Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1322)
Vierailija kirjoitti:
Eikös proteiinirahkat, tonnikala vedessä, kananmuna, kanafileet ja rasvaton kinkku ole aika hyviä vähäkalorisia proteiininlähteitä? Samoin tietysti palkokasvit. Ymmärtääkseni eläinproteiinit ovat kuitenkin elimistölle helpompia hyödyntää. Itse syön kaikkia em. tuotteita.
2,5 mg viikkoannoksella paino tuntuisi laskevan hitaasti mutta varmasti.
a&a
Vähärasvaiset proteiininlähteet + hevi-tuotteet marjat sekä sienet mukaan lukien + täysjyvävija sekä peruna, maissi, bataatti jne + kasviöljyä, pähkinöitä tai siemeniä nyt sen verran, että saa tarpeeksi rasvaa rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiseksi = laihduttajan ja painonhallitsijan ruokailun perusrunko. 80% rungon ohjeistuksen mukaan ja 20% on luvattu paheellisemmalle syötävälle ja juostavalle.
Vierailija kirjoitti:
On vähän surullista että tässä ketjussa on aidosti terveydellisistä syistä laihduttavien lisäksi syömishäiriöisiltä vaikuttavia jotka haluavat laihduttaa lääkkeellä normaalipainon sisällä ja siitä jopa ali. Itseltäni tällainen karkoittaa vertaistuen hakemisen ketjusta.
Ruokien jaottelu hyviin ja huonoihin tai joustamaton syöminen on syömishäiriöisen käytöksen merkki. Olen huomannut, että monissa netissä kaupattavissa dieeteissä on todella vahvasti syömishäiriöiseen käytökseen ohjaavia neuvoja ja ohjeistuksia tyyliin: vihreitä kasviksia ja avokadoa voi syödä ja vihreä paprika on ok, mutta punaisen paprikan syöminen pilaa dieetin. Se, jos mikä on syömishäiriöön johtavaa ajattelua! Samoin ajatustapa, ettei enää ikinä syö sitä tai tätä tai tuon syöminen on sitten loppuiäksi kiellettyä, vaikkei lääkäri tai ravitsemusterapeutti sitä kielläkään. Sellainen mustavalkoinen ajattelutapa johtaa syömishäiriöön.
Anonyymilla keskustelupalstalla altistuu väistämättä lukemaan muidenkin kuin itsensä kanssa samanmielisten ajatuksia. En lue täällä ihmisten kirjoituksia rivien välistä ja en ole noteerannut, että täällä kukaan haluaisi itsensä laihduttaa alipainoiseksi. Toisten terveystilanteista minulla ei ole tietoa ja se asia kuuluu itse kunkin lääkärille ja heille itselleen. Normaalipainon rajat ovat aika väljät ja sen normaalipainon sisälläkin monella voi olla aikansa hakemista, milloin löytää hyvän painon itselleen. Yleensä jo henkilökohtainen perimä tekee sen, että painonpudotus hidastuu jossain vaiheessa alkaa painon ylläpito.
Se on paljon raskaampi vaihe kuin laihdutus, koska siinä joutuu taistelemaan sitä vastaan aktiivisesti omalla ruokavaliollaan ja elämäntyylillään omille aivoilleen hanttiin laittaen. Aivot kun elävät siinä uskossa, että ihannepaino on se saavutettu maksimipaino ja aivot tekevät kaikkensa, että paino lähtisi nousemaan pikkuhiljaa. Yleensä paino nousee pari, kolme kiloa ylläpitovaiheessa. Ylläpitovaihe on siis jokapäiväistä valppaanaoloa. Vaakaa ja mittanauhaa ei kannata missään nimessä hylätä, vaikka tulisi taas muoti neuvoa heittää ne jorpakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen selaillut ketjua, ja itseäni hämmästyttää joidenkin hurjat painonpudotukset. Minkälaisia ruokavalioita ja elintapoja teillä yli 25% alle vuodessa laihduttaneilla oikein on?
Jos pelkkä lääke ei laihduta, niin onko laihdutuksen syynä selkosuomella todella pienet ruoka-annokset? Tyyliin kaksi tomaattia ja kananmunaa lounaaksi.
Esim. -5kg/kk laihdutus vaatii 100kg ja 160cm keski-ikäiseltä naiselta noin 1400 kcal kalorivajetta/päivä ja vain ~900 kcal/päivä ravintomäärää. Se on oikeasti todella vähän.
Harva on lihonut hetkessä. Miksi painon pitäisi pudota hetkessä? Mitä nopeammin laihtuu, sitä enemmän yleensä lihasmassaa menettää. Sitä lihasmassaa on paljon vaikeampaa hankkia uudelleen. Ruoka-annoksen ei tarvi olla volyymiltaan pieni. Sen voi koostaa kevyistäkin aineksista. Kaalilaatikkoa ja puolukkasurvosta saa syödä vaikka kuinka paljon, jos siihen ei ole hirveästi läträtty rasvaa ja siirappia. Korvasin itse kaalilaatikon siirapin taateleista tekemälläni siirapilla ja sain ainakin teoriassa hieman enemmän kuitua kaalilaatikkoon.
39v. Nainen ja ylipaino n 25 kg bmi33. Olen kokeillut kaikenlasia laihdutuskuureja ja tuntuis että paino vaan nouse. Jatkuva ruokatärinä.. ehkä tä mounjaro olisi mullekin? Mutta miten kannattaa aloitta? Mihin otan yhtettä? Miten olette toiminneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen selaillut ketjua, ja itseäni hämmästyttää joidenkin hurjat painonpudotukset. Minkälaisia ruokavalioita ja elintapoja teillä yli 25% alle vuodessa laihduttaneilla oikein on?
Jos pelkkä lääke ei laihduta, niin onko laihdutuksen syynä selkosuomella todella pienet ruoka-annokset? Tyyliin kaksi tomaattia ja kananmunaa lounaaksi.
Esim. -5kg/kk laihdutus vaatii 100kg ja 160cm keski-ikäiseltä naiselta noin 1400 kcal kalorivajetta/päivä ja vain ~900 kcal/päivä ravintomäärää. Se on oikeasti todella vähän.
Harva on lihonut hetkessä. Miksi painon pitäisi pudota hetkessä? Mitä nopeammin laihtuu, sitä enemmän yleensä lihasmassaa menettää. Sitä lihasmassaa on paljon vaikeampaa hankkia uudelleen. Ruoka-annoksen ei tarvi olla volyymiltaan pieni. Sen voi koostaa kevyistäkin aineksista. Kaalilaatikkoa ja puolukkasurvosta saa syödä vaikka kuinka pal
Tätä juuri tarkoitin; en pidä hyvänä että tavoitellaan mahdollisimman nopeaa laihtumista ja raflaavia punnitustuloksia. Siinä on mielestäni hieman epäterve klangi.
Mikäli lääke ei aiheuta valtavaa kuvotusta tai ähkyä oloa (kuten laihdutusleikkaus) niin eikö sitä välillä voi syödä vähän enemmänkin, jotta pää ja kroppa ehtii mukaan painonpudotukseen? Miksei voi tavoitella 2kg/kk laihtumista, joka sekin on jo hurja määrä; vuodessa on poistunut jo 24 kiloa ylimääräistä.
Sillä ei ole merkitystä painonpudotuksen kannalta, laittaako leivän päälle 5g kevytrasvaa kaksi kertaa päivässä. Eikä sillä, jos paino noussut kahden viikon sisällä 200g. Vaan sillä, jos 200g päälle tulee toiset 200g seuraavan parin viikon aikana tai sillä, että opettelee syömään pääosin kasviksia. Jos haluaa oikeasti istuttaa terveelliset elämäntavat loppuelämäksi, on päästävä yli kyttäämisestä ja oppia hyväksymään ettei keho ole täsmälleen koodattu kone.
Pehmis, puhut asiaa. Tarvitset passionin elämään. Minä olen myös etsinyt intohimoa tämän elämäntapamuutoksen (kuten koko elämän) aikana. Nyt enemmän tietoisesti. Kesällä se oli pyöräily ja pyörän romujen kunnostelu, pihan kunnossa pito, talon maalailu/korjailu. Nyt uimahallireissun yhteydessä kylmäallashoidot. Etsintä jatkuu...
Paino lähtee siitä, että lääke syö sinulta kaikki lihakset. Läskit jäävät.
Vierailija kirjoitti:
39v. Nainen ja ylipaino n 25 kg bmi33. Olen kokeillut kaikenlasia laihdutuskuureja ja tuntuis että paino vaan nouse. Jatkuva ruokatärinä.. ehkä tä mounjaro olisi mullekin? Mutta miten kannattaa aloitta? Mihin otan yhtettä? Miten olette toiminneet?
Minä olin niin ahdistunut painostani, että tilasin netissä toimivalle lääkärille ajan, koska pelkäsin nähdä kasvotusten lääkäriä. Latasin itseni tunnustustilaan ja kehtasin kakaista sen kamalan totuuden painostani ääneen. Sitä oli paljon. Minulla oli 50kg ylipainoa lähtönä. Lääkäri oli asiallinen. Ei kommentoinut painoa mitenkään. Kyseli vain terveydestä (olenko mitannut verenpainetta, jaksanko hyvin, onko nivelet missä kunnossa, koska otettu viimeksi verikoe jne.) ja lopuksi sovimme, että kirjoittaa minulle lääkkeen. Itse ehdotin, että haluaisin Mounjaron. Sanoi, että hän voi senkin kirjoittaa, vaikka useimmille tarjoaa Ozempicia ensisijaisesti hinnan takia. Sitten kävimme läpi pitkään vielä ruokavalioasioita ja se keskittyi tuohon proteiinipuoleen. Ei mitään "syöt sitten näitä kasviksia ja muista aamupuuro yms.". Hän ei suhtautunut lapsellisesti ruoka-asioihin vaan selvästi tiesi, että ylipainoiselle on turha alkaa selittää kuin vähäjärkiselle, miten pitäisi syödä. Ainoastaan proteiinista puhuimme ja antoi neuvoja, mistä sitä saa ja korosti sen tärkeyttä.
Sitten olikin resepti jo apteekissa. Ensin hain 2,5mg kynän ja sitten 5mg ja nyt otan 10mg:n kynästä puolikkaita. Jos olisin tiennyt, olisin ostanut heti tuon 5mg kynän ja puolitellut annoksia. Hintaero on niin pieni ja toinen kestää tuplat pidempään. Mitään kiirettähän ei ole annosta nostaa, jos se toimii. Toisaalta voihan sitä nostaa sitten kesken kynänkin. Ja muista tilata heti alussa esim. 10kpl diabetesneuloja siihen, että kaivat ne loputkin nesteet sieltä, kun kynä ei enää väänny. Sen verran kallista ainetta, ettei sitä halua heittää hukkaan. Ja pidä jääkaapissa. Jos jaat kynää, niin säilyvyys on parempi. Periaatteessa lämpimässä pidettynä yksi kynä ei kestä kuin kuukauden, mutta esimerkiksi itse käytin 10mg:n kynää 10 viikkoa eli ensin 8 annosta vääntämällä ja vielä kaivoin kaksi neulalla. Näin pääsin 40 Euron viikkohintaan. Seuraavaksi ostan 15mg kynän, vaikka käyttäisin 5mg:n annosta edelleen. Se pitäisi sitten kestääkin jo jopa 15 viikkoa (ellei nosta annosta) ja 515 Euron hinnalla pääsen 34 Euron viikkohintaan. Olettaen, etten joudu nostamaan annosta. Todennäköisesti se kyllä on jossain vaiheessa edessä seuraavan kynän aikana viimeistään. Avasin näes tänään 10mg:n kynän ja tällä menen joulukuulle saakka, jos annos pysyy 5mg:ssä.
Lääke ei ole kaikille oikea ratkaisu. Itselleni tämä on paras päätös. Sivuvaikutukset olemattomia ja samalla olen ollut todella motivoitunut. Aiemmin kirjoitinkin siitä, että en voi sanoa, johtuuko tämä jo miltei 30 menetettyä kiloa pelkästään lääkkeestä vai lääkkeen ja psyyken kombosta. Ihan sama. Toimii kuitenkin. Psyykellä tarkoitan sitä, että kallis lääke, pistos, viikottainen punnitus ja sen kirjaus, itsensä mittaaminen parin viikon välein jne. Ne kaikki on sellainen jatkuva muistutus siitä, ettei parane livetä. Mutta on tämä helppoakin ollut. Nälän tunne on vähäinen verrattuna aiempaan ja tulen pienemmästä täyteen.
Satakeiju
Minun projekti on hieman junnanut. Olen kärsinyt todella voimakkaasta iltapahoinvoinnista, johon ei ole vaikuttanut yhtään se mitä tai miten paljon syön tai olen syömättä. Netin hermoni oksenteluun ja tauotan nyt lääkettä ja odotan soittoaikaa lääkärille että hän määräsi pienemmän kynän. Mulla on resepti 10mg kynään ja se on turhan vahva, sillä haluaisin palata takaisin max 2,5 mg annokseen. Kaikki siitä yli aiheuttaa pahoinvointia.
Olen kyllä laihtunut! 😅 Vanhat housut sujahtaa jalkaan ja muutkin ovat kommentoineet että laihtuminen näkyy. Aloitin MJ:n kesäkuun lopussa ja kiloja on tippunut melkein 10. Olen päässyt lihavasta ylipainoiseksi. Vielä on matkaa kuljettavana, mutta uskon että MJ vielä auttaa kunhan oikea annostus löytyy.
Tsemppiä kaikille! Kiva kun täällä on lisää aktiivista porukkaa kertomassa kuulumisia.
-Bodynakki-
Vierailija kirjoitti:
Itse varasin netistä ajan Mehiläiseen sellaiselle lääkärille, jolla on jotain tietoa laihdutuksesta/ylipanosta (lukee siellä lääkärin esittelyssä). Hän kyseli olenko ennen kokeillut jotain laihdutuskeinoa ja kerroin Vhh:t, ym. kokeiluni. Ei siinä kauaa mennyt ja näki tietty päältä että ylipainoa on, joten kirjoitti kahden vuoden lääkkeet.
Käynti maksoi hieman yli 100 € ja eka lääke (2,5 mg) jotain 300 €.
Kannattaa lääkäriltä pyytää tosiaan vaikka sitä 5mg:n kynää, eikä ota lainkaan 2,5:sta, kuten Satakeiju tuossa edellä totesi. Tulee siten vaan aika lailla halvemmaksi.
Täysi annos kaikissa kynissä on 60 napsua ja sen kun puolittaa vaikka viitosen kynässä (30 napsua), niin tulee tuo 2,5 mg:n annos, joten saa kahdeksan viikon aineet yhdestä kynästä ja se maksaa vajaa 400 €. Ymmärrät nuo napsut sitten, kun luet pakkauksesta ohjeet kynän käytöstä, jos et sitten ole ennen sellaista kynää käyttänyt.
Itse varasin netistä ajan Mehiläiseen sellaiselle lääkärille, jolla on jotain tietoa laihdutuksesta/ylipanosta (lukee siellä lääkärin esittelyssä). Hän kyseli olenko ennen kokeillut jotain laihdutuskeinoa ja kerroin Vhh:t, ym. kokeiluni. Ei siinä kauaa mennyt ja näki tietty päältä että ylipainoa on, joten kirjoitti kahden lääkeet
ok kiitos tiedostsa! Kävitkö ihan paikan päällä tai etäyhteys? Tarkistin että paikallisessa mehiläisessä ei löydy löydy tuo kompetenssi.. Oliko vaikea saada?nimimerkki olen käynyt usemilla lääkärillä joka sano tuo syö vähemmän liikkuu enemmänolet laiska tms, eli ottaa vastaan taas kääntyä lääkäripuolelle
Satakeiju: kiitos tiedosta! Haluatko kertoa mihin firman lääkärille? Ja muuten samat kysymykset kun yllhäällä
/Emilia
Onpa mukava lukea kaikkien erilaisista edistymisistä ja pohdinnoista omien projektiensa keskellä. Monen kokemukset tuntuvat samalla hyvin omakohtaisilta ja on helppo tunnistaa kokemuksia, jotka tuntuvat myös itselle tutuilta.
Nyt on kulunut 40 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta. Toisaalta tuntuu kuin se olisi ollut vasta eilen ja toisaalta taas hyvin kaukaiselta ajanjaksolta. Paino on pysynyt hyvin tavoitteessa, vaikka lopetin lääkkeen samaan aikaan.
Laskin myös tämän ketjun innoittamana pudotusprosentteja. Tavoitepainon ohittaessa pudotusta oli 23% ja koska sen jälkeen putosi vielä vähän, niin lopullinen painonpudotusprosentti on 26,5%. No, prosentit ovat vain prosentteja ja painonpudottajien lähtöpainot ja pudotustavoitteet ovat erilaisia.
Vaikka tutkimukset antavat vahvaa suuntaa siitä, miten tehokkaita eri lääkkeiden tuki painonpudotuksessa on, niin yksilötasolla homma sitten taas ei ole ihan yhtä yksinkertainen. Toinen pudottaa painoa enemmän ja toinen vähemmän, toiselle sopii paremmin toinen lääke ja toiselle toinen. Joka tapauksessa meistä kaikki täällä tietävät ettei lääke ole ratkaisu, mutta siitä on hyvä tuki.
Koen omalla kohdalla hyvin samoin kuin Satakeiju (next Helinäkeiju) eli on vaikea arvioida enää loppupeleissä sitä, mikä lääkkeen todellinen kliininen vaikutus kokonaisuudessa on, koska joka tapauksessa omat päätökset ja valinnat ovat lopulta kaikkein tärkeimpiä. On monenlaisia ismejä ja teorioita,mutta on tärkeää löytää sellainen kokonaisuus jonka kokee itse mielekkääksi.
Pakko tunnustaa, että iloitsen kovasti siitä, että sain painoa pudotettua ja siitä, että se on myös pysynyt niin helposti siinä mihin putosi. Tällaista ei kehtaa sanoa ääneen kenellekään, mutta täällä uskaltaa :) Minua on kannustanut kovasti kun saa lukea myös muiden omia kokemuksia, On jotenkin lohduttavaa kun voi jakaa ajatuksia vertaisten kanssa.
Tsemppiä kaikillle,
AP
Vierailija kirjoitti:
Itse varasin netistä ajan Mehiläiseen sellaiselle lääkärille, jolla on jotain tietoa laihdutuksesta/ylipanosta (lukee siellä lääkärin esittelyssä). Hän kyseli olenko ennen kokeillut jotain laihdutuskeinoa ja kerroin Vhh:t, ym. kokeiluni. Ei siinä kauaa mennyt ja näki tietty päältä että ylipainoa on, joten kirjoitti kahden lääkeet
ok kiitos tiedostsa! Kävitkö ihan paikan päällä tai etäyhteys? Tarkistin että paikallisessa mehiläisessä ei löydy löydy tuo kompetenssi.. Oliko vaikea saada?nimimerkki olen käynyt usemilla lääkärillä joka sano tuo syö vähemmän liikkuu enemmänolet laiska tms, eli ottaa vastaan taas kääntyä lääkäripuolelle
Satakeiju: kiitos tiedosta! Haluatko kertoa mihin firman lääkärille? Ja muuten samat kysymykset kun yllhäällä
/Emilia
Hei Emilia,
mukava. että olet täällä. Aloittaessani minulla oli kova motivaatiopiikki ja sain siinä puuskassa varattua ajan yksityiselle yleislääkärille ja kerroin, että nolottaa, mutta toivoisin apuja painon pudotukseen. Lääkäri oli tosi luonteva ja tilanne rentoutui heti. Kirjoitti oitis vuoden reseptin kaikille eri annoksille. Fiksut lääkärit osaa kohdata asiakkaat fiksusti.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitin; en pidä hyvänä että tavoitellaan mahdollisimman nopeaa laihtumista ja raflaavia punnitustuloksia. Siinä on mielestäni hieman epäterve klangi.
Viisainta, mitä tästä aiheesta olen ikinä lukenut, on nimimerkki AP:n toteamus: "arvostetaan erilaisia polkuja".
Lihasten lähtö ja muodostuminen on yksilöllistä, samoin se, miten ravinto tarttuu tai ei tartu kroppaan. Olen jo ajat sitten menettänyt luottamuksen yleisiin totuuksiin. Hieman kärjistettynä, olen suorastaan suomalaisen terveydenhuollon lihottama. Kaikki jojoiluni ovat terveydenhuollon ammattilaisten usuttamia ja perustuivat silloiseen tietoon ravitsemuksesta. Mikä hulluinta, ensimmäinen oli, kun olin lihaksikas paljon urheileva lapsi, jolla ei tasan ollut ylimääräistä rasvaa. Mutta niin vain kuulin ensimmäisen kerran sanat "liiku enemmän, syö vähemmän" (itkunaurua). Näinhän toimitaan myös neuvoloissa: tuijotetaan pituus-painokäyriä, ja lauotaan yleisiä totuuksia ilman että oikeasti ajatellaan, mitä tuollainen tekee yksilölle (fyysisesti ja henkisesti). Ei olisi pitänyt kuunnella, ja laihduttaa ensimmäistäkään kertaa, koska laihduttaminen lihottaa (ilman Mounjaroa). Jokaisen jojokerran jälkeen tilanne vaikeutui, ja lopulta jopa laihduttamisen ajattelu lihotti. Onneksi olen nyt viisaampi, ja osasin heti reagoida, kun omalle lapselle ruvettiin puhumaan samansuuntaisia, eikä hän ole joutunut tähän samaan ruljanssiin. Suosittelen lämpimästi Virpi Hämeen-Anttilan kirjaa Paino. Siinä se on pelkistettynä, mitä yleiset totuudet ja ideologia tekevät yksilölle.
Eli mielestäni aiempi tietämys esim laihdutuksen määrästä viikossa jne ei sovellu Mounjaron käyttäjiin, vaan pitää katsoa tutkimustuloksia nimenomaan MJ-potilaista. Lisäksi sanon vielä, että minusta onnistumisten raportointi ei ole ns raflaamista, vaan raportointia. Sitä ns. vertaistukea, mikä on tämän palstan ydin.
mm
Kiitos hyvästä kommentista mm!
Ainakin kaiken tutkimuskirjallisuuden perusteella tuo 1 kg/viikko on aika lailla yläraja painonpudotukselle, mikäli haluaa varmistaa, ettei lihasmassaa katoa kovin paljoa.
Luulen, ettei lihasten kuihtuminen ole ongelma nuorille ja nuorehkoille laihduttajille. Sen sijaan meidän 55 + -ikäisten olisi ilmeisesti syytä huolehtia laihduttaessakin seuraavien vuosikymmenten fyysisestä suorituskyvystä.
Itse olen todellakin pyrkinyt huolehtimaan riittävästä proteiinin saannista (ja muutenkin monipuolisesta ruokavaliosta), ja treenannut lääkekuurin aikana koko kropan lihaskuntoa 2-3 kertaa viikossa. Siihen lisäksi pari lenkkiä ja tennistuntia viikossa.
Peilikuvalle tuo lihaskuntoharjoittelu näyttäisi tekevän hyvää. Laihtunut nahka näyttää vähemmän kurttuiselta. Ihan kuin sillä nyt olisi jotain väliä :)
Vierailija kirjoitti:
/Emilia
Paikan päällä kävin, Turussa, eikä ollut vaikea saada aikaa. Ei sulla ole mahdollista lähteä johonkin vähän kauemmas? Tai sitten voi tietty kokeilla etäyhteydellä hoitaa.
Mielestäni kun lääkäri on erikoistunut painonpudotukseen, niin hänelle ei tarvii niinkään todistella painonpudotuksen tuskaa ja epäonnistumisia niin kuin yleislääkärille, joissa varmaan on myös päteviä ja potilasta kuuntelevia, mutta se taitaa olla vähän onnenkauppaa saada sellainen. Voi tulla tuollaisia mitä itse olet aiemmin saanut.
Wegovy 0,25 pistoksella aloitettu tänään. Kuukauden pohdin, olenko haluamassa raskautta tämän vuoden tai ensi kevään aikana. Näitä lääkkeitähän ei saa käyttää 7 viikkoon ennen raskautumisen yritystä. Onneksi otin aikaa asian miettimiseen, siihen kun liittyy monenlaisia puolia.
Pistin reiteen, se tuntuu helpommalta kuin vatsa. Välittömästi pistoksen jälkeen tuli kuvotuksen tunne, ehkä koska olin syönyt viimeisenä ehtoollisena jäätelöpuikon. Lihomiseni taustalla ovat kuormitus ja korkeat stressitasot, epätoivoa on ollut jatkuvasta painonnoususta. Toivon laihdutuslääkkeeltä tukea ennen kaikkea siihen, että saan sopeutettua kehoni syömään säännöllisesti maltillisia annoksia. Ja jos lihastreeniä saisin arkeen lisää, olisin onnellinen.
Motivaattorina minulla on saada vahva ja liikkuva keho ja ärtyneisyyden ja aivosumun poistuminen. BMI nyt 37,4. Toiveenani on saada jouluun mennessä 6kg painosta pois ja kesään mennessä noin 20kg. Lopputavoitteena jossain 1-2 vuoden päässä on saada BMI lukemiin 27.
Normaalipainoinen olen ollut painoindeksien mukaan viimeksi 16-vuotiaana, joten en näe mitään syytä tähdätä sinne saakka. Tutkimusten mukaan minulla on tiheät luut ja paljon lihasta.
- Hillevi
Nähdäkseni näitä laihdutuslääkkeitä saa aika monesta paikasta. Tosin onhan näitäkin, jotka alkaa hinata sen asian kanssa. Esim. Painoklinikka olisi halunnut ensin hoitajan ohjausta jne. Tökkäsi heti vastaan. En tarvinnut muuta kuin reseptin. Olen ekspertti ruokavalioasioissa kyllä ja kiloja ei olisi yhtään, jos kyse olisi tiedon puutteesta.
Esimerkiksi olisin tänne nyt varmaan itse yhteydessä, jos tarvitsisin uutta reseptiä:
Yksi vaihtoehto on laihdutuslääkäri (eli löytyy hakusanalla laihdutuslääkäri), mutta toki hän on suhteellisen hintava. Hän on ainakin järjissään, eikä säädä turhia.
Satakeiju, joka todellakin haluaisi olla Helinä. :D
Ei ole. Sinä olet itse parhaiten perille siitä, kuinka paino vaikuttaa terveyteesi. Minä olen normaalipainoinen juuri ja juuri. Siitä huolimatta polvi kipuilee eilisestä liikunnasta. Minun ei tarvi edes mennä kysymään ortopedilta siitä, josko polvi tykkäisi että laihduttaisi vielä viisi kiloa, koska vastaus olisi ehdoton kyllä. Polvi tarvii ympärilleen sekä vahvoja lihaksia että vähemmän painoa kannettavaksi. Minähän ne kilot tunnen omissa nahoissani. Olen sen ikäinen, etten muuttuisi missiksi edes missipainoon laihtumalla. Oma hyvinvointi on tärkein asia. Kun minä voin hyvin, voivat muutkin hyvin.