Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1475)

Vierailija
961/1475 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 napsua 10mg kynästä niin annos on 2,5mg

Vierailija
962/1475 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Hoitaja kävi kyllä läpi seikkaperäisesti, että tämä on lääkärin ohjeistus jotta hinta pysyy saavutettavampana ja valmistaja ohjeistaa toisin. Toki voi olla sitten pidempään käytettynä vaikutusta tehoon tmv. mutta en ole nyt pian 2 kk jälkeen huomannut mitään. Olen siis ollut nyt koko ajan 2,5mg annoksella, joka tehonnut hyvin, sivuvaikutuksia ei juuri ollut pientä pahoinvointia ja närästystä lukuunottamatta. Jatkan tällä, jos paino putoaa tasaisesti tai jos tarve niin nostan sitten siihen 5mg. Hoitaja on säännöllisesti soitellut ja kysynyt voinnin ja tilanteen muutenkin. Hyvä fiilis, vaikka ihan jatkuvaa opettelua, että söisi riittävästi ja monipuolisesti, tasaisin välein eikä ressaisi pudotuksesta kun se on ihan tasaista ollut ja parempia valintoja on todella helppo tehdä. 

-atm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1475 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Hoitaja kävi kyllä läpi seikkaperäisesti, että tämä on lääkärin ohjeistus jotta hinta pysyy saavutettavampana ja valmistaja ohjeistaa toisin. Toki voi olla sitten pidempään käytettynä vaikutusta tehoon tmv. mutta en ole nyt pian 2 kk jälkeen huomannut mitään. Olen siis ollut nyt koko ajan 2,5mg annoksella, joka tehonnut hyvin, sivuvaikutuksia ei juuri ollut pientä pahoinvointia ja närästystä lukuunottamatta. Jatkan tällä, jos paino putoaa tasaisesti tai jos tarve niin nostan sitten siihen 5mg. Hoitaja on säännöllisesti soitellut ja kysynyt voinnin ja tilanteen muutenkin. Hyvä fiilis, vaikka ihan jatkuvaa opettelua, että söisi riittävästi ja monipuolisesti, tasaisin välein eikä ressaisi pudotuksesta kun se on ihan tasaista ollut ja parempia valintoja on todella helppo tehdä. 

-atm

Menipä kiireeessä keksitty nimimerkki ihan väärin eli toki amt :D

Vierailija
964/1475 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas vielä seikkaperäisesti miten se napsuttelu tapahtuu? Käyttävideossa ohjeistaan painamaan 2 kertaa. Miten napsuttelu toteutetaan?

Vierailija
965/1475 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas vielä seikkaperäisesti miten se napsuttelu tapahtuu? Käyttävideossa ohjeistaan painamaan 2 kertaa. Miten napsuttelu toteutetaan?

Siinä vaiheessa kun annos valitaan (ei siis neulan testaus, jossa naksautetaan kahdesti ja painetaan takaisin nollaan ikkunan mukaan) lasketaan 15 naksausta eli ei valita sinne ykköseen asti ja pistetään lääke. Tajusikohan tästä? 

Vierailija
966/1475 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun annos valitaan (ei siis neulan testaus, jossa naksautetaan kahdesti ja painetaan takaisin nollaan ikkunan mukaan) lasketaan 15 naksausta eli ei valita sinne ykköseen asti ja pistetään lääke. Tajusikohan tästä? 

Tehdäänkö neulan testaus joka kerta? Anteeksi nämä kysymykset, mutta hieman jännittää eka pistos etten mokaa. Löysin myös paremman videon naksauttelusta ja nyt selvempi. Kiitos paljon kokemusten ja pistotekniikan jakamisesta. Vielä yksi kysymys. Apteekista myivät mukaan 6mm pitkiä neuloja. Onko ne ok? Vai pitäisikö olla lyhempi?

Vierailija
967/1475 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänkö neulan testaus joka kerta? Anteeksi nämä kysymykset, mutta hieman jännittää eka pistos etten mokaa. Löysin myös paremman videon naksauttelusta ja nyt selvempi. Kiitos paljon kokemusten ja pistotekniikan jakamisesta. Vielä yksi kysymys. Apteekista myivät mukaan 6mm pitkiä neuloja. Onko ne ok? Vai pitäisikö olla lyhempi?

Olen aika ummikko minäkin, mutta näin olen itse käsittänyt että joka kerta neula testataan, koska joka kerta käytetään uusi neula. Mulla se toimii kyllä aina hyvin heti eli lääkepisara nähtävissä neulan kärjessä. Tämä ohje lienee pakkausselosteessa. Itse sain hoitajalta lääkkeen esitevihkosen jossa kynän valmistelu selitetty. 

Neulojen pituus kai osin yksilöllistä (en tiedä millä perusteella) mutta mulle suositeltu sekä hoitaja että apteekki että 6mm paras mun tarpeeseen. 

Olen ymmärtänyt että lääkkeen annostelu napsutellen tavallinen tapa esim. Ozempikin kanssa. Näin juttelivat apteekissa. Toimii siis nyt kun lääke saatavilla siinä kwikpen kynässä.

-amt

Vierailija
968/1475 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tosiaan käännän yhden pienen napsun ja puristan sen ulos. Kyllä se yksikin riittää siihen, että sieltä kärjestä tulee pieni pisara. Sen jälkeen kääntäessä vaan laskemista ja kannattaa tehdä hitaasti, jotta laskenta pysyy mukana. Eikä se maailma nyt ihan aidosti kaadu, jos vahingossa laittaa 14 tai 17, vaikka piti laittaa 15. Yksi annoshan mulla meni 5mg:n kynästä niin, että sekosin laskuissa ja kynä ei antanut enää vääntää. Arvioin, että meni ehkä puolet halutusta annoksesta (3,75) ja loput vedin neulaan suunnilleen. Ei sillä niin väliä ole, jos annos olikin 3mg tai 4mg. Toki pääosin yritän laittaa juuri oikean määrän.

Täysillä annoksilla on toki helppoa, kun vaan antaa mennä loppuun saakka. 

Ja kovien viikkolukemien jälkeen nyt oli -100g. Se tietysti harmittaa, kun olen ollut niin tiukkana ja käynyt kävelylenkillä päivittäin. Mutta täytyy muistaa, että useimmat viikot on olleet reippaasti yli kilon, niin pakkohan on tasannetta tulla. Toisaalta olen huomannut, että mulla on neljän viikon välein ollut painotasanne. Kerran jopa nousi 200g. Ja seuraava viikko on ollut reipas romahdus. Hormonikierto sopii hyvin tähän, koska aina tuosta tasanneviikosta viikon päästä tulee kuukautiset. 

Paino nyt siis 95,6. Seuraava etappi 94,5, jolloin -20kg. Ja siitä 92,5, niin BMI painuu alle 35 ja sitten voikin odotella jo kasilla alkavaa painoa. Jotenkin kiva ajatella tälläi paloissa, että aina on syytä olla iloinen laskusta. Kunhan vaan pidempiä jumeja ei tulisi vielä tässä vaiheessa. Vuoden vaihteessa pitäisi olla selkeästi seiskalla alkava paino, jotta lopullinen tavoite 65 olisi kesä-heinäkuulla 2026. Olen tosiaan varautunut, että hidastuu ja hidastuu. Viimeiset kilot vie varmaan puoli vuotta. 

Tonnikeiju

Vierailija
969/1475 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, eka napsuttelu 10 mg kynästä. Unohdin merkata kynään sen viivan, mutta näin ekan kerran jälkeen vielä muistaa. Mutta Kuinkas toisen kerran? Käännetäänkö siihen kohtaan mihin täästiin nyr vai alkaako se aina alusta lukien niin kuin nytkin? Sori tyhmyyteni

Vierailija
970/1475 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, eka napsuttelu 10 mg kynästä. Unohdin merkata kynään sen viivan, mutta näin ekan kerran jälkeen vielä muistaa. Mutta Kuinkas toisen kerran? Käännetäänkö siihen kohtaan mihin täästiin nyr vai alkaako se aina alusta lukien niin kuin nytkin? Sori tyhmyyteni

Aina aloitetaan alusta se 15 napsuttelu (jos 10 kynästä otetaan 2,5mg) koska siihen painike palaa kun lääkepistos painetaan. Itse en ole kynään merkinnyt mitään viivoja. 

-amt

Vierailija
971/1475 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt on "pelätty" Kreikan loma takana, mut nou hätää, -0,1kg😄. Ja juuri ennen reissun alkua pääsin alle satkun, eli ensimmäinen etappi saavutettu. Toukokuun puolessa välissä aloitin ja nyt on - 6,7kg tippunut (3x1,25mg ja loput 2,5mg). Olen tyytyväinen,vaikka väliin mahtuu pari plussaviikkoakin, liekö hormonit vaikuttaneet. Syömiset olen päättänyt toteuttaa sellaisina, joina pystyn jatkamaan lopun elämäni. Mikään ei ole kiellettyä, mutta määrät ratkaisee. Kumpa vaan herkkuhimo pysyy maltillisena, niin hyvä tästä tulee.

Leppoisaa helleviikkoa

-Daalia-

Vierailija
972/1475 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku, miten makeita tarinoita, upeita vinkkejä, koemusten jakamista ja toistensa kannustusta. Juuri sitä mitä hain ketjun avatessani. Pitkään tämä oli lähinnä henkilökohtainen päiväkirja, mutta mukavaa ettää tästä on tullut aito keskustelu. Pidän myös siitä, että avataan omia tunteita ja kokemuksia. Tsemppiä meille kaikille. Minä taiteilen edelleen mounjaron jälkeisessä elämässä. Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin ja lyhyellä kokemuksräella myös kekkerit viikonlopuista voi selvitä ilman takapakkia. Käyn edelleen joka aamu puntarissa, koska en halua ikäviä yllätyksiä ja pelko takapakista saa minusta vallan ellen punnitse itseäni erityisesti nyt, kun tiedän kesän olevan minulle se haastavin aika.

Tsemppiä kaikille. Täällä on jo niin monta nimimerkkiä etten osaa jokaista luetella. Kaikki ovat arvokkaita.

-Ap

Vierailija
973/1475 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selviätte painon junnaus vaiheesta? Mulla ei ole kohta kolmeen viikkoon paino pudonnut ollenkaan ja alkaa ahdistamaan asia pikku hiljaa, koska kalorivajeen mukaan sen pitäisi pudota.

Murehdinko turhaa?

Jepulis

Vierailija
974/1475 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu, niin söin yhtenä päivänä reilusti kalorimäärän yli, vaikka syöminen tökki. Paino humahti siitä heti kilon alemmaks. Olin varmaan syönyt liian vähän.

Vierailija
975/1475 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän Jepulis turhautumisesi! Itsellänikin oli juuri hiljattain kolmen viikon tasannevaihe kun käytännössä puntarilla ei näkynyt MITÄÄN laskua. Silti kuitenkin kroppa jatkoi kiristymistä. Neljännen viikon kohdalla alkoi taas paino tippumaan. Itselläni ei edes runsaampi tankkaus katkaissut silloin tasannevaihetta, joten on varmasti yksilöllistä. Oma mielihän siinä on koetuksella etenkin jos tuntuu, että kaikilla muilla on vain viikosta toiseen tasaista onnistumista. Suosittelen ottamaan mitat, koska paino ei kerro kaikkea. Sekä suosittelen myös laittamaan puntarin hetkeksi piiloon jos asia alkaa liiaksi stressaamaan. Hitaammassa laskussa on kyllä myös etunsa - ainakin itselläni nahka on pysynyt hyvin mukana tiputuksessa, eikä ole tullut ainakaan vielä löysää nahkaa. Toki koitan myös treenata salilla 3 viikossa ettei paikat ala roikkumaan. Hurjasti tsemppiä! Kyllä se paino varmasti lähtee kohta laskusuuntaan

Onko muilla ollut kokemusta, että jos on nyt pistänyt 3 viikon ajan 5mg, onko mahdollista saada tuloksia jos tiputtaa annoksen takaisin 2,5mg? Jostain syystä tuo annoksen nosto vaikuttanut yöunien laatuun ja aamuisin on olo kun ei olisi nukkunut lainkaan. Toki tämä kuumuus ei myöskään paranna nukkumista 😩

-Luna

Vierailija
976/1475 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi annoskoon alentaminen ja sen vaikutus painoon kiinnostaa muakin. Normaalipainon raja lähestyy ja elo/syyskuussa todennäköisesti alkaa olla ajankohtaista alkaa miettiä lääkkeen annostelun pienentämistä.

Vierailija
977/1475 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selviätte painon junnaus vaiheesta? Mulla ei ole kohta kolmeen viikkoon paino pudonnut ollenkaan ja alkaa ahdistamaan asia pikku hiljaa, koska kalorivajeen mukaan sen pitäisi pudota.

Murehdinko turhaa?

Jepulis

Mä pidin kolmen viikon tauon punnituksesta kun asia alkoi saada liian suuret mittasuhteet mun ajatuksissa. Se kyllä auttoi ja painokin sitten tippui.

Mutta jatkuvasti tämä aihe on kyllä mielessä. Ennen ajattelin vaan ruokaa ja koska sitä kehtaisi syödä taas jotakin, nyt sitten painonpudotusta. Ties mitä hienoa musta olisi tullutkaan jos olisin kaiken tämän energian käyttänyt vaikka astrofysiikkaan.

-Pehmis

Vierailija
978/1475 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kesäloma kyllä tuskaa tässä tilanteessa. Sinänsä kiva lomailla, mutta kun lomani on peräti 7 viikkoa (lomarahoja ja saldovapaita), joten tässä kotona nysvään ja mietin laihtumistani koko ajan. Tietysti ruokaakin tekisi mieli enemmän napostella ajankuluksi, mutta ennen kaikkea mietin koko projektia koko ajan liikaa. Eihän kukaan loman loppumista toivo, mutta ainakin se auttaa saamaan ajatukset muualle osaksi päivää. 

Musta tuntuu, että nyt on tasannetta käynnissä, Ja ilokseni nahka on vähän kuroutunut. Miehelle tuossa juuri poseerasin roikkuvine mahoineni ja mies sanoi, että toi sun roikko ei ole kyllä yhtään kasvanut. (siis pyysin katsomaan, ei fiksuna miehenä oma-aloitteisesti kommentoi roikkojani...:D) Tarkoittaa sitä, että nahka kuitenkin vetäytyy toisesta päästä, jos toisesta päästä tulee lisää tavaraa. Samoin leuan alta pussitus on yllättäin vähentynyt, kun painonlasku hidastui ja pahimmat läskit on siitä lähteneet. Tällä hetkellä löysin on noi lepakkosiivet käsissä. Niissä on liehumista, joskin sitä rasvaakin on runsaasti ihon alla. Vähän heiluttelee käsiä, niin ne lentelee ääriasennosta toiseen. No, lähestyvä 50 on realismia ja ei tässä mitään bikinimallin kroppaa enää tule. Jos nyt suunnilleen olisi vaatteet päällä hyvännäköinen, niin se riittää minulle ulkoisen muutoksen osalta. 

Ja Daalia. Onneksi olkoon! Itselläni oli 8 päivän matkan jälkeen +2,2kg, mutta toki olin edellisen yön lentänyt ja ponkaisin puntarille 2-3 tunnin yöunien jälkeen. Varmasti oli ihan silkkaa nestettä, koska seuraava viikko oli -3,2kg eli lopputuloksena oli viikko loman jälkeen 1kg alle sen, joka oli lähteissä matkalle. Ei huono. Kuitenkin reilussa kahdessa viikossa -1kg ja siitä osan ajasta otin rennommin, jos nyt en ihan intoutunut mässytykseen vaan pitäydyin siinä, että syön aamupalan ja sitten illalla ulkona. Lounaan jätin väliin. Alkoholia otin lähes joka ilta pari drinksua tai olutta. 

Tonnikeiju kohti satakeijun elämää

Vierailija
979/1475 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin kaikki viestit jonkun AI kirjoittamia

Tekoäly kuullut että täältä saa vastaukset kaikkiin askarruttaviin kysymyksiin.

Vierailija
980/1475 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 viikkoa 2,5mg takana ja -5kg (tod näk vähän enemmänkin, lähtöluku ei ollut tarkka)

Mulle sopiva tahti tämä niin pysyy pää, kroppa ja arjen valintojen muutokset perässä. 

Katsotaan lähteekö lasku hidastumaan tmv. olen ihan valmis nostamaan annostuksen siihen 5mg, mutta ei kiirettä sen kanssa. Lääke vaikuttaa mun mielestä edelleen hyvin, ilman haittaavia sivuvaikutuksia. Helle kyllä haastaa kun mikään ei maistuisi. 

Nyt olen myös ollut lomalla, joten normaalin arjen pudotus kiinnostava myös nähdä tulevina viikkoina. 

Tsemppiä meille kaikille!

-amt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä