Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1474)

Vierailija
1021/1474 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka kaikki! Meitä vastikään aloittaneita onkin tupsahtanut ketjuun monta, kivaa tehdä yhteistä matkaa mutta omilla laduilla. :) 

Pistin viime perjantaina ensimmäisen 2,5mg annokseni ja huomenna on toisen pistoksen aika. Voi miten turhaan jännitin sitä pistämistä, eihän sitä piikkiä tuntenutkaan! Jännitys helpotti heti, kun neula oli mahassa ja sain oikein hyvin lääkeannoksen matkaan.

Sivuoireiden puolesta olen päässyt vähällä. Parina ensimmäisenä päivänä oli lievää etomista, ns. "pahaa oloa", mutta se jäi pian pois. Päänsärky vaivasi melkein koko viikon, mutta se alkoi nyt loppua kohden helpottaa. Johtuuko sitten lääkepitoisuuden alenemisesta kropassa, vai jonkinlaisen uuden nestetasapainon saavuttamisesta, en tiedä.

Pieniä sivuoireita lukuun ottamatta olo on kuin uudella ihmisellä: nyt ymmärrän, mitä se ruokahäly tarkoittaa. Nyt kun se on poissa. Olen saanut päättää ihan tietoisesti syömiseni ja syömättä jättämiseni, kun maha tai pää ei huuda ja vaadi sitä kaikista kaloripitoisinta ja kaikista eniten ja NYT! Olen nukkunutkin kuin pieni porsas, varmaan kun en olekaan mennyt täydellä vatsalla petiin.

Huomenna on pistoksen lisäksi myös punnitusaamu. Vaaka näyttää, mitä näyttää, uskon kyllä että alaspäin on lähtölukemista tultu. Päätin, että tässä ensimmäisellä viikolla vaan tutkin uutta oloa ja alan olla järjestelmällisempi sitten toisen pistoksen jälkeen. No, uusi olo on nyt toivotettu tervetulleeksi ja nyt alan tietoisemmin kiinnittää huomiota valintoihini. Ihan huippufiilis. Toivon tätä samaa intoa ja lääkkeen suomaa hyötyä teille kaikille! 

-Männynkäpy

Vierailija
1022/1474 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kattavista vastauksista!

Taidan itsekin kokeilla tuota etälääkärin vastaanottoa, vaikuttaa olevan aika mutkaton prosessi. Varmasti turhaan hermoilen. 

Onnittelut sinulle Pullasorsa ensimmäisestä pistoksesta! Siitä se matka lähtee rullaamaan. Itse täällä jo innostuneena odotan milloin pääsen itse pistämään ensimmäisen annoksen, tai no, ensin täytyy se resepti saada :D 

Isot tsempit meille kaikille, vasta matkan aloittaneille tai jo pidemmän matkan kulkeneille!

- Beckis 

Kannattaa saman tien pyytää lääkäriltä lähete Terveyskylän Painonhallintatalon digitaaliseen terveyslaihdutusvalmennukseen. Siitä saa vielä ikäänkuin digitaalisia lisävahvistuksia projektiin vuodeksi. Sitä mahdollisuutta käytetään harmillisen vähän. Painonhallintatalossa on myös kevyempi digivalmennus, johon pääsee ihan nettipankkitunnuksilla vaikka heti kun haluaa. Matka on järkevällä laihduttajalla ja loppuiän painonsahallitsijalla sen verran pitkä, että kannattaa varata työkalupakkiin monta eri keinoa.

Sinne terveyslaihdutusvalmennukseen voi mennä opiskelemaan asioita omaan tahtiinsa, vaikka olisi jo ehtinyt aloittaa laihdutuksen ja Mounjaron tai jonkin muun lääkkeen. Omaan swot-analyysiin kannattaa laittaa muutamalla ranskalaisella viivalla keinoja niiden päivien varalle, jolloin usko asiaan ja omiin voimiinsa meinaa olla vähissä. Kaikilla on niitä päiviä elämässään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1474 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullasorsa, luotetaan, että vaikutus alkaa tuntua jossain vaiheessa. Kaikilla vaikutus ei lähde heti käyntiin niin voimakkaasti. Tietysti omalla kohdalla se motivoi kovin, kun ensimmäisenä päivänä jo lounasaikaan oli "maha täynnä" ja puputtelin alle puolet normaalista ruokamäärästä. Ei tämä lääke nälkää täysin vie pois. Edelleen on nälkä, jos on syönyt kovin vähän. Hyvää on, että pienempi määrä riittää ja kuten aiemmin kirjoitin, niin nautinto syömisestä on jotenkin positiivisessa mielessä latistunut. Eli yksi ruisleipä kurkulla ja kalkkunalla riittää, kun on iltaysiltä kamala nälkä.

Männynkäpy, tulehan huomenna raportoimaan ensimmäisen viikkosi tulos!

Tonnikeiju

Vierailija
1024/1474 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Kirjoitan ensimmäistä kertaa, vaikka olen lukenut kommentteja kuukauden. Uskaltaudun kirjoittamaan, koska tämä palsta on upean kannustava, ja ehkä omasta lyhyestä kokemuksesta voi olla muille hyötyä, samoin kuin olen kokenut keskustelijoiden kommenteista itselleni hyötyä - kiitos kaikille keskustelijoille ja palstan aloittajalle. Oma MJ matkani alkoi 4 viikkoa sitten. Meni monta kuukautta, että kehtasin varata nettilääkärin, joka olikin aivan ihana, eikä yhtään kuten aiemmat kohtaamani terveydenhuollon ammattilaiset. Lääke alkoi toimimaan heti kertalaakista; lääkäri sanoi myöhemmin, että olen superresponderi.  Tulos on nyt tasan -5 kg. Heti ensimmäisenä pistopäivänä huomasin, että olen ruvennut inhoamaan makeaa, se ällöttää ja tulee puistatuksia. Maha myös täyttyy nopeasti. Ei mitään sivuvaikutuksia, vaikka ehkä pistopäivänä väsyttää enemmän. Lääkäri sanoi, että jatketaan 2.5 mg annoksella, ja että vaikka päivinä 5-7 vaikutus tuntuu pienemmältä, se on hyväkin jatkon kannalta - eli pientä näläntunnetta ei kannata tappaa kokonaan. Muita hyviä sivuvaikutuksia on toimeliaisuuden nousu ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, alaselän kovien selkäkipujen väheneminen. Kaiken kaikkiaan tämä lääke on todella ihmeellinen keksintö, lääketieteen Nobelin arvoinen mielestäni. Se mahdollistaa terveen elämän ja pienemmät annoskoot ilman että elimistön varastoimismekanismit sössivät kaiken. Oikeastaan tuntuu, että elämä vihdoin hymyilee tähänkin risukasaan.

Hommasin myös keskustelijoiden vinkistä neularuiskuja ylimääräisen annoksen säästämiseksi. Tähän liittyy noloin kokemus: menin kahteen apteekkiin suuressa kauppakeskuksessa pääkaupunkiseudulla, eikä kummastakaan suostuttu myymään minulle ruiskuja - luulivat vissiin että hankin niitä jollekin tutulle huumeveikolle (olen aivan arkisen näköinen suomalainen nainen). Joten tilasin niitä Amazonista. Myöskin yleisesti apteekkihenkilökunta tuntuu olevan lääkkeen kanssa pikkuisen pihalla, kynään sopivien neulojen etsimiseen menee aikaa ja kummastelua. Jotenkin yllättävää, luulisi että siinä apteekissa tulee päivittäin useita MJ potilaita vastaan.

Kiitos kaikille keskustelijoille vinkeistä ja kannustuksesta, sekä onnittelut hienoista onnistumisista!

mm

Vierailija
1025/1474 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitys Pätkikseltä :)

Kohta 7. Viikko takana ja annos edelleen 2.5 mg. Sivuvaikutuksia ei juurikaan ole ja painoa on pudonnut 6 kg. Viikottaista vaihtelua painonputoamisessa on paljon, yksi viikko esim. +/- 0 kg. 

Välillä on näläntunnetta ja mielitekoja. Olen ajatellut, että ne on oikeastaan vaan hyväksi, koska niitä tulee lääkkeen lopettamisen jälkeenkin. Harjoittelen sitä tässä samalla :). Toisaalta, jos käy liian raskaaksi. Voi annosta nostaakin, koska näin lomalla tähän on ollut helppo panostaa, arjessa sitten ehkä haastavampaa.

Liikun paljon ja seuraan kaloreita. 1500 kcal jos ei liikuntaa ja 1700 jos liikuntaa. Tavallista ruokaa, ulkonakin olen käynyt syömässä. Oikeastaan pitää vähän pakottaa itseäni syömään ja erityisesti proteiinia. Proteiinin saanti on ehkä se haasteista suurin! 

Matka jatkuu, tsemppiä kaikille!

Pätkis

Vierailija
1026/1474 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa keskusteluun mm. Allekirjoitan tuon, että nälän tunne ja sen hallitseminen on hyvä jatkon kannalta. Viikkojen ja kuukausien mittaan keho jotenkin oppii siihen, että on mukavampi olla kun on enemmän "tyhjä" (pieni nälän tunne) kuin täysi tai ähky olo. Keho jotenkin oppii siihen ja uskon että se on auttanut myös minua painon hallinnassa lääkkeen lopettamisen jälkeen. Osaltaan se on juuri sitä, että Mounjaro on painonhallinnan tuki eikä välttämättä ratkaisu siten, että se toimisi, jos ei tee itse myös tietoisia valintoja.

Täälläkin moni on kirjoittanut siitä, että on ihmisiä, jotka kuvittelevat ylipainoisten vaan pistävän Mounjaroa tai jotain muuta laihdutuslääkettä ja että sitten vaan syödään miten sattuu. Todellisuudessa me kaikki täällä tiedämme ettei se mene niin. Minulla kävi juuri niin, että hain reseptin intoa paukkuen motivaatiopuuskassa ja heräsin ensimmäisen viikon lopulla siihen, etten voi vain odottaa tapahtuuko jotain vaan itse on tehtävä paljon työtä ja valintoja painonputoamisen eteen ja siihen, että saavuttaa tasapainon tavoitepainon saavuttamisen jälkeen. Olisin tietysti halunnut, että tapahtuu hokkuspokkus ja kaikki kilot olisivat kadonneet ensimmäisen kuukauden aikana, mutta niin ei tietenkään tapahtunut. Nopea alku ja lääkkeen järjetön hinta kuitenkin motivoivat siihen, että jaksoi pinnistellä myös silloin kun turnausväsymys oli pahimmillaan. Ja kyllä minua auttoi  ja auttaa myös se, että olen purkanut tänne tuntojani. Tsemppiä sinulle mm ja tietty kaikille muille myös.

Mukava myös kuulla sinusta PÄTKIS. Painosi on pudonnut paljon ja kuten tiedät, meillä melkein jokaisella on ollut matkan varrella myös +/- nollaviikkkoja. Toiset kestää niitä paremmin ja sitten on tällaisia hosuleita kuin minä, joka tietää että se on normaalia, mutta silti niitä oli vaikea kestää (mutta pakko oli hyväksyä sellainenkin - minkäs teet.). Mutta oikeasti pudotustahtisi on melko tiivis ja nykyään  ihanteellisena/terveenä vauhtina pidetään sitä 0,5kg max 1 kg viikossa. Tuo 6 kg on jo sellainen, että sen huomaa housun vyötärössä. 

Tsemppiä meille kaikille, mahtavaa, että jaatte kokemuksianne ja tuntemuksianne.

-AP

Vierailija
1027/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa uutta viikkoa teille, täällä Männynkäpy raportoi: ekan viikon tulos -1,2kg, punnittu siis muutama päivä sitten perjantaina. Tämä on tullut vain kroppaa kuuntelemalla ja sen viestejä noudattamalla. Olen syönyt vähemmän, kun ei ole tarvinnut syödä paljon 😄 Ruuan laatu on ollut tuttua kotiruokaa, eli vain määrässä on tapahtunut muutos. Toisesta pistoksesta ei tullut mitään sivuoireitakaan, joten vahvasti menee!

Eilen kävin lenkillä pitkästä aikaa, kun oli edes vähän viileämpi ilta. Olen tosi onnellinen, kun hirmuhelteet nyt helpottavat ja pääsen taas liikkumaan! Olen ollut vaan kotini vankina viilentävän ilmalämpöpumpun alla monta viikkoo 😄

Vielä pitäisi löytää motivaatio laskentatoimiin: kalorit ja proteiinit pitäisi alkaa piakkoin taikoa numeroiksi ihan seurannan takia. Olen laihduttanut kalorimatikallakin aikanaan, joten ei ole vierasta se, mutta työläännyttää se punnitseminen ja laskeminen 😐 Täytyy koittaa aloittaa ihan perusseteistä, malliaterioista. Jospa tulevat pari viikkopunnitusta antaisi tsempin siihen. Onko muuten olemassa joku järkevä kaava perusaineenvaihdunnan laskemiseen, vai voinko luottaa älykellon tarjoamaan lukemaan? Älykello huomioi siis iän, sukupuolen, pituuden ja painon eli ihan peruskamat vaan. Onko niillä saatu lukema riittävän tarkka?

-Männynkäpy

Vierailija
1028/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla näiden uudempienkin käyttäjien kokemuksia. Itse olen yrittänyt harjoitella tuota nälkäasiaa niin, että selvää nälkää ei tarvitse kokea, mutta nälän voi hoitaa järjellä pois. Eli hyväksyä sen, että riittää vain sen selkeän nälän lähtö ja maun pitää tottua siihen, että se iltanälkään otettava ruoka on ruisleipä ilman rasvaa, parilla kalkkunaviipaleella ja kurkulla sekä tomaatilla. Yksi viipale, vähän kaloreita. Se vie tuntemuksen terän pois ja samalla sopii kevyempään elämäntapaan. Aiemminhan tein 1-2 muhkeaa juustosämpylää oivariinilla, kinkulla ja runsaalla juustolla. Suklaanhimo on palannut  ajoittain, mutta olen nyt harjoitellut sitä, että ostan proteiinipatukoita (ihan Mars, Snickers yms.) laatikkoon ja ne jaetaan kolmeen osaan. Siitä saa makean ja suklaisen suupalan niinä hetkinä, kun tekee mieli makeaa. Eikä sitten enempää tee mielikään. Yritän kovin opettaa tämän tulevan vuoden aikana itseni kohtuullisuuteen. Iltanälkään kahdeksalta yksi leivänviipale ilman rasvaa. Ei muhkeita oivariini-sämpylöitä. Suklaanhimoon palanen suklaata, ei kokonaista patukkaa tai puolikasta suklaalevyä. Jäätelöhimoon riittää mini-hurrikaani, ei isoa Geisha-tuuttia tai Ainoa kupillista jne. 

Pieni harmitus oli, kun siivosin pesuhuoneen kunnolla ja siinä yhteydessä vaa'alle tapahtui jotain. Painoin 3kg enemmän kuin ennen siivoamista. Eli nyt se uusi ja hyvälaatuinen vaaka näyttää ihan toista kuin aiemmin. Se nyt on selvä, etten 3kg kerännyt painoa päivässä vaan vaa'an asento on jotenkin muuttunut tai jotain siellä heilahtanut. Ärsyttää, koska tämä tarkoittaa, että seuraavassa punnituksessa on plus-kiloja. Pitää vaan sitten jatkaa sillä uudella käyrällä, vaikka mittausseurannassa tuleekin nytkähdys ylös, ellei vaaka sitten vaihda takaisin vanhalle linjalle itsestään. 

Tonnikeiju

Vierailija
1029/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kommentoija täällä. Mulla lähti tää liikkeelle siten, et kun juoksen vessassa 4-5kertaa yössä, niin uniapneaa epäiltiin ja tää testilaite oli yhden yön. Tulos lievä uniapnea, johon ei auta muu kuin painonpudotus. Työterv.lekuri ehdotti sit tätä pistoshoitoa. Viikko sitten maanantaina pistin ekan piston mahaan ja vieläkin on mustelma muistona. Kuvotus olo kesti päivän ja päänsärkyä muutaman päivän. Nälkä on, mutta kuten ap kirjoitti siihen siedättyy paremmin nyt. Olen huhtikuusta alkaen pudottanut painoa erään tunnetyn ohjelman avulla vaivaiset 2 kg, ja tuskastuin siihen kun on koko ajan nälkä eikä paino putoa. Sielläkin valmentaja ihmetteli miksi ei paino putoa vaik kui mittaan, punnitsen ja oon tiukka, jota olin ollutki .

Ap:llä on erittäin hyviä keskusteluita tästä Mounjarosta. Tajusin et mun on psyykkisesti myös harjoitettava itseäni, punnittava itseni joka päivä, siedettävä nälkää ja että en voi syödä kuten muut tämän jälkeenkään, koska mun kroppa ei vaan toimi samalla lailla, vaan hyvin herkästi lähtee laukalle.

Eka viikko mennyt sisäistäessä koko juttua, kun tää alotus tuli puun takaa enkä yhtään ehtiny lukea kokemuksia tai muutakaan. Huomenna olisi varsinainen punnitus ja aloituspaino oli viikko sitten tiistaina 94.9, tänä aamuna 92.0. Olen hyvin hämillisen tyytyväinen, ehkäpä huomenna voin sanoa et -3kg eka viikko, juhhuu!!

Miumau

Vierailija
1030/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

@Tonnikeiju: mulla on tuo sama vaakaongelma. Säilytän vaakaa kodinhoitohuoneessa kaappien alla, eli liikutan sitä aina kun haluan punnita. Olen katsonut sille vakaan paikan lattialta ja laitan sen aina suunnilleen samaan kohtaan. Punnin aina useamman kerran ja tulokset vaihtelevat kolmen kilon sisällä! Raivostuttavaa! Otan sitten sellaisen suunnilleen keskiarvon niistä tuloksista ns. viralliseksi. Vaa'an luottotiedot ovat kerrassaan kehnot - eikä ole eka vaaka, joka näin toimii. 

Vierailija
1031/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se olin siis minä, Männynkäpy 😄

Vierailija
1032/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 33 viikkoa tällä, alkupaino 108,7 ja tän aamun paino 85,6kg eli -23,1kg. eli -700g/viikko. Olen ollut 5mg kynällä muuten mutta nyt viimeiset 6viikkoa olen pistänyt 6,25mg eli 7,5 kynästä 50 kiertoa. En ole koko aikana laskenut yhtäkään kaloria, mutta proteiinia yritä laskea ja syödä riittävästi. Lenkkeilen 3-5 kertaa viikossa. Olen myös syönyt jäätelöä ja muutakin herkkua, mutta kohtuudella. Nälkä on välillä kun pistoksesta kulunut 5 päivää, mutta siihen nälkään rahkaa ja marjoja niin hyvin on mennyt. En ole koko aikana kieltänyt mitään ruokia vaan syönyt kohtuudella, koska tämä on elämäntapa mihin pitää totutella. Vielä olis tarkoitus pudottaa -15kg.

Tsemppiä kaikille 

Vierailija
1033/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivaa uutta viikkoa teille, täällä Männynkäpy raportoi: ekan viikon tulos -1,2kg, punnittu siis muutama päivä sitten perjantaina. Tämä on tullut vain kroppaa kuuntelemalla ja sen viestejä noudattamalla. Olen syönyt vähemmän, kun ei ole tarvinnut syödä paljon 😄 Ruuan laatu on ollut tuttua kotiruokaa, eli vain määrässä on tapahtunut muutos. Toisesta pistoksesta ei tullut mitään sivuoireitakaan, joten vahvasti menee!

Eilen kävin lenkillä pitkästä aikaa, kun oli edes vähän viileämpi ilta. Olen tosi onnellinen, kun hirmuhelteet nyt helpottavat ja pääsen taas liikkumaan! Olen ollut vaan kotini vankina viilentävän ilmalämpöpumpun alla monta viikkoo 😄

Vielä pitäisi löytää motivaatio laskentatoimiin: kalorit ja proteiinit pitäisi alkaa piakkoin taikoa numeroiksi ihan seurannan takia. Olen laihduttanut kalorimatikallakin aikanaan, joten ei ole vierasta se, mutta työläännyttää se punnitsemi

Perusaineenvaihdunnan voi laskea helposti Laskurini.fi-laskurin avulla. Se pitää paremmin kutinsa kuin Sydänliiton laskuri. Älykello voi näyttää perusaineenvaihdunnan väärin. Älykello näyttää sen lisäksi painavamman ihmisen kalorinkulutuksen pienemmäksi kuin se onkaan. Kannattaa siis pitää itse kirjaa noista ja yrittää päättää, että mikä niistä vastaa parhaiten sillä hetkellä vallitsevaa omaa olotilaa. 

Vierailija
1034/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kylläisyydentunteensa hallitsemaan oppii ihan käyttämällä tietoisesti Mielenterveystalon ahminnan omahoito-ohjelman kriteereitä. Älkää kavahtako lomakkeen nimeä. Aivan samalla tavalla muutkin nälän ja ähkyn tuntemuksia kuvailevat. 

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahminnan-omahoito-ohjelma/ruokapaiv…;

Vierailija
1035/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistin ensimmäistä kertaa viime keskiviikkona eli vielä huominen ennen toista pistosta. Käytännössä mitään haittavaikutuksia ei ole ilmennyt. Vähän olisin toivonut selvempää vaikutusta nälkään tms., mutta kyllä tässä vähitellen on tullut selväksi, että positiivisia vaikutuksia on. Tänään tulin ihan nälkäkuoleman partaalla töistä, mutta syötyäni vallan järkevän kokoisen päivällisen, olen ollut kylläinen ja tyytyväinen. Eli sellainen "mitäs sitä sitten vielä söisi" -olotila on selkeästi helpottanut. En ole myöskään ostanut mitään herkkuja, koska ei tule mieleen sellaisia ostaa. Ruokahalu on kyllä edelleen olemassa ja nälkä ja tarve syödä. Vähintään 1800 kcal päivässä menee, koska muuten ei pärjää. Toisaalta kulutus lienee n. 2300-2400 luokkaa, joten järkevä vajehan tuosta tulee. Vaa'alla olen käynyt, mutta painoni ei koskaan ole ollut kovin lineaarisesti kulkeva, joten vielä ei voi määristä puhua, mutta tod.näk. pientä kevenemistä on alkanut tapahtua. Maltilla eteenpäin!

-Pullasorsa 

Vierailija
1036/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teissä Mj käyttäjissä Ozempicia kokeilleita? Miten näette onko samanlainen vai erilainen?

Vierailija
1037/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa kylläisyydentunteensa hallitsemaan oppii ihan käyttämällä tietoisesti Mielenterveystalon ahminnan omahoito-ohjelman kriteereitä. Älkää kavahtako lomakkeen nimeä. Aivan samalla tavalla muutkin nälän ja ähkyn tuntemuksia kuvailevat. 

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahminnan-omahoito-ohjelma/ruokapaiv…;

0 = Joulupöytä-ähky Olo on kuin joulupöydästä noustessa. Olet syönyt itsesi aivan liian kylläiseksi. Olosi on tukala, ja vatsaasi sattuu.

1 = Ähkyssä Kylläisyys alkaa muuttua epämiellyttäväksi täysinäisyydentunteeksi. Vatsaasi koskee, ja olet ähkyssä.

2 = Söin liikaa Sinulla ei ole vielä liian kylläinen olo, mutta olet selvästi syönyt liikaa.

3 = Söin sopivasti Tässä vaiheessa on hyvä lopettaa syöminen. Näläntunne on poissa, ja olet kylläinen. Pärjäät hyvin 3-4 tuntia ilman ruokaa. 

4 = Söin hiukan Olet syönyt hiukan, ja suurin näläntunne on poissa. Voit kuitenkin jatkaa vielä syömistä. 

5 = Hyvä olo Ei näläntunnetta.

6 = Voisin napostella jotakin Sinulla on pieni naposteluntarve, mutta et tarvitse vielä kunnon ateriaa.

7 = Nälkä Sinulla on nälkä, mutta voit odottaa tunnin päästäksesi syömään. 

8 = Nälkä! On kiire päästä syömään Olet niin nälkäinen, että sinulla on kiire päästä syömään. 

9 = Sudennälkä Näläntunteesi on voimakas. Kaikki tarjolla oleva maistuisi hyvältä.

10 = Niin nälkä, että heikottaa Nälkäsi on niin voimakas, että voisit syödä jääkaapin tyhjäksi. 

Vierailija
1038/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi kommentoija täällä. Mulla lähti tää liikkeelle siten, et kun juoksen vessassa 4-5kertaa yössä, niin uniapneaa epäiltiin ja tää testilaite oli yhden yön. Tulos lievä uniapnea, johon ei auta muu kuin painonpudotus. Työterv.lekuri ehdotti sit tätä pistoshoitoa. Viikko sitten maanantaina pistin ekan piston mahaan ja vieläkin on mustelma muistona. Kuvotus olo kesti päivän ja päänsärkyä muutaman päivän. Nälkä on, mutta kuten ap kirjoitti siihen siedättyy paremmin nyt. Olen huhtikuusta alkaen pudottanut painoa erään tunnetyn ohjelman avulla vaivaiset 2 kg, ja tuskastuin siihen kun on koko ajan nälkä eikä paino putoa. Sielläkin valmentaja ihmetteli miksi ei paino putoa vaik kui mittaan, punnitsen ja oon tiukka, jota olin ollutki .

Ap:llä on erittäin hyviä keskusteluita tästä Mounjarosta. Tajusin et mun on psyykkisesti myös harjoitettava itseäni, punnittava itseni joka päivä, siedettävä nälkää ja että en voi syödä kuten muut 

Huono unenlaatu saa painon nousemaan ja pysymään tiukasti. Sinulla on nyt kova urakka, koska sinulla on lähtötasossa uniapnean vuoksi lisää vaikeuskerrointa. Kyllä valmentajan olisi pitänyt ymmärtää, että jos paino ei ohjelman noudattamisesta huolimatta putoa, on unessa ongelmaa. Tällä hetkellä sinulla ei ole muita keinoja kuin sitoa pingispallo tiukan aluspaidan selkään kiinni lahjanarulla ja nukkua sellaisen virityksen kanssa yösi. Varjele joka ikistä hetkeä, jonka pystyt nukkumaan kuin aarretta. Älä missään nimessä ainakaan ole puhelimella ennen nukkumaanmenoa. Meditoi tai tee hengitysharjoituksia.

Tilanne helpottuu huomattavasti niin unen kuin painon suhteen vasta sen jälkeen kun olet saanut pudotettua alkurykäisyllä 5-10% lähtöpainostasi. Jotta en lannistaisi sinua, muistutan että moni muukin alkaa kyllä laihtua ja saa terveytensä ja arvonsa parempaan kuntoon kuin nuoruudessaan. Nyt kun on löydetty järkevä syy ja lääkitys, löytyy varmasti myös motivaatio tehdä kaikkensa muuttaa asiaintilaa. Älä harmittele lääkkeen hintaa, koska monesti uniapnea, insuliiniresistenssi ja diabeteksen puhkeaminen käyvät käsi kädessä. Kun saavutat -5% lähtöpainostasi, muista juhlistaa päivää jollain tavalla.

Vierailija
1039/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 33 viikkoa tällä, alkupaino 108,7 ja tän aamun paino 85,6kg eli -23,1kg. eli -700g/viikko. Olen ollut 5mg kynällä muuten mutta nyt viimeiset 6viikkoa olen pistänyt 6,25mg eli 7,5 kynästä 50 kiertoa. En ole koko aikana laskenut yhtäkään kaloria, mutta proteiinia yritä laskea ja syödä riittävästi. Lenkkeilen 3-5 kertaa viikossa. Olen myös syönyt jäätelöä ja muutakin herkkua, mutta kohtuudella. Nälkä on välillä kun pistoksesta kulunut 5 päivää, mutta siihen nälkään rahkaa ja marjoja niin hyvin on mennyt. En ole koko aikana kieltänyt mitään ruokia vaan syönyt kohtuudella, koska tämä on elämäntapa mihin pitää totutella. Vielä olis tarkoitus pudottaa -15kg.

Tsemppiä kaikille 

Marjarahka on hyvä ja proteiinipitoinen vaihtoehto. Olen itse syönyt sitä pakastettuna. Laitoin sitä mehujäämuotteihin ja ne saa muoteista irti kun antaa olla hetken kuuman veden alla ennen kuin vetää marjarahkapuikon pois muotista. Yleensä myös ilman jäätelökonetta valmistettavassa kotijäätelössä käytetään glukoosisiirappia, jotta jäätelöä voisi paloitella tai että se irtoaisi jäätelömuoteista. Minä en ala ostamaan mitään siirappipurkkia kaappiini muutaman (kymmenen) hellepäivän vuoksi. Olen enemmän jääteen ystävä ja pakastin jo ennen kesää teetä jääpalapusseissa. Olen sekoittanut niitä kylmäuutetun teen kanssa blenderissä ja virvoittanut itseäni ihan Fun Lightin Ice Tea-mehulla terästetyllä jäähileteellä. 

Vierailija
1040/1474 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Olen ollut vakaasti sitä mieltä, että en lääkkeillä lähde laihduttamaan, koska noin periaatteen tasolla haluaisin suosia luonnollisia menetelmiä ja asioita yleensäkin. Ylipainoinen olen ollut alle kouluikäisestä ja laihduttanut elämäni aikana satoja kiloja. Ongelmani on kuitenkin enemmänkin herkut ja sokeri, kuin ruuan ylensyöminen. Tämä on ollut myös yksi syy olla kokeilematta lääkkeitä. Mitä nyt kuitenkin ketjusta luin, niin lääkkeestä voisi olla apua myös nimenomaan  sokerihimoon? Painoa tällä hetkellä n. 115kg ja pituutta 162cm, eli pudotettavaa riittäisi. 

Herkkuperse

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi