Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1475)

Vierailija
901/1475 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen päivä pistoksesta. Tänään kuvotusta ja olen ripuloinut muutaman kerran. Onkohan niin, että nuo sivuoireet tulee jokaisen pistoksen jälkeen vai voiskohan jatkossa lieventyä tai jopa poistua?

Terkuin, Pätkis

Vierailija
902/1475 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen päivä pistoksesta. Tänään kuvotusta ja olen ripuloinut muutaman kerran. Onkohan niin, että nuo sivuoireet tulee jokaisen pistoksen jälkeen vai voiskohan jatkossa lieventyä tai jopa poistua?

Terkuin, Pätkis

Yleensä oireet vähenee ja alussa on enemmän heittelyä joka suuntaan. Juuri sivuoireita ja ruokahalussakin on enemmän vaihtelua. Ainakin itsellä oli juuri sitä, ettei tehnyt mitään mieli ja loppupäässä pistosviikkoa alkoi tulla taas nälkä. Nyt olo on tasaisempi. Mulla on kyllä ummetusta ollut alusta saakka ja valitettavasti kävin reissulla, johon en jaksanut ottaa niitä Vi-Sibilejä, joten siellä oli aivan tukossa ja sattui jo suorastaan. Mutta jos ottaa päivittäiset Vi-Sibilit, niin olo on sopiva. Se jauhe ymmärtääkseni hoitaa kumpaankin suuntaan eli löysää sitoo ja liian kovaa löysentää. Suosittelen kokeilemaan tuota tai jotain muuta. Itse otan veden kanssa 2 lusikallista päivässä, joskus enemmän. Sain itse reseptin siihen samalla kuin Mounjaroon, niin se tuli halvemmaksi ostaa sillä tavoin. Sain 1kg 0,5kg:n hinnalla reseptin kanssa. Suosittelen kokeilemaan tuota tai jotain muuta vastaavaa itsehoitotuotetta. Varmaan apteekissa osaavat auttaa ja jos pääset, niin tänään on vielä useat apteekit auki iltapäivään. Kannattaa ottaa vaan käyttöön saman tein, jos tuollaista on ja saattaa olla, että se on se sivuoire koko tämän lääkkeen ajan.

Tosiaan minä keräsin pöhöä ja massaa reissussa, mutta arvasin, että mukana on lentomatkan turvotusta, kun kävin muutama tunti paluun jälkeen vaa'alla. Silloin oli noussut paino. Huomasin jo viikolla, että matkakilot/-pöhöt on lähteneet ja tänään oli tasan 1kg vähemmän kuin kaksi viikkoa sitten juuri ennen matkaa. Näin  ollen kokonaispudotus 15,9kg. Alle 100 jo toisen virallisen punnituksen. 6.6. oli 99,6 ja nyt 20.6. 98,6. Olo on hyvä. Ekat vaatteet on jo isoja ja monet suhteellisen tyköistuvat t-paidat lököttää väljinä päällä. Tsemppi on edelleen kova ja tähtäin heinäkuussa 2026, jolloin aion painaa 65kg ja BMI on alle 25. Tammikuussa pitää olla reilusti alle 80kg, jotta viimeisen 10kg:n pudottamiseen on aikaa se puoli vuotta. Seuraava etappi on saada BMI alle 35 ja siellä pitäisi olla elokuun aikana. Nyt BMI 37,4. Ihanaa suunnitella ja haaveilla. Toivottavasti kuitenkin pystyn jatkamaan lääkettä, ettei tule mitään esteitä sen käyttöön. Tämä nimittäin sujuu niin hienosti ja tuo investointi lääkkeisiin pitää ryhtiä. Ihan kuin olisi Painonvartijoissa, kun on "virallinen" punnistus ja piikitys aina perjantaisin. 

Hyvää juhannusta kaikille kanssalaihduttajille ja ap:lle, joka jaksaa pitää toivoa yllä siitä, että se paino pysyisi kanssa pois.

Tonnikeiju

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1475 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ostaa uusi kynä viikolla, mutta enpä tajunnut että 10 mg kynää ei ollutkaan missään apteekissa suoraan hyllyllä, niin kuin pienempiä pitoisuuksia on ollut. Lähdettiin reissuun, niin en voinut tilatakaan lähiapteekkiin. Olen nyt viikon ilman lääkettä, mutta ehkä se ei ole niin vaarallista. Onko teillä muilla ollut välillä taukoja tästä? Jos, niin inko ollut jotakin seurauksia siitä?

Vierailija
904/1475 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoosta löytyy melkein kaikista  apteekeista sekä Jumbon apteekki sekä Tikkurilasta ym:sta. 

Mene seuraavalle sivulle: https://laakehakupalvelu.apteekkariliitto.fi/

ja kirjoita Mounjaro  kwikpen 10 mg. Etsi lähin apteekki

Vierailija
905/1475 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa Tonnikeiju!!! On niin motivoivaa lukea kokemuksista ja myös siitä, mitä meille painonpudotuksessa tavalla tai toisella mukana oleville kuuluu ja ennen kaikkea mitä on huomioitava. Jos välillä on reissua tai muuta kummaa, niin tärkeää on muistaa kokonaisuus, eikä olla fanaattinen. Luin viestisi jo aiemmin, mutta oli hetki jolloin minulla ei ollut aikaa kirjoittaa, joten vain peukutin. Ihailen pitkäjänteistä suunnitelmallisuuttasi.

Minulla on tänään merkkipaalu. Tänään on 26 viikkoa ja tasan puoli vuotta tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta. Ennakoin, että tämä kesä on yksi koetin kiveni. Ensimmäinen ja suurin koetinkivi oli Juhannuksen aika, jolloin meillä oli kestittäviä vieraita torstaista eiliseen. Vastoin normaalikäytäntöjäni olin jo ennakkoon päättänyt, että aterioin muiden ehdoilla ja muiden mukana on sitten minulle maistuvaa tai ei.  Annoskootkin sai luvan karata, jotta vieraat eivät koe syyllisyyttä syödessään minun pihdatessa. No, nyt huomasin mitä tarkoittaa vatsalaukun pieneneminen. Todellakin jo pieni annos sai minut tuntemaan itseni ihan ähkyksi, mutta temppuilin silti jotenkin jokaisen aterioinnin.

En käynyt puntarissakoko Juhannuksena, koska hieman takaraivossa tykitti se, että tunnelma on tärkein eikä muutama 100 grammaa sinne tai tänne.  Tänä aamuna jännitti nousta vaakaan, kun ei yhtään tiennyt, paljonko kaiken Juhannus hulinan jälkeen painoa on kertynyt. Mutta mitä???? Turhaan pelkäsin. Puntari näytti tänä aamuna 300g enemmän kuin ennen Juhannuskarkeloita, jotka siis jatkuivat torstaista eiliseen. Olen helpottunut. Tämä 300g tasoituu jo huomiseen. Eli kyllä se vaan niin on, että pieni irtiotto ei murenna kaikkea, kunhan asiat ei karkaa jokapäiväisiin annoskokoihin.

Tämä puoli vuotta on sinänsä keskeinen, että vaikka puhutaan 2, 3 tai 5 vuoden etapeista, uskon edelleen tutkittuun tietoon ja tutkitusti se ensimmäinen 12 kk on kriittisiin. Jos sinä aikana kykenee pitäytymään samoissa kiloissa, jatko helpottuu huomattavasti. Joten olen todella tyytyväinen tämän ensimmäisen vuosipuolikkaan onnistumiseen. En epäröi tuulettaa. Tsemppiä meille kaikille.

-AP

Vierailija
906/1475 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ohitin uuden kymmenyksen, nyt painan alle 140kg. Viiden kilon päästä painoindeksi vaihtuu sairaalloisesta ylipainosta vaikeaan ylipainoon. Askel on kevyt kuin keijukaisella kävelyllä käydessä. Juhannuksena meni vähän makkaraa, sipsiä ym. Lähinnä muodon vuoksi, mieli ei edes tehnyt sen kummemmin. Mukava oli hakea prismasta uudet collarit jalkaan. Ennen olen joutunut käymään kaukana xxl dressmannilla tai tilaamaan netistä uusia vaatteita. Vielä toki kokoja niukasti, mutta jotain tämäkin. 

S1988

Vierailija
907/1475 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut s1988 - noita painoindeksi tseppejä itsekin seuraan. On iso juttu kun pääsee taas yhden pykälän lähemmäs normaalimpaa.

Jännitin itsekin juhannusta ja sitä, kääntyykö kelkka/repsahtaako omalla kohdalla pysyin salaattilinjalla ja viikon pudotus oli - 1,5 kg eli normaali tahti itselle.

Vierailija
908/1475 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin vau vau vau S1988. Tuo sinun painonpudotus on todella mieletön jo nyt. Uskon vakaasti, että se näkyy, vaikkei siitä kukaan sanoisi. Ja tärkeimpänä, että olosi on noin hyvä 😍

Tonnikeiju myös saavuttanut mahtavan merkkipaalun, kun päässyt alle 100kg 🔥

Ja AP onpa ihana kuulla, että juhannus herkutteluiden jälkeen vaaka ei käytännössä juurikaan heilahtanut suuntaan tai toiseen. Uskon todella, että pystyt pitämään pudotetun painon poissa. 

Olen todella ylpeä ihan jokaisesta täällä kirjoittaneista, jotka ovat saaneet omalla tekemisellään lääke tukenaan noin mielettömiä tuloksia tai painon pysymään alhaalla 💪🏻

Terkuin: Kehokuntoon25

Vierailija
909/1475 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos AP tämän keskustelun aloittamisesta ja kaikki muut kokemustenne jakamisesta. Niistä on ollut paljon iloa ja apua kun aloitin oman projektini hiljattain. Pistin eilen kolmannen annoksen. Tähän asti kaikki sujunut hyvin, mutta tänään olen kokenut huonovointisuutta ja heikotusta. Luultavasti syynä on eilinen liian pitkäksi venähtänyt ruokailuväli. Lounaan ja päivällisen väliin jäi 10 tuntia ja vettäkin muistin juoda niukasti. Tänään olen tasannut oloa hörppimällä paljon jäisillä mansikoilla viilennettyä vettä ja pikku hiljaa elämä alkaa taas voittaa. Pyrkimyksenäni ei suinkaan ole paastota, vaan päin vastoin syödä monipuolisesti ja kaikenlaista, mutta kohtuudella. Mounjaro selvästi vie nälän tunteen niin tehokkaasti, että puuhakkaampien päivien aikana pitää paremmin huolehtia, ettei unohda syömistä kokonaan.

Oma painoni on laskenut vasta 3,1 kg kahden viikon kuurin aikana, mutta kiinnostaisi kuulla kuinka nopeasti olette huomannneet vaatekokonne muuttuneen? Täällä jo haaveilen uudesta syyspuvustosta :) Minulla on tavoitteena noin 20 kg pudotus ja tasapainoisen syömisen opettelu niin, että voin tulevaisuudessa ylläpitää normaalipainoa ilman lääkitystä. Tarkkaa aikataulua en ole vielä asettanut.

Terveisn Kuplilla

Vierailija
910/1475 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas kynä lähtee käyttöön huomenna. Olen sietänyt tätä 5mg annosta todella hyvin, annosnoston yhteydessä tuli hieman lieviä sivuoireita, kuten väsymystä, mutta muuten ei mitään. Viime viikon punnitus oli pettymys, +100g vaikka olen ollut koko ajan tasaisesti kalorivajeella (viikon keskiarvo n 1500 kal) sekä treenannut. Olen nyt myös huomannut nälän lisääntyneen, kalorivajeen pitäminen tuolla tasolla tuntuu haastavalta. En haluaisi ainakaan vielä nostaa annosta 7,5mg joten kokeilen hyödyntää "kultaiset annokset" ja pistän 6,25 huomisesta eteenpäin. Jos se tuntuu liian rajulta, palaan 5mg. Jos se toimii, voi seuraava kynä ollakin sitten 7,5mg. Painoa on pudonnut nyt 2 kuukaudessa 3,7kg. Parempi kun ei mitään ja hitaasti hyvä tulee, mutta jotenkin kovin pieneltä tuntuu. T. CL

Vierailija
911/1475 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää mukana vaikka Minigrip-pussissa hapankorppu- tai kaurakorppupaloja, jos on yhtään vaaraa ruokailujen välin venymisestä. Ainakin hapankorpuissa on myös kuitua, joka lisää kylläisyyttä. Se, että niissä on myös sallittua enemmän suolaa, ei kesällä haittaa jos syö muuten vähäsuolaisemmin eli laimentaa aterioita kasviksilla ja marjoilla.

En muista, onko kaupoissa enää pillin kanssa kahden desin tetroissa mustikkakeittoa. Se on hyvä apu mahan reistailessa ja myös pahoinvoinnin iskiessä. Meillä jokaisella on oma metaboliamme ja siksi ei ole kohtuullista verrata pudotettuja kiloja toisen pudotettuihin kiloihin.

Kannattaa ottaa sellainen asenne, että laittaa vaikka kirjakaupasta ostetulle ruutupaperille aamupainon ja katsoo siitä yleistä trendiä eli sitä, että se on menossa oikeaan suuntaan eli tässä tapauksessa alamäkeen. Pulkkamäessä pääsee yleensä mäen alas myös loivemmassa alamäessä. Pääasia, ettei mäessä ole soraa, joka pysäyttää pulkan.

Jos niin on, se pitää korjata pois ja jatkaa mäen laskua pulkalla. 

Vaatekoko riippuu yksilöllisestä vartalonrakenteesta. On heitä, joilla vyötärö kapenee sentin jokaisen pudotetun kilon kohdalla. Viisi senttiä vyötäröstä taitaa olla naisten mittataulukossa yksi kokonumero? Sitten on heitä, jotka hoikistuvat raajoista ja kilot pysyvät tiukasti vyötäröllä.

Siinä voi olla takana hormonaalisia syitä (PCOS, vaihdevuodet, testosteronitasojen lasku) tai keskivartalon rakenne, jossa kylkiluiden alareunan ja suoliluun harjanteen väliin ei jää suurta väliä. Silloin ongelmaan on ratkaisuna aerobisen liikunnan lisääminen (nyt voi vesijuosta luonnonvesissä kunhan laittaa kunnolla aurinkovoidetta) ja jos asia vaivaa, kannattaa käydä yksityisellä puolella laboratoriossa jo joko ennen gynekologilla tai andrologilla tai urologilla käyntiä.

Ei kannata hämmästyä, jos saa lähetteen uniapneatutkimukseen. Uniapnean lisäksi myös turhan kevyt nukkuminen ja riittävän syvän unen puute näkyy vyötäröllä. Kyse ei ole yksilön heikkoudesta. Yksilö on voinut kokeilla rauhoittumiset, iltasuihkut, jalkahieronnan ja meditaation jne laihoin tuloksin. Silloin viimeiseksi avuksi jää lääke. Sitä voi kokeilla ja jos se ei auta, sitä ei kannata jatkaa. Lääkkeissäkin on vaihtoehtoja ja vaihtamalla voi saada paremman tehottoman tilalle.

Vierailija
912/1475 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut joskus että kehon tulee parantua ensin, ennen kuin paino voi pudota eli siinä saattaa kestää pitemmänkin tovin, ennen kuin kehon vaste painonpudotukselle aktivoituu.

Neljä kiloa kuudessa viikossa on kuitenkin todella hyvä ja terveellinen tahti, iho seuraa perässä ja välttyy painonpudotuksesta johtuvilta sivuoireilta eli puhutaan ihan normaalista tahdista eikä mitenkään hitaasta

Minunkin odotukset lääkkeelle oli kovat ja ei malttaisi millään odottaa kun toivois että olisi jo siellä tavoitepainossa mutta maltti on valttia, hiljaa hyvä tulee ja pää kylmänä pudotuksen suhteen. Monesti nämä ns. hoputtavat ajatukset juontaa pitkäaikaisesta toiveesta olla ja näyttää terveeltä ja tietysti lääkkeen kalliudesta. Niille ko sanoo että on jo matkalla sinne niin ne monasti hiljenee :)

Onko kellään jääneet menkat kokonaan pois lääkkeestä/painonpudotuksesta? Ensimmäinen kerta elämässä kun menkat on kolmatta viikkoa myöhässä ja rtestit on jatkuvalla syötöllä negatiivisiä. Lääkäri kyllä vakuutteli, että katsotaan kesän yli miten niiden käy ja jos ei palaudu niin tutkitaan. 

5 kg viidessä viikossa, mutta alun nesteitä suurin osa eli odotettavissa hidastumista, mikä on toivottuakin.

Vierailija
913/1475 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä turnausväsymystä ilmassa. Ruokahalu edelleen kateissa, mutta samalla tekisi mieli syödä, mutta kun ei pysty/halua ja tulee ähky olo, jos syö tavallista enemmän. Pienellä ruokamäärällä mennään siis edelleen ja todellakaan en aio antaa periksi. Yritän kuitenkin syödä enemmän, koska ihan aidosti kalorit jää liian alas koko ajan.

Tänään tuli tasan 13 viikkoa ja päivää vaille 3kk lääkkeen tuella ja paino on tippunut turhankin rivakasti. Nyt kokonaispudotus 17,6kg. Se on ihan turhan paljon tässä ajassa. Toisaalta lähtö oli 114,5, joten kaipa se menee niin, että näistä massoista sitä painoa lähtee nopeammin alussa. Vielä nelisen kiloa, niin menee BMI alle 35. Se on seuraava tavoiteltava asia ja siitä heti perään reilun parin kilon päästä alle 90kg. Se on kyllä hurjaa, koska siinä vaiheessa on tippunut 25kg ja puoliväli tässä projektissa. Toisaalta yritän ajatella, ettei tämä ole projekti. Tämä on elämäntapa ja aion jatkaa lääkkeen kanssa pitkään vielä laihtumistavoitteeni saavutettua. Ap on hieno esimerkki siitä, miten lääkkeestä on päässyt eroon ja paino pitää silti kutinsa. Itse olen antautunut siihen, että pienellä annoksella jatketaan vuosia. 

Parasta on kuitenkin liikuntakyvyn paraneminen. Kunto on toki noussut kävelylenkkien myötä, mutta tuntuuhan noi tippuneet kilotkin. Muistan, kun huhtikuulla se 2-3km oli ihan kunnon setti. Nyt kävelen rivakammin ja ei tunnu missään. Tuollaisen 3km:n jälkeen tuntuu, että toiset puolet menisi vielä lisää keveästi. Lisäksi silmät on kasvaneet isommaksi, kun kasvot on kaventuneet. Ainoa miinus on roikkuva kaula ja hamstereiden näkyminen selvemmin. Silti väitän näyttäväni nuoremmalta, vaikka valitettavasti leuan alle on ilmestynyt rypistynyt heltta. Ei voi mitään. Ikää se melkein 50, joten tällä mennään. Yritän epätoivoisesti rasvata ja retinolia menee. Pian Tretinoiniakin. Mutta tuskin sekään tuota pelastaa. Kirurginveitsi pelastaisi, mutta se tuntuu turhan järeältä ja toisaalta ehkä pitää hyväksyä, ettei sitä ihan priimaa enää viisikymppisenä ole. 

Tonnikeiju

Vierailija
914/1475 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa Tonnikeiju, että jaksat sinnikkäästi ja kunnon paraneminen kuulostaa hienolta konkreettiselta saavutukselta. Sulle aukeaa ihan uusia juttuja elämään! Siis vau. Mutta mitä ne hamsterit on?

Voisko kasvojen ja kaulan ulkonäköön löytyä apuja kasvojoogasta tai vastaavasta? Ja eniveis, uurteet kertovat eletystä elämästä. Jos ne olisikin vain merkkejä hyvistä hetkistä?

Kiitoksia vinkeistä vaatekoon arviointiin. Varmasti tosi yksilöllistä, eikä vaatekootkaan ole strandardeja, mutta nyt sain summittaisen arvion miten paino vastaa vaatekokoja. Kiitos. 

Mulla meinaa edelleen olla vaivana huono olo ja päänsäryt. Mitäs kikkoja sellaisen poistoon olikaan?

Kuplilla

Vierailija
915/1475 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea teidän kaikkien erilaisia  kertomuksia ja kokemuksia  ja  onnistumisia.

Itse aloitin projektini vajaa vuosi sitten. Liikuin paljon, mm kävelin, pyöräilin ja pyöritin vannetta. Lääkityksen aloitin 8 kk sitten. Keväällä pääsin painotavoitteeseeni yhteensä -18 kg hävisi painosta. 

Vuoteen mahtui paljon harmituksia, mm  tapaturma ja pystyin harjoittamaan vain rajoitettua liikuntaa. Nyt keväällä jouduin suureen leikkaukseen ja kaikki liikunta oli kielletty ja päädyin sänkypotilaaksi 2,5 kk:ksi. Tiedostin että lohtu söin. Nyt painoa  on tullut  lisää  4-5kg. Nyt olen ajamassa  vahvoja lääkityksiäni alas  ja olen aloittamassa varovaisesti pientä liikuntaa.

Nyt olen päättänyt aloittaa uudelleen Mounjaron käyttämisen. Suurimmillani käytin 5 mg Mounjaroa. Nyt mietin aloitanko 2,5 mg vai5 mg? Ehkäolen päätymässä aloittamaan2,5 mg.

Hyvää viikonloppua  ja tsemppiä meille kaikille!

Vierailija
916/1475 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan mahtavaa Tonnikeiju, että jaksat sinnikkäästi ja kunnon paraneminen kuulostaa hienolta konkreettiselta saavutukselta. Sulle aukeaa ihan uusia juttuja elämään! Siis vau. Mutta mitä ne hamsterit on?

Voisko kasvojen ja kaulan ulkonäköön löytyä apuja kasvojoogasta tai vastaavasta? Ja eniveis, uurteet kertovat eletystä elämästä. Jos ne olisikin vain merkkejä hyvistä hetkistä?

Kiitoksia vinkeistä vaatekoon arviointiin. Varmasti tosi yksilöllistä, eikä vaatekootkaan ole strandardeja, mutta nyt sain summittaisen arvion miten paino vastaa vaatekokoja. Kiitos. 

Mulla meinaa edelleen olla vaivana huono olo ja päänsäryt. Mitäs kikkoja sellaisen poistoon olikaan?

Kuplilla

Minä nappaan alunperin migreenistä johtuvaan pahoinvointiin kirjoitettua pahoinvointilääkettä ja se toimii. Kyllä lääkärille saa kertoa avoimesti, ettei tule toimeen pelkillä kotikonsteilla pahoinvointia vastaan. Olen tottunut syömään kroonisen migreenin vuoksi kolmen tunnin välein. Pidän aina mukana jonkinlaista pientä syötävää juuri ateriavälien venymisen ja kiireen vuoksi. Muutama manteli tai pähkinöihin on tyhjää parempi. Kotona ollessa hapankurkku lievittää pahoinvoinnin tunnetta.

Minulla makeannälkä on itse asiassa ennakko-oire tulevasta migreenistä. Suklaa ei aiheuta migreeniä, kuten ennen vanhaan luultiin. Aura aiheuttaa suklaanhimon. Sen verran kauhea olo, pahoinvointi ja monesti myös oksentaminen on seurannut migreenistä satoja kertoja, ettei makea herätä mitään positiivisia mielleyhtymiä kun oksennan migreenikohtauksessa makeaa oksennusta ja lopuksi sappea. Sen jälkeen ei makea enää houkuttele. 

Ulkonäkö muuttuu kaikilla ajan myötä. Eipä tuossa ole muuta keinoa kuin saada huomio kiinnittymään silmien ja otsan seudulle esimerkiksi silmälasien ja otsatukan avulla. Kaikki väriäkin sisältävät kissalasit, wayfarerit ja clubmasterit vievät huomiota pois leuan ja kaulan seudulta. Jos käyttää hattuja, vetää hatuilla huomion pois kasvojen alaosasta ja kaulasta. Musta väri sopii harvalle suomalaiselle. Ei kannata alleviivata kasvojensa epävarmuuksia pukemalla mustaa paitaa ylle. Pikaratkaisu on laittaa vaikka omiin väreihin sopiva huivi sen mustan paidan päälle armeliaammaksi kehykseksi.

Kasvojooga ja Gua sha-kivellä hierominen saavat lymfanesteet kiertämään ja poistavat pöhötystä kasvoilta. Gua sha-kivi maksaa Prismassa viitosen ja esimerkiksi LV:n sinisessä tuubissa oleva hajustamaton mutta tehokkaampi seerumi seitsemän euroa. 

Vierailija
917/1475 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viides pistos eilen ja paino tippunut 5.8 kg. Aloituspaino neljä viikkoa sitten 121,4 kg. Olen edelleen aloitusannoksella 2,5 mg ja jatkan ainakin elokuuhun saakka ja voi olla etten nosta annosta ollenkaan. Olen panostanut syömisessä proteiniin ja kuituun, hiilarit on jäänyt tosi minimille kun ei vaan jaksa syödä. 1200-1300 kcal on ollut se minkä olen pystynyt syömään ja tuntenut itseni kylläiseksi ja energiseksi.

3-4 viikoilla oli joitain nälkäsignaaleja, vaikken niitä niin selkeästi tuntenut kuin ilman lääkettä mutta nyt viidennen pistoksen jäljeen tuntuu että saan hyvä että 800 caloria syötyä päivässä, samat annokset edellisiltä viikoilta jää puoleksi syömättä. Olen pistänyt kokoajan mahaan, joten jännää että vaikka annosta ei ole nostettu niin lääkkeen vaikutus tuntuu ikään kuin voimistuvan verrattuna edellisiin viikkoihin.

Pelkään, että en saa syötyä tarpeeksi, enkä saa riittävästi proteiinia. Uskallanko edes liikkua, kun se nostaa kulutusta? En ole vielä aloittanut lihasvoimaharjoittelua kun olen halunnut totuttautua ensin uuteen syömiseen mutta oli tarkoitus aloittaa ekan kuukauden jälkeen.  

Olen lukenut hurjista painonpudotuksista ja ns. "super responsers", joille lääkkeen vaikutus on hurja. Kun taas joillakin se on vähäisempi. Haluan kuitenkin pudotuksen olevan terveen rajoissa.

Olen miettinyt pistospaikan vaihtamista, jos sillä olisi vaikutusta asiaan, sekä energiatiheämpien ruokien lisäämistä, että uskaltaisin alkaa treenaamaan. Any thoughts? 

Ehkä murehdin liian herkästi vaihteluista ja ne kuuluvat asiaan. Täältä on mukava lukea toisten kommentteja, ne antavat jotain suuntaa tällä täysin uudella tiellä.

Vierailija
918/1475 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

@917: panosta siihen, että saat tarpeeksi proteiinia. Lihasmassasta kannattaa pitää kiinni kaikin keinoin. Juo vaikka heraproteiinista ja maidosta sekoitettu kylmä juoma, johon lisäät teelusikallisen tai pari pikakahvia (kofeiinillista tai kofeiinitonta) ja haluamaasi makeutusta. Enemmän luksusta saat pakastamalla jääpalapusseihin kahvinloput ja laittamalla jäisiä kahvipaloja, heraproteiinia (30 grammaa) ja pari, kolme desiä maitoa sekaisin jäämurskaiseksi maitokahviksi. Kaupoissa on kuntoilijoille tarkoitettuja sokerittomia proteiinijuomia.

Niiden käyttöä arvostellaan lähinnä siksi, ettei niissä ole kuituja ja ne voi laskea ainakin NOVA-luokituksen mukaan ultraprosessoiduksi tuotteeksi. Mielestäni kannattaa muistaa, että ruokavalion 80% pitää olla niin sanottua kunnollista ruokaa ja siihen 20% voi sisällyttää niitä paheita ja joku laskee ultraprosessoidun ruoat, vaikkapa kaupan proteiinijuoman, sellaiseksi. Ravitsemus on kokonaisuus ja on parempi juoda se sokeriton proteiinijuoma kuin saada liian vähän proteiinia. 

Sää vaikuttaa osalla ruokahaluun. Nyt ei ole ollut lämpimiä päiviä, jolloin ruokahalua ei ole. Helteellä pitää jokaisen olla tarkkana etenkin nesteytyksen vuoksi. Nestettä saa kasviksista ja etenkin meloneista, joita syö mielellään kuumana päivänä.

Mikäli tekee itse kotimaista versiota espanjalaisten gazpachosta käyttäen maustamatonta jugurttia pohjana, kannattaa siihen lisätä samaista maustamatonta heraproteiinijauhetta antamaan lisäproteiinia. Gazpachoon uppoaa mukava määrä kasviksiakin. Siihen kannattaa lisätä hyvien rasvojen saamiseksi myös rypsi- tai oliiviöljyäkin pari, kolme ruokalusikallista per litra maustamatonta jugurttia.

Ruokahalun vaihtelu on normaalia kaikilla. Asiasta kannattaa huolestua vasta kun sitä on kestänyt kauemmin ja laihtuminen on liian nopeaa. Lääkäri voi määrätä labrakokeisiin ja varmistaa, että kaikki on ok. 

Vierailija
919/1475 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkiksen 2. Viikko:

Toisesta pistoksesta ei tullut mitään sivuoireita. Foodnoisea on ehkä ollut enemmän, kuin 1 viikolla. Syömistä on kuitenkin helpompi hallita eli aterioiden välinen napostelu on jäänyt kuin itsestään pois ja annoskoko pienentynyt.

Syömiset hallussa ja viikkoon on mahtunut 2xkuntosali ja 2x crossfit. 

Paino ei tällä viikolla ole laskenut eli sama lukema (ekalla viikolla meni -2.5 kg).

Yt. Outi

Vierailija
920/1475 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin annoksen 6,25 mg, ei mitään ongelmia eikä sivuoireita. Nälkä tuppaa kyllä edelleen olemaan. Punnituksessa onneksi taas puoli kiloa alaspäin, joten matka jatkuu. Alkaa tuntua tosin siltä että seuraava kynä on 7,5mg. T. CL

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan