Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1376)
Luin tätä ketjua aika paljon, mutta ihan jokaista viestiä en.
Onko täällä ketään, joka olisi kokeillut myös Ozempicia? Mulla sen vaikutus katosi n. vuodessa ja olen lihonut takaisin kaiken + vähän päälle vaikka annos on edelleen melko korkea. Mulla on DB2 ja sokerit pysyy tosi hyvin hallinnassa tällä annoksella, eli käytän lääkettä edelleen vaikka painoon se ei oikeastaan vaikuta.
Mietin, että käyköhän tässä sitten samalla lailla, jos vaihtaisin.
Mulla on ongelmana jatkuva nälkä. Taino, kyllä se hetkeksi katoaa, ehkä puoleksi tunniksi. Vatsa on täysi, mutta nälkä kalvaa. Tällaista tämä on ollut lapsesta asti. Käytännössä olen pitänyt itseäni nälässä ja silti lihonut. Joskus kokeilin, kuinka paljon terveellistä ruokaa pitää syödä, että olisin joskus edes tuntia pitempään nälättä. Lihoin kuukaudessa 6kg. Oli kyllä muuten kivaa aikaa.
Ozempicilla ongelma korjaantui aluksi, mutta jo vuoden päästä tilanne oli melko lailla sama. Lisäksi mulla on kaikenlaista vaivaa tästä. Vatsa ei toimi, närästää (on tähystetty vatsa). Mietin onko Mounjarolla ihan samat nämä sivuvaikutuksetkin?
Kiitos jos joku vastaa.
Mukava lukea kaikkien kokemuksia. Pätkis, Pehmis, mm, MM, Satakeiju, Hillevi, a&a, Bodynakki, ilman nimimerkkiä kirjoittavat ja kaikki joita en maininnut. Tietysti kiinnostaa myös mitä s1988:lle kuuluu. Mielettömän hienoja onnistumisia ja mahtavia tavoitteita. Arvostan myös sitä, että meitä on täällä etenemässä erilaisin aikatauluin ja poluin melkoinen joukko painon pudottajia. Kiva lukea kaikkien kokemuksia ja tuntemuksia. Tsemppiä ihan hurjasti kaikille. Vauhti ei ole tärkein ja väiillä voi tulla takapakkiakin, mutta mukava saada tuulettaa täällä ajatuksia. Osaltani olen ollut se malttamaton hätähousu ja näin jälkikäteen huomaa, että hoppuilin ihan turhaan. Loppupeleissä on sama onko tavoitteessa viikon tai kaksi kuukautta ennemmin tai myöhemmin.
Edellisen kirjoittaman kommenttiin en valitettavasti osaa vastata, koska en ole kokeillut muuta lääkettä kuin Mounjaroa.
Täällä pyörin edelleen, koska olen päättänyt seurata aktiivisesti painoa ensimmäisen vuoden tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta, Nyt on takana 41 viikkoa ja ruokailutottumukset vastaavat luonnostaan hyvin kulutustasoa. En enää seuraa aktiivisesti kaloreita enkä aterioiden energiamäärää muutenkaan. Sopiva balanssi on muotoutunut luontaiseksi ja sujuu hyvin. Annoskoot ovat pysyneet ongelmitta sopivina eikä muutenkaan ole mitään mielitekoja. Punnitsen itseni mahdollisuuksien mukaan edelleen joka aamu, mutta jos siihen ei ole mahdollisuutta, niin se ei enää pyöri mielessäni. Eli elämän rytmi on siirtynyt painon pudotuksen, pudotuksen pysäyttämisen, lääkkeen lopettamisen ja painon tasaamisen jälkeen normaaliin elämisen rytmiin.
Paino pysyy hyvin paikoillaan ja on vakiintunut hieman alkuperäistä tavoitettani alemmas. Ei merkittävästi mutta mukava, että se 3-4 kg on näin päin eikä tavoitepainoa korkeampi, vaikka alun perin ajattelin että paino tullisi vakiintumaan hieman pysäytyspainoa korkeammalle eikä alemmas.
Huomaan edelleen ostavani helposti liian isoja vaatteita ellen keskity sovittamiseen. Jos tilaan jotain netistä, niin ne ovat auttamatta juttuja, joita joudun palauttamaan, koska valitse helposti numeroa liian ison "varmuuden vuoksi", koska liian tiukka vaate ei ole kenellekään eduksi. Silti ei sen vaatteeb roikkuakaan tarvitse. Eli edelleen opettelemista sen suhteen. Pääsääntöisesti noin, vaikka jokin onnistuminenkin on ollut.
Tsemppiä kaikille
-AP
Saako näitä lääkkeitä jos BMI on vähän alle 30?
Takana jojolaihduttelua monta vuotta. Harmittaa vietävästä, kun onnistuin taas lihomaan tuonne BMI 30 lähelle lähes huomaamatta. Sain siis suurella vaivalla tiukalla ruokavaliolla ja aika kovallakin treenillä pudotettua noin vuodessa reilut 20 kiloa. Olin elämäni kunnossa ja vaatteet solahti päälle hienosti.
Ja taas ollaan tässä. Farkut ei mahdu jalkaan, syöminen lipsunut ajat sitten. Olisiko näistä lääkkeistä pysyvään vaikutukseen apua?
Se riippuu lääkäristä. Julkiselta puolelta voi olla hankala saada.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, joka olisi kokeillut myös Ozempicia?
Oho, aika karmea tilanne. Minusta kuulostaa siltä, että O ei toimi ja kannattaisi vaihtaa lääkettä kun se on kerran mahdollista nykyään. En ole käyttänyt muuta kuin Mounjaroa niin en tiedä muiden lääkkeiden sivuvaikutuksista. Jotkut ovat täällä raportoineet esim huimauksesta tai pahoinvoinnista, mutta on myös monia joilla ei ole mitään sivuvaikutuksia. Minulla ei ole mitään sivuvaikutuksia, paitsi verenpaine laskenut, ja se oli alun perinkin alhainen, eli nyt se on tosi alhainen (93/60). Mutta ei siitä mitään vaivaa ole.
mm
Minulla toinen viikko takana ja paino sama kuin viikko sitten. Todennäköisesti syy kuukautisissa. Pudotus siis kahdessa viikossa 1kg. Käyn vain kerran viikossa puntarilla. Tänään pistin kolmannen pistoksen ja odotan, että pääsen nostamaan annostuksen 2,5m -> 5mg. Ei taida minulla oikein vaikuttaa tämä pieni annos vielä.
Osaako kukaan sanoa, että mitä määrää ozempicia tuo 2,5 mg vastaa? Ja onko muilla ollut niin, että vasta isommat annokset ovat antaneet vastetta?
Hyvillä mielin eteenpäin.
EL
Vierailija kirjoitti:
Minulla toinen viikko takana ja paino sama kuin viikko sitten. Todennäköisesti syy kuukautisissa. Pudotus siis kahdessa viikossa 1kg. Käyn vain kerran viikossa puntarilla. Tänään pistin kolmannen pistoksen ja odotan, että pääsen nostamaan annostuksen 2,5m -> 5mg. Ei taida minulla oikein vaikuttaa tämä pieni annos vielä.
Osaako kukaan sanoa, että mitä määrää ozempicia tuo 2,5 mg vastaa? Ja onko muilla ollut niin, että vasta isommat annokset ovat antaneet vastetta?
Hyvillä mielin eteenpäin.
EL
Lääke on alkanut toimimaan, kun pienentää reippaasti saamaansa energiamäärää ja mahdollisuuksien mukaan kiinnittää huomiota liikuntaan. Ruokailu kuitenkin tärkein. Lääke tuo hyvän tuen pienemmillä energioilla etenemiseen. Eli ruokailuun on kiinnitettävä paljon huomiota.
Noin 15% käyttäjistä on immuuneja semaglutidin vaikutukselle. Mietin, josko aiemmalla kirjoittajalla olisi käynyt niin, että kroppa on onnistunut lääkekuurin aikana tunnistamaan tämän keinotekoisen hormonijäljitelmän ja muodostamaan sille resistenssin. Lääkettähän yleensä määrätään kasvavilla annostuksilla juuri siksi, että kehoilla on taipumus alkaa reagoida hylkivästi.
Tuo pohjaton nälkä kuulostaa kuormittavalta ja ihan psykologisistakin syistä olisi hienoa jos syy löytyisi. Mounjarossa on muista laihdutuslääkkeistä poiketen lisäksi GLP-2 peptidihormonia jäljittelevää ainetta, joten ehkä voisi auttaa. Kannattaa kysyä lääkäriltä!
68% laihdutuslääkkeillä laihduttaneista lihoo takaisin lähtöpainoon muutaman vuoden päästä lääkkeen lopettamisen jälkeen. Siksi lääkärit varoittelevat, että tämä saattaa olla loppuelämän lääke. Jotain hyviä tuloksia on saatu Ozempcin käyttäjillä sillä, että lähellä tavoitepainoa on siirrytty ketogeeniseen ruokavalioon, jota jatkettu lääkkeen lopettamisen jälkeen. Tämä voisi viitata insuliinitasapainon toimintaan ja hiilihydraattien vaikutukseen painonnousun laukaisevana tekijänä.
Niiden, jotka vasta aloittavat laihdutuspolkua, olisi järkevää suunnitella tavoitteet vähintään vuoden päähän aloituksesta ja pitää annostus alussa pienenä jotta resistanssi ei kehity. Lääkkeen lopettaminen asteittain ja kehon omat nälkäsignaalit uudelleen opetellen on tärkeässä osassa painonhallintaa. Jos ei ole moneen kuukauteen kokenut nälkää, saattaa nälkä tuntua hallitsemattomalta lääkkeen lopettamisen jälkeen, mikä taas johtaa kalorisokeuteen ja kierre on valmis.
Lopulta nämä ovat hyvin yksilöllisiä asioita: toiset lihovat koska tunnesyövät, toiset koska eivät tunne nälkää, toiset koska pienikin nälän tunne aktivoi eloonjäämiskamppailua muistuttavan stressitilan. Yleisesti ottaen kaikki energia, jonka saa käännetyksi muuhun kuin syömiseen, tukee tervettä suhdetta omaan kroppaan ja tuo mielekästä sisältöä elämään. Minun keinoni ei varmasti toimi kaikille, mutta kun huomaan fiksoituvani liikaa ravintoon, ajattelen Euroopassakin tapahtuvaa nälänhätää ja sotaa. Mantelicroissantin äärellä muistutan, että minulla sentään on varaa valita ostanko sen vai enkö. Jos päädyn ostamaan, syön sen hartaasti ja kiitollisena enkä manaa esiin pelkoja, että tästä eteenpäin tulen kuitenkin syömään näitä joka päivä. Ja marraskuussa pimeässä sateessa mielitekojen nostaessa päätä muistan, että minun nälkäni ei ole mitään verrattuna heihin, jotka saavat ruoakseen vain kauhallisen hiekkaista jauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Takana jojolaihduttelua monta vuotta. Harmittaa vietävästä, kun onnistuin taas lihomaan tuonne BMI 30 lähelle lähes huomaamatta. Sain siis suurella vaivalla tiukalla ruokavaliolla ja aika kovallakin treenillä pudotettua noin vuodessa reilut 20 kiloa. Olin elämäni kunnossa ja vaatteet solahti päälle hienosti.
Ja taas ollaan tässä. Farkut ei mahdu jalkaan, syöminen lipsunut ajat sitten. Olisiko näistä lääkkeistä pysyvään vaikutukseen apua?
Kannattaisi aloittaa sillä, miksi syöminen lipsui. Mounjaron kk-annoksen määrällä saat pari tapaamiskertaa valmentajan/ravintoterapeutin kanssa. Pysyvää vaikutusta et lääkkeillä saa, sillä työ tehdään mielessä. Et välttämättä edes tarvitse laihdutuslääkettä kun olet saanut noin hienoja tuloksia ilmankin!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän erittäin hyvin turhautumisesi. BMI 27 ja siihen yhdistettynä nivelrikko tms on peruste saada lääke alle 30 BMi. Minulla tuo raja ylittyi juuri ja juuri mennessäni turhautuneena, mutta motivaation puuskassa lääkärin vastaanotolle. Kerroin, että BMI on nyt kivunnut yli 30 ja nolottaa kysyä, mutta olisiko mahdollista saada apuja. Lääkäri oli kannustava eikä vähätellyt ollenkaa tuntemuksiani. Ei minua punnittu tms. joten mitään faktaa lääkärillä ei ollut siitä onko BMI esim 28 vaiko 30.
Omalla kohdalla päädyin siihen etten varsinaisesti muuttanut ruokavaliotani, tosin se oli periaatteessa suht terveellinen jo ennakkoon, mutta pienensi annoskokoja radikaalisti. Opin myäs sietämään nälän tunnetta jne. Motivaatio ja lääkkeen kallis hinta kannustivat pysymään tavoitteessa. Omalla kohdallani tuo, etten varsinaisesti muuttanut ruokavaliotani oli hyvä, koska en jäänyt tavallaan mistään vaille eikä mielitekoja muodostunut. Myöhemmin kun lopetin lääkityksen tavoitepainon saavutettuani, tarkkailin tilannetta tosi tarkkaan monta kuukautta. Minulle ei ole tullut mielitekoja, mutta olen huomannut, että mieltymykseni painopiste on hieman muuttunut ihan itsestään ja kaipaan jotenkin vähemmän energiatiheitä/raskaita ruokia. Selkeä muutos tapahtui n. puoli viuotta tavoitepainon saavuttamisen jälkeen. Siinä kohtaa jotenkin tuntui entistä enemmän siltä, että keho kaipaa kevyempää jne. Samalla paino putosi huomaamatta vielä pari kiloa. Jotenkin on sellainen olo kuin Mounjaron vaikutus olisi jäänyt päälle, vaikkakin todellinen syy lienee se, että vastalaukku on kutistunut radikaalisti pienien annosten myötä. Samalla aloin kuuntelemaan yhä selkeämmin oman kehoni viestejä. Olen luontaisesti pätkäpaastoaja, joten en syö siksi, että "kuuluu" syödä monta kertaa päivässä, vaan syön 1-3 kertaa päivässä jotain, jos minusta tuntuu siltä.
Toivottavasti löydät itsellesii sopivän sykkeen painon pudotukseen, on se keino sitten mikä tahansa. Yhtä oikeaa tapaa ei ole, vaikka monta erilaista neuvojaa ja tietäjää onkin. Joka tapauksessa teet millaisia valintoja tahansa, niin kaikkiin niihin löytyy joku ismi, joka tukee valitsemaasi polkua. Tunnet itse parhaiten kehosi, joten luota omiin valitoihisi.
Tsemppiä
-AP
Vierailija kirjoitti:
Liitännäissairauden kanssa saa ja alin sallittu BMI on silloin 27.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, joka olisi kokeillut myös Ozempicia? Mulla sen vaikutus katosi n. vuodessa ja olen lihonut takaisin kaiken + vähän päälle vaikka annos on edelleen melko korkea. Mulla on DB2 ja sokerit pysyy tosi hyvin hallinnassa tällä annoksella, eli käytän lääkettä edelleen vaikka painoon se ei oikeastaan vaikuta.
Mietin, että käyköhän tässä sitten samalla lailla, jos vaihtaisin.
Mulla on ongelmana jatkuva nälkä. Taino, kyllä se hetkeksi katoaa, ehkä puoleksi tunniksi. Vatsa on täysi, mutta nälkä kalvaa. Tällaista tämä on ollut lapsesta asti. Käytännössä olen pitänyt itseäni nälässä ja silti lihonut. Joskus kokeilin, kuinka paljon terveellistä ruokaa pitää syödä, että olisin joskus edes tuntia pitempään nälättä. Lihoin kuukaudessa 6kg. Oli kyllä muuten kivaa aikaa.
Ozempicilla ongelma korjaantui aluksi, mutta jo vuoden p
Sinulla taitaa olla kovan luokan insuliiniresistenssi ongelmana suolistohormonien lisäksi. Siihen ei auta muu kuin insuliiniresistentin ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan parantunut rasvamaksasta Mounjaron avulla?
Rasva alkaa sulaa ensimmäisenä maksasta. Millä tahansa laihtumisella, joka ei perustu nesteen poistumiseen kehosta, sulaa yleensä rasvaa ja nimenomaan maksasta. Se, että laihtuu 5%, vaikuttaa jo merkittävästi terveyteen.
Karkeana mittarina, jota voi käyttää kotona on jakaa vyötärönympärys sentteinä omalla pituudellaan sentteinä. Jos tulos on alle 0,5, voi olla helpottunut rasvamaksan suhteen. Eli esimerkki-Elli, joka on 165-senttinen ja jonka vyötärö on tasan sata senttiä, lukemaksi tulee 0,60 eli rasvaa löytynee maksasta. Yhtä painava, mutta rintava ja reisevä sekä pulleapurjeinen verrokki-Veera on yhtä pitkä, mutta hänen vyötärönympäryksensä on 80 senttiä. Sen laskutoimituksen (80:165) lopputulos on 0,48 eli rasvamaksaa ei löytyne, vaikka vaaka herjaa painosta. Paljon on kiinni siitä, minkälaisen vartalotyypin on vanhemmiltaan perinyt. Paljon laihtuneilla pakkaa jäämään ylimääräistä nahkaa vyötärölle melkeinpä kaksinkerroin ja se tietenkin vaikuttaa vyötäröä kasvattavasti. Erkaantuneet vatsalihakset leventävät vyötäröä ja niihin ei ole muuta apua kuin kirurgin veitsi.
Jos haluaa käydä yksityislabrassa teettämässä P-Alat-kokeen, on siinäkin naisilla tulos 35 ja vähemmän sekä miehillä 50 tai vähemmän osoitus siitä, ettei ole mitä todennäköisimmin rasvamaksaa. Jos kuitenkin vielä noiden kahden jälkeen tarvii enemmän todistusaineistoa, pitää mennä vaikkapa ultraäänitutkimuksen ja kestää kun anturilla painellaan viitisen minuuttia kivuliaastikin ja katsotaan, löytyykö rasvaa maksasta.
Kahdeksan viikkoa nyt takana, edelleen 2,5 mg annos. Paino tippunut vajaa 9 kg. Jo selkeästi alle ylipainon rajan (BMI nyt 23,9). Samanlaisia lukemia olen nähnyt vaa'alla viimeksi 25 vuotta sitten.
Painon tippuminen on nyt ollut aika hidasta, viime viikolla enää 0,5 kg. Olen yrittänyt pitää kulutuksen edelleen korkealla ja annokset pieninä. Ennen torstain pistosta on kyllä pari päivää aika kova näkä.
Huomenna viikoksi Kreikkaan. Onneksi matkaan ei kuulu mitään aterioita, joten esimerkiksi aamiaiset voi kokkailla itse. Naureskelin aikanaan eläkeläisille, jotka kuljettivat omat kahvit Kanarialle. Nykyisin vien itsekin aamukahvit ja viikon ruispalat. Se valkoinen höttöleipä ei ole minun juttuni.
Mitään sivuoireita en ole edelleenkään huomannut. Olen syönyt lisävitamiineja purkista ja pyrkinyt syömään runsaasti proteiineja (maitorahkaa, tonnikalaa, kanamunia). Paljon vihanneksia ja omenoita.
5 mg annosruiskun viikkopistoksen puolittamalla lääkkeen kustannus tippuu noin 200 €/4 viikkoa. Eihän se ilmaista ole, mutta siedettävää.
Kuntosalilla, tennistunneilla tai lenkeillä en ole huomannut mitään dieetistä johtuvia heikotuksen tunteita. Tästä päättelen painon laskun olevan nopeudeltaan aika sopivaa.
Olut tekee edelleen todella kylläisen olon, ja yhden tölkin jälkeen ei tee mieli toista. Varmaan ihan positiivinen vaikutus:).
a&a
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan parantunut rasvamaksasta Mounjaron avulla?
Rasva alkaa sulaa ensimmäisenä maksasta. Millä tahansa laihtumisella, joka ei perustu nesteen poistumiseen kehosta, sulaa yleensä rasvaa ja nimenomaan maksasta. Se, että laihtuu 5%, vaikuttaa jo merkittävästi terveyteen.Karkeana mittarina, jota voi käyttää kotona on jakaa vyötärönympärys sentteinä omalla pituudellaan sentteinä. Jos tulos on alle 0,5, voi olla helpottunut rasvamaksan suhteen. Eli esimerkki-Elli, joka on 165-senttinen ja jonka vyötärö on tasan sata senttiä, lukemaksi tulee 0,60 eli rasvaa löytynee maksasta. Yhtä painava, mutta rintava ja reisevä sekä pulleapurjeinen verrokki-Veera on yhtä pitkä, mutta hänen vyötärönympäryksensä on 80 senttiä. Sen laskutoimituksen (80:165) lopputulos on 0,48 eli rasvamaksaa ei löytyne, vaikka vaaka herjaa painosta. Paljon on kiinni siitä, minkälaisen v
Minulla on jo todettu rasvamaksa, eikä se ultraääni kyllä satu yhtään. Olen kiinnostunut kuulemaan vertaistarinoita parantumisesta. Lääkäri suositteli minulle Mounjaroa.
2. viikko Wegovyllä, annos 0.25mg. En ole ikinä laihduttanut tavoitteellisesti, joten uuden äärellä ollaan. Päätin että teen viralliset punnitukset kahden viikon välein uimahallissa. Näin alussa en laske kaloreita vaan keskityn ruokamäärän pienentämiseen ja liikunnan lisäämiseen. Aion edetä mielummin hitaasti kuin nopeasti. BMI aloittaessa 37,4. Välitavoitteeni on -6kg vuoden loppuun mennessä.
Olen saanut helposti pienennetyksi annoskokoja. Energiaa on ollut henkisesti enemmän. Lievää päänsärkyä on ollut, yritän muistaa juoda kunnolla vettä. Olen kiitollinen teräsvatsastani, joka ei vaikuta hetkahtavan tästä lääkityksestään.
Eilen pistin mahaan. Päivää-kahta ennen pistosta aloin jo tuntea selvää nälkää. Myös tänään aamulla heräsin nälkäisenä. Tankkasin vähän proteiinia, kun mietin että keho ilmoittaa joskus tarpeistaan viiveellä. Viime viikolla kylläisyyden tunne iski jo syödessä, nyt se tulee vasta puoli tuntia ruokailun jälkeen. En kuitenkaan ala tästä murehtia, kaikki on niin alussa. Varmuudeksi pistän kuitenkin taas ensi viikolla reiteen.
- Hillevi
Mukava kuulla sinusta Hillevi ja siitä, miten projektisi lähtee etenemään. Aloituksesi ja suunnitelmasi kuulostaa järkevältä. Uimahallipunnitus on jotenkin juhlallinen ja selkeästi luo tavoitteita. Silti samaa vaakaa käyttäen aamupunnituskin on hyvin vertailukelpoinen, koska aamupainoon ei vaikuta aamunpalan valinnat.
Täällä puhuttiin aiemmin tuosta, että toiset ovat kokeneet reiteen tai käsivarteen pistämisen erityisen tehokkaaksi. Se on mielenkiintoinen havainto. Tietysti kyseessä voi olla lääkkeen kumulatiivisen vaikutuksen tehostuminen, mutta on mielenkiintoista, että jos lääkkeen vaikutus koetaan erilaiseksi pistoskohdasta riippuen, niin mihin se mahtaa pohjautua. Eli miksi lääkkeen vaikutus tuntuu siten erilaiselta. Onko kyseessä lumevaikutus vai jotain muuta. Ei voi tietää, mutta on kuitenkin mukava kuulla miten sinä sen koet. Yksilön kokemuksia ei pidä ylenkatsoa, vaikka faktista näyttöä ei olisikaan.
Tsemppiä.
-AP
Ei hätää. Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta. 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot, lainat ei ole menoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksan viikkoa nyt takana, edelleen 2,5 mg annos. Paino tippunut vajaa 9 kg. Jo selkeästi alle ylipainon rajan (BMI nyt 23,9). Samanlaisia lukemia olen nähnyt vaa'alla viimeksi 25 vuotta sitten.
Painon tippuminen on nyt ollut aika hidasta, viime viikolla enää 0,5 kg. Olen yrittänyt pitää kulutuksen edelleen korkealla ja annokset pieninä. Ennen torstain pistosta on kyllä pari päivää aika kova näkä.
Huomenna viikoksi Kreikkaan. Onneksi matkaan ei kuulu mitään aterioita, joten esimerkiksi aamiaiset voi kokkailla itse. Naureskelin aikanaan eläkeläisille, jotka kuljettivat omat kahvit Kanarialle. Nykyisin vien itsekin aamukahvit ja viikon ruispalat. Se valkoinen höttöleipä ei ole minun juttuni.
Mitään sivuoireita en ole edelleenkään huomannut. Olen syönyt lisävitamiineja purkista ja pyrkinyt syömään runsaasti proteiineja (maitorahkaa, tonnikalaa, kanamunia). Paljon vihanneksia ja omenoita.
5 mg annosruiskun vi
Anteeksi, mutta onko tuo laihdutuksesi ihan tervettä? 9 kiloa kahdeksassa viikossa, eli yli kilo per viikko, normaalipainon sisällä on todella rankka tahti.
Ja miksi edes laihdutat lisää kun olet jo reilusti normaalipainon puolella? Eikö sun pitäisi viimeistään nyt pyrkiä vain pikkuhiljaa lopettamaan lääke, tai ainakin löytämään ylläpitoannos jolla Paino ei enää tipu, jos tarvitset lääkitystä jostain muusta syystä.
Ylipainon hoito on hyvä asia, mutta se ei saa kannustaa syömishäiriöihin / kehonkuvan häiriöihin ja sairaalloiseen laihduttamiseen.
Itse käytän ChatGPT:tä. Kirjaan syömäni ruuat tai ravintolassa otan kuvan ruuasta ja näin pysyn hieman kartalla että paljonko kaloreita tulee päivässä. Kerään aina yhden kuukauden ruokailut yhteen tiedostoon. Välillä kirjaaminen kyllästyttää ja kesällä pidinkin kolme viikkoa taukoa, että en kirjannut ylös.
-Pehmis