Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1867)
Vierailija kirjoitti:
Nyt 7 viikkoa takana, edelleen 2,5 mg annoksella. Paino on pudonnut hieman yli 8 kg. En edelleenkään huomaa lääkkeen aiheuttavan mitään sivuvaikutuksia.
Alan jo tottua siihen, että aina pari päivää ennen uutta pistosta nälkä on melkoinen. Koska paino on edelleen laskussa, olen pitäytynyt alkuperäisessä annoksessa. Näin 5 mg kynä riittää kahdeksaksi viikoksi.
Syysloma Kreikassa viikolla 42, ja lomillahan yleensä syödään ja juodaan hyvin. Tavoite on selvitä viikosta hyvin maltillisella painonnousulla.
Tämän laihdutuslääkekuurin hassuna sivuvaikutuksena myös vaimon paino on tippunut pari kiloa. Syy on aika yksinkertainen. Kun minä syön aika vähän, jää illallinen aika usein nykyisin väliin. Vältän myös ihan tietoisesti rasvaisia ruokia ja makeita jälkiruokia, joten niitä ei nyt sitten perheessäämme harrasteta.
En minä mikään painonatsi ole, enkä tarkkaile tai huomauttele muiden syömisiä. On ku
Oi, hauskaa reissua ja älä stressaa. Itse tein noin 10 viikon kohdalla ensimmäisen matkani etelään ja selvisin siitä niin kuiville, että viikko loman jälkeen oli -1kg lähtöaamusta. Matkalla se hiukan heilahti ylöspäin, mutta heti matkan jälkeen palasin ruotuun ja sitten viikossa oli lähtenyt kaikki ja kilo päälle. En mässännyt ylimääräisiä, mutta joka aamu söin munakasta, vaalea leipää jne. Iltaisin söin ulkona haluamani annoksen. Lisäksi join varmaan joka ilta pari olutta tai drinksua. Pidin järjen päässä, mutta samalla nautin hyvästä ruuasta ja en sylkenyt lasiin, vaikkei nyt varsinaista ryyppäämistä ollut. Kannattaa kävellä runsaasti, kun kesäkuuhun verrattuna ei ole enää niin kuuma ja sää on hyvä kävelylle.
Itse lähden myös suunnilleen viikoksi 42 taas Välimerelle. Vähän palkintona itselleni tästä kaikesta. Tarkoitus on vetää samalla setillä kuin viimeksi. Syön hyvää ravintolaruokaa ja en laske suupaloja, mutta vältän liiallista puputusta joka välissä ja mitään suklaapatukoita en poimi laukkuun kaupasta. Olen joskus harrastanut all inclusive -lomia, mutta niissä vaan tulee helposti syötyä koko rahan edestä ja liikkuminen jää vähäiseksi hotellikeskeisen loman vuoksi. Näin on hyvä. Ostoruuilla mennään ja lenkkarit jalkaan välillä. Ei ole pakko mennä taksilla vaan voi kävellä sen 2-3km.
Satakeiju
Minulle Mounjaroa ehdotti kokenut endokrinologian erikoislääkäri, joka hoitaa kroonista sairauttani. Olen 50+ nainen, lähtöpainoa oli 85kg ja pituutta 162kg, BMI 32,4. Puolen vuoden käytön jälkeen painan 63kg. Painoindeksin mukaan alipainon rajaan on matkaa vielä 14kg ja itse mietin, että vielä olisi varaa muutaman kilon pudotukseen, hyvän olon paino voisi olla 60kg.
En ollut kuullutkaan Mounjarosta, eikä itselleni olisi tullut mieleenkään, että minulla olisi tällaista lääkitystä mahdollista saada. Minulla oli sairauteni vuoksi tuosta suht. maltillisesta ylipainosta johtuvia vaivoja ja kipuja, joihin lähdettiin kokeilemaan tätä lääkitystä ja helpotusta painon pudotuksesta. Olin yrittänyt pudottaa painoa vuosien ajan terveellisillä elintavoilla siinä onnistumatta, pidin kuukausien ajan ruokapäiväkirjaa, söin n. 1500kcal/päivä ja liikuin todella paljon eikä mitään tapahtunut. Elin siinä uskossa, että sairauteni teki laihtumisesta mahdotonta. Kirosin mielessäni, kun luin jostain keskustelupalstoilta miesten kommentteja, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, mutta tämä asia on nyt osoittautunut todeksi Mounjaron myötä. Ylipainoni johtui siis liian suuresta kalorimäärästä kulutukseen nähden. Olin saanut neuvoja, että syön liian vähän ja olen säästöliekillä. Tosiasiassa kulutukseni on todella pientä, joten kalorimääränkin tulee olla pieni. Helpointa on ollut pienentää annoksia. Syön kaikkea, välillä myös pizzaa ja muuta herkkua, mutta annokset ovat pieniä. Veriarvoni ovat nykyään huippuluokkaa, erityisesti kolesteroli sekä maksa- ja sokeriarvot. Kivut ovat lieventyneet ja olen alkanut ensimmäisen kerran vuosikymmeniin nukkumaan koko yön heräämättä kertaakaan.
Olen nyt siis käyttänyt Mounjaroa 26 viikkoa, ensimmäisen kk:n 2,5mg, 4kk ajan 5mg ja nyt taas kk ajan 2,5mg, jolla jatkan tavoitepainoon. Lääkärini ohjeisti sitten itse hakemaan sopivan ylläpitoannoksen, jolla paino pysyy paikallaan. Tarkoitus on siis jatkaa lääkityksellä jatkossakin. Olen lääkärin mukaan ns. super responder eli elimistöni hyödyntää lääkkeen optimaalisesti, mikä on näkynyt tehokkaana painon putoamisena.
Minä sain reseptin Mounjaroon kunnallisen lääkärin kautta. Laitoin hyvinvointialueen chat-palvelussa viestiä, että haluaisin keskustella asiasta. Sain myös ajan elämäntapaohjaajalle, jonka kanssa oli etäkäynti ennen lääkkeen aloitusta ja parin viikon päästä taas. Koen saaneeni molemmista todella ystävällistä ja myötätuntoista palvelua, kertaakaan ei ole tullut pelkkää syö vähemmän ja liiku enemmän-neuvoa ja itseasiassa elämäntapaohjaajakin tuon olevan suoraan sanottuna paska neuvo.
Täällä on kohta 2vk mounjaromatkaa takana, huomenna kolmas pistos. Tiistaiaamuna paino -2,2kg (+400g sunnuntaihin verrattuna), mutta oli kyllä tosi turvonneet sormet aamulla eli toivon mukaan on tippunut alemmas taas.
Kaipaisin neuvoa pariin asiaan. Näistä on kyllä keskusteltu täällä paljon, mutta jos joku vääntäisi mulle ihan rautalangasta. Ensi viikolla tosiaan lähtee viimeinen annos kynästä, mutta haluan sen lopun sieltä käyttää myös. Pysyyköhän kynä ehjänä, jos siitä väkisin rusauttelee vielä viidennen annoksen vai kannattaisiko ostaa suosiolla ruisku? Katsoin että 1ml insuliiniruisku voisi olla hyvä, mutta pistättekö te sillä samalla pitkällä neulalla millä otatte lääkkeen ulos kynästä vai oletteko käyttäneet pienempää neulaa pistämiseen?
ja toinen kysymys, käytättekö jotain sovellusta tai sivua syömisten seuraamiseen? Itseäni lähinnä kiinnostaisi että minkä verran kaloreita ja proteiinia kertyy päivässä. Hakusessa joku mahdollisimman helppo, näin joskus jonkun tekoälyavusteisen joka osasi arvioida sisällön kuvan avulla ja se auttaisi tilanteissa joissa ei ole itse valmistanut ruokaa eli ei tiedä mitä kaikkea siihen on laitettu.
habanero
Vierailija kirjoitti:
Minä sain reseptin Mounjaroon kunnallisen lääkärin kautta. Laitoin hyvinvointialueen chat-palvelussa viestiä
Wau, maailmassa on selvästi toivoa. Hyvä että nykyisin on tuollainen meininki. Selvästi jotain oppimista tapahtunut. Kiitos kun kerroit tämän.
Kynän runksuttelu ei enää toimi, ovat muuttaneet kynää. Eli ainoa vaihtoehto on kaivaa ruiskulla. Pistän samalla ruiskulla millä kaivan loput lääkkeet, se on itse asiassa jopa hiukan miellyttävämpi piikki kuin kynässä. Ja loppujen kaivaminen todella helppoa. Piikki punaisesta kumista sisään, vedä varovasti ja hitaasti aine ulos ja sen jälkeen naputtele ruiskua ja paina vähän lääkettä ulos niin ei jää kuplia. Ja sitten paina hitaasti piikki makkaraan. Minulle ei myyty ruiskuja apteekista kun vissiin luulivat että aion vetää huumeita tai jotain. Niin tilasin Amazonista, hakusana Mounjaro.
En tiedä noista annosmittareista, muistaakseni joku täällä oli käyttänyt AI-sovellusta, suunnilleen puolivälissä palstaa oli tästä puhetta, taisi olla nimimerkki amt ehkä? Minulla oli vuosia käytössä kalorilaskuri, ja se on hieno systeemi. Mutta nykyään en enää käytä kun olen oppinut suunnilleen kalorilaskurin avulla arvioimaan.
mm
Yllätyin itsekin positiivisesti miten helposti asia lopulta meni, jännitin sitä tosi paljon etukäteen. Yhtä helppoa asiointia toivoisi ihan kaikille.
Kiitos tiedosta ettei kynällä runksuttelu tosiaan enää toimikaan, täytyy käydä ruiskukaupoilla. Oon tosi huono valehtelemaan, joten saa nähdä myydäänkö mullekaan..XD pitää varmaan keksiä joku uskottava tarve. Josta tulikin mieleeni, että vieläkö mounjaroa saa purkeissa? Lääkehakupalvelusta katselin saatavuuksia kwikpenille lähialueen apteekeissa ja huomasin, että purkkitavaran hinta on lähes puolet pienempi.
habanero
Niitä voi tilata ihan Suomestakin. Tulee hetkessä. Esimerkiksi tästä paikasta
Insuliiniruiskut neulalla, Insuliiniruiskut | Penli
1ml ja vaikka 8mm neula on ihan hyvä. Niitä ruiskuja tulee tuolla hinnalla 10kpl (100 yksikköä) ja niillä meneekin pitkälle jo. Lähetyskulut on tosi isot, kun hinta sinänsä ruiskuille on edullinen. Mutta ei se ole kuin joku 12-14 Euroa kokonaisuudessaan ja sillä säästää pitkän pennin. Toki 8mm neula on suhteellisen pitkä, mutta kyllä se kuitenkin on vielä ihan sopiva makkaraan tökkäämiseen.
Myös diabeteskauppa myy noita ja moni muu. Tosin niissä tulee neuloja sitten turhankin paljon. Tuo 10 kpl oli sopiva määrä vuoden tarpeisiin.
Linkki ei näköjään toimi, mutta Penli ja sieltä Insuliiniruisku 1ml ja neulalla 8mm. Sillä itse rullailen menemään noita lisäannoksia.
Meilläkin apteekissa pyöritteli päätään ruiskujen kyselylle. Tuntui oudolta, ettei se kuulu enää valikoimaan. Yliopiston apteekista varmaan saisi paremmin. Toisaalta nettitilaus tuli muutamassa päivässä ja ei tarvinnut lähteä kyselemään/etsimään/selittämään.
Meneepä sekavaksi tämä "lisäily". Eli siis paketti maksoi 3,90 ja siellä oli 10 ruiskua. Lähetyskulut oli noin kympin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain reseptin Mounjaroon kunnallisen lääkärin kautta. Laitoin hyvinvointialueen chat-palvelussa viestiä, että haluaisin keskustella asiasta. Sain myös ajan elämäntapaohjaajalle, jonka kanssa oli etäkäynti ennen lääkkeen aloitusta ja parin viikon päästä taas. Koen saaneeni molemmista todella ystävällistä ja myötätuntoista palvelua, kertaakaan ei ole tullut pelkkää syö vähemmän ja liiku enemmän-neuvoa ja itseasiassa elämäntapaohjaajakin tuon olevan suoraan sanottuna paska neuvo.
Täällä on kohta 2vk mounjaromatkaa takana, huomenna kolmas pistos. Tiistaiaamuna paino -2,2kg (+400g sunnuntaihin verrattuna), mutta oli kyllä tosi turvonneet sormet aamulla eli toivon mukaan on tippunut alemmas taas.
Kaipaisin neuvoa pariin asiaan. Näistä on kyllä keskusteltu täällä paljon, mutta jos joku vääntäisi mulle ihan rautalangasta. Ensi viikolla tosiaan lähtee viimeinen annos kynästä, mutta haluan sen lopun sieltä käyttää myös
Finelissä ovat tavallisimmat ruokalajit tyyliin lohikeitto, jauhelihakastike jne ja määrän voi arvioida deseinä, lusikallisina ja annoksen koon perusteella, jos ei tiedä sen tarkkaa grammamäärää. ChatGPT voi osata arvioida kuvan perusteella ravintoainemääriä? En ole kokeillut. ChatGPT tekee kyllä ketterästi toivotunlaiset ruokalistat. Se osaa etsiä tiedon valmisruoista ja yhdistää niitä muiden ruokien kanssa tyyliin töihin mukaan Balanssi-linssikeitto, pala kuiturikasta leipää, levite, 2 hedelmää ja purkki rahkaa ja kotona sitten kotiruokaa ohjeen mukaan. ChatGPT kyllä laatii innoissaan niitä ehdotuksia kunhan itse määrää sille ne rajat.
On kyllä älyttömäksi mennyt noiden ruiskujen ja neulojen kanssa! Luulisi, että siellä apteekissa osaisivat tehdä silmämääräistä BMI:n arviointia kun ihminen kysyy ruiskuja ja neuloja? Ja luulisi siinä ihmisten ilmeissä ja elekielessä olevan hieman eroa kun toinen vetää peukkua ja toinen Mounjaroa? Mounjaro ei sentään aiheuta sivullisille häiriötä tai pelottavia tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä älyttömäksi mennyt noiden ruiskujen ja neulojen kanssa! Luulisi, että siellä apteekissa osaisivat tehdä silmämääräistä BMI:n arviointia kun ihminen kysyy ruiskuja ja neuloja? Ja luulisi siinä ihmisten ilmeissä ja elekielessä olevan hieman eroa kun toinen vetää peukkua ja toinen Mounjaroa? Mounjaro ei sentään aiheuta sivullisille häiriötä tai pelottavia tilanteita.
Samaa mietin. Siinä apteekissa käy varmaan päivittäin joku Mounjaro-potilas, sen verran yleisellä paikalla. Ja objektiivisesti katsottuna en kyllä yhtään näytä huumeveikolta. Se oli todella nolo keikka. En enää jalallani astu siihen apteekkiin.
mm
Ehkä ne ei halua myydä ruiskuja, koska se vähentää kynien menekkiä?
No, ei sentään olla siinä kuin Englannissa, jossa apteekit kyttää kynien käyttöä. Ts. jos otat isomman kynän ja jaat sitä, niin katsovat, ettet ole viime kuussa hakenut, joten uusi lääkärikäynti, uusi resepti ja alusta uusiksi. Jotkut on onnistuneet jotenkin hoitamaan asian, mutta moni on kosahtanut siihen. Siellä kai on velvollisuus seurata, että ihmiset käyttää lääkettä ohjeen mukaan ja ohje ei anna jakaa kyniä.
Ehkä suomalaisetkin farmaseutit joutuvat menemään sen mukaan kuin lääkkeiden ohjeissa sanotaan, ja Mounjaroon ohjeet suoraan kieltävät lopun aineen käyttämisen. Onneksi ei sentään ole noin byrokraattista kuin UK:ssa!
mm
Vierailija kirjoitti:
Ehkä suomalaisetkin farmaseutit joutuvat menemään sen mukaan kuin lääkkeiden ohjeissa sanotaan, ja Mounjaroon ohjeet suoraan kieltävät lopun aineen käyttämisen. Onneksi ei sentään ole noin byrokraattista kuin UK:ssa!
mm
Äkkiä sensuuriin tuo tieto UK:n apteekeista, ettei kukaan kansanedustaja saa täällä päähänsä teettää suomalaisten apteekkien ja farmaseuttien työtä asteen verran vaikeammaksi ja tympeämmäksi kuin se jo nyt on! Enemmän Suomessa pitäisi olla huolissaan eläkeläisistä, jotka syövät kipuihinsa jotain ajan myötä etikkahapoksi muuttunutta Disperiniä.
Minulla BMI aloituksessa 32,8.
Kohta 7viikkoa täynnä, painoa pudonnut 6,3kg, joku viikko yli kilo, joku alle. Mitään sovuoireita ei ole (yhtä huimauskertaa lukuunottamatta) mutta en ole myöskään huomannut että tulisi ns. täysi olo pienemmistä annoksista. Mieliteot ovat kyllä vähentyneet.
Ensimmäiset 4vk 2,5 mg annoksella ja nyt on 5 mg menossa.
Ruokavalio on aamuisin joko rahka marjoilla ja luomumyslillä tai sitten kaurapuuro ja pieni nokare voita. Lounaalla kala tai kanakeitto 3dl
illalla salaattia ja broileria tai lohta jonka annoskoon punnitsen.
kalorimäärä vaihtelee 1300-1700 välillä.
Liikunta on pääosin kävelylenkkejä päivittäin.
Laohdutusvauhtiin olen oikein tyytyväinen!
-MM-
Toisella viikolla ruokahalu väheni huomattavasti. Nälkä ei tule tai vaikka tulisikin, sitä sietää. Mutta nyt kolmannen viikon startatessa mietin, että etenkin loppuviikko meni ihan liian pienillä syömisillä. Tänään on ollut todella paljon heikotusta, vaikka olen syönyt ihan hyvän aamupalan ja lounaan. Tuntuu, että en jaksa olla pystyssä ja olo on hutera. Täytyy panostaa syömisiin paljon paremmin, ei kuitenkaan ole tavoitteena opetella suurten annoskokojen tilalle toista ääripäätä eli syömättömyyttä.
habanero
Yksi tärkeä unohtui edellisestä
nimittäin vesi! Sitä juon sen 2 litraa päivässä.
-MM-
Onko kukaan parantunut rasvamaksasta Mounjaron avulla?
Vierailija kirjoitti:
Toisella viikolla ruokahalu väheni huomattavasti. Nälkä ei tule tai vaikka tulisikin, sitä sietää. Mutta nyt kolmannen viikon startatessa mietin, että etenkin loppuviikko meni ihan liian pienillä syömisillä. Tänään on ollut todella paljon heikotusta, vaikka olen syönyt ihan hyvän aamupalan ja lounaan. Tuntuu, että en jaksa olla pystyssä ja olo on hutera. Täytyy panostaa syömisiin paljon paremmin, ei kuitenkaan ole tavoitteena opetella suurten annoskokojen tilalle toista ääripäätä eli syömättömyyttä.
habanero
Juu, kyllä sen verran pitää syödä, ettei ihan heikota. Itse olen mennyt tosi pienellä syömisellä, mutta ei nyt sentään ole heikottanut. Kyllä tämä vaan on silti tosi hyvä lääke useimmille. Parempi ongelma tuo on, että ei tee mieli syödä kuin se hirveä himo lappaa suuhun jatkuvasti jotain.
Itsellä oli perjantain saldo -30.1kg ja tämä siis ajanjaksolla 28.3.-3.10. Muutaman päivän yli 6kk. Mutta kyllähän tätä vielä riittää. Riippuu, mihin tavoitteen laittaa, mutta tuosta vielä pitäisi se 19kg saada pois, jotta BMI olisi 24,9. Näillä tunnelmilla jatketaan. Toistaiseksi olen saavuttanut jokaisen tavoitteen. Ensimmäinen oli 6.6. alle 100 ja oli silloin 99,5kg. Lähdimme silloin matkalle. Seuraava tavoite oli BMI alle 35 elokuun alkuun mennessä. Sekin meni nipin napin rikki. Kolmas tavoite oli, että kun lähden 10.10. reissuun, niin paino pitäisi olla jotain 84. Nyt se oli 84,4kg viime perjantaina. Seuraava on sitten jouluna BMI alle 30 ja se tarkoittaisi, että painoa olisi alle 78. Ja viimeinen tavoite on ensi kesä ja BMI normaali. Täytyy koputtaa puuta, mutta välitavoitteet on menneet hienosti tähän saakka.
Satakeiju
Nyt 7 viikkoa takana, edelleen 2,5 mg annoksella. Paino on pudonnut hieman yli 8 kg. En edelleenkään huomaa lääkkeen aiheuttavan mitään sivuvaikutuksia.
Alan jo tottua siihen, että aina pari päivää ennen uutta pistosta nälkä on melkoinen. Koska paino on edelleen laskussa, olen pitäytynyt alkuperäisessä annoksessa. Näin 5 mg kynä riittää kahdeksaksi viikoksi.
Syysloma Kreikassa viikolla 42, ja lomillahan yleensä syödään ja juodaan hyvin. Tavoite on selvitä viikosta hyvin maltillisella painonnousulla.
Tämän laihdutuslääkekuurin hassuna sivuvaikutuksena myös vaimon paino on tippunut pari kiloa. Syy on aika yksinkertainen. Kun minä syön aika vähän, jää illallinen aika usein nykyisin väliin. Vältän myös ihan tietoisesti rasvaisia ruokia ja makeita jälkiruokia, joten niitä ei nyt sitten perheessäämme harrasteta.
En minä mikään painonatsi ole, enkä tarkkaile tai huomauttele muiden syömisiä. On kuitenkin helpompaa syödä perheenä suunnilleen samoja ruokia. Näin se on vain mennyt.
Tsemppiä kaikille!
a&a