Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1474)

Vierailija
681/1474 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä pituisia neuloja teillä on kynässä? Apteekista antoivat mulle 5mm ja sanoivat että ne on hyviä??

Vierailija
682/1474 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivää, paria ennen seuraavaa pistosta alkaa tulla sellainen nälkä, jota koki jatkuvasti ennen Mounjaroa. Silloin pitää pinnistellä, että ei syö niin kuin tekisi mieli. Pistän piikin aina torstaisin, jotta viikonloppuisin olisi nälkää vähentävä vaikutus suurimmillaan. Viiniä tekee kyllä edelleen mieli, mutta sen kaverina en napostele enää juustoja tms. Otan viikonloppuisin ruuan kanssa lasin, pari ja loput pullosta lipittelen hissukseen illan aikana samalla kun luen kirjaa tai katson elokuvaa. 

Ehkä huono tapa, mutta ainoa "herkku" kun syön niin vähän ylipäätään ja makeaa en ollenkaan. Veriarvotkin priimaa. Saa kai sitä jotain paheita ihmisellä olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1474 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynällä imjektoitaessa ihon alle 5 mm neula on oikein hyvä. Pisto tapahtuu kohtisuoraan 90 kulmassa.

Mikäli neula on muu kuin kynäneula, niin se voi olla 2,5-4 cm pitkä, jolloin pistokulmaa muutetaan sen mukaan mihin kudokseen injektio halutaan viedä. 

Sitten on vielä G arvo, eli neulan paksuus. Insuliini esimerkiksi pistetään hyvin ohuella yli 30 g neulalla ja Mounjaron valmistaja taitaakin suositella 30-33 g neulaa. Lääkeaineen viskositeetti määrittää neulan luumenin (sisähalkaisijan) koon, jotta lääkeneste kulkee sujuvasti neulan läpi.

Mitä isompi g-arvo sitä ohuempi neula siis.

Mun omasta mielestäni tuo lyhyt kynäneula 5mm oli vaan hankala pistää itseeni, koska kynän mäntä on täyden annoksen kohdalla kaukana, enkä halua pistää koko neulaa kudokseen, jotta en onnistu katkaisemaan sitä sinne. (Hätävarjelun liioittelua, eli turhaa pelkoa.) Lisäksi mitä enemmän rasvakerrosta iholla on, sitä pitempää neulaa voi käyttää. Otan itseäni varten apteekista sen pitemmän 8mm neulan seuraavalla kerralla, koska 5mm on tosi lyhyt. Kun sitten ihonalainen rasvakerros ohenee laihtumisen kuluessa, niin lyhyempi neula tulee paremmaksi, koska se yltää vain rasvakerrokseen.

En tiedä auttaako tämä kommentti. Toivottavasti muutkin vastaavat 🙂

Vierailija
684/1474 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa olla 6mm neuloja, ilmeisesti samoja kun insuliinineulat? Alkuun arastin kovasti pistämistä enkä uskaltanut työntää neulaa kynän reunaan eli ns pohjaan asti. Sitten kävikin niin, että neula pari kertaa vääntyi ja ilmeisesti osa nesteestä meni harakoille. 

Nyt työnnän neulan ihan pohjaan ja vielä painan kynää nahkaa vasten samalla kun työnnän mäntää. Paljon tukevampi ja varmempi tapa näin. En tiedä miten pitäisi oikeaoppisesti tehdä kun kukaan ei ole koskaan näyttänyt. 

Vierailija
685/1474 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt 5mm neuloja alusta asti. Tämän on ainoa asia, missä olen pettynyt tuotteeseen. Ensimmäistä pakettia ostaessa arvottiin tätä apteekissa ja ei nekään tiennyt minkä mittainen neula pitää olla. Kummallista, ettei pakauksessa anneta mitään ohjeita. Olen ymmärtänyt, että Ozempicissa olisi neulat mukana. Tietääkö kukaan minkä mittaisia ne on?

-Puolikas

Vierailija
686/1474 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ensimmäisen pistoksen ottanut, niin sen jälkeen pitää säilyttää lääke huoneenlämmössä ohjeen mukaan.

Säilyvyydeksi on pakkaukseen merkitty tuo 30 vrk. Siihen en ota kantaa missä kunnossa lääke on tuon 30 päivän jälkeen. Olisi tietysti kiva tietää, niin isoja annoskokoja titrailemalla lääke tulisi halvemmaksi käyttää. Pitää myös osata laskea oikea määrä, kun ottaa pienemmän annoksen kuin mitä täysi annos olisi.

Vierailija
687/1474 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukava, kun tässä ketjussa on alkanut olla pöhinää. Tällaista vertaisseuraa kaipasin aloittaessani. Vaikka täällä ei alkukuukausina ollut vertais-seuraa juuri mounjarosta, oli monella kokemuksia jostain vastaavasta kuitenkin.

Jostain syystä juuri tänään minulla nousi voimakkaana pintaan kiitollisuuden tunne teitä kaikkia kohtaan, jotka olette jaksaneet peukuttaa ja kannustaa  silloinkin, kun itsellä oli turnausväsymystä ja epäuskoa koko projektia kohtaan. Olemme täällä kasvottomia ja tuntemattomia, mutta ehkä juuri siksi tämä on turvallinen ympäristö jakaa tuntemuksiaan avoimesti. Normi elämässä ei oikein voi ohittaa ketään, mutta täällä voi jättää reagoimatta kommentteihin, joiden tarkoitusperä ei ole rakentava tai erilaisuutta oivaltava.  

Painonhallintamatkallani sain (ja saan vieläkin) todella paljon tukea niin kommenteista kuin niistä hiljaisista, mutta näkyvistä peukuttajista. Niillä on ollut minulle tosi iso merkitys. Voi olla, että olisin melko malttamattomasti antanut itselleni jonkun syyn (minkä tahansa) prosessin lopettamiseen jo ensimmäisen kokemani painon junnausvaiheen  myötä jos en olisi kirjoittanut tänne. Yksi motivaatio jatkaa oli se, että lääke on kallis, mutta sitäkin enemmän minua on kannustanut tänne kirjoittaminen ja saamani reaktiot. 

Myötätunto ja kannustaminen on todella merkittävää muutoksessa, on kyse sitten mistä tahansa muutoksesta elämässä.

Kiittäen

-AP

Vierailija
688/1474 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempicin mukana tulee 4mm neuloja. Itse aika nopeasti ostin itselleni 6-8mm neuloja silti. Nyt käytän Mounjaron kanssa 8mm neuloja, koska apteekki myi vain 100 neulan pakkauksen.

Mounjaro säilyy 30vrk huoneenlämmössä, mutta pidempään jos säilytät jääkaapissa. Kaikissa kynissä maksimi annos on 60 naksua. Itse esimerkiksi pistin 10mg kynästä puolet eli 30 naksautusta jos halusin 5mg lääkettä ja 45 naksautusta jos haluan 7,5mg lääkettä. Sain ihan lääkäriltä naksuttelu taulukon, koska hän suositteli tätä tapaa budjettisyistä. Olin kyllä tottunut naksuttelija jo Ozempicin aikaan.

Oli muuten 10mg kynä nyt parikymppiä halvempi kuin 2 kk sitten. Maksoi nyt oliko 402 euroa, mikä oli mukava yllätys. Jos otan siitä 5mg annoksia, niin kynä maksaa noin 200e/kk. Mahdollisesti jatkan kuitenkin 7,5mg annoksia, jolloin kynä kestää 1,5kk :)

Huomenna pistos numero 9. Paino putosi viikon aikana 0,9kg. Tuntuu, että mitä vähemmän otan stressiä painon putoamisesta, niin sitä enemmän paino tippuu :D nyt painoni on 82,5kg ja kokonaispudotus on 6,2kg.

Tervetuloa kaikki uudet ketjuun kirjoittamaan kokemuksianne. 

Terkuin: Kehokuntoon25

Vierailija
689/1474 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva kuulla miten projektisi etenee Kehokuntoon. Tuo naksuttelujuttu kuulostaa tosi käyttökelpoiselta ja hyvältä ratkaisulta. Jos aloittaessani olisi ollut kyniä ja saatavilla nämä vinkit kynän käytöstä niin siitä olisi ollut tosi paljon hyötyä. 

0,9kg viikossa on paljon. Siten se keho monesti toimii, että välillä menee enemmän ja välillä taas  ei tunnu tapahtuvan mitään (puntarissa). Ja sitten kuitenkin koko ajan prosessi etenee omalla tahdillaan. Puntarissa ei aina heti näy kaikki mitä oikeasti on menossa.

-AP

Vierailija
690/1474 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jihuu, tänään sain reseptin! Lääkehaku näytti, että paikkakunnallani eräästä Apteekista löytyy ja pettymys olikin suuri, kun eivät myyneetkään sitä. Joku asiakas oli tilannut sen, mutta hakenutkin jostain muualta ja ilmoittanut, että hakee sit seuraavan kyseisestä Apteekista... No onneksi tilaamalla saa, eipä tässä nyt pari päivää maata kaada. 

Te, jotka olette käyttäneet jo Mounjaroa niin onko joku asia/asioita joita olisitte toivonut tienneen ennen aloitusta? 

-Daalia

Vierailija
691/1474 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa joukkoon Daalia :) 

Itse olisin toivonut tietäväni kun aloitin suolistohormonilääkkeen 2-3 vuotta sitten (Ozempic ja Mounjaro ollut käytössä), ettei annostusta kannata nostaa ennen kuin huomaa oikeasti tehon laskeneen tai aloitusannos ei toimi lainkaan. Niin kauan kun paino putoaa edes vähän niin pysyisin samalla annoksella, vaikka se olisi ensimmäinen ja pienin sisäänajo annostus. Yhdestä viikosta ei kannata tehdä johtopäätlöksiä myöskään, koska joinain viikkoina paino ei putoa ihan vaikka hormonitoiminnan takia. Jos huomaa, ettei lääke enää auta ruokahalun hillitsemiseen tai mielitekoihin ja paino on pidempään paikallaan, niin sitten nostaisin annostusta.

Toisena vinkkinä, että ruokavalioon on silti kiinnitettävä huomiota, vaikka paino alkuun laskisi ilman muutoksia. Oma virheeni Ozempicin aikana oli, etten tehnyt tarvittavia muutoksia ja paino laski alkuun, kunnes kääntyi ylöspäin. En aio tehdä samaa virhettä Mounjarolla. Nyt herkuttelen kohtuudella maksimissan kerran viikossa. Mitään pikadieettiä ei kannata tehdä myöskään vaan oikeasti sellaisia ratkaisuja mitä pystyy pitämään lopun elämänsä elämäntapana. Kolmantena sanoisin, että muista juoda paljon vettä (elekrolyyttijauhe suositeltavana lisänä kerran tai kaksi päivään) ja proteiinin riittävä saanti. Ilman proteiinia lihakset lähtevät, jonka seurauksena peruskulutus vähenee hurjasti ajan saatossa, mikä tarkoittaa sitä ettei paino laske enää aiemmalla kalorivajeella ja kaloreita pitää pienentää entisestään.

Niin ja jos vatsa menee lääkkeestä löysälle, niin Visiblin on hyvä ottaa mukaan ruokavalioon :)

Kaikilla eri matka ja moni kokee varmasti erilailla asiat, Nämä kuitenkin minun vinkkini. Tsemppiä kovasti Mounjaro matkallesi <3

T: Kehokuntoon25

Vierailija
692/1474 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kiitos sinulle AP, että aloitit tämän ketjun. Tämä oli ainoa kunnollinen keskustelupalsta suomeksi, josta oikeasti löytyi kokemuksia :) Olet toiminut hienona esimerkkinä asiallisesta keskustelusta, toisten tsemppaamisesta ja tietysti oma matkasi Mounjaron kanssa on ollut huikea ja luonut toivoa ja uskoa itseenikin.

t: Kehokuntoon25

Vierailija
693/1474 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kiitän siitä, että tämä ketju on olemassa ja pysynyt hengissä. Muuta vertaistukea minulla ei ole ollutkaan tähän Mounjaron käyttämiseen liittyen, joten on ollut mahtavaa, että on ollut edes joku paikka mihin kirjoittaa ja lukea muiden kirjoituksia.

Minulla on yksityisen lääkärin kautta saatu resepti, mutta pystyyköhän tätä uusimaan terveyskeskuksen kautta? En raaskisi maksaa 200e siitä yksityisestä lääkäristä. Haluaisin saada säästösyistä reseptin siihen 10mg kynään, pystyyköhän senkin kirjoittamaan tk-lääkäri?

Vierailija
694/1474 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä haluaisin uskoa, että tk-lääkäri kirjoittaa reseptin myös siinä missä yksityinen. Sinun ei ehkä kannata asiasta tietämättömälle tk-lääkärille selostaa naksuttelu tarkoitusta. Kerrot, että olet jo Mounjaron käyttäjä ja sinulla on resepti lääkkeeseen olemassa ja nyt tarvitset 10mg kynän x12 tulevaa annoksen nostoa varten. Asiaan perehtymätön lääkäri saattaa haluta mennä vain lääkeyhtiön suositusten mukaan.

Lääkäri ei ole valvomassa, kuinka paljon kynästä oikeasti pistät. Jos olet 2,5mg annoksella niin myös 5mg kynästä saa säästöä kun naksauttaa 30 kertaa eli annos on silloin 2,5mg :)

Vierailija
695/1474 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subilla nyt keskustelua lihavuuslääkkeistä, Viiden jälkeen ohjelma

Vierailija
696/1474 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kiitos sinulle AP, että aloitit tämän ketjun. Tämä oli ainoa kunnollinen keskustelupalsta suomeksi, josta oikeasti löytyi kokemuksia :) Olet toiminut hienona esimerkkinä asiallisesta keskustelusta, toisten tsemppaamisesta ja tietysti oma matkasi Mounjaron kanssa on ollut huikea ja luonut toivoa ja uskoa itseenikin.

t: Kehokuntoon25

Kiitos Kehokuntoon25.  Tulipa hyvä mieli.

Tämä ketju on ollut  tärkeä väylä purkaa omia tuntemuksia prosessin aikana. Samalla se on tsempannut minua ja toiminut osaltaan mentaalisena tukena. Luulen, että olisin taipunut matkanvarrella ellen olisi kirjoittanut tänne ja ollut siten tavallaan tilivelvollinen - ennen kaikkea itselleni. Kun ajatuksiaan näkee tekstinä, se auttaa pinnistelemään ja pysymään valitsemallaan tiellä. Nyt kun mietin niin tämä useamman kuukauden prosessi on hyvä, koska silloin mielessä ehtii tapahtumaan paljon ja niin keho kuin mielikin omaksuu uusia asioita.

Ai niin ja aamupaino 68kg. Lähtöpaino oli 88,8kg ja tavoite -20kg. Olin ajatellut, että paino nousee 2-3 kg pysäytyspainon jälkeen. Pidin sitä luonnollisena ja ennakoitavana, kun nesteet tasaantuu ja vatsassa on taas normii määrä ruokaa jne. Niin ei kuitenkaan ole käynyt, mutta aamupaino vaihtelee n. 700g suuntaan tai toiseen. Eli aika vähän.

Tsemppiä meille kaikille.

-AP

Vierailija
697/1474 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jihuu, tänään sain reseptin! Lääkehaku näytti, että paikkakunnallani eräästä Apteekista löytyy ja pettymys olikin suuri, kun eivät myyneetkään sitä. Joku asiakas oli tilannut sen, mutta hakenutkin jostain muualta ja ilmoittanut, että hakee sit seuraavan kyseisestä Apteekista... No onneksi tilaamalla saa, eipä tässä nyt pari päivää maata kaada. 

Te, jotka olette käyttäneet jo Mounjaroa niin onko joku asia/asioita joita olisitte toivonut tienneen ennen aloitusta? 

-Daalia

Hei Daalia, mukava että olet täällä. Toivottavasti lääke sopii sinulle hyvin.

Hankin oman lääkkeeni hetken mielijohteesta innostuksen ja motivaatiopuuskan keskellä. Tunnistan hyvin tuon, että 2 päivän odotus lääkkeen saamiseksi oli "pakko kestää", mutta into oli kova. Minulle tuli yllätyksenä todella voimaksa turvotuksen tunne ensimmäisen pistoksen jälkeen. Se oli epämiellyttävää, mutta ei toistunut enää myöhemmin.

Jokaisella toimii vähän eri asiat, mutta se on selvä että ei voi jäädä vain odottamaan, mitä tapahtuu kun aloittaa lääkkeen. Itse on tehtävä valintoja ja sitoutua niihin. Ohjeita on monenlaisia, mutta ei yhtään ehdotonta totuutta. Yhdelle sopii toinen tapa ja toiselle toinen. 

Tsemppiä sinulle painonhallintamatkallasi,

-AP

Vierailija
698/1474 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoksen nostamisesta: juuri luin lehdestä jutun, jossa nainen oli laihduttanut 90 kg pysyen koko ajan pienimmällä annoksella, kyse oli Wegovystä! Kyllä se onnistuu, kun on tahdonvoimaa.

Vierailija
699/1474 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija

83/83|

16.05.2025 | 14:20

Tänään on yksi virstanpylväs. Tänään olen ollut yhtä kauan tavoitepainossa kuin prosessin painonpudotusvaiheeseen kului. Olen pysynyt hyvin painonpudotustavoitteessani.

Paljon on muuttunut luontaisesti itsestään, mutta tietoisesti olen toetauttanut itselleni avautuneita asioita:

1. Ota suuhun vain suht vähän ruokaa. Keskity pureskelemaan paljon ja kauan, maistele ruokaa ajatuksella. Viipyile tässä vaiheessa. Anna hyvien makujen viipyä suussasi. 

2. Kun syöt, keskity siihen. Älä katso televisiota, tietokonetta, puhu puhelimessa tms, Katso ruokaasi, esim. voileipää. Kun katsot sitä, nautit viipyillen jokaisesta palasesta enemmän ja se tyydyttää sinut.

3. Kiinnitä huomiota annoskokoon ja ruuan sijoitteluun lautaselle. Ota vain  ruokaa kohtuudella/vähän. Asettele ruoka lautasen keskelle ja avarasti. Lautanen näyttää heti täydemmältä kuin silloin, jos  aloittaa niputtamalla  salaatit ja tms. ruuat reunalle. Kun ruuat asettelee noin peittämän lautasta, tulee itselle kokemus siitä, että ruokaa on riittävästi.

4. Syö hitaasti. Jos lautasella on jotain, mikä et pidä, jätä se. Ei kannata syödä asioita, joista ei pidä, kannattaa syödä asioita, joista oma suu pitää riippumatta niiden kaloreista. Rahoita mieluummin annoskokoja kuin mieltymyksiäsi.

5. Älä santsaa, vaikka olisi jotain tosi hyvää, mitä tekisi ottaa lisää. Olet saanut riittävästi ja jaksat odottaa. Kylläisyyden tunne tulee tulee joka tapauksessa aina hieman perässä, joten anna mahdollisuus sille, että on kiva olo. On saanut riittävästi, mutta ei ole ähky.

6. Mitään tai koskaan ei kannata syödä  vain toisen mieliksi. Aterioi silloin, kun koet tarvitsevasi sitä.

7. Opettele tunnistamaan mieliteon ja todellisen ravinnon tarpeen ero. (Esim. Minulla mieliteko tuntuu "nälkänä " suussa ja kurkussa, aito ravinnontarve tuntuu vatsassa)

8. Keskustele itsesi kanssa ja luota kehoosi. Koko ajan tulee erilaisia ismejä, mutta kehosi on Kunkku. Ei ole pakko syödä 2-3 tunnin välein, jos se ei ole luontaista. Jos et tykkää syödä aamulla, älä syö. Olet ihan hyvä siitäkin huolimatta.

9. Älä provosoidu.

Upeaa kevättä ja saapuvaa kesää,

-AP

Vierailija
700/1474 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia tsempeistä Kehokuntoon25 ja AP. Kyllä painonpudottaminen on sujuvampaa, kun on ihmisiä joiden kanssa vaihtaa kuulumisia ja mielipiteitä.

Nyt on eka annos pistettynä. Aloitin 1,25mg annoksella. Lääkäri asetti tavoitteeksi 1-2kg kuussa. Kuulostaa vähältä, mutta kun taas muistetaan että kyseessä on maraton niin tekeehän tuokin vuodessa jo 12-24kg. Sitä vaan on niin kärsimätön, vaikka minä jos joku tiedän painon pudottamisen haasteellisuuden. Saati pudotetun painon pitämisen. Olen ollut ylipainoinen pikkulikasta alkaen ja ikinä en ole päässyt lähellekään normaalipainoa, lihavuusleikkauksestakaan huolimatta. Nyt tuntuu olo aika toiveikkaalta, koska silloin leikkaava lääkäri totesi juuri suolistohormonien häiriön olevan ylipainon syynä. Syksyllä ttlääkärikin totesi tilanteen haasteellisuuden ja totesi nostavansa kädet pystyyn. Kysyi, että voisiko ajatella että sitä olisi ylipainoinen, koska muuten olet suhteellisen terve?  Mutta kun oma olo ei ole hyvä. No nyt kädet kyynärpäitä myöden ristiin, että tämä on SE, joka antaa työkalut korjata tilanne pysyvästi.

Mukavaa kevään jatkoa!

-Daalia 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä