Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1472)
Vierailija kirjoitti:
Eka kuukausi takana ja hyvinhän se meni. Minulle ei tullut aloituksessa mitään ikäviä sivuvaikutuksia ja koko kuukausi on edennyt mukavasti. Pudotusta reilu 4 kg. Tänään keskustelin lääkärini kanssa ja hän ehdotti, että jatkan vielä toisen kuukauden 2,5 Mg aloitusannoksella, koska se tehosti hyvin ja ei ole hyvä pitää liian kovaa vauhtia. Minun on tällä viikolla pari kertaa tehnyt mieli ottaa suklaata ja muutaman palan söinkin. Onneksi pieni määrä riitti. Onko teillä muilla tullut matkan aikana mielitekoja ja miten olette niiden yli päässeet? Itse mietin, että onko se merkki siitä, että lääkkeen teho ei ole riittävä, vai ihan vaan elimistön kaipuu johonkin makeaan.
Nyt siis jatkan samalla pienellä 2,5 annoksella. Mielenkiinnolla seuraan, miten tämä projekti etenee. Minulla on paljon pudotettavaa, joten samaistun Tonnikeijun tarinaan. Täyttä sataa kohti sataa!
-Minninen
Onpa mukava kuulla sinusta Minninen ja siitä, että lääke on sopinut sinulle. Vaikka valtaosalle meistä lääke on tuonut apua, niin se ei ole mitenkään itsesäänselvyys. Oliko se peräti kolmannes, joille lääkkeellä ei ole vaikutusta. Sitten on meitä, jotka säästyvät käytännössä lähes kokonaan myös sivuvaikutuksilta. On aika onnekas olo, kun lääke on toiminut ja sivuoireetkin ovat olleet mitättömät tai jopa huomaamattomat. No, riippumatta näistä, jokaisen kannattaa iloita edistymisestään omalla kohdalla.
Mielitekoja minulla ei pääsääntöisesti ole ollut, mutta on kyllä ollut heti, kun Hesen juustohampurilainen oli ihan ohittamaton. No, ei sekään kertaluonteisesti kyllä heilauta painonpudotusprojektia suuntaan tai toiseenkaan. Kokonaiskuva ratkaisee, ei yksittäiset hetket. Niilläkin on tarkoituksensa.
-AP
Ihana kuulla muiden kuulumisia. Antaa omaa tsemppiä tähän hommaan. Täytyy kyllä myöntää, ettei näin helposti ole koskaan vielä kilot alkaneet lähteä. Kun ei ole nälkä, ei tee edes mieli mitään kalorikasta.
Ruokavalio tänään esimerkiksi:
aamiainen: Raejuustoa ja puolikas omena
Lounas: yksi pieni peruna ja kaksi kalapuikkoa plus salaattia
Välipala töiden jälkeen: Proteiinivanukas
Äsken söin ns. päivällisen: ruisleivän viipale päälle kalkkunaleikettä ja kurkkua. Lisäksi ehkä 50g kalkkunaviipaleita suoraan paketista.
Ja näistä ruuista olen kaikki syönyt ilman nälkää, mutta ymmärrän, että pitää syödä ja huolehtia myös proteiinista. Maitoa olen juonut ehkä 2dl kahvin kanssa, rasvatonta tietysti. Tuskin syön tänään enempää, ellei tule nälkä. Jos tulee, niin otan varmaan vielä yhden ruisleivän ja/tai omenan.
Herkkuja olen joskus laittanut suuhun, mutta kun ei jää päälle. Yksi suklaanpala riittää, ei tule sitä normaalia himoa.
terveisin Tonnikeiju.
Maanantaina tuli 17viikkoa aloituksesta ja -16,9kg. Olen 5mg annoksella. Sen olen testannut että paino junnaa ja ei putoa jos syöt liian vähän. Elimistö menee säästöliekille. Syön kerran viikossa ihan kunnolla ja jopa herkkua vähän, niin paino humpsahtaa aina kunnolla alas päin. Teen viikossa 3-4 kertaa pitkän 14km lenkin kävellen ja kerran tai pari 25km pyörälenkin. Elämässäni olen laihduttanut monia kertoja ja nyt olen tajunnut mikä mennyt mehtään, kun olen kieltänyt kaikki herkut. Olen saanut jopa 30kg pois mutta kun olen lopettanut dietin niin hirveä himo iskenyt herkkuihin kun olen ollut monta kuukautta ilman. Nyt kun aloitin tämän niin en kieltänyt mitään vaan tein tästä elämän tavan ja tämä tuntuu toimivan. Koska kyllähän sitä joskus voi syödä herkkujakin ja sillä ei sitten iske mikään mättö ilmiö kuurin jälkeen. Tämähän on elämäntapa eikä dietti, ainakin mulla
Turhaan olin huolissani painosta. Kyllähän se oli taas nytkähtänyt alaspäin megaflunssasta ja antibiooteista huolimatta. Nyt paino on 83,4kg. Tällä hetkellä pudotustahti ollut noin 700g viikko, mihin olen todella tyytyväinen. Kokonaispudotus 5,3kg ja aloitin maaliskuun lopussa MJ:n ja viikkoa aiemmin ekaa pistosta aloitin jo terveellisemmän ruokavalion, jolloin tippui 1 kg. Uskon, että kaikki mahdollisuudet on tiputtaa vielä 2kk aikana tuohon 80kg, mikä on oma välitavoitteeni.
Yritän itsekin tehdä tästä elämäntavan, enkä kiellä suoraan mitään. Tiedän tuhansista laihdutuskuureista, että muuten tulee rytisten kaikki takaisin.
Tällä 7,5mg annoksella huomaan pahoinvointia ja päänsärkyä. Ehkä ensi viikolla voisin kokeilla pistää esimerkiksi 6mg tai 6,5mg.
Syön yleensä päivässä:
Aamu: kahvi ja jos pystyn syömään niin proteiinirahkaa marjoilla tai 1-2 keitettyä kananmunaa. Olen aina ollut huono syömään aamuisin. Juon kuitenkin vettä reilusti heti aamusta.
Lounas: Normaalia kotiruokaa noin puolet siitä määrästä mitä ennen ja enemmän salaattia. Proteiini lisään esimerkiksi raejuustolla.
Välipala (jos tarve): proteiinivanukas/-rahka tai hedelmö
Päivällinen: sama kuin lounas
Iltapala: vaihtelee tosi paljon. Joskus yksi leipä, joskus proteiinirahkaa marjoilla tai vain hedelmiä.
T: Kehokuntoon25
En tiedä miten tämä palsta toimii, mutta yritetään.
Olen miettinyt laihdutuslääkevalintaa ja Mounjaron hinta hirvittää. Kuitenkin luettuani muutamia tutkimuksia laihdutuslääkkeistä kallistun vahvasti Mounjaron valintaan.
Tästä pitkästä keskustelusta on ollut apua rohkaistua ottamaan yhteyttä lääkäriin. Aiemmin kysäisin kuiskaamalla työterveyslääkäriltä Ozempicin mahdollisuutta ja hän vain totesi sen olevan mahdollinen, mutta asia jäi siihen.
Netissä näkyy olevan näitä etälääkäreitä, jotka ovat nopeasti ja edullisesti tavattavissa videoyhteydellä. Mutta miten kokonaisvaltaisesti he pystyvät miettimään potilaan terveydentilaa? Vai ovatko nämä lääkkeet jo niin käytettyjä, että käytännössä ne katsotaan turvallisemmiksi kuin obesiteetti?
Mulla on metabolinen oireyhtymä, uniapnea ja tuki- ja liikuntaelinvaivoja, joista jo viimeiseksi mainittu saa toivomaan laihtumista. Ei se vaan enää tapahdu kuten nuorena, kaipa sille on muukin syy kuin lääkitys ja liikunnan väheneminen. Ruokaahan olen aina syönyt paljon ja iltapainotteisesti.
Kiitos ketjusta ja tsemppiä kaikille!
-Lyyli Pyylevä
Hei Lyyli Pyylevä! Ei muuta kuin aikaa uudestaan työterveyslääkärille ja pyydät reseptiä. Aikaa varatessa jo voit kertoa, että lääkettä tarvitset niin sujuu jouhevasti. Asiat menneet nopeasti eteenpäin. Vielä pari vuotta sitten itsellekin jäyhästi kirjoitettiin resepti orlistaatteihin. Ja jos sattuu "huono" lääkäri vastaan niin uutta aikaa vain. Itse olen ollut jostain viisivuotiaasta saakka ylipainoinen ja tuntenut pohjatonta nälkää. Nyt 36 vuotiaana lopulta saanut avun ja ikuiset dieettailut ovat ohi.
S1988
Käytättekö mj kwikpeneissä minkä pituisia neuloja?Ja muistelisin,että kerran luin jonkun "julkkiksen" jutusta,että paino junnasi ja vaihtoi pidempään neulaan,niin paino jatkoi taas putoamistaan.Eli voiko olla asia näin?Ja taisi kyse olla ozempicistä.
Itse aloitin mj.joulukuun puolessa välissä ja paino putoaa tosi hitaasti.10kg on nyt kuitenkin lähtenyt.
Olen lähes 50v.ja vaihdevuodet eli mahd.sen vuoksi hitaampaa??
Vau! 10kg on mahtava määrä joka tapauksessa. Vaihdevuodet tosiaan kuuleman mukaan voi hidastaa painon putoamista. Itse käytän 8mm neuloja. Kuulin tuon saman jo Ozempicia käyttäessä ja olen siitä asti käyttänyt 6-8mm neuloja. En tiedä onko siitä isompaa apua, mut suosittelen testaamaan. Lisäksi huomaan, että lääke vaikuttaa paremmin kun pistän käsivarteen, enkä vatsaan. Kannattaa siis kokeilla myös kådet ja reidet pistopaikkana :)
T: Kehokuntoon25
Onpa hyvää keskustelua, aiheesta kun on varsin vähän vielä suomenkielistä palautetta kokemukseen perustaen.
Upeita tuloksia olette saavuttaneet. Ensi viikolla keskustelen työterveyslääkärin kanssa mahdollisuudesta ottaa Mounjaro käyttöön. Tämä on kohdallani nyt oikeastaan aika lailla sit viimeinen mahdollisuus.
Mietityttää vaan tällä hetkellä lääkkeen saatavuus? Eli onko kaikki suurin piirtein loppu ja pitänee odottaa sinne heinä-,elokuun vaihteeseen kun saatavuus pitäisi parantua?
Mounjaro kynämuodossa on tosi hyvin saatavilla, ei mitään ongelmaa. Mutta se nestemuodossa oleva mikä pitää itse laittaa ruiskuun lopetetaan kokonaan ja sitä ei saa enää juurikaan mistään, tänään kävin apteekissa niin farmaseutti kertoi näin. Kynä on jonnin verran kalliimpi mutta siinä ei ole mitään saatavuus ongelmaa
Minulle apteekissa neuvottiin pistämään alavatsaröllykkään. Pistän aina eri puolelle alavatsamakkaraa. Toimii minusta hyvin eikä satu yhtään.
Ja jo seitsemäs 2,5mg perjantaina takana ja kannattaa tosiaan pysyä pienemmissä annoksissa, jos ne vaan toimii edelleen. Tulee niin paljon halvemmaksi (isommasta kynästä vielä) ja kaikenlaiset haitat jää todennäköisesti pienemmäksi. Ihan haitatonta/riskitöntä lääkettähän ei ole olemassa.
Kuusi viikkoa takana ja paino tippunut nyt 10,5kg. Taas tiputusta 1,3kg viikossa. Vauhti on kyllä kova, mutta onhan alkupainokin. Jäljellä tavoitteeseen se 35kg ja siksi kai tätä lähtee tässä vaiheessa vielä hyvin.
Tonnikeiju
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten tämä palsta toimii, mutta yritetään.
Olen miettinyt laihdutuslääkevalintaa ja Mounjaron hinta hirvittää. Kuitenkin luettuani muutamia tutkimuksia laihdutuslääkkeistä kallistun vahvasti Mounjaron valintaan.
Tästä pitkästä keskustelusta on ollut apua rohkaistua ottamaan yhteyttä lääkäriin. Aiemmin kysäisin kuiskaamalla työterveyslääkäriltä Ozempicin mahdollisuutta ja hän vain totesi sen olevan mahdollinen, mutta asia jäi siihen.
Netissä näkyy olevan näitä etälääkäreitä, jotka ovat nopeasti ja edullisesti tavattavissa videoyhteydellä. Mutta miten kokonaisvaltaisesti he pystyvät miettimään potilaan terveydentilaa? Vai ovatko nämä lääkkeet jo niin käytettyjä, että käytännössä ne katsotaan turvallisemmiksi kuin obesiteetti?
Mulla on metabolinen oireyhtymä, uniapnea ja tuki- ja liikuntaelinvaivoja, joista jo viimeiseksi mainittu saa toivomaan laihtumista. Ei se vaan enää tapahdu ku
Jos sinulla on suhtkoht tuoreita labrakoetuloksia ja osaat rehellisesti kertoa pituutesi, painosi ja vyötärönympäryksesi sekä terveysongelmasi, ei esimerkiksi Painoklinikalla etäasiointi ole mikään ongelma. Jos sinulla on uniapnea, ovat CPAP-laite ja laihduttaminen sen lisäksi ainoa tapa pidentää ikää. Ihmeellistä, ettei työterveyslääkäri kirjoittanut sinulle reseptejä jo nyt?! Sinulla ovat konkreettiset lääketieteelliset syyt käyttää lääkettä olemassa. Voi olla, että työterveyslääkäri ei tunne valmisteita riittävän hyvin. Kuitenkin hän varmaan pystyy uusimaan reseptin jos joku painoasioihin erikoistunut lääkäri sen kirjoittaa ensin?
Pyysinkin reseptin videovastaanotolla ja eilen aamulla sitten pistin ensimmäisen annoksen 2,5 mg Mounjaroa.
Pöljänä pyysin apteekista ne lyhyemmät neulat kahdesta vaihtoehdosta ja vähältä piti, ettei tarvinnut kesken annoksen jatkaa pistoa uuteen paikkaan. Täytyy muistaa käydä apteekista ostamassa 8 mm neulaa, kun toi nelonen on tosiaan haastava käsitellä omaan kehoon.
Muutaman tunnin kuluttua injektiosta aloin röyhtäilemään melko lailla. Sittemmin illemmalla alkoi palella, vaikka minulla vaihdevuodet tekee sitä, että mulla on miltei aina kuuma.
Eli jotain merkkejä uudesta lääkeaineesta kehossa näkyikin jo eilen.
Aloin samalla pitää ruokapäiväkirjaa. Sen avulla olen onnistunut pudottamaan painoa nuorempana kymmeniä kiloja ja kuluneen vuoden aikana seitsemän kiloa, mutta välilevyn hajottua taas kerran paino jämähti paikoilleen ja toipuminen on ollut hidasta.
Mulla häiritsee myös iltalääkkeiden aiheuttama kylläisyyden tunteen katoaminen ja suorastaan ahmin ruokaa muutaman tunnin päästä lääkkeiden otosta. Ongelma on että lääkkeet täytyy ottaa useita tunteja ennen nukkumaanmenoa, joten ehdin tulla nälkäiseksi ja siten myös syömään aivan liikaa.
Eilen illalla otin iltalääkkeet ja söin myöhäisen päivällisen. Jostain syystä iltanälkää ei kuitenkaan tullut ja nukahdinkin melkoisen aikaisin illasta. Liekö Mounjaro auttanut tässäkin. En voi tietää.
Tänään on huikea metallin maku suussa ja janottaa. Vettä saa siis juoda paljon.
Tästä se lähtee.
-Lyyli Pyylevä
Lyyli, siitä se lähtee! Itselläkin jonkinlaiset vaihdevuodet jo käynnissä, joten senkin takia tämä on lähtenyt yllättävän mukavasti käyntiin. Ja kyllä, se Mounjaro juuri tappaa ruokahalua. Mutta kyllä se rinnalla vaatii myös tietoisia valintoja ja kieltäytymistä. Muistahan proteiini. Sitä pitää ottaa reippaasti tai pian on lihakset kadonneet kokonaan. Oma herkkuni on tällä hetkellä suklaaproteniinivanukas, jolla tapan suklaahimoni ja oikeastaan se tökkii jo suklaisuudessaan viimeiset lusikat. Toinen hyvä on raejuusto ja ananasmurska.
Se tällä kertaa kaikkiin aiempiin laihdutusyrityksiin verrattuna on erona, että syön kaikkea. Olen aina ollut on-off -tyyppinen. Laihtari tarkoittaa sitä, etten anna itselleni lupaa mihinkään ja sitten se romahtaa jossain vaiheessa. Nyt olen ottanut kaikkea alkoholista sipseihin, jos on ollut tarjolla, mutta vähän. Sipsejä voi ottaa 3kpl. Tähän asti olen aina mennyt niin, etten ota lainkaan tai sitten vedän koko kulhon. Tämä vaatii opettelua ja Mounjaro on tässä avaimena, koska mieliteot on vähäisiä.
2 annosta nyt takana. Ensimmäisen annoksen jälkeen tuli jonkin verran sivuoireita, vatsakipua, väsymystä ja palelua. Tätä kesti melkein tarkalleen 2 päivää. Otin toisen annoksen perjantaina, joka on myös punnituspäivä. 0,2 kg pudotusta, eli ei vielä oikeastaan juuri mitään. Jälleen sivuoireet kestivät kaksi vuorokautta, tällä kertaa ne iskivät vielä hieman rajummin, vatsakipua, ripulia, kova väsymys ja aivan jäätäviä, kananmunanmakuisia röyhtäyksiä. Otan tämän kuitenkin merkkinä siitä, että lääke vaikuttaa. Toivotaan että kolmannen jälkeen olisi jo edes vähän helpompaa (ja jotain näkyisi jo vaa'llakin) :) T. CL
Hieno lukea erilaisia kokemuksia. CL:n osalta en voi kun toivoa, että sivuoireet helpottaisivat. Niinhän kyllä kerrotaan ajan kanssa tapahtuvan. Omalla kohdalla ei ollut kuin ensimmäisen pistoksen jälkeinen turvotuksen tunne, joka tosin oli niin epämiellyttävä, että harkitsin toisen annoksen pistämistä. Joku kertoi muistaakseni tässä ketjussa syöneensä jotain..... mutta en muista mitä.... jolla taittoi sivuoireita. Muistaako joku? Olisiko se ollut joku proteiinijuttu tai joku, en muista kun se se ei ollut minulle ennestään tuttu asia.
Täällä on ollut myös mielenkiintoista keskustelua neulojen pituudesta. Nyt kyllä alkoi posket punoittamaan:) Käytin siis liuosta, koska aloittaessani kynää ei ollut vielä saatavilla. Menin ensimmäisen pistoksen kanssa hoitajan vastaanotolle, koska halusin että hän näyttää miten homma toimii. Miten lääke otetaan liuospullosta, millaisilla neuloilla pistetään, mistä niitä saa jne. Lääke oli myös hoitajalle uusi, joten hän tutustui ohjeisiin ja ohjeessa luki, että pistetään ihon alle. Yleisesti neulojen pituudesta on kerrottu: "Lihakseen annettavassa injektiossa (intramuskulaarinen) pituus on yleensä 2540 mm, ihonalaisessa injektiossa (subkutaaninen) 1630 mm ja ihonsisäisessä injektiossa (intradermaalinen) 10 mm"
No ei siis kuin tuumasta toimeen ja neulan pituudeksi päätettiin ottaa 16-25mm neulapituus. 25mm osoittautui auttamattomasti liian pitkäksi, joten siirryin tuohon 16mm. Apteekissa ei osattu tuossa kohdin neuvoa, vaikka mietinkin että miksi minä pistän 16mm neulalla, kun kynässä neulapituus on vain puolet? Loppuvaiheessa neula oli selkeästi liian pitkä ja pistokset alkoivat jo tuntumaan erilaisilta. Tunnistin kyllä, että saamani ohjeistus neulan pituudesta pohjautuu ehkä liian suoraviivaiseen tulkintaan. Ei olisi tullut mieleenkään pistää esim. reiteen missään vaiheessa 25 tai 16 mm neulalla. Varmistin silti asian Lillyltä ja heidän vastauksessaan neulan pituuden osalta ei ollut suositusta, vaikka kysyin sitä kahdesti. Kommentoivat ainoastaan suositeltua neulan paksuutta.
Täällä on muuten niin paljon nimimerkkejä, että tekisi mieli jo tehdä meistä kooste ja listaus:) Mukavaa, että voi lukea muiden kokemuksia.
Tsemppiä kaikille,
-AP
Ups, oli väliviivat pudonneet pois edellisen viestini neulojen pituuteen liittyvästä sitaatista. Piti lukea; "Lihakseen annettavassa injektiossa (intramuskulaarinen) pituus on yleensä 25-40 mm, ihonalaisessa injektiossa (subkutaaninen) 16-30 mm ja ihonsisäisessä injektiossa (intradermaalinen) 10 mm" No, noista mikään ei taida olla sellainen mitä kynissä käytetään.
Tänään on kulunut tasan 20 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta. Edelleen paino on pysynyt samassa tasossa eikä mielitekoja ole tullut. Päin vastoin tuntuu, että ruokahalun ja mielitekojen osalta Mounjaron käytön aikainen olotila on tavallaan jäänyt päälle ja kaipaan erilaisia asioita kuin aiemmin. Osaltani oli mitä todennäköisimmin oikea ratkaisu olla luopumatta mistään. Nyt kehoni tekee parempia ratkaisuja omatoimisesti. Alkoholin osalta huomasin lääkityksen aikana, ettei mitenkään tissuttelemalla saunaolutta saanut juotua. Se oli minulle yllätys enkä ensin edes huomannut sitä, koska en ollut lukenut sellaisesta mahdollisuudesta. Nyt olut tms, tulee taas juotua loppuun, mutta jokin siinäkin on muuttunut.
Jos täällä olisi ollut näin paljon muidenkin näkemyksiä ja kokemuksia, olisin todennäköisesti jatkanut ylläpitoannoksella. Vaikka olen kirjoittanut tänne koko prosessini ajan, olin jo kalkkiviivoilla oman tavoitteeni suhteen, kun tänne tuli muita käyttäjiä mukaan. Kannustusta olen ilokseni saanut koko ajan ja siitä olen erittäin kiitollinen.
Lähestyessäni tavoitettani ja saavutettuani sen olin edelleen vakuuttunut alkuperäisestä suunnitelmastani lääkkeen lopettamisen suhteen. Lisäksi kun tavoite lähestyi, motivaationi pistämiseen väheni. Nyt tiedän, että yksi syy oli liian pitkä neula. Samoin aloin jotenkin miettiä kaikkia mahdollisia kauheuksia haimatulehduksesta vatsalaukun halvaukseen vai mitä ne nyt olikaan. Lopuksi tuli myös rimakauhu, että entä jos paino ei pysykään tavoitteessa vaan nousee entistäkin korkeammalla. Inhimillisiä ajatuksia. Mutta kuten useampi täällä on kirjoittanut, niin kaikilla lääkkeillä on riskinsä ja oikeasti nuo mahdolliset haima ym. jutut ovat todella harvinaisia ja voivat tulla muutenkin vaikka panadolista.
Tsemppiä meille kaikille, onnistumisista kannattaa iloita ja tuulettaa. Paino putoaa toisella nopeammin ja toisella hitaammin, mutta vauhdilla ei ole merkitystä.
Aurinkoisin kevät terveisin
-AP
Kehokuntiin ja "painoa tippunut noin 18 kiloa..."
Kun on kipeä niin sitten ollaan ja hoidetaan sitä niin kuin keho toivoo. Joten ei hätää, ihan sama mitä vaaja näyttää, pääaisa, että toivutte. Monesti silti painokin on ihan kohdillaan tuollaisen jälkeen. Keho kaipaa välillä tankkausta ja tulee myös kiittämään siitä.
Tsempit -AP