Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1470)

Vierailija
601/1470 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti hujahtaa viikot, itsellä nyt viikko 6 meneillään. Paino tippuu jäätävällä tahdilla ja nälkää ei ole. Olin ensin sen 4 vko 2,5 Mg ja mennään 5 mg annoksella.

Pohdin tässä, pelaanko varman päälle ja otan seuraavan annoskoon parin viikon päästä vai jatkanko vitosella. En missään nimessä halua kokea sitäkään tilannetta, että pihistelen annoskoossa ja painonpudotus hidastuu

Pystyisikö joku muuten kertomaan ihan konkreettisesti, miten te onnistutte saamaan siitä kynästä sen ylimääräisen annoksen käyttöön?

Vierailija
602/1470 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 17 viikkoa mounjaron käyttäjä.

neljä viikkoa 2,5 ja muuten 5mg, en ole nostanut annosta koska mielestäni paino pudonnut ihan hyvin. Aamulla oli pudotusta 16kg. Mutta kyllä huomaa että mielitekoja on alkanut tulla vähän enemmän mutta en viitsi nostaa annosta jos kumminkin painon pudotus jatkuu näin hyvin. Vielä pitäisi pudottaa 20kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1470 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viikkotahti on ollut -1,5 kg - 2,5 kg välillä, sen ekan hurjimman viikon jälkeen. Syön niukasti, huolehdin tarkkaan, mitä suuhuni laitan. Liikun kohtalaisesti. Painoa pitäisi saada alas ainakin vielä toi - 20 kg.

t. Aiempi, joka on on viikolla 6 ja joka pohtii annoskoon nostamista 5>7,5

Vierailija
604/1470 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla viikkotahti on ollut -1,5 kg - 2,5 kg välillä, sen ekan hurjimman viikon jälkeen. Syön niukasti, huolehdin tarkkaan, mitä suuhuni laitan. Liikun kohtalaisesti. Painoa pitäisi saada alas ainakin vielä toi - 20 kg.

t. Aiempi, joka on on viikolla 6 ja joka pohtii annoskoon nostamista 5>7,5

En nostaisi ennen kuin painoputoaminen alkaa jumittamaan. 1,5-2,5kg viikossa on tosi hyvä tahti. Tämä on maratooni, ei sprintti. :)

Mietin, että jos onkin sitä tyyppiä, joka ei pysty lopettamaan lääkitystä, vaan painon ylläpito vaatii jatkuvan käytön, niin onko sillä väliä kuinka ylös annostuksessa on mennyt? Jos olet käyttänyt esim. 10mg, niin onko mitenkään mahdollista, että 2,5mg riittäisi ylläpitoon? Tästäkin syystä itse etenen hitaasti ja en ole menossa yli 5mg, jotta voisin tavoitteen saavuttamisen jälkeen palata 2,5mg:hen ylläpitoa varten. Helpompi maksaa siitä vuosia, kuin isommista annoksista. 

Vierailija
605/1470 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta toikin, pitää miettiä. Onhan toi 7,5 taas satasen kalliimpi, mutta toisaalta jos ostaa vitosen ja painon pudotus lakkaa, niin hukkaahan sekin on taatun motivaatio laskun päälle. Onneksi on vielä muutama viikko aikaa vatvoa.

Mä oon paljon pohtinut, että josko löytyisi joku vähän halvempi tuote sitten aikanaan, kun tavoitepaino on saavutettu. 

Vierailija
606/1470 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia pohdintoja ja myös hyvin tuttuja. Minulla 5mg antoi hyvän vasteen, joten käytin sitä, vaikka olikin reseptit kaikkiin kokoihin. Ensin paino laski 1,5-2,7 kg viikko. Sitten se alkoi hidastua. Turnausväsymys oli kammottava, kun pudotusta tulikin enää 0,5-0,7 kg viikkovauhdilla. Väliin mahtui yksi viikko, jolloin paino ei tippunut ollenkaan. Niinpä pistin 1-2 kertaa 7,5mg.   

Tavoitepainon ohittamisesta on nyt 18 viikkoa. Lääkkeen lopetin tavoitteen ohittamisen jälkeen. Paino on edelleen pysynyt hyvin kohdillaan ja kokemus ruuasta on aika samanlainen kuin lääkkeen aikanakin. Ei mitään  mielitekoja, keho kaipaa  luontaisesto hieman erilaisia asioita kuin aiemmin. En rajoittanut lääkkeen aikana mitään ruokia,  mutta keskityin annoskokoihin, ruokailun ääreen pysähtymiseen, suupalojen kokoihin ja pureskelemiseen. Tein ja teen edelleen paljon ajatustyötä itseni kanssa.

Joka tapauksessa on hienoa lukea teidän kaikkien kokemuksia, koska siitä tulee niin paljon tukea omalla tiellä pysymiseen. Vertaiskokemukset ovat todella arvokkaita. Kiitos.

-AP

Vierailija
607/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännitti kauanko lomailusyömisten korjaamisessa menee. Oli iloinen yllätys, että yhden kotona vietetyn päivän jälkeen paino oli -13,7kg eli tasan sama, kuin mihin jäin ennen lomaa ja tänä aamun -14,2kg eli pääsin heti takaisin oikeille urille. Voisiko jopa olla painon putoamisen kannalta hyvä, että välillä keho saa runsaammin ravintoa? No joka tapauksessa, ei ole projektin kannalta katastrofi, jos välillä viettää arjesta poikkeavan viikon tai kaksi ja syö ja juo rennommin.

-Puolikas

Ravitsemusterapeutit ohjaavat joustavaan syömiseen, koska se on ainoa tapa pärjätä pitemmällä aikavälillä. Luin juuri, että italialaiset kyllä syövät ja juovat pääsiäisen pyhinä yhdessä. Pääsiäisen jälkeen he syövät sitten niitä kevyempiä ruokia ja lisäävät kasviksia ja hedelmiä entistä enemmän ruokavalioonsa. Esimerkiksi vesimelonia voi syödä vaikka kuinka

Siihen kai pitäisi pyrkiä, että ihan normaali ruoka on hyvää ja nautittavaa, ja siitä tulisi kylläiseksi. Eli monen ongelma on se, että luvattu vähenergiaista syödään siten ylettömästi. Painonvartijoissa oli aikoinaan rajattomasti sallittuja ruokia, milloin mikäkin esim appelsiinit, mutta eihän se toiminut juuri kenelläkään, koska kilossa appelsiineja on jo aika paljon sokeria.. Siinä menee aikaa, että herkuksi oppii nauttimaan vaikka jäätelöpuikon eikä koko litran laatikollista Ainoa. Itse en vieläkään osta isoja pakkauksisa jäätelöä, koska söisin sen kuitenkin parissa päivässä, vaikka olen ollut normaalipainoinen jo 20 vuotta.

Vierailija
608/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ap halunnut jatkaa Mounjaron käyttöä jollakin pienellä ylläpitoannoksella? 

Vierailija
609/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta. Olen tänään menossa lääkärille ja aion pyytää Mounjaro-reseptiä. Minulla on 20kg ylipainoa, joka ei vaan tipu millään. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka oli vuosia hoitamatta, ja painoa kertyi kuin itsestään. Kun vihdoin sain diagnoosin, ja lääkityksen, painon kertyminen hidastui, mutta jo kertyneet kilot ovat todella tiukassa. Kilpirauhasen vajaatoiminnan lisäksi minulla on uniapnea ja raudanpuute. Rautaa olen syönyt nyt pari vuotta, ja pahimmat oireet ovat kadonneet, mutta jos lopetan, oireet palaavat.

Olen aina syönyt terveellisesti, ja etenkin viimeisen 5 vuoden aikana kiinnittänyt siihen vielä enemmän huomiota, kun tein päätöksen jättää eläinperäiset tuotteet pois ruokavaliosta. Ongelmani ei ole koskaan ollut ylensyönti, päin vastoin. Olen kituuttanut pitkään minimikaloreilla (syö vähemmän kuin kulutat), joka on varmaan osaltaan jumittanut hitaalla käyvää aineenvaihduntaa entisestään. Treenaan salilla säännöllisesti tavoitteena kasvattaa lihasta ja saada lisää voimaa. Painoindeksini on 28 ja liitännäissairauksien johdosta voisin hyvinkin täyttää kriteerit. En oikeasti enää tiedä, mitä muuta voisin kokeilla. Palaan tänne kertomaan, kirjoittiko lääkäri reseptin. Jos, niin liityn joukkoonne ja kirjoittelen tänne kuulumisia. T. CL (cat lady)

Vierailija
610/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi on kuin omasta elämästäni. Itselläni ei ole mielialan kanssa ollut haasteita ja olen saanut useamman lapsen, mutta muutoin tarinasi on kuin omani, painokin. Paljon myös samoja kysymyksiä pyöri mielessä ennen lääkkeen aloitusta. Olen nyt käyttänyt Mounjaroa 5vk. Kerrohan päädyitkö lääkkeen aloitukseen. 

Vierailija
611/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen kommentti oli tarkoitettu vierailijalle: 593/610, 27.04.2025 | 21:37

Vierailija
612/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon maksaa?

Vierailija
613/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt hiljaiseloa suuren leikkauksen jäljiltä.  Nyt pari  uutta kirjoittajaa pääsi ihon alle niin perusteellisesti, että kirjoittan. Anteeksi kriittinen palaute jo aluksi.

Joku ihmetteli miksi AP ei halua jatkaa ylläpito annoksella. Miksi pitäisi jatkaa ylläpito annoksella??? Eikö Mounjaro lääkkeen tarkoitus ole päästä  omaan painotavoitteeseen ja oppia sinä aikana syömään oikein, oikean kokoisia annoksia, oikeanlaista ruokaa, jotta paino kestää normaalilla tasolla. Ei kai lääke ole tarkoitettu loppuikäiseksi projektiksi??? 

Lisäksi joku ihmetteli kun EI VOI syödä yhtä paljon herkkuja kuin aiemmin!!!! Miksi pitäisi syödä herkkuja ja suuria ruoka-annoksia??? Eikö nyt ole korkea aika oppia syömään pieniä / normaaleja annoksia lääkkeen avulla ja oppia sen  aikana oikeat ruokamäärät ja terveellinen syöminen. Ole onnellinen,  kun vatsaasi ei mahdu paljoa  ruokaa  kerralla.

Pelottava ajatus oli myös että "hän aikoo syödä ja  juoda tavalliseen tapaan loman aikana". Eikö lomalla voi opetella syömään ja juomaan terveellisellä tavalla? Jos lomalla sattuu muutama ylilyönti syömisen tai juomisen suhteen, ei maailma siihen  kaadu, mutta miksi jättää lääke pois siksi ajaksi? Siksikö, että voi ahmia  entiseen malliin???

Itse käytin koko ajan Mounjaron kwikpeniä, pääkaupunkiseudulla ei ollut injektionesteitä  saatavilla. Mielestäni  lääke on hinnakas ja halusin käyttää sitä minimi ajan. Käytin 3 x 2,5 mg ja 3x 5 mg. Aluksi 2,5 ja 5 mg olivat saman hintaisia, n  297 €. Käytin lääkkeeseen n 1800 €. Laihduin lääkkeen  ja liikunnan avulla -18 kg. Nyt olen normaalipainoinen ja onnellinen. Käyn joka aamu vaa'assa. Jos paino  nousee pääsiäisen tai muun liiallisen  syömisen jälkeen +1kg, lisään liikuntaa tai palaan kevennettyyn ruokarytmiin. Ruokavalio  koostuu  joka aterialla proteiinistä (raejuusto, rahkaa, kananmuna, kala, liha, ym) kasviksista ja marjoista. Lisäksi syön myös hedelmiä. Juon paljon vettä n 2,5 - 3 l/ vrk. Ja myönnän, että koin välillä nälkää, kun vatsalaukkuni oli virunut liian suurien annoskokojen vuoksi. 

Nyt olen ollut ilman pistämistä 3 vk. Viimeiset viikot pistin pidennetyllä pistos välillä ja pienenevillä annoksilla. Paino lähtee helposti nousuun, mutta aion pitää kiinni itsekurista ja saada painon kestämään normaalissa.  

Ihana  kun voin kaivaa 4 numeroa pienemmät kesävaatteet kaapista päälle.

Tsemppiä  kaikille!

60+

Vierailija
614/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mietti Mounjaron vaihtamista halvempaan vaihtoehtoon. Tämä on KALLIS LÄÄKE. Kannattaa  perehtyä Mounjaron 2 eri vaikuttavaan hormooniin, joiden ansiosta lääke toimii. 

Itse perehdyin laihdutus% suuruuteen ja  siksi päädyin Mounjaroon, vaikka tämä on kallis lääke. Ota tämä lääke itseesi satsaamisena ja opettele syömään kuurin aikana oikein ja  oikeita kokoja.

Tsemppiä!

Vierailija
615/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helppo mounjaroa on saada, onko jonkun lääkäri kieltäytynyt kirjoittamasta resepti. Esim jos painoindeksi on noin 27, uniapnea (epäilys), keskivartalolihavuus, anemia jne

Vierailija
616/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin aggressiivinen teksti, 60+? Monessa lähteessä mainitaan, että Mounjaron lopettamisen jälkeen paino hyvin helposti nousee ja sitä minulle lääkäri sanoi, että osan täytyy syödä lääkettä pienellä annostuksella loppuelämä, jos aikoo pysyä saavutetusta painossa.

Painon pysyminen alhaalla on paljon vaikeampaa kuin sen pudottaminen, kun elimistö pyrkii siihen korkeimpaan painoon aina uudestaan. Pieni annos lääkettä voi olla isoksi avuksi siinä, vaikka olisikin oppinut uusia ruokailutapoja. Itse en ainakaan riskeeraa saavutettuja tuloksia luottamalla "itsekuriin", sen verran vaikeaa on painonhallinta minulle aina erinäisistä syistä ollut.  Jokainen voi toki tehdä itse niin kuin parhaaksi omalle kohdalleen kokee ja näistä valinnoista on minusta kiinnostavaa asiallisesti keskustella. 

Vierailija
617/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap halunnut jatkaa Mounjaron käyttöä jollakin pienellä ylläpitoannoksella? 

Hei, mielenkiintoinen kysymys. Minulla ei ole mitään erityistä perustetta miksen ajatellut jatkaa Mounjaroa, jotenkin pidin itsestään selvänä, että lopetan lääkkeen kun olen tavoitteessani. Tämä kysymys on mielenkiintoinen siksikin, että ajattelin juuri uusimpia viestejä lukiessa, että mitä minulta on mennyt ohi, kun niin useat puhuu automaattina ylläpitoannoksesta, kun itse olen ajatellut Mounjaroa elämäntapamuutoksen väliaikaisena tukitoimena. Uskon silti, että kun saadaan edullisemmin tuotettava pillerimuoto joskus markkinoille, se mullistaa koko hommaa (positiivisesti) nykyisestä

Mounjaron aloitin äkillisen innon  ja motivatiopiikin puuskassa ja tunnistin painon nousuni juurisyyn. En siinä kohtaa edes ajatellut, että paino voisi nousta tavoitteen saavuttamisen jälkeen. Kun sitten hain ihan ensimmäisiä annoksia, farmaseutti sanoi että lääkkeen lopettamisen jälkeen paino nousee ryminällä ja paljon korkeammalle kuin aiemmin. Olin yllättynyt, koska en tiennyt asiasta eikä lääkärini kanssa tuosta ollut mitään puhetta. Toden totta, tutkimuksiin osallistuneista jopa 80% voi kärsiä  mieliteoista lääkkeen lopettamisen jälkeen. Etsin siis tietoa asiasta, mutta en kokenut mitenkään järkeväksi että jatkaisin lääkitystä varmuuden vuoksi. Oikeastaan olin alunperin hyvin ehdoton etten jatka, mutta myöhemmin ajan kuluessa  pidin avoimena sen mahdollisuuden, että jos lääkkeen lopettamisen jälkeen tulee joku mieletön tahotila ruokaan, niin asiaa tulee miettiä uudelleen. Lääkkeen viimeinenkin vaikuttavuus poistuu kehosta annoskoosta riippuen 3-6 viikossa. Ja koska tilanne on pysynyt stabiilina, olen tyytyväinen tilanteeseen. Tämän ketjun aloittaessani toivoin jo alkuun vertaistukea, muta on luonnollista ettei silloin vielä paljon käyttäjiä ollut, kun lääke oli Suomessa niin uusi. Tämä tarkoittaa sitä ettei myöskään lääkäreillä ole nimenomaan Mounjaron lopettamisen osalta kokemusta. 

Tänään lääkkeen lopettamisesta on tasan 18 viikkoa. Ei mielitekoja eikä haasteita painon hallinnassa. Samoin kuin aiemmin tuossa 60+ kertoi, käyn joka aamu puntarissa ja tarkkailen että suunta on oikea. Paino vaihtelee max. plus miinus puolesta kilosta kiloon ihan riippuen siitä, mitä on syönyt tai juonut. Mitä kauemman tavoitepainon saavuttamisesta on, sitä selkeämmin paino on vakiintunut. 

Tsemppiä meille kaikille.

-AP

Vierailija
618/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli miksi AP ei halua jatkaa ylläpito annoksella. Miksi pitäisi jatkaa ylläpito annoksella??? Eikö Mounjaro lääkkeen tarkoitus ole päästä  omaan painotavoitteeseen ja oppia sinä aikana syömään oikein, oikean kokoisia annoksia, oikeanlaista ruokaa, jotta paino kestää normaalilla tasolla. Ei kai lääke ole tarkoitettu loppuikäiseksi projektiksi??? 

Olet tässä kyllä väärässä. Lääkettä ei ole suunniteltu lyhytaikaiseen käyttöön ja ihan tutkitusti suurimmalla osalla paino alkaa nousemaan käytön lopettamisen jälkeen. 

Seuraan somessa useita Ozempicin ja Mounjaron käyttäjiä ja pari heistä on lopettanut käytön. Toinen ihan onnistuneesti, mutta treenaa salilla todella kovaa 6 kertaa viikossa ja näyttää elävän proteiinijauheilla ja muilla lisäravinteilla. Toinen ei muuttanut mitään eli söi ja jatkoi liikuntaa samaan malliin, kuin painon pudotessa, mutta paino alkoi nousta ja aloitti juuri taas Mounjaron. Naisella on on PCOS, mikä vaikuttaa asiaan.

Ylipainoon on monia muitakin syitä, kuin tahdonvoiman puute. Se itseasiassa on ehkä syistä vähäisin. Voi olla hormonaalisia syitä, kilppariongelmia jne. Osa ihmisistä ei koe samalla tavalla kylläisyyden tunnetta, kuin luonnostaan hoikkana pysyvät. On tutkittu, että aivoilla menee pari vuotta sopeutua uuteen painoon, jolloin se lopettaa pyrkimisen takaisin lähtöpisteeseen. Ihminen myös väsyy laskemaan kaloreita 365 päivää vuodessa ja aktiivisesti rajoittamaan kaikkia syömisiään.

Näistä syistä lopettaminen muutaman kuukauden jälkeen on riskaapelia. Varmasti joku onnistuu siinä, mutta moni tulee lihomaan takaisin. Oma lihavuuden hoitoon erikoistut lääkärini ei suosittele lopettamaan, vaan jatkamaan ylläpitoannoksella kunnes markkinoille tulee ylläpitotuote.

Jokainen on toki yksilö ja kannattaa kokeilla mikä itselle toimii parhaiten. Kaikki ei mene aina saman kaavan kautta. Siksi ei myöskään kannata provosoitua, jos joku etenee omassa painon pudotuksessaan eri tavalla, kuin sinä.

Vierailija
619/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintpinen tieto tuo, että PCOS-potilaalla paino alkoi nousta ilman Mounjaroa, vaikka elintavat eivät muuttuneet. Itsellä myös tuo sama vaiva, ja Mounjaron kanssakin  painonpudotus on ollut hidasta, vaikka pudotettavaa on kymmeniä kiloja ja syön max 1200kcl/pvä. Suunta on kuitenkin onneksi alaspäin.

En siis todellakaan aio lopettaa lääkkeen käyttöä tavoitteeseen päästyäni. Kehot ovat erilaisia, ja hormoniongelmat ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, miksi painoni on näin suureksi noussut. Jos siihen on lääketieteellistä apua lopultakin olemassa, en näe mitään syytä miksi en tätä käyttäisi. 

Vierailija
620/1470 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jihuu, sain reseptin! Lääkäri totesi että täytän kriteerit hyvinkin. Otti itse ensin puheeksi Ozempikin ja Rybelsuksen, koska hänellä oli niistä kokemusta, mutta Mounjaro oli hänen mielestään myös hyvä vaihtoehto minulle, kun sitä ehdotin. Pitkästä aikaa on toiveikas olo! - CL

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan