kynässä on tavaraa vielä kolmeen pistoskertaan. Aion käyttää ne, ja harkita viimeisellä viikolla, ostanko samalla reseptillä vielä yhden kynän "varastoon" siltä varalta, että paino lähtee nousemaan. 

a&a

Jos sun BMI on nyt 23 jotain 9 kilon tiputuksen jälkeen, niin et kyllä todellakaan ole ollut "reilusti ylipainoinen" 9 kiloa sitten. Esim noin 165 senttisellä alkupaino olisi ehkä just ja just bmi 27 rajalla, joka on vasta lievän ylipainon puolella eikä lähelläkään lihavuuden rajaa. Vaikka olisit vain 150cm lyhyt, 9 kiloa vie vieläkin alle bmi 28:n.

Se, että pidät muutamaa kiloa yli normaalipainon "reiluna ylipainona" on nimenomaan epätervettä. Mutta en ala tästä enempää jankkaamaan, koska syömishäiriöstä ei parane ilman omaa tahtoa. Mutta EHKÄ tämä on jotain josta voisit oman lääkärin kanssa keskustella että onko sille laihdutukselle enää, tai ylipäätään ikinä ollut, todellista tarvetta. 

Vierailija
1364/1376 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä testataan joka kerta uuden NEULAN toimivuus, EI kynän.

Vierailija
1365/1376 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava kuulla sinusta Hillevi ja siitä, miten projektisi lähtee etenemään. Aloituksesi ja suunnitelmasi kuulostaa järkevältä. Uimahallipunnitus on jotenkin juhlallinen ja selkeästi luo tavoitteita. Silti samaa vaakaa käyttäen aamupunnituskin on hyvin vertailukelpoinen, koska aamupainoon ei vaikuta aamunpalan valinnat. 

Täällä puhuttiin aiemmin tuosta, että toiset ovat kokeneet reiteen  tai käsivarteen pistämisen erityisen tehokkaaksi. Se on mielenkiintoinen havainto. Tietysti kyseessä voi olla lääkkeen kumulatiivisen vaikutuksen tehostuminen, mutta on mielenkiintoista, että jos lääkkeen vaikutus koetaan erilaiseksi pistoskohdasta riippuen, niin mihin se mahtaa pohjautua.  Eli miksi lääkkeen vaikutus tuntuu siten erilaiselta. Onko kyseessä lumevaikutus vai jotain muuta. Ei voi tietää, mutta on kuitenkin mukava kuulla miten sinä sen koet. Yksilön kokemuksia ei pidä ylenkatsoa, vaikka faktista näyttöä ei olisikaan.

Tse

Kiitos! En omista vaakaa enkä aio sellaista ainakaan nyt aluksi hankkia. Sen sijaan aion käydä kehonkoostumusmittauksessa kun lääkkeen käytön aloituksesta on 8 viikkoa ja olen saanut säännöllisen liikunnan mukaan arkeen. Ajatuksena on tehdä mittauksia säännöllisin väliajoin. Sisäelinrasvan sulattaminen on minulle tärkein laihdutuksen syy ja kehonkoostumusmittauksessa saa hyvin osviittaa siitä, mistä rasva (toivottavasti) poistuu ja miten lihas kasvaa.

Keskustelin tosiaan lääkärin kanssa punnituksesta. Hän puhui mm. siitä että kun pelkkä suolessa olevan ulostemassan määrä vaihtelee päiväkohtaisesti, on turha tuottaa itselleen stressiä päivittäisestä punnituksesta. Elämäntapamuutoksen kohdalla tärkeintä on opetella oikeisiin valintoihin ja toistaa niitä niin pitkään että ne juurtuvat arkeen. Uimahallin vaaka on mielestäni hyvä ratkaisu, sillä se pakottaa minut myös uimaan :D

Voi tietenkin olla, että strategiani on ns. rookie mistake, sen oppii sitten kantapään kautta. 

- Hillevi

Vierailija
1366/1376 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillevi, suunnitelmasi kuulostaa hyvältä ja kannattaa edetä suunnittelemallaan tavalla. Tuo elämäntapamuutos ja erityisesti toimivien käytäntöjen omaksuminen on mielestäni ihan ykkösjuttu.  Omalla kohdallani ajattelen, että prosessiin käytetty aika auttoi minua toimimaan niin kuin paremmaksi on osoittautunut ja samalla myös kehon signaalit omaksuivat uuden tavan toimia. 

Tsemppiä -AP

Vierailija
1367/1376 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten siivouspäivä ja kaikki kaappien ja komeroiden tavarat purettu. Siis ärsyttävää, mutta lopussa sitten tuntuu kivalta. Samalla on tietysti tullut vastaan kaikenlaista kierrätykseen laitettavaa. Onneksi pari kaveria soitti, niin se tauotti projektia sopivasti. Siivouksen lomassa olen myös miettinyt  toissa kesää ja kaikkea tapahtunutta tämän runsaan vuoden aikana. Aloituksestani on n. 1v 2kk ja 2 viikkoa. Aktiiviurheilu-uran  aikaan en olisi koskaan uskonut, että tulen käymään läpi sellaisia asioita läpi, joita olen nyt käynyt. Toisaalta koen olevani nyt enemmän balanssissa itseni kanssa kuin koskaan. Nyt en ole enää kenellekään muulle tilivelvollinen painoni suhteen kuin itselleni. On kuitenkin kaksi asiaa, joista olen hieman yllättynyt. 

Ensiksikin se, että jaksan iloita joka päivä painon putoamisesta ja saavutetun tavoitteen pysymisestä. Se ei ole niin itsestään selvyys, vaikka aikanaan en edes ajatellut, että normaalipainossa olisi mitään ihmeellistä. Mutta kun lopulta kokee henkilökohtaisesti painonhallinnan haasteet, niin ymmärtää ettei kyse ole laiskuudesta, herkuttelusta, roskaruuasta tms. Kyse on myös kehon viesteistä, joihin ihminen luontaisesti vastaa jne. Keho myös kaipaa tottumuksesta tai jostain muusta syystä tiettyjä asioita ja tiettyjä annoskokoja jne. On selvää, että olen syönyt  nuoresta saakka melko kurinalaisesti terveellisiä ruoka-aineita, mutta myös kovia rasvoja, koska aktiivikulutuksella se oli ok. Nykytilanteessa annoskokojen muutos entiseen on ollut mullistava. Entiseen verrattuna on ihan käsittämätöntä miten vähän ruokaa on se sopiva määrä, kun on siirtynyt tavallisen ulkoilijan kategoriaan. Vaikka annoskoot ja ruokailujutut kokonaisuutena on tasapainossa, enkä joudu enää aktiivisesti miettimään sitä, niin huomaan silti alitajuisesti kiinnittäväni huomiota siihen milllaisia määriä muut syövät esim. silloin jos olen lounaalla jonkun ryhmän kanssa tmv. No, sen olen huomannut ettei annoskoolla ole mitään merkitystä ihmisen koon kanssa.  Se  havainto alleviivaa minulle sitä, että nämä jutut ovat tosi henkilökohtaisia ja toinen voi syödä enemmän ja toiset vaan  joutuvat tarkkailemaan enemmän. Minulle se kertoo siitä, että toiset meistä ihan oikeasti hyödyntää jokaisen kalorin ja energiamäärän tehokkaammin kuin toinen. Ja sille vaan ei voi mitään. Eli minun on hyväksyttävä se, etten voi nautiskella samoista jutuista kuin joku toinen halutessani pysyä normaalipainossa.  Toisaalta  myös kaipaamani asiat ovat muuttuneet vastaamaan kulutustasoani ja siitä olen erittäin kiitollinen. 

Tällaista pohdintaa tällä kertaa. Näiden ajatusten myötä tsemppiä meille kaikille. Olen niin iloinen kaikista kokemuksista, joita olen saanut täältä lukea. Erilaisia polkuja, jokaisella sopiva itselleen. Se on mahtavaa.

-AP

Vierailija
1368/1376 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Mounjaro ihan aja yli kehon tuntemuksia. Tänään käveltiin vuoristossa aika hankalaa reittiä vähän toistakymmentä kilometriä. Lounas jäi itseltäni täysin väliin. 

Illallisella meni napaan sitten annos, jonka kokoista en ole syönyt kuukausiin. 

Olen pohtinut lääkkeen vaikutusta terveyteen. Nälkä on luonnollista, ja sen blokkaaminen ei ole pitkällä tähtäimellä hyväksi.

Ainakin käyttämäni 2,5 mg viikkoannos tuntuisi sallivan tämän kulutuksen mukaan vaihtuvan ravinnontarpeen.

a&a

Vierailija
1369/1376 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ensimmäinen 5mg kynä käytetty ja huomenna olisi seuraavan kynän aloitus. Viime viikko on ollut huimaa menoa! 2kg viikossa! Ja nyt tuntuu että lääke toimii kuten pitää. Mieliteot ovat hävinneet ja syön terveellisesti ja säännöllisesti. Minulla on olotila todella hyvä. Tunnet itseni energiseksi ja eihän se ihme ole kun painoa on 16 voipakettia vähemmän 🥰

Nyt ollaan 1/3 pudotettu vähimmäistavoitteesta ja paino on tippunut keskimäärin 1012 g/viikko.

-MM-

Vierailija
1370/1376 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli vastaan kirjoitus, jossa joku kertoi miten oli pysynyt normaalipainossa 10 vuotta. Sen rinnalla oma painonhallintaprosessi on  aikajanallisesti vaatimaton, mutta kuitenkin minulle merkittävä. Tänään on tasan 42 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta ja Mounjaron alasajosta. Hitusen yli 80% ensimmäisen vuoden seurantajaksostani. Paino on pysynyt hyvin tavoitteessa eikä minun tarvitse mitenkään pinnistellä pysyäkseni nykyisessä painossani. On todella hienoa, että tällainen tuki painonpudotukseen on kyetty kehittämään. 

Täällä on kirjoittajia, joiden paino on pudonnut todella paljon, vaikka olisikin vielä "matkalla". Miten ihmiset ovat reagoineet painon putoamiseenne? Omalta osalta olen hieman yllättynyt ihmisten reaktioista. Puolisoni tietysti jaksaa kannustaa ja huomioida, vaikkakin tunnen olevani yhtä rakastettu niin isompana kuin pienempänäkin eikä paino vaikuta siten parisuhteessa siihen tärkeimpään eli rakkauteen. Mutta sitten huomaan myös, että ympärillä on ihmisiä, joita jotenkin ärsyttää tai vaivaannuttaa se, että olen kyennyt tiputtamaan painoa ja se, että paino on pysynyt tavoitteessa.

Koen tämän aiheen hieman arkaluonteiseksi, mutta huomaan myös, että minut tavatessaan henkilöt voivat alkaa puhua pulputtamaan siitä, miten heidän täytyisi pudottaa painoa. Tätä kuulee niin normaalipainoisilta kuin lievästi ylipainoisiltakin. Ehkä se on luontainen reaktio, että ihminen fokusoi asioita itseensä. On henkilöitä, joiden käytökseen painonpudotukseni ei vaikuta mitenkään ja sitten taas henkilöitä, jotka selkeästi ylivirittyvät ja alkavat säheltämään ympäriinsä. On mielenkiintoista havaita ihmisen käytöksen muutos, vaikka en puhu omasta projektistani juuri kenenkään kanssa. Toisaalta myös tuntuu, että jotka ovat jopa pettyneitä siitä, ettei painoni ole lähtenyt jojoilemaan.  Ovatko muut huomanneet vastaavaa?

Tsemppiä kaikille,

-AP

Vierailija
1371/1376 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten huomaan myös, että ympärillä on ihmisiä, joita jotenkin ärsyttää tai vaivaannuttaa se, että olen kyennyt tiputtamaan painoa ja se, että paino on pysynyt tavoitteessa.

Epävarmojen ihmisten koetun valta-aseman heikentyminen. Sama ilmiö, jonka yksi ilmentymä saa länkyttämään lihaville. Ihmispopulaatiot ovat sosiaalisen statuksen verkosto. Statusta ja siten valtaa tulee ainakin rahasta, yhteiskunnallisesta asemasta ja ulkonäöstä. Statuksesi on kasvanut, ja tämä on verkoston epävarmimmille uhka.

mm

Vierailija
1372/1376 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten huomaan myös, että ympärillä on ihmisiä, joita jotenkin ärsyttää tai vaivaannuttaa se, että olen kyennyt tiputtamaan painoa ja se, että paino on pysynyt tavoitteessa.

Epävarmojen ihmisten koetun valta-aseman heikentyminen. Sama ilmiö, jonka yksi ilmentymä saa länkyttämään lihaville. Ihmispopulaatiot ovat sosiaalisen statuksen verkosto. Statusta ja siten valtaa tulee ainakin rahasta, yhteiskunnallisesta asemasta ja ulkonäöstä. Statuksesi on kasvanut, ja tämä on verkoston epävarmimmille uhka.

mm

Komppaan mm;n vastausta. Toiset vaan kokevat muiden onnistumisen kiusallisena itselleen. Sama ilmiö näkyy "miinustamisena" osin myös tässä ketjussa, joka muutoin  on pääsääntöisesti kannustava ja positiivishenkinen. Kiitos tämän hengen luomisesta aloittajalle ja sen ylläpitämisestä kaikille kirjoittajille.

Vierailija
1373/1376 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä AP:n ja mm kanssa. Teen työtä pienessä työyhteisössa pienellä paikkakunnalla asiakaspalvelussa. Työkaverin kanssa yhteistä taivalta n. 15 vuotta ja paino on meillä molemmilla jojoillut parikymmentävuotta. Tein reilu kuusivuotta sitten elämäntapamuutoksen ja laihduin kolmessa vuodessa n.30 kiloa. Hän laihtui myös mutta lihoi takaisin, kuten minäkin melkein kaiken. Vaihdevuodet, erilaiset pitkäaiaissairaudet ja pirullinen lonkkakipu toi pikkuhiljaa minulle kiloja ja millään en saanut uudestaan laihduttamisesta otetta. Lonkkavaiva oli viimeinen niitti ja ajattelin, että pakko tehdä jotain. Diabetes lääkäri näytti vihreää valoa laihdutuslääkkeelle, tätä ennen olin muutamaviikko aiemmin aloittanut Fit farmin XL valmennuksen. Mounjaro oli hyvä valinta, sen avulla sain hyvin pidettyä ruokavaliosta kiinni ja pikkuhiljaa se on muodostunut uudeksi "normaaliksi" ruokailutavaksi. Tästä lääkkeestä ei tiedä muut kuin puoliso, olen halunnut pitää sen omana asiana. Tiedän, että työkaveri olisi kateellinen, hän ei taloudellisen tilanteensa vuoksi voisi sitä käyttää . Lisäksi yksi läheinen joka painii saman ongelman kanssa on samassa tilanteessa ja hänen mieltä en halua pahoittaa. Siksi päätin, että sanon vain kysyjille että tuolla ruokavaliolla. Ja sillähän se on pudonnut, jo 20kg, lääke on vain apuna.

Tämä työkaveri ei ole koko aikana kommentoinut(6kk) eikä kysynyt paljonko kiloja on tippunut. Aikaisemmin puhuttiin aiheesta paljon ja tsempattiin toisiamme. Jossain sivulauseessa puhuttaessa terveydestä, hän kommentoi " että sinulla kun myös tuo paino jojoilee" tämä olis varmaan hyvä... Hänestä huomaa, että asia harmittaa häntä, pientä piikittelyä ja ihme nipotusta, oman egon nostoa on vähän väliä. Tuntuu, että hän oikein odottaa, koska alan taas lihoamaan. En ole keksinyt tähän muuta selitystä, kuin sen että hän kokee asemansa jotenkin "uhatuksi" tai "huonommaksi". En ole hänelle paljonkaan tästä ruokavaliosta ja ohjelmasta puhunut, mutta väkisinkin hän välillä kuulee, kun joku vakiasiakas kysyy, et miten olet onnistunut hoikistumaan. Vastailen ympäripyöreästi, että joo, kiloja on lähtenyt, juu tarkoituksella, ei ole mitään sairautta.

Mulla matkaa vielä 6 -7kg, silloin olen tavoitpainon yläpäässä. Sen jälkeen olen ajatellut vähentää pikkuhiljaa annostusta ja ehkä ens kesänä/ syksynä lopettaa kokonaan. Katsotaan miten käy, kiire ei ole minnekkään. Tämä ryhmä on kyllä hyvä tsemppaamaan, on saanut tätä vertaistukea! Välillä paino jumittaa ja sitten taas jatketaan matkaa. Kiitos AP.lle ryhmän aloituksesta ja muille jotka jaksavat kertoa kokemuksiaan.

Lemmikki

Vierailija
1374/1376 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään otin viidennen piikin 5mg vahvuutta ja huomasin että minulla on lihaskipuja hauisten kohdalla ja lonkissa. En tiedä liittyykö piikkeihin vai muuhun mutta onko muut huomannut tämmöisiä oireita?

-MM-

Vierailija
1375/1376 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä AP:n ja mm kanssa. Teen työtä pienessä työyhteisössa pienellä paikkakunnalla asiakaspalvelussa. Työkaverin kanssa yhteistä taivalta n. 15 vuotta ja paino on meillä molemmilla jojoillut parikymmentävuotta. Tein reilu kuusivuotta sitten elämäntapamuutoksen ja laihduin kolmessa vuodessa n.30 kiloa. Hän laihtui myös mutta lihoi takaisin, kuten minäkin melkein kaiken. Vaihdevuodet, erilaiset pitkäaiaissairaudet ja pirullinen lonkkakipu toi pikkuhiljaa minulle kiloja ja millään en saanut uudestaan laihduttamisesta otetta. Lonkkavaiva oli viimeinen niitti ja ajattelin, että pakko tehdä jotain. Diabetes lääkäri näytti vihreää valoa laihdutuslääkkeelle, tätä ennen olin muutamaviikko aiemmin aloittanut Fit farmin XL valmennuksen. Mounjaro oli hyvä valinta, sen avulla sain hyvin pidettyä ruokavaliosta kiinni ja pikkuhiljaa se on muodostunut uudeksi "normaaliksi" ruokailutavaksi. Tästä lääkkeestä ei tiedä muut kuin puoliso, olen halunnut pitä

Kiitos Lemmikki kokemuksesi jakamisesta tähän aiheeseen.  Tuo työkaverisi  maininta painosi jojoilusta tuntuu jotenkin pitävän jotenkin oletusarvon siitä, ettei kuitenkaan pysyisi saavuttamassasi painossa.  Se ei kuulosta yhtään kannustavalta. Tietenkään kukaan ei voi tietää onko paino pysynyt kondiksessa 5 vuoden kuluttua, mutta omalta osaltani olen miettinyt, että jos paino alkaa jossain kohdassa hiipimään ylöspäin, niin otan jonkinlaisen ylläpitoannostuksen jollain rytmillä, Vaikka en pistäisi joka viikko, niin esim. 2-4 viikon välein 2,5 mg voisi toimia ylläpitävänä annostuksena, koska kyseessä on  kuitenkin pitkäaikaisvaikutteinen lääke eikä tavoitteena olisi enää painon pudotus vaan ylläpito, Tällä hetkellä kaikki näyttää hyvältä ja jotain radikaalia oman kropan viestien osalta on tapahtunut, mutta en pidä mitään itsestäänselvyytenä.

Joka tapauksessa tämä  muiden suhtautuminen on aihe, josta olen epäröinyt kirjoittaa, mutta toisaalta  koen, että olemme anonyymi vertais-/tukiryhmä, joten ei tällaista voi nostaa esiin missään muuallakaan.

Minäkään en ole kertonut lääkkeestä kenellekään, mutta aloittaessani  kerroin avoimesti siitä, että nyt tavoitteena on ottaa kiloja pois.  Sitten kun kiloja lähti nopeasti ja olen pysynyt tavoitteessa, huomaan erityisesti muutaman henkilön reagoivan tähän melko voimakkaasti. Heidän osaltaan ei ole kyse heidän omasta ylipainostaan, koska he ovat ihan normaalipainossa ja ihan hyvässä kondiksessa. Sen sijaan reippaasti ylipainoisista ystävistäni osa on  aidosti niinkuin mitään ei olisi tapahtunut ja osa taas on ottanut puheeksi ja on tulkittavissa vilpittömän iloisilta onnistumisesta. Joka tapauksessa se on yllättänyt minut, että painonpudotus voi aikaan saada muissa ihmisissä aikaan epävarmuutta ja mahdollisesti jopa negatiivisia tuntemuksia. En ollut ollenkaan varustautunut siihen miten paljon painonhallintaprosessini voi vaikuttaa muihin ihmisiin.

Tsemppiä kaikille

-AP

Vierailija
1376/1376 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin viitisen vuotta sitten 40 kiloa. Aluksi minulle riitti uudelleenlihomisen povaajia ja ajan kuluessa osa muuttui hyvinkin happamiksi ja alkoivat keksiä milloin mitäkin huomauttelemista ulkonäöstä, tyylistä jne kun kerran eivät voineet ottaa painoani kaluttavaksi. Siinä joko tahtoen tai tahtomattaan on syntynyt hajurakoa kyseisiin ihmisiin. Karavaani kulkee ja koirat senkun räksyttävät. 

Nykyään sentään ymmärretään kai jo paremmin antaa toiselle kehorauha? Itse en lähtisi kyllä kommentoimaan kenenkään painoa. No, ehkä puolison jos hän sitä erikseen minulta pyytäisi.