Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1475)

Vierailija
841/1475 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset pari viikkoa on ollut hämmästyttävän kova nälkä, lääkkeestä huolimatta. Tekisi koko ajan mieli syödä ja joudun aika paljon suitsimaan itseäni vaikka mitään roskaa en ylipäätään syökään. Proteiinia olen lisännyt paljon ja välttelen huonoja hiilareita. Muutaman mehujäätelön olen syönyt viime päivinä ja viikonloppuna meni punaviiniä ja Hard seltzereitä, muuten ruokaisia salaatteja lihan/kalan/kanan kanssa, oliiviöljyä kastikkeena, rahkaa ja marjoja, pari näkkileipä juustolla, kinkulla ja kasviksilla menee päivässä. Kalorit tänään ainakin 1600 vaikka pyrin paria sataa vähempään. 

Ilmeisesti aika nostaa lääkkeen annosta tästä 5 mg vähän ylöspäin. 

Vierailija
842/1475 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Mounjaron huhtikuun puolessa välissä. Painoa on tippunut tähän mennessä n. 6kg. Olen tyytyväinen, enkä aio nostaa annosta nopeamman laihtumisen toivossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1475 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta,

Minulle valitaan ensi viikolla laihdutuslääke ja toivon Mounjaroa. Luin koko ketjun läpi ja montakin kysymystä tuli mieleeni, kootis jos joku ehtii vastata:

Pitääkö ennen Mounjaroa kokeilla muita lääkkeitä?

Mikä tulee lääkkeen kuukausi hinnaksi 2.5 mg aloitusannoksella? Eli tämän hetkinen hinta.

Chatgbt uskottelee, että esim. 20 mg kynästä ei voi ottaa 8x2.5 mg annosta. Mutta kertoo, että jääkaapissa säilytettynä lääkettä voi käyttää pidempään, kuin 30 pv. 

Painoindeksi itsellä 32, vaikea verenpainetauti ja nyt uusimpana kolesterolitauti. Hyvää on se, että liikunta on jo osa elämääni. Painoa en vaan saa alas, tähän ehkä osasyynä vaihdevuodet.

Terkuin Pätkis

Minulla on 10mg kynä josta naputtelen itselleni ensin 2,5mg sitten 3,33mg ja nyt 5mg annoksia. Tulee huomattavasti halvemmaksi näin. Säilytän kynän jääkaapissa. 

Vierailija
844/1475 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi uusi Mounjaron aloittanut käyttäjä. Aiemmin en ole laihdutuslääkkeitä kokeillut, mutta oma painonpudotusurakkani tyssäsi hyvän alun jälkeen kuin seinään noin vuosi sitten vaikka pudotettavaa on vielä noin 30 kg, joten päätin kokeilla olisiko lääkkeistä apua tähän "jumiin".

Mulla olisi pari kysymystä kokeneemmille:

1) Mikä on sen neulan nimi, millä sen viidennen annoksen saa kynästä ulos ja pistettyä? Täytyy tällainen hommata, mutta en tiedä, mitä olen apteekista ostamassa kun en tajua näiden päälle mitään.

2) Kuinka usein joudutte käymään lääkärissä uusimassa reseptiä? Lääkärini kirjoittaa vain 2 kk annoksen lääkettä kerrallaan ja vaikka itse lääkkeen hinnan sulatankin niin nuo tiheät yksityislääkärikäynnit tulevat tosi kalliiksi 😕

Vierailija
845/1475 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kirjoitti vuoden reseptin kaikille eri annoksille.

Vierailija
846/1475 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Minäkin yritin selvitellä mikä se neula olisi, mutta en koskaan rohkaistunut apteekista kysymään. Täältä luin, että kynää voi voimakkaammin pyörittää ja näin saada samalla tavalla pistettyä viimeisen annoksen. Tämän onnistuin siis tehdä ihan helposti.

2) omasta työterveydestä sain vuodeksi reseptin kaikkiin vahvuuksiin ja sanottiin, että kysele vaikka vuoden päästä kontrolliaikaa.

S1988

Vierailija
847/1475 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä marssin apteekkiin ja pyysin ohjeistusta, mikä neula käy. Kiltisti farmaseutti kaivoi neulan ja ruiskun. Sanoi toki ettei voi suositella (omat voimat (tai tekniikka) ei taipunut siihen, että olisi väkisin vääntämällä onnistunut.

Myös minä sain vuoden annokset ja kaikkia kokoja jopa yli tarpeen.

Vierailija
848/1475 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti, mieluumminko ihmiset vetää lääkkeitä joissa sivuoireena pahoinvointia ja muuta kun jättää vaan ylimääräiset kalorit syömättä. Ja tämä vielä maksatetaan veronmaksajilla?

Vierailija
849/1475 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut, mutta ei tästä veronmaksajat maksa mitään. 

S1988

Vierailija
850/1475 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä kun lopettaa. Ei kannata aloittaa. Rupsahdin rusinaksi. Nahka kuin norsun perus. Näytän vanhalta🙊

Vierailija
851/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten lähtö johtuu nopeasta laihtumisesta, ei Mounjarosta. Tyypillisesti hiuksia lähtee eniten päälaelta. Yleensä laihdutuksen lopetuksen jälkeen kasvavat takaisin, mutta eivät ihan entiseen loistoonsa.

Kun elimistö huomaa, että ravintoa ei saa tarpeeksi, niin se alkaa turhimmasta päästä sulkea tomintoja eli juurikin esim karvoituksesta. Hyvä puoli on se, että  joillakin runsaasti ylipainoisilla esiintyvä hirsutismi (karvoja kasvaa liian paljon vähän joka paikkaan) myös paranee.

Vierailija
852/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista!

Ymmärsin ulkomaisilta sivustoilta, että kynän rakennetta on lähiaikoina muutettu siten, että sitä viidettä annosta ei enää pysty saamaan ulos väkivalloin pyörittämällä vaan vain neulalla.

Ja näköjään pitää sitten etsiä toinen lääkäri, jos kerran tuollaiset vuoden reseptit ovat ihan yleisiä. Meillä valitettavasti lihavuuden hoito on rajattu työterveyden ulkopuolelle niin sitä kautta ei tähän saa apua.

Vierailija
853/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti muuttui punnituspäivä ilon päivästä lannistumisen päiväksi. Nyt paino oli noussut viikossa kilon, vaikka olen laskenut kaloreita ja yrittänyt kiireiden keskellä pysyä aktiivisena myös liikunnan suhteen. Edellinen viikko oli töiden suhteen niin stressaava, että nukuin todella vähän ja se varmasti vaikuttaa myös tähän painon tippumiseen. Pelkään, että oma pää tulee painon pudotuksen esteeksi, niin kuin niin usein ennenkin. Alkuun kun söin vaan vähemmän ja olin uteliaalla ja odottavalla mielellä niin tuntui että paino tippui "kuin itsestään". Pitäisi päästä samaan olotilaan takaisin. 

Ja ei.. en ole muistanut mitata itseäni, hävettää miksi en ole saanut aikaiseksi.

-Pehmis

Vierailija
854/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Pehmis! Tuo kilo on vielä varmasti normaalia vaihtelua nestetasapainon suhteen ym. Ota nyt mitat ja vaikka parin viikon päähän punnituspäivä. Tavoitteeksi vaikka samassa painossa pysyminen ja stressin vähentäminen (jos mahdollista). Olet kuitenkin oikealla tiellä, pystyt siihen.  kyllä :) Nämä siis minun ajatuksia ja ehdotuksia. 

S1988

Vierailija
855/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä S1988 <3 Mies lupasikin takavarikoida vaa'an hetkeksi aikaa ja punnitsen vasta myöhemmin seuraavan kerran. Otan myös mitat tänään.

Tässä taas hyvä esimerkki viisastelijoille ja ilkeilijöille, että pelkkä vähemmän syöminen ja liikkuminen ei vaan kaikilla auta, tämä on niin kokonaisvaltainen prosessi.

-Pehmis

Vierailija
856/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousee menkkojen aikaan jopa kolme kiloa painoa, joten en todellakaan käy jatkuvasti puntarilla. Kerran kuussa ollut hyvä. 

Tänään pistin ekan kerran yli 5 mg kun laitoin loputkin kynästä vikan annoksen jälkeen. 6,25 mg tuli ja seuraavaksi ostan kympin kynän josta laitan vastaavia annoksia. Riittää melkein loppukesäksi sitten se kynä. 

Kovasti on nyt kesällä ja lomalla ollessa tehnyt mieli ylimääräisiä herkkuja, vaikka tähän asti olenkin pystynyt pitäytymään hyvinkin terveellisessä syömisessä. Jäätelöä, varhaisperunaa voilla, viiniä...ärsyttänyt oikein. Syön yleensä hiilaritietoisesti, paljon proteiinia ja hyviä rasvoja. 

Paljon puhutaan kehon viestien kuuntelusta, mutta ehkä ei kannata jos se tilailisi vain jatkuvasti uutta jäätelötuuttia 😄 

Vierailija
857/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutuslääkekuurin loputtua kropassani jäyti vain yksi asia: NÄLKÄ! NÄLKÄ ja NÄLKÄ! Se näläntunne on aivan raastavan kova. Olin kuullut varoituksia muilta, mutta silti yllätti. Söin mielestäni vähän ja kiduin nälässä, mutta silti paino nousi. Yksi syy oli väsymys, koska nälän takia en saanut kunnolla nukuttua. Lopulta aloin syömään öisinkin ja painonnousu vain kiihtyi. Lopulta masennuin, luovutin ja lihotin itseäni viimeiseksi jääneen punnituksen mukaan 47 kiloa!!! 😢😭😭😭😭 Nyt puntari on rikki paiskattuna menossa roskiin.... ja minulla on NÄLKÄ!

Vierailija
858/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutuslääkekuurin loputtua kropassani jäyti vain yksi asia: NÄLKÄ! NÄLKÄ ja NÄLKÄ! Se näläntunne on aivan raastavan kova. Olin kuullut varoituksia muilta, mutta silti yllätti. Söin mielestäni vähän ja kiduin nälässä, mutta silti paino nousi. Yksi syy oli väsymys, koska nälän takia en saanut kunnolla nukuttua. Lopulta aloin syömään öisinkin ja painonnousu vain kiihtyi. Lopulta masennuin, luovutin ja lihotin itseäni viimeiseksi jääneen punnituksen mukaan 47 kiloa!!! 😢😭😭😭😭 Nyt puntari on rikki paiskattuna menossa roskiin.... ja minulla on NÄLKÄ!

Hei! Mikä lääke sinulla oli tuolloin käytössä?

S1988

Vierailija
859/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän sinä olet spämmännyt eri paikoissa missä lihavuuslääkkeistä on keskusteltu.  Lihavuuslääke ei edelleenkään ole kuuri, vaan jollakin ylläpitoannoksella usein jatkettava sitten kun tavoitepaino on saavutettu. 

Vierailija
860/1475 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin suomenkielisen jutun ruokahälystä Iltalehdestä. Sen esimerkit auttavat ehkä muitakin ymmärtämään, miksi ruokahälystä kärsivän on vaikeaa hallita painoaan ja laihduttaa. Ruokahälyn tilalle voi vaihtaa vaikka pelaamisen tai seksin ajattelun. Silloin varmaan useimmat ymmärtävät, että se vie henkistä energiaa valtavasti. 

Lihavuuslääkkeiden käyttäjät ovat kokeneet häiritseviä ajatuksia - Jopa puoli miljoonaa suomalaista kärsii hiljaa https://www.iltalehti.fi/ravinto/a/fad516ec-4574-474c-993b-cfacaa107701 .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä