Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1471)
Pidin parin viikon breikin tästä projektista ja olen juhlinut ja lomaillut. Ostin 5mg kynän, mutta pistin siitä vain 2,5mg, koska halusin nauttia ruuasta ja juomasta. Piti täältä tarkistaa, että paino on käynyt alimmillaan -13,7kg. Nyt tänä aamuna -12,9kg parin viikon herkuttelun jälkeen. Eilen pistin 3,75mg ja palaan ruotuun ja jatkan taas laihduttamista.
-Puolikas
Hei, Olisi mukava kuulla minkä verran kiloja olette kaikkiaan pudottaneet mounjarolla?
Neljä viikkoa takana ja -7,5kg. Toki täytyy muistaa, että minulla on tosi korkea BMI ja alussa lähtee höttöä helposti. Tänään viidennen pistoksen kaivoin siitä ekasta 2,5mg kynästä insuliinineulalla (joka maksoi apteekissa 3 Euroa) ja hienosti tuli se 0,6ml. Olisi tullut vielä hiukan enemmänkin. Olo oli erinomainen, koska onhan se iso säästö, kun se kynä taipuikin viiden annoksen kynäksi neljän sijaan. Oli helppoa. Suosittelen muillekin raapimaan ne loputkin sieltä. En ole koskaan ennen pistänyt itseäni tai leikkinyt neulojen kanssa, joten ei todellakaan ollut rakettitiedettä ja youtubesta 2 minuutin videolla näki, miten se tapahtuu.
Ostin seuraavaksi 5mg kynän, koska 10mg oli loppu apteekista. Aion siis ostaa isompia kyniä ja jakaa niitä jatkossa, kun tämä tulee sitä kautta halvemmaksi. Joka tapauksessa nyt siis otettu 5 * 2,5mg ja jos nyt nälkä ei ala vaivata pahemmin ensi viikolla, niin seuraavakin kynä alkaa ainakin aluksi puolikkailla eli jatkan tuota 2,5mg. Järjen kanssa ajateltuna mitään lääkettähän ei oteta enempää kuin tarvitsee saadakseen halutun vaikutuksen.
Mutta itsepä tässä syömisiä vahdin ja eihän nämä kilot ilmaiseksi lähde. Joka suupalaa pitää vahtia, mutta onhan se helpompaa, kun ei ole mielitekoja niin paljoa ja nälkää tuntee hyvin vähän. Proteiinin saantiin olen nyt kiinnittänyt erityistä huomiota. Aamupalaksi syön tällä hetkellä rasvatonta raejuustoa noin 200g + puolikkaan ananasmurskaa. Se on yllättävän hyvää.
Terveisin, Tonnikeiju
Ai niin. Joku tuossa aiemmin kirjoitti, että eihän kynä säily kuin 30 päivää. Se koskee lämpimässä säilyttämistä. Pidä jääkaapissa ja voit hyvinkin käyttää paljon pidempään.
Tonnikeiju edelleen
Hei! Aloitin Mounjarolla 2 viikkoa sitten. Elämä on nyt huomattavasti helpompaa, kun ruoka ei ole koko ajan mielessä. Vatsa täyttyy pienemmistä annoksista ja kylläinen olo tulee helposti. Aiemmin en oikeastaan koskaan tuntenut kylläisyyttä. Vasta nyt tiedän, miltä tuntuu kun vatsa on täynnä.outoa, mutta totta. Olen tehnyt myös yhden erikoisen huomion. Ruoka-aineiden maku on muuttunut. Herkut ei ole enää kovin herkullisia ja moni ruoka maistuu suussani erilaiselta, kuin aiemmin. Tätä asiaa ihmettelen suuresti. Paino on lähtenyt hitaaseen laskuun, mutta on hieman pudonnut. 2 viikkoa/2 kiloa. Aluksi olin hieman pettynyt tähän tahtiin, mutta nyt se tuntuu oikein hyvältä. Tuollakin tahdilla tulen saamaan erinomaisia tuloksia pitkässä juoksussa. Lääkärini on ohjannut minut hyvään alkuun ravintoterapeutin kanssa. Lääkäri sanoi, että tämä on maratoni, ei pikajuoksu. Minulla on painoa reilusti 120 kg ja nyt siis 118.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Aloitin Mounjarolla 2 viikkoa sitten. Elämä on nyt huomattavasti helpompaa, kun ruoka ei ole koko ajan mielessä. Vatsa täyttyy pienemmistä annoksista ja kylläinen olo tulee helposti. Aiemmin en oikeastaan koskaan tuntenut kylläisyyttä. Vasta nyt tiedän, miltä tuntuu kun vatsa on täynnä.outoa, mutta totta. Olen tehnyt myös yhden erikoisen huomion. Ruoka-aineiden maku on muuttunut. Herkut ei ole enää kovin herkullisia ja moni ruoka maistuu suussani erilaiselta, kuin aiemmin. Tätä asiaa ihmettelen suuresti. Paino on lähtenyt hitaaseen laskuun, mutta on hieman pudonnut. 2 viikkoa/2 kiloa. Aluksi olin hieman pettynyt tähän tahtiin, mutta nyt se tuntuu oikein hyvältä. Tuollakin tahdilla tulen saamaan erinomaisia tuloksia pitkässä juoksussa. Lääkärini on ohjannut minut hyvään alkuun ravintoterapeutin kanssa. Lääkäri sanoi, että tämä on maratoni, ei pikajuoksu. Minulla on painoa reilusti 120 kg ja nyt siis 118.
Keksihän itsellesi joku nimimerkki tähän ketjuun, niin on helpompi seurata tietäsi. Ja tervetuloa kovasti seurantaryhmään!
Se on totta, että jotenkin herkkuhimo on vähentynyt ja herkutkaan ei tuota sellaista nautintoa kuin aiemmin. Suklaatakin oli helppo syödä yksi palanen ja lopettaa siihen. Normaalisti iskee loputon naposteluvimma ja vedän kaikki pois yhdessä illassa. Tämä on todellakin maratoni minullekin, vaikka alku on ollut vauhdikas. Olen ajatellut, että kesällä 2026 olisin tavoitteessani. Pudotettavaa on useampi kymmenen kiloa, en halua tarkkaan edes vielä miettiä kokonaisuutta. Ensimmäinen tavoite on syksyyn mennessä -20kg. Nythän tämä paino suorastaan "hutisee" alas, mutta 2kk:n jälkeen todennäköisesti alkaa matelutahti ja siksi tuo 20kg on suhteellisen realistinen tavoite, mutta vaatii paljon työtä.
Kaksi asiaa olen jo tässä neljässä viikossa huomannut. Ensinnäkin liiku. Liiku vaikka vähän joka päivä. IEdes 1km kävelyä. Se pitää kropan käynnissä. Toiseksi juo vettä. Juo, juo. Jos ei juo, ei paino tipu. Litra ei riitä mihinkään, juo 2-3 litraa!
Tonnikeiju
Vierailija kirjoitti:
Hei, Olisi mukava kuulla minkä verran kiloja olette kaikkiaan pudottaneet mounjarolla?
Tavoitteeni oli 20kg ja paino laski hieman yli tavoitteen. Ensin vauhdikkaammin ja sitten hitaammin. Lääkityksen lopetin tavoitteen ohitettuani. Tosin en kokenut, että painon pudotus olisi tapahtunut yksistään mounjarolla, vaan laihdutin samalla ihan perinteisesti rajoittaen energian saantia, kieltäytyen, kokien nälkää, seuraten kaloreita jne.
-AP
Jännitti kauanko lomailusyömisten korjaamisessa menee. Oli iloinen yllätys, että yhden kotona vietetyn päivän jälkeen paino oli -13,7kg eli tasan sama, kuin mihin jäin ennen lomaa ja tänä aamun -14,2kg eli pääsin heti takaisin oikeille urille. Voisiko jopa olla painon putoamisen kannalta hyvä, että välillä keho saa runsaammin ravintoa? No joka tapauksessa, ei ole projektin kannalta katastrofi, jos välillä viettää arjesta poikkeavan viikon tai kaksi ja syö ja juo rennommin.
-Puolikas
Vierailija kirjoitti:
Jännitti kauanko lomailusyömisten korjaamisessa menee. Oli iloinen yllätys, että yhden kotona vietetyn päivän jälkeen paino oli -13,7kg eli tasan sama, kuin mihin jäin ennen lomaa ja tänä aamun -14,2kg eli pääsin heti takaisin oikeille urille. Voisiko jopa olla painon putoamisen kannalta hyvä, että välillä keho saa runsaammin ravintoa? No joka tapauksessa, ei ole projektin kannalta katastrofi, jos välillä viettää arjesta poikkeavan viikon tai kaksi ja syö ja juo rennommin.
-Puolikas
Olen samaa miettinyt. Lähden kesäkuussa viikon matkalle ja se tarkoittaa sitä, että ruokaa menee enemmän. Vaikka olisi ruokahalu huonompi ja yrittää tietysti syödä järjellä. En kuitenkaan halua matkaa ihan pelkästään pohtia syömisiä vaan nautiskellakin sen jätskin, keksin ja viinilasin vapaasti. Sitten kun siinä vaiheessa takana on 2,5kk Mounjaroa ja paino laskee tällä hetkellä tosi rivakasti, niin tuollainen ruokailuviikko voi tehdä hyvääkin, kun useinhan sitten tulee sitä jumia muutenkin 2-3kk:n jälkeen, jos on kovin paino tippunut. Monillahan on kokemus, että muutama päivä enemmän syömistä on pitänyt kropan toiminnassa ja jopa vauhdittanut painonlaskua pitkän päälle.
Tonnikeiju
Omalla kohdalla ainakin ns. tankkauspäivät osoittautuivat toimiviksi. Kun paino jumitti, niin keho yleensä viestitti tankkaustarpeesta. Ja kun söi enemmän, lähti paino taas putoamaan. Ehdottomuudet ei ole useimmille se toimivin ratkaisu.
Hienoa lukea miten kullakin etenee. Hyvää kevättä kaikille.
-AP
Minulla ei ole vaikea olla syömättä, ennemminkin pitää miettiä, mikä edes jotenkin maistuisi. Nestemäiset ruuat menevät helpoiten alas: smoothiet, jogurtit, Kokkikartanon pinaattikeitto ollut ihan must, proteiinipirtelöt ym. Leipää välillä kevytjuustolla, keittokinkulla ja kurkulla.
Viiniä olen myös juonut viikonloppuisin, mutta esim sokeriherkkuja hyvin vähän. Lapsen karkkipussista maistan 1-2 , sipsipussista ehkä 5 sipsiä. Lämpimiä ruokia syön ehkä kolmasosan tai neljäsosan siitä mitä normaalisti. Jälkkäreistä maistan pari lusikallista.
Moikka, uusi mahdollinen ketjulainen täällä kirjoittaa!
Olen kolmekymppinen nainen, joka on kamppailut painonsa kanssa lähestulkoon koko elämänsä. Lapsena varsinaista ylipainoa ei ollut, lapsenpyöreyttä ainoastaan, mutta muistan jo silloin ajatelleeni, että olen lihava. Liekö vaikutusta sillä, että äitini puhui laihduttamisesta ja parjasi omaa ulkonäköään jatkuvasti... Harrastin urheilua säännöllisesti lukio-ikäiseksi asti ja söin säännöllisesti ja suht terveellisesti, mutta herkkujen perään olen ollut aina.
Painoa alkoi kertyä, kun muutin noin 19-vuotiaana omilleni. Kaupasta tuli välillä ostettua mitä sattuu ja liikuttua vähemmän varsinkin silloin, kun ensimmäinen seurustelusuhde alkoi. 24-vuotiaana heräsin siihen todellisuuteen, että ylipainoa oli kertynyt n. 15 kiloa. Silloin sain laihdutettua kilot pois "luomuna", mutta muistan sen tehneen aika ajoin tiukkaa. Olin tuolloin sinkku ja motivaatiota riitti. En kuitenkaan saanut elämäntapojani muutettua vaan laihduttaminen oli enemmänkin kuuriluonteista.
Tapasin nykyisen mieheni, kun painoni oli n. 70kg ja olin normaalipainoinen. Uusi suhde vei taas mukanaan, liikunta väheni ja yhteinen herkuttelu karkasi käsistä. Lisäksi olen enemmän ja vähemmän paininut alakuloisuuden kanssa eikä kavalasti kerääntyneet ylimääräiset kilot helpottaneet sitä yhtään. Tällä hetkellä painan 96 kiloa eli olen todellakin ylipainoinen. Oma peilikuva ahdistaa, ajattelen omaa lihavuuttani jatkuvasti ja se vie järkyttävästi energiaa. Olen aika ajoin saanut kuukauden kahden pituisia motivaatiopuuskia, joiden aikana olen urheillut ja syönyt terveellisesti, mutta paino ei enää niin helposti putoakaan ja se lannistaa heti. Olen viime aikoina herännyt siihen, että tarvitsen ja haluan oikeasti muutosta, mutta en välttämättä pääse siihen ilman apua. Haluan muuttaa elämäntapojani oikeasti ja päästä terveellisen painon rajoihin.
Huh, tulipa jo pitkä teksti historiastani... Noh, jos joku jaksaa tänne asti lukea, niin arvostan suuresti!
Olen noin viimeisen viikon etsinyt kuumeisesti tietoa laihdutusta tukevista lääkkeistä ja eksyin tähän ketjuun. Olen viikonlopun aikana lukenut tämän alusta loppuun. Olen lisäksi ahminut tietoa eri vaihtoehdoista, erityisesti tästä mounjarosta. Pääsin ajatuksissani jo niin pitkälle, että varasin huomiseksi eli maanantaiksi ajan lääkärille, tarkoituksena puhua siitä, olisiko minun mahdollista aloittaa tämä lääkitys.
Minua kuitenkin jännittää, pelottaa ja ahdistaa mahdollinen lääkityksen aloitus. Päässä pyörii miljoonia kysymyksiä: tulenko katumaan? Pääsenkö lääkkeestä ikinä eroon? Tuleeko kauheat oireet, pahoinvointia ym.? Olenko "luuseri", jos en saa pudotettua painoa ilman lääkkeen apua? Lihoanko lääkkeen lopetettuani kaikki kilot ekstroineen takaisin?
Kuitenkin luettuani tätä ketjua ja katsottuani satoja TikTok-videoita aiheesta, mielessä on toiveikas ajatus siitä, että jospa tämä onkin hyvä juttu ja saan terveyteni takaisin?
En tiedä mitä hain tällä kirjoituksella, kaipa halusin vaan purkaa jollekulle... vinkkejä, vertaistukea ja ajatuksia otetaan avosylin vastaan. Onko muita samassa tilanteessa olevia tai oliko teillä lääkityksen jo aloittaneilla samanlaisia fiiliksiä?
Palailen luultavasti huomenna kertomaan, päädyinkö lähtemään tälle matkalle vai en. :)
Vierailija kirjoitti:
-Puolikas
Ravitsemusterapeutit ohjaavat joustavaan syömiseen, koska se on ainoa tapa pärjätä pitemmällä aikavälillä. Luin juuri, että italialaiset kyllä syövät ja juovat pääsiäisen pyhinä yhdessä. Pääsiäisen jälkeen he syövät sitten niitä kevyempiä ruokia ja lisäävät kasviksia ja hedelmiä entistä enemmän ruokavalioonsa. Esimerkiksi vesimelonia voi syödä vaikka kuinka paljon ja sen ainoa vaikutus on nestepöhötyksen poistuminen.
Koska päätökset olla enää ikinä syömättä herkkuruokia jne on mahdoton, on joustava syöminen paras. Hoikat ihmiset syövät usein joustavasti. Se on heille elämäntapa ja he eivät itse edes noteeraa, että keventävät ruokavalioa pyhien jne jälkeen maltillisesti. Se, että alkaa kitudieetille lamauttaa aineenvaihdunnan satavarmasti. Silloin keho pitää jokaisesta grammasta kiinni, koska luulee olevansa poikkeustilassa, jossa ei saa ruokaa eikä juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla viimeinen pistos tästä kynästä ja saatan seuraavaksi ostaa 5mg kynän. Tuskin alan pistämään täyttä annosta, mutta kaiken järjen mukaan siinä pitäisi naksaukset laskemalla saada 5x 4mg.
Vähän huono ajoitus nostaa annosta, koska tulossa on juhlia ja loma all inclusivella. Haluaisin pystyä nauttiman tarjoiluista, eikä olisi kiva olla väsynyt. Mutta toisaalta voinhan palata annostelemaan 2,5mg, jos 4mg tuntuu pahalta. Paino seilaa -12-13kg välillä. 6 päivän päästä 3kk täynnä ja olisi kiva saada 13 kiloa rikki, mutta saapa nähdä. Ei myöskään olla kaukana siitä, että puntarissa näkyy seiskalla alkava luku. Hassua, miten alaspäin tullessa on ihan innoissaan painosta, joka ylöspäin mennessä oli ihan katastrofi. Tunnen oloni jo nyt melko sutjakkaaksi ja vaatteet näyttää päällä hyviltä. Vuosia sitten, kun viimeksi painoin tämän verran pidin itseäni tosi lihavana.
Tuo on vähän vaarallinen ajatus, jos uneksii, että matkalla voi taas mässytellä ja "nauttia" mielin määrin ruuasta. Silloin ei ole oppinut, että loppuikänsä pitäisi osata elää vähemmällä syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole vaikea olla syömättä, ennemminkin pitää miettiä, mikä edes jotenkin maistuisi. Nestemäiset ruuat menevät helpoiten alas: smoothiet, jogurtit, Kokkikartanon pinaattikeitto ollut ihan must, proteiinipirtelöt ym. Leipää välillä kevytjuustolla, keittokinkulla ja kurkulla.
Viiniä olen myös juonut viikonloppuisin, mutta esim sokeriherkkuja hyvin vähän. Lapsen karkkipussista maistan 1-2 , sipsipussista ehkä 5 sipsiä. Lämpimiä ruokia syön ehkä kolmasosan tai neljäsosan siitä mitä normaalisti. Jälkkäreistä maistan pari lusikallista.
Tää sun ruokailu kuulostaa järkevältä. Syöt kuin normaalisti kaikkea, mutta vähemmän. Ei sitten tule kilot myöhemmin niin helposti takaisin, kun ei ile millään erityisdieetillä ja opettelee syömään vähemmän. Proteiini ja veden juonti tärkeää, sanoi lääkärini. Kasviksissa myös paljon vitamiineja, mutta vähän energiaa.
Miten te pystytte lääkkeen kanssa herkuttelemaan kovin isoja määriä? Itsellä ehkä päivää ennen uutta pistosta on hieman parempi ruokahalu, mutta muuten ei edes entiset herkkuruuat mene alas isommissa määrin.
Nytkin pääsiäisenä oli valtavan hyvää ruokaa tarjolla, mutta söin ehkä puolet siitä, mitä olisin normaalisti syönyt. Jälkkärinä ollutta pashaa maistelin kaksi lusikallista ja kahvin kanssa ollutta kakkua samaten. Ei vain mahdu vatsaan! Eikä ruuasta kyllä saakaan enää samaa nautintoa kun ilman lääkettä sai.
Vierailija kirjoitti:
Miten te pystytte lääkkeen kanssa herkuttelemaan kovin isoja määriä? Itsellä ehkä päivää ennen uutta pistosta on hieman parempi ruokahalu, mutta muuten ei edes entiset herkkuruuat mene alas isommissa määrin.
Nytkin pääsiäisenä oli valtavan hyvää ruokaa tarjolla, mutta söin ehkä puolet siitä, mitä olisin normaalisti syönyt. Jälkkärinä ollutta pashaa maistelin kaksi lusikallista ja kahvin kanssa ollutta kakkua samaten. Ei vain mahdu vatsaan! Eikä ruuasta kyllä saakaan enää samaa nautintoa kun ilman lääkettä sai.
Minkä kokoista annosta käytät ja oletko ollut samalla annoksella pitkään? Käytin 3kk 2,5mg annosta ja eihän sitä tosi voimakasta vaikutusta ollut, kuin ehkä kuukauden ja viimeiset viikot ruokahalua oli selkeästi enemmän ja herkutkin maistui ihan hyvältä. Toisaalta eihän sitä yhdellä ruokailukerralla enempäänsä kukaan jaksa syödä. Tykkäsin lomalla eniten buffetista, kun sai vapaasti valita mitä milloinkin maistui. A la cartessa stressasi, koska ruokaa joutui aina jättämään, koska ei vaan uppoa 3 annosta, etenkään, jos joi alkoholia samalla.
Nostin juuri annosta 3,75mg ja heti huomaa, että vaikutus on tehostunut. Yritän ihan tarkoituksella pysyä sen verran matalassa annostuksessa, että syöminen onnistuu, mutta ei ole kuitenkaan kiljuva nälkä, vaikka on miinuskaloreilla. Tarvitsen kuitenkin energiaa, että jaksan olla aktiivinen arjessa.
-Puolikas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoista annosta käytät ja oletko ollut samalla annoksella pitkään? Käytin 3kk 2,5mg annosta ja eihän sitä tosi voimakasta vaikutusta ollut, kuin ehkä kuukauden ja viimeiset viikot ruokahalua oli selkeästi enemmän ja herkutkin maistui ihan hyvältä. Toisaalta eihän sitä yhdellä ruokailukerralla enempäänsä kukaan jaksa syödä. Ty
5mg käytän. 2,5mg ei ollut kovin isoa vaikutusta alun jälkeen.
Kuukauden käytin. Piikit piti ostaa erikseen. Nälkä lisääntyi ja tuli kummallisia mielitekoja esimerkiksi perunalastuihin. Vaakaan en uskaltanut hypätä. Siiryin takaisin Ozempiciin. Nälkä loppui.
Tuolla tablettiversiolla olisi helppo ja hyvä ylläpitää saavutettua painoa, sitten joskus. On varmasti aika paljon edullisempi kuin nämä neulalliset versiot.