Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1471)

Vierailija
641/1471 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille keskustelijoille kiitokset ja erityiskiitos AP:lle, joka jaksaa edelleen käydä täällä kertomassa kuulumisia!

Ja tosiaan tänään aamulla vielä arvoin, että otanko ensimmäisestä 5mg kynästä 2,5mg edelleen vai nostanko 3,75mg. Lopputuloksena otin 2,5mg. Paino oli laskenut tosi rivakasti edelleen ja vain eilen kärsin illalla nälkää, kun vappuna tuli naposteltua enemmän ja tarkoituksella vappupäivä oli niukka. Kiloja lähtenyt nyt viidessä viikossa siis 9,2kg ja se on tosi paljon, joten odotan edelleen vauhdin hidastumista. Sitäkin mietin, että pitäisikö hiukan lisätä syömistä. Toisaalta näinkin menee ja kesäkuun alussa oleva matka kuitenkin nostaa väliaikaisesti kalorit ylös, vaikka tarkoitus onkin syödä järjellä myös silloin ja välttää ylenmääräistä mässytystä. 

Proteiiniin yritän keskittyä nyt jatkossa vielä enemmän. Ruokarytmi arkena on: aamiaiseksi proteiinivanukas. Lounas töissä, otan mahdollisimman paljon salaattia, ruokaa ehkä kolmasosa aiemmasta (mulla on jättimäinen annoskoko ollut), töiden jälkeen purkillinen raejuustoa ja ananasmurskaa puoli purkkia sekoitettuna siihen. Sitten ehkä jotain ruokaa perheen  kanssa, hyvin pieni annos, sellainen 1-vuotiaan annos. Jos illalla on nälkä, niin yksi viipale ruisleipää kalkkunaleikkeellä ja kurkulla. Juon paljon vettä ja kahvia rasvattomalla maidolla. 

On kyllä hyvä fiilis. Ensi viikon aikana pitäisi mennä 10kg rikki, ellei nyt jämähdystä tule tähän väliin. Mounjaro-annos mietityttää edelleen. Nostanko vai pidänkö samana? Mennään viikko kerrallaan. Nythän pärjään hyvin näin, vaikka aloituksen jälkeinen ähkyyntynyt olo on lähtenyt, niin en voi sanoa kärsiväni nälästäkään. Toisaalta tässä on paljon psyykkistä mukana. Haluan laihtua. Olen vihainen itselleni, miten ihmeessä olen päästänyt itseni näin paksuksi. 

Tonnikeiju

Vierailija
642/1471 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleen ei kannata vihoitella. Kannattaa keskittyä siihen, että kuinka voi nyt hallita ruokavalioaan ja kuinka alkaa voida päivä päivältä paremmin. Kannattaa iloita pienistäkin asioista. Itselläni putosi pikkutavara kylpyhuoneessa lattialle ja meni lavuaarikaapin alle. Menin polvilleni ja kurkin sinne alle ja nousin ylös kun sain tavaran hyppysiini. Ylös noustessa jäin miettimään, että en ottanut lattiasta enkä lavuaarista tukea kun nousin seisomaan. Noin pieni muutos liikkuvuudessa on suuri asia, josta kannattaa kehua itseään että suunta on oikea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1471 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieletön vauhti Tonnikeiju ja ihan sairaan hauska nimimerkki! :) Sinulla taisi olla paljon pudotettavaa, kun noin ripeästi tippuu? 

Kiinnostaa tietää minkälaisia ohjeita muut ovat saaneet turvallisesta tiputustahdista. Olin tänään kontrollikäynnillä ja lääkäri oli yllättynyt, että olin tiputtanut 4 kuukaudessa 14 kiloa ja piti vauhtia kovana ja oli vähän huolissaan lihaksien menetyksestä. Minulla oli aloittaessa 18 kiloa pudotettavaa normaalipainoon. Varmasti sillä on paljon merkitystä minkä verran pudotettavaa on kokonaisuudessaan, että mikä on sopiva tahti.

Pitää yrittää panostaa vähän enemmän proteiiniin. Olen sekasyöjä, mutta ylimääräinen proteiini ei oikein maistu. Lääkäri myös toppuutteli annoksen nostamista ja kehotti pysymään 3,75mg, kun olen kerta 2,5mg:llä päässyt näin pitkälle. Täällä tulee ehkä vähän vauhtisokeus, kun ihmiset tiputtaa painoa niin rivakkaan tahtiin.

-Puolikas

Vierailija
644/1471 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä havaintoja Puolikas. Tunnistan ainakin omalla kohdalla tuon, että olin ihan turhautunut, kun paino ei pudonnut niin nopeasti kuin toivoin. Ja toivettani ohjasi kyllä vauhtisokeus ja lyhytjänteisyys. Paino putosi aika samaan tahtiin kuin sinulla Puolikas. Ensimmäisen kuukauden aikana paino putosi luonnollisesti nopeiten ja hidastui sitten pikku hiljaa, Olin ihan turhautunut välillä, jos pidin vauhtia liian hitaana ja pelkäsin sen jo loppuvan kokonaan. Pudotustavoitteeni oli 20kg.

Näin se kokonaisuutena eteni:

1kk    6 kg

2kk   10,5 kg

3kk   13,6kg

4kk   17,5 kg

4kk ja 3 vkoa   20,5 kg

-AP

Vierailija
645/1471 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas, kiitos. Tonnikeiju todellakin. Siirryn Satakeijuun, kun olen puolessa välin urakkaani. 

Mutta tosiaan laihdutettavaa on hurjasti. Olen viimeksi ollut normaalipainossa 22 vuotta sitten. Sen jälkeen askeleittain hurja ylipaino. Välillä laskenut ja taas haukattu lisää. Nyt eka tavoite on se miinus 20kg, joka pitäisi olla viimeistään alkusyksystä ja en ole ihan vielä edes puolessa välin urakkaani siinä vaiheessa. Tavoitteeni on, että kesällä 2026 olisin normaalipainon ylärajoilla tai melkein edes. Laihdutettavaa siis noin 45kg ja projekti tulee kestämään sen 15-18kk. Sen jälkeen toivon voivani jatkaa jollain ylläpitolääkityksellä tukena ainakin aluksi. Olen alistunut siihenkin, että nahat jää roikkumaan, kun painoa on niin paljon ja ikä tekee tuossakin tehtävänsä. Toivottavasti nahkaa ei kuitenkaan roiku niin paljoa, että joudun niitä leikkaamaan. Kestän mieluummin roikkumista kuin leikkauksen riskit ja kivut. Lisäksi se maksaa maltaita, ellei leikkaustarve ole niin merkittävä, että julkinen lähtee leikkaamaan. Ehkä tilanne olisi eri, jos olisin 25-vuotias ja haluaisin bikinikuntoon. Nyt keski-iässä en välitä enää niin paljoa. Kunhan terveys ja jaksaminen paranisi sekä näyttäisin vaatteet päällä sutjakammalta. 

Ja se olin muuten minä, joka kirjoitti niistä pillereistä. Ne tulee 2026 näillä näkymin USA:n markkinoille. Teho ei nähdäkseni vastaa pistoksia, mutta ovatkin enemmän ylläpitoon tarkoitettu kuin laihdutukseen. Mitä pitkäaikaisvaikutuksia sitten niillä on? Tai näillä lääkkeillä ylipäätään? Seurantaa kai on 20 vuoden ajalta, mutta todellisuus paljastuu sitten vasta myöhemmin. Olen ajatellut toisaalta niin, että yhtälailla tämä ylipaino aiheuttaa rasvamaksaa, diabetesta, sydän- ja verisuonitauteja jne. Että eipä tämäkään ole vaaratonta. 

Tonnikeiju

Vierailija
646/1471 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suunnitelma Tonnikeiju ja aika kova myös. Tuo tavoitteiden paloittelu kuulostaa hyvältä. Samoin muu pohdinta on luontaista ja on varmasti hyvä, että tekee ajatustyötä eteenpäin ja huomioi eri variaatioita mitä edessä voi olla. On todella mielenkiintoista lukea  eri käyttäjien kokemuksia ja tuntemuksia.

Pillerimuotoisen lääkkeen kehitys kiinnosti niin, että  tutustuin viikonloppuna joihinkin artikkeleihin siihen liittyen.En nyt kovin montaa löytänyt, mutta jos ymmärsin oikein, niin valmiuksia siihen on, mutta toteutusta edelleen mietitään? Eli en nyt löytänyt infoa siitä ollaanko pillerimuotoiselle hakemassa myyntilupaa Yhdysvaltoihin vaiko eikö. Josssakin artikkelissa (BBC?) nähtiin uhkakuvana, että ihmiset alkaisi ottamaan liian isoja annoksia? Hmm.... eikö noin voi käydä myös pistettävällä jos on pidempi resepti?  No, tämänhän on turhaa spekulaatiota, koska aika näyttää miten homma etenee. Se ainakin on todennäköistä, että edullisemman (ja helpomman) pillerin markkina olisi varmasti laajempi. 

-AP

Vierailija
647/1471 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lilly expects to submit orforglipron for weight management to global regulatory agencies by the end of this year, with the submission for the treatment of type 2 diabetes anticipated in 2026.

https://investor.lilly.com/news-releases/news-release-details/lillys-or…

Eli arvioivat aloittavansa rekisteröintiprosessin tämän vuoden loppuu mennessä. Hyvällä tuurilla ehtii vielä 2026 myyntiin tai sitten ei.

-Puolikas

Vierailija
648/1471 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on sitten 19 viikkoa takana tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta. Nyt takana on muutaman kuukauden aikajänne huomaan toistuvuuden painon heilahtelussa. Paino vaihtelee n. 1,5 kilon sisällä. Välillä 700g enemmän ja välillä 700g vähemmän.

Koska en omalla kohdallani usko ehdottomuuksiin enkä rajoituksiin, en muuttanut ruokavalioni raaka-aineita tai ruokalajeja mitenkään painonpudotusprojektin aikana, sen sijaan kiinnitin huomiota annoskokoihin ja energian kokonaissaantiin. Mutta huomaan, että jotain on kuitenkin tapahtunut kehossani, minun tekee mieli myös uudenlaisia asioita, sellaisia ruokia, jotka ovat olleet ihan ok, mutten syystä tai toisesta ole niitä erikseen halunnut tai valmistanut vain harvoin tai en ollenkaan. Olen yllättynyt tästä ilmiöstä ja samalla  olen utelias. Onko keho omaksunut jotain uusia asioita, jotka ohjaavat minua pitkäkestoisessa painonhallinnassa? Näin tietysti toivon, mutta taustalla voi olla myös se, että keho kaipaa joitain vitamiineja ja hivenaineita ja se tulee esiin erilaisina mieltymyksinä kuin aiemmin. Tämän jälkimmäisen vaihtoehdon selvitän  lääkärini kanssa ensi viikolla. 

Takana on enemmän kuin kolmannes vuoden seurantajaksostani. Olen luottavainen, että tämä muutos kantaa. 

Mukavaa kevättä kaikille!

-AP

Vierailija
649/1471 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolikas, kiitos. Tonnikeiju todellakin. Siirryn Satakeijuun, kun olen puolessa välin urakkaani. 

Mutta tosiaan laihdutettavaa on hurjasti. Olen viimeksi ollut normaalipainossa 22 vuotta sitten. Sen jälkeen askeleittain hurja ylipaino. Välillä laskenut ja taas haukattu lisää. Nyt eka tavoite on se miinus 20kg, joka pitäisi olla viimeistään alkusyksystä ja en ole ihan vielä edes puolessa välin urakkaani siinä vaiheessa. Tavoitteeni on, että kesällä 2026 olisin normaalipainon ylärajoilla tai melkein edes. Laihdutettavaa siis noin 45kg ja projekti tulee kestämään sen 15-18kk. Sen jälkeen toivon voivani jatkaa jollain ylläpitolääkityksellä tukena ainakin aluksi. Olen alistunut siihenkin, että nahat jää roikkumaan, kun painoa on niin paljon ja ikä tekee tuossakin tehtävänsä. Toivottavasti nahkaa ei kuitenkaan roiku niin paljoa, että joudun niitä leikkaamaan. Kestän mieluummin roikkumista kuin leikkauksen riskit ja kivut. Lisäksi se maksa

Mites ne roikkuvat läskit jotka jää jäljelle.

Vierailija
650/1471 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh.... Kirjoitan tuossa, että roikkumaan jään ja aion elää sen asian kanssa, jos ne ei ihan mahdottomia ole. Läskiä, nahkaa, whatever. 

Mikä oli kirjoituksesi pointti? Ilkeillä? 

Ja hyvin menee muuten edelleen. Perjantaina taas punnituspäivä. Kävin tänään puntarilla aamulla vaatteet päällä ja näyttäisi lasku jatkuvan ihan mukavasti. Virallinen punnitus tietysti sitten alusvaatteissa heti heräämisen ja vessakäynnin jälkeen. 

Tonnikeiju

Vierailija
651/1471 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hyvin menee muuten edelleen. Perjantaina taas punnituspäivä. Kävin tänään puntarilla aamulla vaatteet päällä ja näyttäisi lasku jatkuvan ihan mukavasti. Virallinen punnitus tietysti sitten alusvaatteissa heti heräämisen ja vessakäynnin jälkeen. 

Tonnikeiju

Mahtavaa Tonnikeiju, onpa hieno kuulla. Ihailen todella sitoutumistasi ja suunnitelmallisuuttasi. Sinulla on selkeästi motivoitunut syke.

Näihin  keskusteluihin (myös tähän ketjuun) eksyy aina välillä joitakin aiheen ohi kommentoijia tai vähemmän kannustavia kommentoijia. Omalla kohdalla olen kokenut tämän ketjun tsemppiketjuna, johon olen halunnut kirjoittaa tuntemuksiani ja saada muiden kokemuksia. Parhaaksi keinoksi pahansuopiin ja tarkoitushakuisesti ilkeileviin kommentteihin olen kokenut niiden ohittamisen. Kaikki kommentit ei kerta kaikkiaan ansaitse huomiota.

Joku kirjoittikin jossa kohdin, että ylipainoa pahempi vitsaus  on pahantahtoisuus. Ei langeta siihen ansaan. Antaa noiden kiukkupussien kirjoittaa ajatuksiaan jossain muualla.

Tsemppiä sinulle Tonnikeiju:)

-AP

Vierailija
652/1471 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään täynnä 4kk ja painon lasku -15,2kg. Tilanne on niin hyvä, että yritän ottaa viimeiset 5 kiloa rauhallisesti ja lihaksia suojellen. Seuraava kontrolli lääkärin kanssa vasta ensi vuoden alussa, jolloin mietitään jatkot. Siihen asti ainakin aion käyttää Mounjaroa. Menen varmaan 3-4mg annostuksella siihen asti, että tavoite saavutettu ja sitten tarvittaessa lasken annosta, jos painon putoaminen edelleen jatkuu.

-Puolikas

Vierailija
653/1471 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti olet edennyt Puolikas. Ihailen järkiperäistä suhtautumistasi prosessiin ja lääkityksen annoskokojen rytmittämiseen. Kokemuksesi jakaminen on tärkeää, kokemuksien jakamisesta on hyötyä meille kaikille, ollaan me sitten missä vaiheessa tahansa omaa painonhallintamatkaamme.

-AP

Vierailija
654/1471 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kuukausi takana ja hyvinhän se meni. Minulle ei tullut aloituksessa mitään ikäviä sivuvaikutuksia ja koko kuukausi on edennyt mukavasti. Pudotusta reilu 4 kg. Tänään keskustelin lääkärini kanssa ja hän ehdotti, että jatkan vielä toisen kuukauden 2,5 Mg aloitusannoksella, koska se tehosti hyvin ja ei ole hyvä pitää liian kovaa vauhtia. Minun on tällä viikolla pari kertaa tehnyt mieli ottaa suklaata ja muutaman palan söinkin. Onneksi pieni määrä riitti. Onko teillä muilla tullut matkan aikana mielitekoja ja miten olette niiden yli päässeet? Itse mietin, että onko se merkki siitä, että lääkkeen teho ei ole riittävä, vai ihan vaan elimistön kaipuu johonkin makeaan. 

Nyt siis jatkan samalla pienellä 2,5 annoksella. Mielenkiinnolla seuraan, miten tämä projekti etenee. Minulla on paljon pudotettavaa, joten samaistun Tonnikeijun tarinaan. Täyttä sataa kohti sataa! 

-Minninen 

Vierailija
655/1471 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko avata vähän päivän syömisiänne? Osaisin vähän suhteuttaa omia syömisiäni painonpudotusvauhtiini.

Itse olen syönyt eilen:

Nutrilet, 3 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla, valmis pinaattikeitto, 2x näkkileipä (alentajaa, 17% juustosiivut, keittokinkkua,kurkkua) turkkijogua 1dl plus 1 rkl mansikkahilloa, 2 isoa lasia punaviiniä ja kolme karkkia miehen karkkipussista (leffailta).

Tulisiko näistä n. 1300 kcl suunnilleen?  Lisäksi monivitamiini ja kalaöljykapseli.

Vierailija
656/1471 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko avata vähän päivän syömisiänne? Osaisin vähän suhteuttaa omia syömisiäni painonpudotusvauhtiini.

Itse olen syönyt eilen:

Nutrilet, 3 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla, valmis pinaattikeitto, 2x näkkileipä (alentajaa, 17% juustosiivut, keittokinkkua,kurkkua) turkkijogua 1dl plus 1 rkl mansikkahilloa, 2 isoa lasia punaviiniä ja kolme karkkia miehen karkkipussista (leffailta).

Tulisiko näistä n. 1300 kcl suunnilleen?  Lisäksi monivitamiini ja kalaöljykapseli.

Voisin syödä aika samalla tavalla, paitsi aamupalaksi kaurapuuroa ja baanania ja jogurttia. Viinin sijaan söisin kunnon lounaan töissä ja pinaattikeitto kananmunan kera olisi mun illallinen. 

Vierailija
657/1471 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala ruispalan tai reissumiehen toinen puoli, päälle alentajaa, kurkkua, tomaattia, ituja ja kalkkunaleike ja siivu juustoa. 

Lounas, töissä kaksi aamupalan kaltaista leipää ja kananmuna tai hedelmä. Kotona vapaapäivänä tavallista kotiruokaa lapsen annos ja hedelmä

Päivällinen kotiruokaa lapsen annos ja kasvista tai/hedelmä

Iltapala kaksi aamupalan tyylistä leipää sekä kananmuna ja pari hedelmää

Tällä on nyt isokokoinen mies saanut tiputettua jatkuvasti painoa. Lähtö 174,8kg helmikuussa ja nyt 152,1kg.

Täällä joku puhui piikin pistämisestä olkavarteen. Kokeilin viikko sitten ja olipa huima ero tehoon. Tänä aamuna pistin jälleen olkavarteen.

S1988

Vierailija
658/1471 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh onpahan ollut viikko. Olin tärkeän ystäväni polttareissa viime viikonloppuna. Aloin tuntemaan hieman ennen polttareita, että olen tulossa kipeäksi. Olen kaasona ja kaikki varaukset olivat nimissäni, joten ei auttanut kuin lähteä. Ruokailu meni miten meni ja alkoholiakin tuli juotua. Kun pääsin kotiin niin olin jo todella kipeä. Sain antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen tiistaina ja olen joutunut syömään muitakin lääkkeitä. Kipeenä olen syönyt lähinnä mitä olen jaksanut valmistaa tai laittaa nopeasti. Kalorilaskennat menivät täksi ajaksi romukoppaan. Pelkään, että painonpudotus otti nyt takapakkia. Tuntuu kuin lääke ei myöskään auttaisi niin hyvin enää nälän kurissa pitoon. Pistin tänään 7,5mg ja toivon, että korkeampi annos tuo hieman lisäboostia ja ruokahäly helpottuu. 

En ole vielä uskaltanut katsoa painoani, koska uskon sen nousseen hieman turvonneen olon takia. 

Nyt kun elämä alkaa flunssan keskeltä voittamaan, niin alan taas katsomaan tarkemmin kaloreita ja tietysti jaksan valmistaa terveellisempiä ruokia. 

Onko muilla kipeänä noussut paino? Pohdin milloin uskallan punnita itseni :D

T: Kehokuntoon25

Vierailija
659/1471 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: kaurapuuro+rasvaton maito tai voileipä, lounas:salaattia ja ruoka, välipala:banaani tai rahka, päivällinen: salaattia, leipä, iltapala:leipä tai rahka tai hedelmä 

Vierailija
660/1471 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama tilanne- flunssan kourissa ja pienessä hädässä siitä, onko paino noussut (turvonnut olo). Huomaan myös, että mielitekoja on enemmän- luulen, että tässä on hämärtynyt flunssasta johtuva kurja olo ja tosiasiallinen nälkä. Onneksi tauti alkaa olla ohitettu ja itsekuri on riittänyt mielitekoihin.

t; painoa tipputunut noin 18 kiloa ja toinen mokoma vielä pudotettavaa