Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kirjanneet syötyjä kaloreita ylös? Millaisia kalorimääriä jaksatte syödä?
Seuraan syömisiäni ja pidän kirjaa makroista ChatGPT:n avulla. Syön noin 1600 kaloria päivässä, ja tähtään noin 140 grammaan
proteiinia per päivä. CL
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kauhea yö ja en meinannut saada unta sen jälkeen kun heräsin pahoinvointiin ja kylmään hikeen. Unohdin kirjata eiliset ruoat päivällä ruokapäiväkirjaani. Yöllä tajusin, että paha olo johtuu reippaasta kalorivajeesta ja etenkin elektrolyyttien puutteesta.
Onneksi pidän kotona aina elektrolyyttijauhetta annospusseissa mahatautien varalla. Nyt sekoitin ja join elekrolyyttijuoman. Sen lisäksi otin alunperin migreenin aiheuttamaan pahoinvointiin määrätyn pahoinvointilääkkeen. Sitten menin takaisin maate.
Onneksi sain unta. Aamulla sitten tein puuroannokseni ja söin sen kanssa keitetyn kananmunan, jonka päälle ripottelin Pan-suolaa. Olo oli täysin erilainen kuin viime yönä.
Pakko tähän sanoa, tuo on vanha harhaluulo että ois elektroyyttivaje yms.
Sellasta ei tule koskaan jos kuitenkin syöt jotain jokapäivä,vaikka vähänkin.
Suolan piristävä vaikutus perustuu vain ja ainoastaan siihen että se nostaa hetkellisesti verenpainetta.
Ja tuo on kerrottu kymmeniä kertoja useissa lehdissä eri asiantuntijoiden voimin ,mutta monilla uskomukset on kuin uskonto.
Kopion tämän jostain netistä.
Hiuksia lähtee paljon normaalia enemmän etenkin silloin kun suuri määrä hiustuppeja siirtyy anageenivaiheesta katageenivaiheeseen samanaikaisesti. Kun lopulta hiukset lähtevät noin 4-5 kuukauden kuluttua, voivat hiukset tuntua ja näyttää huomattavasti ohuemmilta. Tämän tyyppinen runsas hiustenlähtö voi aiheutua monista eri syistä, kuten stressistä, pitkästä sairastelusta, lääkityksesti, raskaudesta tai huomattavasta painonpudotuksesta. Nämä ovat yleisiä syitä runsaalle hiustenlähdölle.
Aikataulu ainakin täsmää. Aloitin laihduttamisen 5kk sitten ja alussa putomien oli todella nopeaa. Nyt sitten hiuksia lähtee normaalia reippaammin. Enpä tiennyt, että se tapahtuu tuollaisella viiveellä. Minulla on kerran aikaisemmin elämässä ollut runsasta hiustenlähtöä. Sille en keksinyt mitään syytä ja kyllä ne kasvoivat aikanaan normaalisti takaisin.
Lopullinen tavoite on edelleen -20kg, mutta enää ei ole kiire. Ihan sama, vaikka siihen menisi loppuvuosi.
-Puolikas
Aloitin Mounjaro matkani hetken impulssista reilut 10 kk sitten. Puolet ajasta meni painon pudottamiseen ja nyt reilut 5 kk ilman lääkettä tavoitepainossa, mutta matkalla edelleen. Itseni tuntien on hyvä, etten miettinyt enempää, vaan lähdin tuumasta toimeen kun motivaatio oli niin tapissa. Vaikka saavutinkin näin jälkeenpäin katsoen tavoitepainoni nopeasti, oli matkalla turhautumisen hetkiä ja teki mieli välillä heittää hanskat tiskiin.
Onneksi jaksoin sinnitellä silloinkin kun paino tuntui junnaavan. Omalla kohdallani koen tärkeäksi sen, että luotin kehooni ja se viesteihin. En ole kieltäytynyt mistään, enkä ole opetellut pakonomaisesti tiivistä ateriarytmiä, jota tällä hetkellä suositaan, vaan olen edennyt oman kroppani tarpeiden ehdoilla. Se on sopinut minulle ja jollekin toiselle sopii jokin toinen tapa. Toki olen lukenut paljon myös eri tutkimuksia ja samalla olen huomannut, että toimii laihdutusprojekteissaan niin tai näin, niin aina löytyy jokin tutkimus, joka tukee sitä, mitä itse tuntee parhaaksi tai sopivammaksi itselle.
Ei ole yhtä totuutta. Minulle sopii itseni henkinen sparraaminen, kehoni viestien kuunteleminen rajoja kuitenkin laittaen. Kehoni saa sitä mitä haluaa, mutta tietoisesti rajaan määrää. Tosin nyt kehoni on oppinut pienempiin annoksiin jo ilman, että pakotan itseni siihen. Fysiologinen syy on varmasti vatsalaukun pienentyminen. Samalla, kun tein itselleni muistilistan asioista, joita minun on syytä havainnoida ruokailuun liittyen, syöpyivät ne jotenkin alitajuntaani. Ellen olisi kirjannut niitä tänne, sisäinen tilivelvollisuus ei ehkä olisi muodostunut niin vahvaksi. Eli edelleen kiitän teitä kaikkia, jotka olette osaltanne tukeneet minua tällä matkalla. Tsemppiä kaikille.
-AP
Pistättekö mahaan, käsivarteen vai reiteen? Itse pistän mahaan mutta onko joku huomannut että olis tehokkaampi jos pistää johonkin muuhun kuin mahaan?
Pistopaikasta on täällä aiemmin juttua. Minä pistin ekan mahaan, sen jälkeen reiteen muutaman kerran. Täältä luin olkavarteen piston tehosta ja testasin. Huomasi heti, että toimii paremmin. Nyt olen olkavarteen pistänyt ehkä 3-4 kertaa ja siinä pysyn.
S1988
Huomenta,
Minulle valitaan ensi viikolla laihdutuslääke ja toivon Mounjaroa. Luin koko ketjun läpi ja montakin kysymystä tuli mieleeni, kootis jos joku ehtii vastata:
Pitääkö ennen Mounjaroa kokeilla muita lääkkeitä?
Mikä tulee lääkkeen kuukausi hinnaksi 2.5 mg aloitusannoksella? Eli tämän hetkinen hinta.
Chatgbt uskottelee, että esim. 20 mg kynästä ei voi ottaa 8x2.5 mg annosta. Mutta kertoo, että jääkaapissa säilytettynä lääkettä voi käyttää pidempään, kuin 30 pv.
Painoindeksi itsellä 32, vaikea verenpainetauti ja nyt uusimpana kolesterolitauti. Hyvää on se, että liikunta on jo osa elämääni. Painoa en vaan saa alas, tähän ehkä osasyynä vaihdevuodet.
Terkuin Pätkis
Vierailija kirjoitti:
Pistopaikasta on täällä aiemmin juttua. Minä pistin ekan mahaan, sen jälkeen reiteen muutaman kerran. Täältä luin olkavarteen piston tehosta ja testasin. Huomasi heti, että toimii paremmin. Nyt olen olkavarteen pistänyt ehkä 3-4 kertaa ja siinä pysyn.
S1988
Saatko pistettyä sinne hyvin itse? Olen pistänyt kerran reiteen ja muut kerrat mahaan, reidestä tuli ehkä lievimmät sivuoireet, mutta vaikea sanoa vaikutuksesta noin muuten.
Voisin kokeilla käsivartta, mutta en ole ollut varma, saanko itse pistettyä.
Perjantaina pistin toisen 5mg annoksen vatsaan. Sivuoireet ehkä vähän voimakkaammat toisesta annoksesta, mutta niin se meni 2,5mg kanssa. Jos trendi pitää, kolmannesta ei tule oireita ollenkaan. Muutenkin olen kyllä päässyt niiden kanssa tosi vähällä, kova väsymys ja ajoittaiset vatsan muljahdukset vaivanneet lähinnä. Paino putoaa maltilla, noin 0,5kg / viikko. Paino nyt siis 77,6kg, pudotusta 3,5kg. Mielestäni tahti on hyvä, kun ottaa huomioon että pudotettavaa oli "vain" 17kg.
Onko muilla ollut kovaa väsymystä? Musta tuntuu ettei treenit oikein kulje, en jaksa tehdä ohjelmaa loppuun ja olen joutunut hieman jopa laskemaan painoja. CL.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta,
Minulle valitaan ensi viikolla laihdutuslääke ja toivon Mounjaroa. Luin koko ketjun läpi ja montakin kysymystä tuli mieleeni, kootis jos joku ehtii vastata:
Pitääkö ennen Mounjaroa kokeilla muita lääkkeitä?
Mikä tulee lääkkeen kuukausi hinnaksi 2.5 mg aloitusannoksella? Eli tämän hetkinen hinta.
Chatgbt uskottelee, että esim. 20 mg kynästä ei voi ottaa 8x2.5 mg annosta. Mutta kertoo, että jääkaapissa säilytettynä lääkettä voi käyttää pidempään, kuin 30 pv.
Painoindeksi itsellä 32, vaikea verenpainetauti ja nyt uusimpana kolesterolitauti. Hyvää on se, että liikunta on jo osa elämääni. Painoa en vaan saa alas, tähän ehkä osasyynä vaihdevuodet.
Terkuin Pätkis
Moi Pätkis! Mulla ei ollut muita lääkkeitä kuin Metformin, joka ei kyllä auttanut yhtään, aiheutti vain ripulin. Lääkäri ehdotti Rybelsusta, koska hänellä oli siitä kokemusta, mutta suostui Mounjaroon kun sitä pyysin. 2,5mg kynän hinta on jotain 220 euron paikkeilla, liuosta ei enää saa.
Tuohon annosteluun en osaa vastata. Moni tuntuu käyttävän isomman annoksen kyniä ja laskevan klikkauksia. Esim Reddit/Mounjaro on paljon keskustelua. Mulla on 2,5mg kynän "kultainen annos" vielä tallessa jääkaapissa, mutta en tiedä miten sen nyt saisin hyödynnettyä, kun annos nousi heti 5 mg ekan kynän jälkeen.
Saan pistettyä hyvin itse. Pöydän äärellä, kyynerpää pöytää vasten saa hyvän asennon. Pistokäsi ottaa kynästä jämäkän otteen ja peukalolla mäntä pohjaan.
Minun ainakaan ei tarvinnut kokeilla muita lääkkeitä. Tämä voi riippua lääkäristä. Minulle ei myöskään alkuun kirjoitettu muita vahvuuksia kuin 2,5 ja 5. Isommalla kynällä voit jakaa annosta ja laskeskella omalta kohdalta mihin kulut saa. Minun suunnitelma on nyt käyttää 10mg kynää 10 viikkoa, joka maksoi 400e. Viikolle tulee siis hintaa 5mg annoksella 40e ja kuukaudelle noin 160e. Tähän on laskettu se, että saan käytettyä pois ne kynään normaalisti jäävät rippeetkin. Apteekissa kauhisteltiin kynän hintaa ja kyseli olenko tätä vahvuutta ennen käyttänyt. Lyhyesti vastasin, että lääkärin kanssa keskusteltu asiasta. Tämä kai johtui siitä, että hyppäsin 7,5mg kynän yli.
S1988
Aamun paino 143,3kg pudotus helmikuusta 31,5kg.
S1988
Joku kirjoitti että 20mg kynästä jakaa annoksia?? Ei semmoista kynää mounjarolla ole, vahvin on 15mg
Vierailija kirjoitti:
S1988
👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kirjanneet syötyjä kaloreita ylös? Millaisia kalorimääriä jaksatte syödä?
Seuraan syömisiäni ja pidän kirjaa makroista ChatGPT:n avulla. Syön noin 1600 kaloria päivässä, ja tähtään noin 140 grammaan
proteiinia per päivä. CL
Mua kiinnostaa tämä tekoälyn käyttö! Viitsitkö kuvailla tarkemmin miten pidät ruokapäiväkirjaa? Onko kaikki yhdessä keskustelussa, kuvailetko mitä olet syönyt, tekeekö tekoäly jonkun koosteen tms? Jos vaan jaksat niin kerro mahdollisimman seikkaperäisesti ja rautalangasta vääntäen 😄
-Pehmis
Vierailija kirjoitti:
S1988
Vau! Ihan mieletön tiputus! Olet ollut sinnikäs, hyvä sinä!
-Pehmis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
proteiinia per päivä. CL
Mua kiinnostaa tämä tekoälyn käyttö! Viitsitkö kuvailla tarkemmin miten pidät ruokapäiväkirjaa? Onko kaikki yhdessä keskustelussa, kuvailetko mitä olet syönyt, tekeekö tekoäly jonkun koosteen tms? Jos vaan jaksat niin kerro mahdollisimman seikkaperäisesti ja rautalangasta vääntäen 😄
-Pehmis
Lataa ChatGPT:n app. Sinä voit vaikka pyytää siltä ruokavaliota, joka täyttää sinun reunaehtosi energian, proteiinin, suolan jne suhteen. Voit kertoa, että minkälainen elämäntyyli sinulla on. Tekoäly vaikka etsii sinulle sopivat valmisruoat, mikäli sanot ettei ruoanlaitto kiinnosta sinua. Voit aina vielä tarkentaa pyyntöäsi. ChatGPT rakastaa tehdä kaikenlaisia informatiivisia taulukoita ja vertailuita. Chatbotti kysyy vielä, että haluatko tietää lisää jne. Siinä on totisesti väsymätön kaveri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S1988
Vau! Ihan mieletön tiputus! Olet ollut sinnikäs, hyvä sinä!
-Pehmis
Tuossahan joutuu lähtemään vaatekaupoille kun ainakin housut ja alushousut tippuvat jalasta. Kova saavutus! Tuo realisoituu paremmin kun ajattelee tuollaista painoa rinkkaan selkään kannettavaksi. Sehän on 31 ja puoli kilon sokeripakettia.
Tänään mun laihdutusmatkalla ylitettiin merkittävä virstanpylväs, jota olen odottanut niiiiin kauan ja hartaasti.
- maaliskuun lopulla olin painoindeksin mukaan sairaalloisen lihava
- huhtikuussa paino oli tippunut sen verran, että päästiin vaikeasti lihavan puolelle (pieni voitto tuokin)
- toukokuussa paino jatkoi putoamistaan ja saavutin edelleen painoindeksissä seuraavan portaan, olin enää lihava
- ja nyt, kesäkuussa mittari näytti, että olisin enää ylipainoinen >>>> seuraavaksi tavoitellaan normaalipainon rajaa.
Tässä vaiheessa painoa on tippunut 29 kiloa. Normaalipainoon 12 kiloa!
Onpa painosi pudonnut nopeasti. Onnittelut edistymisestä.
Samoin s1988 -> aivan huikea pudotus. Miten ikinä oletkaan edennyt noin nopeasti. Itse rimpuilin 20kg:n kanssa tiukalla kalorikuurilla ja tiukassa oli varsinkin viimeiset muutama kilo.
On todella motivoivaa lukea kaikkien matkasta omissa projekteissaan. Se tsemppaa myös minua omien valintojen ylläpitämisessä.
-AP
Ainoa kerta milloin itseltäni on lähtenyt reilusti hiuksia on ollut silloin, kun laihdutin keto/vhh ruokavaliolla ja söin todella reilusti proteiinia. En siis ihan äkkiä tähän usko.