Mikä kaikki lasketaan ennakkoperinnöksi?
Syynätäänkö peruskirjoituksessa lapsille maksetut, mopot, kännykät, tietokoneet, kielikurssit, joululahjat tai lapsenlapsille annetut joululahjarahat? Tai jos joku lapsista on viettänyt lomia vanhempien omistamalla kesämökillä, niin katsotaanko tämä ennakkoperinnöksi?
Kommentit (12)
Lahjat EIVÄT ole ennakkoperintöä. Sen takia olen itse lahjoittanut pojalleni huomattavia summia ja ostanut asunnon, tytölle en halua jättää mitään. Lahjavero on toki maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Lahjat EIVÄT ole ennakkoperintöä. Sen takia olen itse lahjoittanut pojalleni huomattavia summia ja ostanut asunnon, tytölle en halua jättää mitään. Lahjavero on toki maksettu.
Porwoostako ostit?
Ei syynätä. Jos antaa isomman lahjan, kannattaa tehdä lahjakirja varmuudeksi, jossa mainitaan ettei sitä pidä lukea ennakkoperinnöksi. Verovapaa raja on 7500 kolmen vuoden välein.
Erittäin huomionarvoinen seikka on, että täysi-ikäisen lapsen opiskeluun, kasvatukseen tai jokapäiväiseen elatukseen (esim. vuokra tai ruokalasku) liittyvät maksut ovat yleensä verovapaita ns. elatuslahjoina. Niiden antamiseen ei ole säädetty laissa ylärajaa. Verovapaita ovat ruokaostokset, vuokra, sähkö-, vesi-, ja nettilaskut, vakuutukset, terveydenhoitokulut sekä opiskelumaksut ja oppikirjat. Myös opintolainan lyhentäminen luetaan nykyisin verovapaaksi koulutuslahjaksi. Näiden maksamisessa on tärkeää, ettet siirrä/anna niihin rahaa, vaan maksat ne lapsesi puolesta. Voit siis tukea aikuista lasta tuhansilla euroilla vuosittain ja sen lisäksi tehdä kolmen vuoden välein 7500 euron lahjoituksen verovapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Lahjat muutuvat ennakkoperinnöksi jos lahjoittaja kuolee 3v sisällä lahjan antamisesta. 3 vuotta siksi, että kolmen vuoden välin voit antaa alle 5000€ lahjaksi ilman veroseuraamusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjat muutuvat ennakkoperinnöksi jos lahjoittaja kuolee 3v sisällä lahjan antamisesta. 3 vuotta siksi, että kolmen vuoden välin voit antaa alle 5000€ lahjaksi ilman veroseuraamusta.
korjaus 7 500€
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ilmoittaa jollekkin?
Kannattaa pitää varmuudeksi kirjaa ja säästää kuitit mopoista, tietsikoista ym. Jos verottaja kysyy, pystyy näyttämään, ettei 7500/3 vuotta ylity. Edes alle 7500 rahalahjasta kerran 3v ei tarvitse ilmoittaa, mutta voi laittaa tilisiirtoon viestin; "verovapaa lahjoitus". Sen saa muuten antaa esim. molempi vanhempi erikseen, joten raja on alle 15.000.
Mopoista ym. tekisin niin, että se vain makettaisiin suoraan myyjälle. Verottaja tai kukaan ei tule tarkistamaan, kuka mopon on maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa se tyttösi on tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 5000e vaan 7499e voi antaa ilman lahjaveroa 3 v välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
korjaus 7 500€
Totta. Toisaalta kun olen tehnyt perunkirjoitukia läheisille, verottaja ei ole vaatinut muuta tiliotetta kuin viimeisimmän. Ja kun tekee verovapaan lahjan, siitä ei ole pakko ilmoittaa, voi varmuudeksi vain kirjoittaa "lahjakirjaksi" tilisiirtoon maininnan "vervapaa lahja kerran 3 vuodessa".
Kyllä. T. Edunvalvoja