Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Oliko täällä kenelläkään kokemuksia isommasta annoksesta kuin 5mg?
Itsellä sairaalloinen ylipaino 120 kg ja neljän kuukauden käytön jälkeen vain 10 kg on lähtenyt pois. Toki hyvä sekin, enemmän kuin koskaan aiemmin, mutta tuntuu hirmu hitaalta vauhdilta verrattuna teihin muihin. Tekisi mieli nostaa 7,5 annos ja kokeilla onko sillä vaikutusta.
Olet laihtunut keskimäärin 2,5 kiloa kuukaudessa. Sehän on loistava tulos kun ottaa huomioon sen, että kaksi kiloa kuukaudessa on ihanteellinen tulos. Hitaampi painonpudotus on yhdistetty lukuisissa tutkimuksissa siihen, että paino on pysynyt myös pois laihdutusvaiheen jälkeen. Nopeassa painonpudotuksessa, etenkin jos ei saada proteiinia 1,2-1,5 grammaa per painokilo, voi elimistö pistää niin sanotusti liinat kiinni eli aineenvaihdunta voi hidastua jopa 16-25%.
Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä, riittävästä kuidun ja proteiinin saamisesta, unesta ja liikunnasta sekä yritä välttää stressiä. Jos mikään muu ei tunnu auttavan, tilaa Ravitsemusterapeuttien yhdistykseltä vihkonen lihavuusleikatun ruokavaliosta ja muista, että leikkaamattoman pitäisikin syödä sen lisäksi 500-800 grammaa hevi-osaston tuotteita. Lihavuusleikatun ruokavaliossa riittävä proteiininsaanti on ykkössijalla. Ateriat koostetaan aloittaen proteiinista ja lopuksi otetaan sen verran, mitä annokseen mahtuu mukaan. Lihavuusleikatuilla annoskoko on rajoitettu. Muut voivat ja pitääkin ottaa hevi-ryhmän tuotteita lautaselleen joka aterialla.
Jos olet vaihdevuosi-ikää lähestyvä tai vaihdevuosi-ikäinen nainen, käy lukemassa kirjaston lehtilukusalissa uusin Hyvä terveys-lehti, jossa on artikkeli aineenvaihdunnasta. Erikoislääkäri kertoo artikkelissa, että on täysin normaalia menopaussia lähestyvien naisten alkavan lihoa 1-1,5 kiloa vuodessa. Siten viisissäkymmenissä olevalla laihduttajalla on tavallista suurempi työ kuin nuoremmalla.
Myös miehillä testosteronitasot laskevat iän myötä ja se vähentää lihasmassaa ja vaikeuttaa painonhallintaa. Lehdessä on mukana myös jumppa ja kunnonkohotusohjelma, jotka yhdistämällä riittävän proteiinipitoiseen ruokavalioon säästää lihasmassaa.
Nyt olisi resepti 10 mg kynään. Olen käyttänyt muutaman kuukauden 5 mg ja mietin annoksen nostoa. Olisikohan järkevää nostaa ensin 6,25 ja kokeilla millainen vaikutus sillä olisi. Kympin kynästä se olisi siis 37 tai 38 naksua (laskinkohan oikein?) Näin lääke kestäisi 8 tai jopa 9 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi resepti 10 mg kynään. Olen käyttänyt muutaman kuukauden 5 mg ja mietin annoksen nostoa. Olisikohan järkevää nostaa ensin 6,25 ja kokeilla millainen vaikutus sillä olisi. Kympin kynästä se olisi siis 37 tai 38 naksua (laskinkohan oikein?) Näin lääke kestäisi 8 tai jopa 9 viikkoa.
Ei kun siis 7 viikkoa. Säästöä sekin.
Muutama sivu takaisin tuskailin ja pohdin, kun painoa oli tippunut viikossa vaan se 200 g. Nyt painoa oli tippunut viikossa 1,1 kg. Kävin myös tänään lääkärissä ja hän oli samaa mieltä kuin te kokemusasiantuntijat, että liikunnan lisäämisellä on voinut olla hetkellisesti painoa nostava vaikutus.
Kiitos kaikille, jotka tsemppasitte minua niin ihanasti ja ymmärtäväisesti. Olo on henkisestikin kevyempi kun saa huolet sanoittaa tänne ja sitten saan kannustusta ihmisiltä, jotka ovat taistelleet samojen asioiden ja tunteiden kanssa.
Onko teillä muilla ongelmaa, että mitään ei tee oikein mieli syödä? Mulla on ollut tämä sama oikeastaan jo vuosia kesäisin, että mitään keittoa tai laatikkoa, ns. normaalia ruokaa ei tee mieli, pelkästään salaattia. Nyt se on korostunut vielä enemmän, että kaikki tökkii. Onko kukaan löytänyt mitään lyömätöntä kesäruokaa? Parasta olisi, että proteiinia saisi myös siinä hyvin, eli pelkät uudet perunat ei ehkä toimi pidemmän päälle 😅
-Pehmis
Ihanaa. kun täällä on tapahtunut taas paljon ja monenlaista säpinää.
Eilen tuli 23 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta. Eli puolen vuoden etappi lähestyy. Olin reilun viikon työmatkalla ja siitä jatkuneella lomareissulla. Aika moni on kirjoittanut, ettei yksi loma hommaa pilaa, vaikka lomalla maistaisikin matkakohteen ruokalajeja laajemmin kuin normaalisti. No näin toimin ja aika täysinäinen olo on, eli ei ihan heti tee mieli tankata. Kotiuduin yöllä ja aamupaino on kilon korkeampi kuin alhaisimmillaan. Eli homma hallussa ja olen positiivisesti yllättynyt painon pysymisestä kuosissa. Kilon vaihteluväli on ihan normaalia ja tiedän, mistä se tässä kohtaa johtuu. Ehkä tärkeintä on ollut se, etten ole kokenut syyllisyyttä ja olen todella iloinen, että paino on pysynyt tavoitteessa.
Lopettaessani lääkkeen, en voinut olla varma miten kehoni reagoi. Tuleeko jokin pohjaton nälkä tms. Mutta niin ei ole käynyt ja paino tuntuu vakiintuneen hyvin tavoitetasolle. Painon pudotus kesti lähes 5 kk, joten siinä keho jotenkin omaksui uusia asioita, vaikken sellainen tavoite edellä lähtenytkään. Niin kävi vain huomaamatta ja luonnostaan.
Tsemppiä kaikille omissa projekteissaan.
-AP
Hei!
AP, saanko kysyä paljonko sulla oli lähtöpaino ja paljonko pudotit ja missä ajassa? Ei ole pakko vastata jos et halua, olen hieman utelias. Kiitos!
Lähtöpaino oli 88,8 kg, painon pudotukseen kului n. 20 viikkoa, jonka jälkeen paino on ollut keskim. välillä 67,5-68,7
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sairaalloinen ylipaino 120 kg ja neljän kuukauden käytön jälkeen vain 10 kg on lähtenyt pois. Toki hyvä sekin, enemmän kuin koskaan aiemmin, mutta tuntuu hirmu hitaalta vauhdilta verrattuna teihin muihin. Tekisi mieli nostaa 7,5 annos ja kokeilla onko sillä vaikutusta.
Minä käytän tällä hetkellä 7,5mg annoksella ja minulle tämä toimii parhaiten. Minulla ei ole ollut kyllä millään annoksella, taikka aiemmin Ozempicilla mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Jos sinullakaan ei ole ollut niin rohkeasti vaan kokeilemaan. Jos on ollut niin kokeilisin esimerkiksi 6-6.5mg annosta :)
10kg on kyllä upea tulos vain neljään kuukauteen, joten hyvin on tippunut paino ja voit olla ylpeä saavutuksestasi!
t: kehokuntoon25
Oletteko kirjanneet syötyjä kaloreita ylös? Millaisia kalorimääriä jaksatte syödä?
Mounjarosta varoituksia. Lääke voi vaikuttaa ehkäisyyn eli ehkäisy ei toimikaan ja raskaaksi tulleen on heti lopetettava lääkkeen käyttö koska se voi vahingoittaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mounjarosta varoituksia. Lääke voi vaikuttaa ehkäisyyn eli ehkäisy ei toimikaan ja raskaaksi tulleen on heti lopetettava lääkkeen käyttö koska se voi vahingoittaa lasta.
Tulisinkimpa raskaaksi! Ei olisi yhtään huono juttu näin sekundäärisestä lapsettomuudesta vuosia kärsineenä.
Toki yleisesti hyvä tietää.
Tänään otin 5mg kynästä viidennen annoksen. Vähän voimalla kun pyörittää vielä auki niin onnistuipa saada se ylimääräinen annos aika helposti. Ensi viikon piikkipäivää varten sitten 10mg kynä josta alan ottamaan 5mg annoksia ja tiristän viimeiseen asti. Tulipa heti mieleen kuinka monta sataa euroa on tullut heitettyä roskiin tässä kun on ajatellut, että kynä on nyt loppunut...
S1988
Ja paino jatkaa tasaisesti laskua. Askel keventenyt ja kävelylenkit pidentyneet. Huomenna jään kahden kuukauden kesälomalle, josta aion nauttia mm. tekemällä kodin askareita ja ulkoilemalla nuorimmaisen kanssa.
S1988
Havahduin nettishoppailemaan H&M:n alennuksesta housuja, joiden vyötäröä voi säätää kiristysnauhalla. Tarjolla oli monenlaisia kesähousuja pellavasekoitejoggerseista farkkujoggerseihin saakka. Yläosia oli vähemmän tarjolla.
Siivoan pois liian suuria vaatteitani. Tekisi mieli viedä ne kirpputorille tai kierrätyskeskukseen. Muistissa ovat kuitenkin aikaisemmat kerrat, jolloin olen tehnyt niin ja uudelleen lihottuani joutunut ostamaan uudet vaatteet. Tällä kerralla vien vaatteet varastoon ja annan niiden olla siellä. Annan itselleni armollisesti vuoden aikaa tehdä päätös vaatteiden loppusijoituspaikasta.
Parin päivän päästä 5kk aloituksesta ja paino -17,7kg. Olen painoindeksin puolesta normaalipainoinen. Olen nyt pistänyt 4mg ja menen sillä annoksella tämän kynän. Sitten haluaisin vähän laskea annosta. Ajatus ei kulje ja on toistuvasti vähän huono olo. Ulkoiseen olemukseen olen jo nyt todella tyytyväinen, eikä sen puolesta olisi enää pakko pudottaa. Haluan kuitenkin olla reippaasti normaalipainon puolella, enkä jäädä rajalle keikkumaan. Kuvittelin jo, että selviän ilman hiusten lähtöä nopeasta pudotuksesta huolimatta. Valitettavasti nyt on kuitenkin alkanut tukkaa lähteä reippaammin.
-Puolikas
Onpa kiva, että projektisi on edennyt noin hyvin Puolikas. Oletko päättänyt mikä lopullinen painotavoitteesi on?
-AP
Vierailija kirjoitti:
Parin päivän päästä 5kk aloituksesta ja paino -17,7kg. Olen painoindeksin puolesta normaalipainoinen. Olen nyt pistänyt 4mg ja menen sillä annoksella tämän kynän. Sitten haluaisin vähän laskea annosta. Ajatus ei kulje ja on toistuvasti vähän huono olo. Ulkoiseen olemukseen olen jo nyt todella tyytyväinen, eikä sen puolesta olisi enää pakko pudottaa. Haluan kuitenkin olla reippaasti normaalipainon puolella, enkä jäädä rajalle keikkumaan. Kuvittelin jo, että selviän ilman hiusten lähtöä nopeasta pudotuksesta huolimatta. Valitettavasti nyt on kuitenkin alkanut tukkaa lähteä reippaammin.
-Puolikas
HS:n kampaajan haastattelussa kampaaja totesi, että hiukset lähtevät mikäli saa ravinnosta liian vähän proteiinia. Ne kasvavat takaisinkin kunhan saa sitä proteiinia.
Todella hyvin olette saaneet pudotettua painoa.
Kaikilta se ei onnistu.
Olen käyttänyt mounjaroa kohta kaksi kuukautta. Lähtöpaino oli aika tasan 100 kg, BMI 35,9. Ja painoa olisi vain koko ajan kertynyt, kiitos vaihdevuosien. Nyt painoa on lähtenyt noin 7 kg. Aluksi lähti nestettä liikkeelle jonkun verran, ainakin ylimääräinen turvotus on laskenut. Jonkun verran on kuvotuksen tunnetta, joten pitää olla tarkkana, että syö kuitenkin monipuolisesti, vaikka annokset ovat paljon pienempiä.
Olen huomannut, että jaksan liikkua enemmän, ja muutenkin on ollut selkeästi enemmän hyötyä kuin haittaa. Minulla ei ole selkeää tavoitepainoa, mutta jos se keskimääräinen 20 kg jollain aikavälillä lähtee, olisin enemmän kuin tyytyväinen.