Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1183)

Vierailija
1061/1183 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä18612 kirjoitti:

Hei!

Olen innolla lukenut ketjua ja nyt olen viimein varannut myös itselleni ajan lääkäriin. 

Teidän kokemukset on innostavia ja kannustavia ja niitä on kiva lukea. Ainut mitä itse pohdin on se, että mitä ruokaa sitä söisi. Syöttekö ihan normaalisti esim makaroonilaatikkoa ja nakkikeittoa?

Ja pahoittelut, jos on mennyt ohi tällaista keskustelua. 

-Napsija 

Hei Napsija, kiva kuulla sinusta. Meitä on täällä varmasti hyvin eri tavoin ruokailevia, mutta omalla kohdalla olen syönyt koko ajan ihan tavallisia ruokia, kaikkea mistä pidän. Myös kermaa, voita, nakkikeittoa, lasagnea jne. Tein päätöksen etten luovu mistään, vaan syön pienempiä annoksia. Kasviksia ruokavaliooni kuului ennestäänkin. Jotenkin mietin, että jos alan rajoittamaan jotain, niin minulle syntyy siihen himo. Käsin myös Hesellä syömässä herkkuni tuplajuustoaterian paprikamajoneesilla jne. Sitten projektin jatkuessa mielitekoni muuttuivat jotenkin itsesään ja minun tekee mieli asioita, joita aiemminkin söin, mutta en niin usein. Samoin tietyt herkut ovat väistyneet, esim. juuri tuo Hesen hampurilainen tai pizza ovat muuttuneet "ei niin kiinnostaviksi" ihan itsestään ja omia aikojaan.

Minulle tämä on sopinut. Olen syönyt jotain monivitamiinipillerietä, mutta en mitään keinotekoisia proteiinijauheita tms. Olen kuunnellut mitä keho kulloinkin haluaa. Välillä, kun paino jumitti ja lopulta tuli ohittamaton nälkä, niin pidin ns. tankkauspäivän ja söin reippaasti enemmän. Tuli hyvä olo ja yllättäen paino singahti taas alaspäin.Tunnistin, että tämä tapa sopii minulle, muta jollekin toiselle joku toinen. Siksi kannustankin luottamaan omiin tuntemuksiin toisen ohjeiden sijaan. Jokaiselle tavalle pudottaa painoa löytyy joku ismi, jolla voit perustella omia valintojasi. 

Nykyään puhutaan paljon jatkuvasta syömisestä 2-3 tunnin välein. Minulle se ei sovi. Kehoni on luontaisesti pätkäpaasto tyyppiä, eli pääsääntöisesti en syö aamiaista, koska minulla ei ole nälkä. Syön mieluiten myöhään iltapäivällä, mutta minun ei myöskään ole nälkä sitten illalla,  eli kehoni ei toimi siten, että illalla ennen nukkumaan menoa tulisi valtava tankkaustarve vaikkei olekaan syönyt aamiaisena muuta kuin juonut kahvia. Toki suhde kahviinkin on muuttunut ja tee tuntuu mukavammalta. Eli meidän kaikkien kehot toimii omalla tavallaan ja suosittelen tunnistamaan, mikä sinulle on hyvä tapa. Kysyessä ihmiset saavat usein miljoona hyvää ohjetta, mutta jokainen ohje on sellainen että juuri sen kertoja uskoo siihen, on kuullut sen tehokkaaksi tai se toimii kertojalla itsellään - mutta onko se sinun juttu? Sen tiedät vain itse.

Tsemppiä projektiisi.

-AP

Vierailija
1062/1183 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tosiaan 40 kg lähtenyt ja noin saman verran jäljellä. Minulla ainakin toimii parhaiten, että syön vain tavallista ruokaa, eli vaikkapa makaroonilaatikkoa tai nakkikeittoa.

S1988

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1183 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko mitään vinkkejä närästykseen? Nyt toka viikko menossa ja enenevässä määrin meinaa kurkussa korventaa. Ärsyttävä vaiva. Onneksi toistaiseksi ainoa vaiva.

-Pullasorsa

Vierailija
1064/1183 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään muulla ollut lihassärkyä annoksen noston yhteydessä? 

Vierailija
1065/1183 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli alussa närästystä tosi paljon. Otin somakia ja se kyllä auttoi. Nyt ei enää ole närästänyt moneen viikkoon

Vierailija
1066/1183 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt ihan tavalllsesti, määrät vain pienentyneet. Lomalla olen syönyt jäätelöä ja juonut kaljaa silloin, kun mieli tekee. En ole laskenut kaloreita missään vaiheessa. 7kk takana ja pistän 4mg. Paino on pudonnut 19,7kg eli olen lähes tavoitteessani, joka oli -20kg.

Jokaisen täytyy kokeilla mikä itselle sopii parhaiten. Kyllästyn ruokiin niin nopeasti, että rajattu ruokavalio ei vaan toimi ja paino on pudonnut hyvin näinkin.

-Puolikas

Vierailija
1067/1183 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle joka suunnittelit siirtyvänsä suoraan 5mg:stä 10mg:hen, älä tee sitä. MJ:n yksi potentiaalinen haittavaikutus on vatsalaukun halvaus. Ylös annostuksessa kannattaa mennä ehdottomasti portaitain haittavaikutusten välttämiseksi. 10mg on jo tosi iso annos, joten kannattaa antaa 7,5mg:lle ensin mahdollisuus ja nostaa vasta, kun se on todettu riittämättömäksi.

Jos tarkoitat minua (viesti 1016), niin lääkärini ei kirjoittanut tuota 7,5 mg:n annosreseptiä, vain 2,5, 5 ja 10 mg:n annokset. En tiedä saako tuon kympin vaihdettua 7,5:een apteekissa, jos ei, pitänee ottaa yhteyttä lääkäriini.

Vierailija
1068/1183 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ostaa 7,5 kynää, koska se on samanhintainen kuin 10mg kynä. Osta se 10mg kynä ja napsuttele siitä 7,5 annos.

Vierailija
1069/1183 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, +1,4kg. Masensi. Erit harmitti, kun BMI just ehti viikko sitten mennä nipin napin alle 35 ja taas se on hiukan päälle. Toisaalta tilanne ei ole toivoton ja laskua on tullut usein aika paljon. Lisäksi se vaakajuttu eli vaa'an liikuttelu siivouksen yhteydessä löi heti lisäpainoa. Taidan silti huijata itseäni tuolla, koska miehen painoon se siirto ei vaikuttanut samalla tavalla vaan sahaa normaalissa. Eli kyllä, paino on noussut. Voi olla nestettäkin tai jotain jumia. Mies totesi, että on huomannut minun syöneen erit su-ma selvästi enemmän. Lisäksi meillä oli viikonloppuna juhlat ja niissä tuli syötyä kaikkea hyvää liikaakin. Ihan annoin luvan itselleni, mutta ehkä siitä jäi jotain päälle vielä alkuviikkoon. Silti tuntuu kohtuuttomalta, että yksi kunnon läskipäivä ja sen jälkeen kaksi lisäpäivää napostellen normaalia tilannetta enemmän (mutta edelleen alle kulutuksen) johtaa jo viikon jaksolla selkeään painonnousuun. Huomioiden, että viimeiset kolme päivää olen taas ollut tosi pienellä ja liikkunut reippaasti. Ajattelin, että olisi ollut edes plus-miinus nolla. 

Tästä kiukustuneena napsuttelin 45 napsua 10mg:n kynästä eli 7,5mg. Saa nähdä, pysynkö tässä vai tiputanko ensi viikolle takaisin 5mg. Ihan tuli kiukkuimpulssi aamulla kynää vääntäessä. Ymmärrän jumit, mutta painonnousu syö jo naista urakalla. 

Ken kysyi syömisestä, niin minäkin olen pääosin syönyt mitä vaan. Mutta maltilla. Pienet annokset ja herkuissa pidättyvyys. Se on ollut lääkkeen takia paljon helpompaa kuin normaalisti. Silti se vaatii sitä ajatusta mukana. Kuten olen kirjoittanut aiemmin, niin on tavallaan luonnollista ja helppoa ottaa se yksi konvehti ja lopettaa siihen. Ei jää päälle mässytys. Tämä linja on ollut ihan toista kuin aiemmilla laihtareilla, joissa olen ihan on-off. Kidutan itseäni 2kk ja en suostu edes haukkua ottamaan pullasta, mutta sitten se romahtaa ja se oli siinä. Nyt suhde ruokaan on ollut terveempi ja en kieltäydy mistään yleisesti.  Kuten tänään töissä katsoin omenapiirakkaa ja hiukan teki mieli, mutta lähdin pois. Toisaalta heti päästyäni kotiin otin pöydällä olevasta keksipaketista puolikkaan keksin. En siis ota aina, kun näen ja käy mielessä, mutta välillä otan ja silti tulosta on tullut. Ehkä tämä on sitä tervettä suhtautumista noihin makupaloihinkin. Voihan sitä välillä ottaa, mutta ei tarvitse aina olla  kieli pitkänä ahtamassa jotain itseensä. 

Tonnikeiju

Vierailija
1070/1183 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Tonnikeiju! Se on niinkuin maratonilla olisi joutunut 20 km kilometrin kohdalla vähän palaamaan, kun jotain tippui matkasta. Tippunut asia matkaan ja takaisin kohti maalia. Voihan tulla vielä alamäkeä loppumatkasta.

mm

Vierailija
1071/1183 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tosiaan 40 kg lähtenyt ja noin saman verran jäljellä. Minulla ainakin toimii parhaiten, että syön vain tavallista ruokaa, eli vaikkapa makaroonilaatikkoa tai nakkikeittoa.

S1988

Se on paras keino. Niitä tavallisia ruokia keventää kun ottaa enemmän rehuja ja marjoja sekä hedelmiä. Kaikki erikoiseväät, joita ei pysty syömään loppuikäänsä, ovat tavallaan tie epäonnistumiseen. Silloin alkaa tulla niitä himoja kaikkea kiellettyä kohtaan. Parempi olla tekemättä mitään kiellettyjen tuotteiden listaa. Parempi syödä tietoisesti ja nautiskellen kun poikkeustilanteessa syö jotain niin sanotusti laihduttajalta kiellettyä ja syntistä. Painonpudotuksessa vaaditaan pitkän matkan turnauskestävyyttä. Sitä ei kannata sabotoida tekemällä itselle epärealistisia vaatimuslistoja ja sitten jopa lopettaa koko projektia yhden repsahduksen jälkeen. Repsahduksen jälkeen kannattaa jatkaa aivan kuin mitään ei ole tapahtunut.

Vierailija
1072/1183 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko mitään vinkkejä närästykseen? Nyt toka viikko menossa ja enenevässä määrin meinaa kurkussa korventaa. Ärsyttävä vaiva. Onneksi toistaiseksi ainoa vaiva.

-Pullasorsa

Närästyslääke. Jos et halua sitä, osta apteekista tai luontaistuoteliikkeestä SilicolGel-piihappogeeliä.

Vierailija
1073/1183 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminkien jälkeen kannattaa muistaa, että gramma hiilihydraattia sitoo seitsemän grammaa nestettä kehoon. Suola pöhöttää useimpia ihmisiä. Monella tapahtuu etenkin jouluna Tapanin-päivään mennessä jopa viiden kilon nousu painossa kun on syöty kystä kyllä ja sen lisäksi makeaa (hiilihydraattia). 

Onneksi tilanne tasaantuu tavalliseen ruokaan ja arkeen palatessa. Itse olen niin herkkä suolalle, että paino nousee helposti pari kiloa muutamasta sillipalasta. Silloin tulevat myös komeat silmäpussit ja näytän itkettyneeltä. Sen vuoksi en syö kovin suolaista ruokaa kun on seuraavana päivänä näytettävä naamaa perheen ulkopuolisille ihmisille.

Vierailija
1074/1183 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei paljoa naurata. Eka viikko meni hyvin, kaks päivää tokan piikin jälkeen hyvin. Sit perjantaina alko sellanen p*skamyrsky ja vesiripuli, että ei mitään armoa. Nyt kolmatta päivää tulee kaikki läpi. Mitenkähän tässä nyt asennoituisi? Jos nyt edes loppuisi ja voisi miettiä, että onko järkeä ottaa seuraavaa piikkiä, mutta ei varmaan ole, jos en ennen sitä saa aisoihin. Ärsyttää. Kokemuksia?

-Pullasorsa

Vierailija
1075/1183 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei paljoa naurata. Eka viikko meni hyvin, kaks päivää tokan piikin jälkeen hyvin. Sit perjantaina alko sellanen p*skamyrsky ja vesiripuli, että ei mitään armoa. Nyt kolmatta päivää tulee kaikki läpi. Mitenkähän tässä nyt asennoituisi? Jos nyt edes loppuisi ja voisi miettiä, että onko järkeä ottaa seuraavaa piikkiä, mutta ei varmaan ole, jos en ennen sitä saa aisoihin. Ärsyttää. Kokemuksia?

-Pullasorsa

En oikein osaa sanoa mitään. Sinuna kestäisin nyt hetken ja odottaisin, että tasaantuuko. Itsellä on ollut toisinpäin eli ummetustyyppistä ja siihen koko ajan pitänyt syödä Vi-Sibiliä. Unohdin ko. aineet matkalta ja kolmantena päivänä jouduin hakemaan laksatiivia apteekista jo. Mutta jos muistan ottaa joka päivä, homma pelaa kohtuullisesti. 

Kokeile näitä apteekin tukilääkkeitä nyt siihen. Esimerkiksi Vi-Sibil auttaa kumpaankin suuntaan. Sitoo ja löysentää. Itse sain siihen reseptin, joten se maksaa noin puolet hyllyhinnasta. Pussi kyllä kestää kauan. Joillain on nettipalstojen mukaan tullut samaa ongelmaa ja kyllä se ohi näyttää pääosin menneen. Toki voi olla, että periksi antaneet ei sitten kirjoittele enää palstoilla. 

Vierailija
1076/1183 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Pullasorsa

Syötkö Vi-Sibliä tai paljoa kuitua? Kuitu auttaa sekä ummetukseen että ripuliin. Erityisen hyvin se auttaa otettuna samaan aikaan maitohappobakterien kanssa. Kuitu auttaa niiden maitohappobakteerien mahdollisimman laajalle leviämistä suolistossa. Jos ei muuta pysty syömään ja juomaan, suosittelen sokeroimatonta mustikkakeittoa, AB-piimää ja hapankorppuja. Hapankorpuissa on yllättävän paljon kuitua. 

Vierailija
1077/1183 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Pullasorsa

Jos tuo alkoi (vasta) päivää piikin jälkeen, saattaa syy olla jokin muukin esim. joku vatsapöpö? 

Vierailija
1078/1183 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen viestiin korjaus.... Siis jos alkoi vasta kaksi päivää piikin jälkeen.....

Vierailija
1079/1183 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on tuju olo siitä 7,5mg piikistä. Nyt tökkii kovaa. On todella ähky olo jatkuvasti. Taisi olla virhe nostaa. Palannen ensi viikolla takaisin 5mg. Ei sinänsä huono olo, mutta sellainen nyt ollut 2,5vrk kuin olisi syönyt laatikollisen lanttulaatikkoa ja ähky vaan jatkuu. Ei tarkoitus ole sentään olla kokonaan syömättä. Nyt väkisin puputan jotain, vaikka olo on ylensyönyt. Toivottavasti se 5mg riittää jatkossakin. Ihan tuota lompakkoani ajattelen ja sitä, että lääkitys jatkuu vielä pitkään ja en halua päätyä jo kevättalvesta siihen, että tarvitsen 15mg. Siihenhän tämä johtaa, jos 2kk:n syklillä nostan annosta. Laskin, että maaliskuulla olisi sitten jo 15mg, jos tämä jatkuu.

Pullasorsa, tsemppiä ja syö kuituja. Voi olla toki mahatautikin, mutta onhan noita ripuleitakin joillekin tullut. Onneksi on mennyt ohi useimmilla aika nopeasti, eikä ole jäänyt pysyväksi vaivaksi.

Tonnikeiju

Vierailija
1080/1183 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuuko, jos lihonut runsaasta alkoholista ja  liikkumattomuudesta eli ruoan laatu tai määrä ei ongelman syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme