Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1475)
Ajatuksissani ja kiireessä aloin painamaan annosta niin että piikki oli vielä ilmassa. Sain viimeisestä annoksesta ehkä noin puolet, kun havahduin tilanteeseen. Onko kenelläkään mielipidettä, käynkö hakemassa jo seuraavan viikon kynän, olenko yhden viikon pienellä annoksella vai yritänkö saada sen viidennen annoksen? Yritin netistä etsiä ohjeita viidennen saamiseen, mutta en tiedä mistä saisin diabetesruiskun, jolla voisin sen annoksen sieltä ottaa. Joidenkin sivujen mukaan ruiskut ovat reseptituotteita? Ja jos tilaan netistä, niin pakkaukset ovat suuria, enkä tarvitsisi niitä sataa kappaletta. Ilmeisesti mitään maailmoja kaatavaa ei ehdi tapahtua vaikka menisin yhden viikon pienellä annoksella.
Hei kaikille.
Täällä ollaan oltu lomalla nyt 2,5 viikkoa, josta osa ulkomailla ja on ollut häitä ja kyläilyitä/illanviettoja. Paino ei ole noussut, eikä juurikaan laskenut (-200g). En ole lomalla laskenut kaloreita. Tämä on mielestäni jo voitto, koska yleensä ilman lääkettä kesälomalla tulee aina 2-3 kg painoa. Tämän viikon jälkeen taas takaisin ruotuun ja lasketaan kaloreita tarkemmin. Tämä toki kertoo itselle siitä, ettei paino tipu ellei tarkkaile syömisiä lääkkeen kanssa. Jouduin myös nostamaan hetkellisesti annoksen 10mg, koska jouduin kesälomareissuille ottamaan kynän huoneenlämpöön. Ajattelin laskea annoksen takaisin 7,5mg, kun tämä kynä käytetty. Annoskoot pieneni selkeästi kyllä noston jälkeen entisestään.
Ihanaa kesää kaikille.
Terkuin: Kehokuntoon25
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksissani ja kiireessä aloin painamaan annosta niin että piikki oli vielä ilmassa. Sain viimeisestä annoksesta ehkä noin puolet, kun havahduin tilanteeseen. Onko kenelläkään mielipidettä, käynkö hakemassa jo seuraavan viikon kynän, olenko yhden viikon pienellä annoksella vai yritänkö saada sen viidennen annoksen? Yritin netistä etsiä ohjeita viidennen saamiseen, mutta en tiedä mistä saisin diabetesruiskun, jolla voisin sen annoksen sieltä ottaa. Joidenkin sivujen mukaan ruiskut ovat reseptituotteita? Ja jos tilaan netistä, niin pakkaukset ovat suuria, enkä tarvitsisi niitä sataa kappaletta. Ilmeisesti mitään maailmoja kaatavaa ei ehdi tapahtua vaikka menisin yhden viikon pienellä annoksella.
Ei yksi viikko haittaa ja kun jonkun verran lääkettä on kehossa kuitenkin. Odottelet vaan ensi viikkoa ja sitten pistät uudelleen. Itse sain tilattua yksittäisiä ruiskuja jostain diabetes nettikaupasta :)
Vierailija kirjoitti:
Niitä ruiskuja saa ihan apteekista, itse ostin alkuun 5kpl. Ei tarvitse reseptiä, ja se 5. annos on todella helppo ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ruiskuja saa ihan apteekista, itse ostin alkuun 5kpl. Ei tarvitse reseptiä, ja se 5. annos on todella helppo ottaa.
Muistatko minkäkokoisia ruiskuja pyysit?
Pyysin neulallisia, ja kuulemma 0,1 on standardi. Niitä ostin ja toimii hyvin. Oisko maksanut jotain euron kappale.
Vierailija kirjoitti:
Neuloja saa apteekista ilman reseptiä.
Mä oon saanut kahdesta eri kynästä viidennen annoksen hieman voimaa käyttäen. Rutisee vähän enemmän väännettäessä, mutta on toiminut mulla. 5mg kynä käytössä.
Kävin ostamassa ruiskuja apteekista ja pistin loput kynästä tänään illalla. Kiitos kaikille avusta!
Terkuin tuo joka möhli pistoksen kanssa aamusta
Voiko Mounjaro kwikpeniä ns. naksutella? Eli jos saisi reseptin isomman annoksen kynään ja naksuttelisi pienempiä annoksia? Siinähän säästäisi.
Taustana itsellä se, että alkuvuodesta uskaltauduin yksityiselle (suomalaiselle) nettilääkärille varaamaan ajan ja silloin ehkä pieneksi pettymykseksi sainkin Ozempiciin puolen vuoden reseptin. Oze kynää pystyy "naksuttelemaan" ja ottamaan pienempiä annoksia. 5kk aikana lähti reilu 10 kg / 10% painosta. Tuntuu, että nyt teho hiipunut ja lääkäri ehdotteli miettimään Mounjaroon siirtymistä. On vaan paljon kalliimpi.
Eilen tuli 28 viikkoa tavoitepainossa. Nyt paino on pysynyt tavoitteessa eikä maagista 300g:n lisäystä ole tullut, vaikka yövieraita on ollut ja on illallistettu, yöpalaa grillattu ja saunaoluitakin on nautittu. Eli annoskoot ovat olleet nyt kohdillaan.
Meillä kullakin aineenvaihdunta on tietysti yksilöllinen ja huomaan yhä selvemmin, etten yksinkertaisesti voi syödä samoin kuin monet tuttavani, jos haluan pysyä tavoitepainossani. Kehoni on jotenkin super hyvä hyödyntämään kaikki kalorit, mistä on varmasti ollut hyötyä kun on eletty jollakin kivikaudella, jolloin ravinnosta on ollut aidosti puutetta. Toisaalta minun on helppo hyväksyä se, etten voi syödä ihan samoin kuin joku toinen.
Tsemppiä meille kaikille.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Voiko Mounjaro kwikpeniä ns. naksutella? Eli jos saisi reseptin isomman annoksen kynään ja naksuttelisi pienempiä annoksia? Siinähän säästäisi.
Taustana itsellä se, että alkuvuodesta uskaltauduin yksityiselle (suomalaiselle) nettilääkärille varaamaan ajan ja silloin ehkä pieneksi pettymykseksi sainkin Ozempiciin puolen vuoden reseptin. Oze kynää pystyy "naksuttelemaan" ja ottamaan pienempiä annoksia. 5kk aikana lähti reilu 10 kg / 10% painosta. Tuntuu, että nyt teho hiipunut ja lääkäri ehdotteli miettimään Mounjaroon siirtymistä. On vaan paljon kalliimpi.
Kyllä voi naksutella. Mulle omahoitaja opetti tämän systeemin, lääkäri on reseptissä ohjeistanut naksuttelujen määrän siihen että saa 10mg kynästä 2,5mg annoksia pidempään (arvioivat muistaakseni että melkein 4kk). Tällöin hinta jää mielestäni kohtuulliseksi n. 100€/kk tjsp. Toki tarkoittaa sitä että kynää käytetään kauemmin kuin se kk, jonka säilyvyyden valmistaja lupaa. Olen säilyttänyt kynää koko ajan jääkaapissa.
Mulle lääkkeen määräsi oma tk lääkäri (aikaisempien sairauksien vuoksi mulla on omahoitaja&lääkäri). Hoitaja ehdotti alkukartoituksen perusteella tueksi lääkettä. Paino on hiipinyt ylös ja aivan jumahtanut erit.viimeisen parin vuoden aikana. Olo alkoi olla aivan karmea (väsymys, saamattomuus, aineenvaihdunta ei toiminut, syöminen oli koko ajan mielessä, ahmimista jne)
Olen käyttänyt nyt Mounjaroa pian 7 viikkoa ja ollut tyytyväinen. 5 viikon jälkeen painoa oli pudonnut ainakin 4 kg (lähtöpaino oli todennäköisesti vähän alakanttiin, en kestänyt katsoa totuutta silmiin....)
Pudotettavaa oli alunperin n. 20kg, lähtöpaino ainakin 97kg, pituus 173cm.
Olisin tosi tyytyväinen jo jos pääsisi edes 80kg. Oma mukavuuspaino on kokemuksen mukaan about 78kg.
Kiitos tästä ketjusta kaikille, on ollut todella hyödyllinen.
-amt
Heippa taas. Tänään olisi taas pistospäivä ja tarkoitus oli ottaa ensimmäinen 7,5mg satsi. Olen ollut nyt pari kolme päivää hieman kipeänä, lievää lämpöä, kurkkukipua, väsymystä ja kaiken kruunaa kunnon ripuli. En oikein tiedä, uskallanko nyt ottaa annosta. Miten olette toimineet kipeänä? Ajattelin odottaa nyt ainakin huomiseen, ja ehkä pysytellä vielä 6,75 annoksessa noston sijaan, etten pahenna tätä oloa entisestään. En ole saanut alun jälkeen sivuoireita juuri ollenkaan, joten en usko että tämä olisi Mounjaron aiheuttamaa. -CL
Minullekin työterveyslääkäri kirjoitti heti vuoden reseptin 10 mg:n kynään ja antoi erilliselle lapulle tarkat naksutteluohjeet. Näin kustannukset pysyvät maltillisina. Hän mainitsi myös, ettei apteekissa kannata kovin kuuluvasti mainita annosten "napsuttelusta". :)
Oma Mounjaro-matkani alkoi 13.5.2025. Alkuun paino putosi vauhdikkaammin, mutta nyt on ollut useamman viikon tasannevaihe, mikä on välillä turhauttanut. Lähtöpaino oli 91,5 kg ja tällä hetkellä vaaka näyttää 85,5 kg. Oikeasti pudotus on erittäin hyvä varsinkin kun ottaa huomioon, ettei paino ole pitkään aikaan liikahtanutkaan alaspäin kilpirauhasen autoimmuunitulehduksen vuoksi. Arvotkin ovat olleet aikaisemmin aivan sekaisin.
Olen nyt tietoisesti pitänyt taukoa puntarilla käymisestä, etten stressaisi painon muutoksista liikaa. Valokuvista huomaa kuitenkin selvästi, että vartalo on kaventunut. Sivuvaikutuksia ei ole juuri ollut ainoa mainittava on hieman huonontunut unenlaatu. Tällä hetkellä käytössä on 5 mg:n annos, eikä minulla ole aikomusta nostaa sitä tästä eteenpäin.
Salitreenit ovat pysyneet ohjelmassa kolmesti viikossa, ja niistä aion pitää kiinni jatkossakin. Vaikka paino ei ole tippunut ihan toivotulla tahdilla, tärkeintä on kuitenkin se, että jatkuva ruokahalu ja napostelun tarve ovat poissa. On paljon helpompaa tunnistaa, milloin vatsa on jo täynnä.
-Luna
Vierailija kirjoitti:
Eilen tuli 28 viikkoa tavoitepainossa. Nyt paino on pysynyt tavoitteessa eikä maagista 300g:n lisäystä ole tullut, vaikka yövieraita on ollut ja on illallistettu, yöpalaa grillattu ja saunaoluitakin on nautittu. Eli annoskoot ovat olleet nyt kohdillaan.
Meillä kullakin aineenvaihdunta on tietysti yksilöllinen ja huomaan yhä selvemmin, etten yksinkertaisesti voi syödä samoin kuin monet tuttavani, jos haluan pysyä tavoitepainossani. Kehoni on jotenkin super hyvä hyödyntämään kaikki kalorit, mistä on varmasti ollut hyötyä kun on eletty jollakin kivikaudella, jolloin ravinnosta on ollut aidosti puutetta. Toisaalta minun on helppo hyväksyä se, etten voi syödä ihan samoin kuin joku toinen.
Tsemppiä meille kaikille.
-AP
Onhan Suomen väestöstä aikamoinen osa niiden nälkä- ja kato- sekä sodan ruokakuponkisukupolvien jälkipolvia. Syy, miksi geenit pääsivät jakoon seuraavalle sukupolville oli siinä, että suolistomikrobisto pystyi puristamaan syödystä vähäisestä ruoasta 15-20% enemmän energiaa ja ravintoaineita kuin he, joilla suolistomikrobisto oli niin sanotuilla normaaleilla asetuksilla. Nälkiintyminen vaikuttaa hengissäpysymisen lisäksi myös lisääntymiseen. Eipä siinä lisäännytty mikäli hormonipuoli ja kuukautiskierto otti osumaa energia- ja ravintoainevajeen vuoksi. He, joiden kuukautiskierto tai hormonitoiminta ei ottanut ankarastakaan nälästä osumaa, lisääntyivät.
Tämä kuulostaa nyt ikävältä, mutta jopa keskitysleireiltä on selviytynyt jopa vuoden sisällä pelastautumisensa jälkeen lapsen saaneita ihmisiä. Saatiinhan leireilläkin lapsia, mutta siellä järjestelmä hävitytti lapset. Aivan samalla tavalla lisääntyivät myös niukalla energialla eläneet suomalaiset, jotka eivät sentään joutuneet kokemaan keskitysleirien kauhuja. Kun tutustuu suomalaisten sota-ajan ruokakorttiannoksiin, voi kyllä ihmetellä kuinka etenkin kaupungissa asuva ilman minkäänlaisia kontakteja maaseudulla asuviin ihmisiin oleva ihminen on selviytynyt sota-ajasta.
Suolistomikrobisto peritään usein äidiltä, jonka suolistomikrobisto on muokkautunut elämäntilanteiden mukana. Siihen lisäksi nykyaikaisen lääketieteen mukaiset lääkkeet. Esimerkiksi kroonista liimakorvaa sairastuneilla lapsillahan ehtii terve suolistomikrobisto kuolemaan mennen tullen antibiootteja syödessä. Syömättäkään ei voi jättää, koska kuurous on ylipainoa ja lihavuutta pahempi asia.
Monesti painopuhe on Suomessa moralisointia ja ylipainoinen tai lihava (lapsikin) on lehtikuvassa toisessa kädessä munkki ja toisessa kädessä hampurilainen. Vähemmän puhutaan siitä, että paljon antibiootteja syömään joutuneet ovat tavallaan olosuhteiden uhreja. Ei ole myöskään mitään Käypä hoito-ohjelmaa tai ravitsemusterapeutin suositusta, jonka myös Valvira hyväksyisi, jonka avulla voisi auttaa terveen suolistomikrobiston kehittymistä antibioottikuurin jälkeen.
Vaikkei ohjelma pelkästään ehkäisisi ylipainon syntyä lapsilla, parantaisi se sentään vastustuskykyä. Paljon antibioottia saavien vanhempien lapsille, varhaiskasvatukseen ja kouluille olisi hyvä saada oma ravitsemussuosituksensa jo sen vuoksi, että päivä päivältä saadaan enemmän vahinkoa aikaan lapsen ja nuoren elämässä, mikäli suolistomikrobisto pystyy puristamaan vaikkapa sen 15-20% enemmän tehoja syödystä ruoasta joka päivä. Silloin arkiruoka voi lihottaa enemmän kuin karkkipäivänä saatu herkku. Lapsi kun voi olla sekä selviytyjien jälkipolvea että myös liimakorvalapsi.
957
Hyvä kirjoitus. Biologian mukaan teoria on ihan järkeenkäypä. Olenkin monesti vitsaillut, että jos olisi nälänhätä, niin kehoni pysyisi pitkään vielä " normaalin"kokoisena, kun muut olisivat laihtuneet jo anorektisiksi.
Joka tapauksessa puhutaan myös jojoilun haitoista keholle ja suurimmat virheet tein varmasti nuoruudesta alkuaikuisuuteen tiputtamalla painoa toistuvasti nopeasti ja keinoja kaihtamatta sopivan kisapainon saavuttamiseksi. Viimeiset kilot ja sadat grammat tiristettiin ihan väkisin ja oltiin hieman ylpeitäkin siitä, kuka onnistui parhaiten saamaan kisapainon päälle. Ei silloin tullut edes mieleen miten moinen voi vaikuttaa kehoon vuosia tai jopa koko loppuelämän. Nyt kun on tullut hieman ajallista etäisyyttä tuohon jopa euforiseen toimintaan, niin minulla olisi nyt paljon kerrottavaa itselleni. Silloin jotenkin kuvittelin, että toiminta on ok, koska peruste on kuitenkin urheilu. Mutta kyllä se keho kärsii tuollaisesta on se jojoilun syy mikä tahansa.
Nyt ajattelen ettei keho tunnista sitä, rääkkäätkö sen tasapainoa "väärin" jonkin "hyvän" syyn takia vai muuten vaan. Silti....Vaikka nykyään tiedostan tämän, niin silti käytin Mounjaron ohella joitain aiemmin oppimiani, keholle ei niin hyviä keinoja tehostaakseni painon putoamista.
En jaksanut odottaa miten lääke yksistään vaikuttaa, ehkä myös pelkäsin että olen yksi niistä, joihin lääke ei vaikuta.Jos nyt voisin ohjeistaa itseäni Mounjaron käytön suhteen, vakuuttaisin itseni siitä ettei sillä ole merkitystä olenko tavoitepainossa 3 kk:n, 5 kk:n tai 12 kk:n kuluttua, koska lopullisena tavoitteena on kuitenkin painonhallinta pidemmällä aikavälillä sillä ulkoilijan aktiviteettitasolla, mikä minulle on nykyään realistinen.
Tulipa taas paatos:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi naksutella. Mulle omahoitaja opetti tämän systeemin, lääkäri on reseptissä ohjeistanut naksuttelujen määrän siihen että saa 10mg kynästä 2,5mg annoksia pidempään (arvioivat muistaakseni että melkein 4kk). Tällöin hinta jää mielestäni kohtuulliseksi n. 100€/kk tjsp. Toki tarkoittaa sitä e
Kerro enemmän. Montako napsua 2,5 mg 10 mg kynästä? 15?
Kiitos tsempeistä kummallekin <3 Ja saman tiedän itsekin, että ilman lääkettä paino ei vaan tippuisi. Tästäkin ajatuskehästä huomaa kuinka vaikea ja keskeneräinen asia tämä itselle on. Kun on sen kolmekymmentävuotta enemmän ja vähemmän laihduttanut, ilman pysyviä tuloksia, niin asenteet ja oletukset on syvällä.
-Pehmis