Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1475)
Kehon adaptoitumista syntyyn alempaan energiamäärään kannattaa ravistella syömällä noin 10-14 päivän välein 60-90 gramman hiiliydraattimäärää eli 240-360 kilokaloria vastaava välipala tai ateria. Siitä kertyy nestettä 60 x 7g - 90 x 7g verran eli 420-630 grammaa. Siihen vielä lisäksi muut nestetasapainon vaihtelut. Neste poistuu juomalla paljon vettä parin, kolmen päivän ajan.
Cheat meal on ilmaisuna huono, koska esimerkiksi kokonaisen pizzan syöminen on jo liikaa. Greliinin määrä nousee laihduttajalla ja laihduttaneella. Kananmunat ovat edullisia proteiininlähteitä, joita syömällä verensokeri pysyy vakaana. Jos kahden munan munakas kasviksilla ja muutamalla tipalla oliiviöljyä ei houkuttele, voi tehdä kananmunaleivän täysjyvä- tai siemenleivälle vaihtaen voin tai margariinin ohueen kerrokseen Dijon-sinappia. Silloin saa tyrosiinia, B12- ja B2-vitamiineja sekä koliinia. Dijon-sinappi stimuloi hieman dopamiinienergistä järjestelmää.
Ihminen on kokonaisuus ja edes biohakkerit eivät voi hallita kaikkea. Osa syö cheat mealin korvikkeena leivoksen, jossa on sokeria ja rasvaa. Yllättäen jumissa oleva paino lähteekin laskemaan vastoin kaikkia odotuksia. Osa saa juhlapyhinä enemmän energiaa ja painolle ei tapahdu nesteen kertymisen lisäksi nousua ainakaan rasvakudoksen kasvun vuoksi.
Pieni päivitys, resepti odottaa apteekissa. Aloittaminen jännittää, että kuinka jäätävä pahoinvointi voi tulla... Onko teistä joku joutunut esim. Jäämään pois töistä?
Ja kuinka kauan kesti, että oireet helpotti. Menikö päiviä vai viikkoja?
Terkuon. Pätkis
@Pätkis: pahoinvoinnin ehkäisyn vuoksi kannattaa syödä pieniä ruoka-annoksia tyyliin hapankorppu aamulla jo sängyssä ennen kuin nousee pedistä ylös. Kannattaa jakaa päivän ravinto jopa kuuteen pieneen ateriaan. Ruoka sulaa ja liikkuu aikaisempaa hitaammin. Se kannattaa huomioida ja välttää esimerkiksi nopeasti kiireessä syömistä. Osalla auttaa hapankurkun syöminen ja osalla lasi jääkaappikylmää piimää. Monesti pahoinvointi voi johtua verensokerin heittelystä. Sitä voi estää syömällä joka aterialla proteiinia ja kuitua. Psyllium kaupan leivontahyllystä tai Vi-Siblinin nimellä apteekista on hyvä kuitulisä. Valitse se Vi-Siblin, jossa ei ole sorbitolia. Mikrossa mukisämpylöitä tekevä voi upottaa psylliumia helposti mukisämpylöihin. Psylliumia voi lisätä myös kaurapuuroon. Syömättä jäänyt kaurapuuro kannattaa laittaa jääkaappiin ja lisätä myöhemmin smoothieen kuidun ja beetaglukaanin lähteeksi.
Lääkäriltä voi pyytää pahoinvointilääkkeen reseptin henkiseksi tueksi. Keho tottuu järkeviin muutoksiin. Osa selviää pahoinvoinnista imeskelemällä jääpaloja tai sokeritonta mehujäätä. Smoothieta voi laittaa mehujäämuotteihin ja pakastaa. Keholle on yhdentekevää, että nautitko sokerittoman smoothiesi tai mustikkarahkasi jäisenä tai jääkaapin lämpöisenä.
Ihanaa kun pienikin annoskoon nosto vie näköjään taas hyvin pois ylimääräistä syömisen tarvetta. Ei silti ole pahoinvointia tms.
Pätkis -> mukava kuulla sinusta. Mahdolliset sivuvaikutukset ovat tosi yksilöllisiä, toivon, että lääke sopii sinulle. Minäkin olin varautunut kaikkeen mahdolliseen aina pahoinvoinnista ripuliin ja ummetuksesta päänsärkyyn/huimaukseen. Lopulta kuitenkin ensimmäisten päivien vatsan turvotuksen tunne oli ainut sivuvaikutus. Kun sitten nostin annoskokoa 5mg, ei turvotuksen tunnetta enää tullut. Omalla kohdallasi asia selviää vain kokeilemalla. Tsemppiä painonhallintamatkallesi
Muut kuulumiset -> Tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta on nyt 24,5 vko. Tavoitepaino on pysynyt ongelmitta eikä haasteita ole tullut vastaan. Luottavaisin mielin eteenpäin.
Tsemppiä kaikille,
-AP
Tiktokissa törmäsin henkilöön, joka joutui lopettamaan lääkkeen syövän vuoksi.
Onko syöpäriskistä varoitettu?
Sain Rybelsuksella 15 kiloa pois puolessa vuodessa. Jouluna sössin mässäämällä, kun lopetin lääkkeen. Nyt putoaa hyvin taas. Hyvä lääke, kun sitä oppii käyttämään. Oon miettinyt, että satanen kuussa menisi syömisiin, jos en käyttäisi lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää että maksatte itse lääkkeet eikä yhteiskunta joudu maksamaan.
Mountjaro tullaan varmaan lisäämään diabeetikkojen korvattaviin lääkkeisiin, kunhan se halpenee.
*mounjaro
ps. En ole kyseisten lääkkeiden käyttäjä, mutta minusta niitä olisi järkevä korvata viimeistään siinä vaiheessa kun patentit raukeavat. Ylipainosta aiheutuu kustannuksia sairauksien myötä paljon enemmän kuin korvattavuudesta. Eli olet ajatuksissasi mielestäni aivan väärillä jäljilä.
Mounjaro on jo nyt Yhdysvalloissa uniapnean hoitoon käytettävä lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää että maksatte itse lääkkeet eikä yhteiskunta joudu maksamaan.
Mikä siinä on niin hyvää?
Tuohan vaan aiheuttaa sen, että moni lääkettä tarvitseva ei pysty sitä ostamaan.
Kalliimmaksi ylipainon aiheuttamat terveysongelmat tulevat kuin laihdutuslääke. Onko tässä kyse siitä, että mikään hinta ei ole liian suuri jos sillä saa aiheutettua kärsimystä ylipainoiselle?
Itse asiassa on jo asiantuntijoiden puolesta kommentoitu, että meillä ei ole maana varaa kustantaa esim. Ozempicia saati kalliimpia valmisteita kaikille potentiaalisille halukkaille. Ylipainoinen aiheuttaa itselleen kärsimystä syömällä liikaa - turha yrittää ulkoistaa itseaiheutettua ongelmaa muiden syyksi.
Keit
Tutkimus: lihavuus aiheuttaa Suomessa vuosittain ainakin 2,5 miljardin euron lisäkulut
Sittenhän sitä kannattaa hoitaa. Nostan hattua professori Pietiläiselle siitä, että hän on puhunut painoasioista samaan aikaan sekä sivistyneesti että maalaisjärkisesti.
Lähtö 114,5kg, 1,5 viikkoa sitten 99,5kg ja nyt tänä aamuna 101,6kg. Olin välissä 9 päivää ulkomailla ja söin kyllä aika normaalisti. Makeaa ei tehnyt pahemmin mieli, joten makeat jäi kuumassakin pariin mehujäähän, mutta illallista tuli syötyä pitkän kaavan mukaan ja aamiaisella toki vedin suhteellisen reippaasti ruokaa. Lounasta söin useimpina päivinä. Lähes joka ilta meni drinksu tai pari tai pari olutta. Liikuin lämpötilasta huolimatta yllättävän paljon ja siitä olen iloinen. Normaalisti en 35-asteen lämpötiloissa jaksa yli kilometriä kävellä vaan hyppään taksiin. Nyt sitkeästi taapersin hitaampaakin tahtia, mutta taapersin kuitenkin. Ei nyt mitään pitkiä kuntolenkkejä, mutta joka päivä tuli useampi kilometri ja se oli itselleni saavutus huomioiden, miten rantalomani normaalisti vietän.
Palattuani kotiin oli edellisestä piikistä jo melkein 10vrk ja vedin saman tein 5mg ensimmäistä kertaa. En tiedä, pysynkö tässä 5mg vai tipautanko takaisin 3,75mg perjantaina. Nyt on aika ähky olo ja ruokaa ei todellakaan tee mieli. En ole kovin masentunut tuosta painonnoususta. Siinä on mukana pöhötystä ja olen ollut niin tiukalla ruokavaliolla, että tuollainen syömisviikko väliin saattoi tehdä hyvääkin, vaikka se heti näkyykin painossa. Lisäksi suolisto on varmaan nyt täynnä tavaraa nesteiden kertymisen lisäksi. Uskon, että lomakilot on viikon päästä pois, kun tilanne nyt tasaantuu ja palasin kiristelyyn tänä aamuna taas.
Katselin siellä ulkomailla uutisia ja näköjään laihdutuslääkkeiden myynti on räjähtänyt. Sitten erehdyin vilkaisemaan kommentteja asiasta ja se on uskomatonta, mitä vihaa nämä lääkkeet saavat niskaansa. Yksi perusväite on tietysti se, että läskit haluaa jatkaa pizzan syömistä sen sijaan, että vähentäisivät ruokailuaan. Huokaus. Osa taas ymmärtää lääkkeen toiminnan, mutta ovat hyvin katkeria siitä, että joku pääsisi "helpommalla" ja ei "osoita itsekuria". En ymmärrä tätä kiukkua. Ihan kuin laihdutuslääke olisi henkilökohtainen loukkaus heitä kohtaan.
Tonnikeiju
Vierailija kirjoitti:
Pieni päivitys, resepti odottaa apteekissa. Aloittaminen jännittää, että kuinka jäätävä pahoinvointi voi tulla... Onko teistä joku joutunut esim. Jäämään pois töistä?
Ja kuinka kauan kesti, että oireet helpotti. Menikö päiviä vai viikkoja?
Terkuon. Pätkis
Ei se pahoinvointi useallakaan ole kovin pahaa, jos sitä on lainkaan. Itsellä ei ollut mitään. Vaikutus alkoi muutamassa tunnissa ja se oli tasan se, ettei ole nälkä ja ruoka tökkii. Ei muuta ja sehän oli se toivottu vaikutus. Yksi työkaveri sai jostain muusta lääkkeestä alussa pahoinvointia ja kävi jokusen kerran oksentamassa töissä. Kertoi tämän luottamuksella minulle, kun ei muuten mainosta lääkkeitään töissä.
Tsemppiä ja ei kun kokeilemaan vaan! Ainahan lääkkeen voi lopettaa, jos siltä tuntuu. Itselle perjantai on ollut erinomainen piikityspäivä, kun vaikutus alkaa muutamassa tunnissa ja viikonloppu meneekin helposti juuri tuoreen pistoksen jäljiltä. Viikonloput on juuri niitä haastavimpia syömisen suhteen.
Tonnikeiju
En viitsi enää edes avata noita lihavuuslääke-keskusteluita. Suurin osa ymmärtämätöntä peen jauhamista; luulevat että ihminen voi mässillä miten huvittaa ja sitten iskee piikkiä perään. Kateuttakin monella taustalla.
Vierailija kirjoitti:
En viitsi enää edes avata noita lihavuuslääke-keskusteluita. Suurin osa ymmärtämätöntä peen jauhamista; luulevat että ihminen voi mässillä miten huvittaa ja sitten iskee piikkiä perään. Kateuttakin monella taustalla.
Kyllä niissä keskusteluissa on puhtaasta tyhmyydestä ja ilkeydestä kyse. Osa kärsii toisesta ja osa molemmista. Aluksi tunsin myötähäpeääkin sen vuoksi, että Suomen kaltaisessa maassa olisi noin huonoa lääketieteen ja sen kehityksen tuntemusta. Sitten tulin siihen tulokseen, että heidän säälimisensä on sairautta. Viisainta keskittää omat voimat omaan tekemiseensä. Ei sitä tietoa voi väkisin toisten päihin takoa, jos toisilla ei ole mitään halua oppia mitään uutta tai olla ajan hermolla muutenkaan.
Missä vaiheessa teillä alkoi lääkkeen vaikutus tasaantumaan (aloitusannos 2,5mg) ja miten se vaikutti ruokahaluun?
Ensimmäiset kolme viikkoa vaikutus oli vaihteleva. Ensin päivät 1-4 ihan ruokahaluton (olisi voinut paastota helposti) ja sitten 5-7 iltaisin kurniva nälkä. Sen jälkeen olo on ollut tasaisempi. Ei tule sitä täydellistä ruokahaluttomuutta, mutta toisaalta ei myöskään ole juurikaan nälkä. Nyt takana 12 piikitystä ja reilut 11 viikkoa. Viimeisen nostin 5mg, kun halusin saada syömisputken poikki matkan jäljiltä. Tuossa välissä olin tovin 3,75mg -pistoksella. Toivottavasti ei annosta tarvitsisi nostaa enää.
Mitä noihin nettikeskusteluihin vielä tulee, niin ihmiset on kyllä ristiriitaisia ilkeydessään. Kaikkein pahinta on, jos lihavat laihtuisi. Se se pelko on. Pelko oman erinomaisuuden himmenemisestä. Itse olen nyt kertonut tästä kuurista muutamalle ystävälle ja sisarukselleni ydinperheen lisäksi. Vanhemmille en jaksa kertoa, koska ensin tulee epäilyä ja sitten kamala intoilu ja kysely. En jaksa sitä jahkausta asian ympärillä. Yksikään näistä ei ole reagoinut negatiivisesti. Yksi kaveri tietää lääkkeistä kaiken ja käyttää itsekin, vaikkei kerro sitä niinkään paljoa kuin minä vaan salaa sen paljon tiukemmin. Muut kaverit ja sisarus olivat uteliaita kuulemaan lisää, vaikka yhtä lukuun ottamatta heillä ei ole laihdutustarvetta erityisemmin. Paljon lukee siitä, kuinka negatiivisia läheiset ovat tälle lääkeasialle ja jopa haukutaan lääkkeiden käytöstä. Onneksi omat läheiset on sen verran fiksuja ja sivistyneitä, ettei sellaista reaktiota ole tullut vaan ovat avomielisiä tutustumaan aiheeseen.
Tonnikeiju
Mounjaro,??? eikös hän ollut se potkupalloilija. 😯
Sain tänään työterveyslääkäriltä reseptin tähän samaan. Aloitus 2,5mg. Lääkäri sanoi syövänsä itse samaa lääkettä ja osasi hyvin kertoa kokemuksia. Itsellä BMI 34, mutta ei mitään lihavuudesta johtua sairauksia. Urheilen ja syön ihan terveellisesti, mutta liikaa. Olen useamman kerran laihduttanut 10-15kg, ja myös lihonnut vuoden päästä takaisin. Katsotaan miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa teillä alkoi lääkkeen vaikutus tasaantumaan (aloitusannos 2,5mg) ja miten se vaikutti ruokahaluun?
Kalorivajeen jälkeen tai jatkuessa greliinipitoisuus (ns nälkähormoni) nousee ja leptiinipitoisuus laskee (ns kylläisuushormoni). Perusaineenvaihdunta laskee jo pienemmän painon vuoksi. Kyse on ihmisen eloonjäämisestä. Aivot pitävät laihdutusta samanlaisena tilanteena kuin olisi nälkään kuolemaisillaan. Ne tekevät kaikkensa aineenvaihdunnan ja ei-tahdonalaisen liikehdinnän hidastamiseksi. Sen vuoksi tuleekin tunne, ettei lääke tehoa kuten ennen ja ettei paino tietenkään putoa kuten alussa, jolloin lähtee yleensä myös nesteitä pois.
Asia on hyvä tiedostaa ja lisätä ravintoon kuituja sekä huolehtia siitä, että syö joka aterialla ja riittävästi proteiinia. Kuitu ja proteiini pitävät nälkää. Painoa pudottanut ja pudottava tekee joka ikinen päivä valtavasti töitä vastustaessaan luonnollisia eloonjäämismekanismeja ja painon nousua. Jos tuntuu siltä, että nälkä käy ylivoimaiseksi, voi syödä yhden viikon ajan suunnitelmallisesti siten, ettei liho eikä laihdu viikon aikana. Silloin aivoissa syttyy lamppu, ettei ollakaan kuolemassa ihan heti tässä ja nyt nälkään. Osalla voi lähteä jumissa ollut paino taas laskemaan sitten kun siirrytään tasapainoviikolta takaisin energiavajeviikolle.
Huonolaatuinen uni ja unettomuus pistävät aineenvaihdunnan herkästi jumiin. Voit taistella vastaan rentoutumalla esimerkiksi box breathing- eli neliö- tai laatikkohengitysharjoituksen avulla. Sen etu on, että se on ilmaista ja voit harjoitella vaikka omassa sängyssäsi milloin vain. Dopamiinitasosi nousee hengitysharjoituksen avulla. Jos sinulla on petikaveri, kerro hänelle että aiot kokeilla muun muassa Navy Sealin käyttämää hengitysharjoitusta jo vaikka unta odottaessa tai yöllä herätessäsi.
Aivan kuten rakkaudessakin, ovat tässäkin (melkein) kaikki keinot sallittuja ja ovathan stressinhallinta sekä rentoutuminen niitä elämäntapamuutoksia, joihin kannattaa myös laihduttaessa ja saavutettua painoa ylläpitäessä panostaa. Vaaan lukemasta ei kannata ottaa mahdotonta stressiä myöskään. Sinä itse tiedät eteneväsi suunnitelmasi mukaisesti ja siten et voi tehdä yhtään enempää asian eteen. Painonpudotuksessa tulee tasannevaiheita aika ajoin.
Muita tapoja saada dopamiiniryöppyjä ovat esimerkiksi auringonvalo aamulla (10-15 minuuttia ilman aurinkolaseja on riittävästi), syödä proteiinia joka aterialla, mieluisan musiikin kuuntelu, uuden oppiminen ja ongelmien ratkaisu, tehtyjen tehtävien yliviivaaminen fyysiseltä paperilistalta (kaikki päivän askareet rohkeasti listalle mukaan), ystävällisyys ja kiitollisuus sekä kiitospäiväkirjan kirjoittaminen ja vaikkapa laatikoiden siivous ja järjestely. Myös liikunta on tärkeää ja fyysisen puolen lisäksi kannattaa muistaa kiittää ja kehua itseään kun liikkuu. Maratonille ei tarvi alkaa treenata, mutta voit pohtia josko palkitset itsesi kylpyläreissulla tai hieronnalla kun määrä X liikuntasuorituksia on kasassa.