Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1194)

Vierailija
561/1194 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tasan viisi annosta 5mg kynässä, jostakin syystä. Olin jo heittää kynän pois neljännen annoksen jälkeen, mutta kokeilin naksuttamalla paljon jäi jäljelle ja tuli tasan yksi kokonainen annos. Olin säilyttänyt kynää jääkaapissa niin uskalsin laittaa tuon viidennenkin. Tekisi itselläkin mieli ostaa se 10mg ja naksutella siitä 5mg kerrallaan.

Vierailija
562/1194 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Keiju, aloituksesi on vauhdikas ja hyvä. Kiva lukea innostunutta tekstiäsi ja hyvää fiilistäsi. Sanotaan mitä sanotaan, niin on motivoivaa, kun painon putoaminen lähtee liikkeelle reippaalla tahdilla. Kaikki me tiedämme ja osaamme ennakoida, että matkan varrella vauhti tulee tasoittumaan, silti omalla kohdalla se tunsin siitä pettymystä. Varsinkin ne viikot, kun paino putosi vain satoja grammoja, vaikka se on ihan normaalia jne. 

Voi kun kiva lukea kirjoituksia. Samoin tuon kynän käyttö vaikuttaa fiksulta, kun aloittaessani niitä ei vielä ollut ja totuin liuokseen.  Painoni on pysynyt hyvin tavoitteessa, mutta huomaan, että  isossa kuvassa kannattaa kuitenkin pysyä tosi tarkkana, ettei paino ala hiipiä huomaamatta ylöspäin. Huomaan, että kehoni käyttää energiaa hyvin tehokkaasti enkä voi syödä vastaavasti kuin alun perinkin normaalipainoisilla tuttavillani ja ystävilläni. Jos syön samoin kuin he, painoni ei pysy kuosissa, joten on syytä tunnistaa se oma määrä eikä syödä muiden mukana.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1194 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on perheen ainoa ruuanlaittaja, on oman ruokahaluttomuuden seurauksena tullut myös lievä vastenmielisyys ruokahuoltoa kohtaan. Ennen tykkäsin miettiä viikon ruokalistoja ja halusin kokeilla uusia reseptejä. Etenkin viikonloppuisin oli kiva kokkailla pidemmän kaavan mukaan. Nyt on vähän sellainen meininki, että miten helpoimmalla pääsisi, kunhan vaan tietyt speksit täyttyvät. Kovin paljon ylimääräistä ei jaksa kikkailla.

On ollut jännä huomata myös se, miten paljon on tullut naposteltua ns tylsyyteen tai pahaan mieleen. Nyt kun ei oikein maistu, niin onkin pitänyt keksiä jotakin muuta niihin tilanteisiin. Valitettavasti se on ollut usein kännykkä ja somen tai muun turhan selaaminen, mikä ei ennen ole ollut ongelma. Liikkumaan kun en oikein nivelrikon takia tällä hetkellä kykene. Toki se ei nosta painoa, mutta ärsyttää miten kännykkä on kasvanut kiinni käteen. 

Vierailija
564/1194 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen kirjoittajan kokkailujuttuun voin samaistua. Olen myös ainoa kokkailija. Lapset onneksi pitävät perus makaroonijauhelihasta ym. niin melko helpolla pääsee. Myös lasten ruokavalio on terveellistynyt minun elämäntapamuutoksen myö

tä. Aina on kasvista, vähintään tomaattia ja kurkkua. 

Käteen kiinni kasvanut kännykkäkin kuulostaa tutulta. Itse herättelin vuodenvaihteessa lukuharrastuksen uudelleen henkiin. Välillä laitan tietoisesti puhelimen äänettömälle ja kaappiin, toiseen huoneeseen tms ja keskityn kirjaan tai kodin askareisiin jopa koko päivän. Mukavaa pääsiäistä teille kaikille!

S1988

Vierailija
565/1194 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvään painon pudotukseen ei ole muuta keinoa kuin pysyvät muutokset ruokailutottumuksiin ja elintapoihin. Joillakin pillereillä ja nälkäkuureilla pääsee nopeasti eroon kiloista, mutta nopean painonpudotuksen seurauksena ainakin naisilla vatsanahka alkaa riippua, rinnat ja allit alkavat roikkua ja tätä lopputulosta on vaikea korjata ainakaan kotikonstein. Lääkinnällisen painonpudotuksen ja myös lihavuusleikkauksen jälkeen on kuitenkin ne ruokailutottumukset ja elintavat muutettava, sillä millään muilla keinolla ei ole mahdollisuutta pysyä tavoitepainossaan. 

Vierailija
566/1194 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvään painon pudotukseen ei ole muuta keinoa kuin pysyvät muutokset ruokailutottumuksiin ja elintapoihin. Joillakin pillereillä ja nälkäkuureilla pääsee nopeasti eroon kiloista, mutta nopean painonpudotuksen seurauksena ainakin naisilla vatsanahka alkaa riippua, rinnat ja allit alkavat roikkua ja tätä lopputulosta on vaikea korjata ainakaan kotikonstein. Lääkinnällisen painonpudotuksen ja myös lihavuusleikkauksen jälkeen on kuitenkin ne ruokailutottumukset ja elintavat muutettava, sillä millään muilla keinolla ei ole mahdollisuutta pysyä tavoitepainossaan. 

Niin, eiköhän jokainen laihduttaja tiedä nämäkin asiat? Syö vähemmän, syö säännöllisesti, opettele uudet elintavat, liiku enemmän... Huokaus. Lähes jokainen ylipainoinen tietää painonhallinnasta ja laihduttamisesta enemmän kuin yksikään kokoikänsä normaalipainossa ollut. 

Eilen tuli muuten uutinen, että ainakin Mounjarosta on tulossa pilleri ja faasi 2 on läpi. Sen teho on kai testeissä ollut heikompi kuin rokotteen ja Ozympecin tasoa. Pillerihän on tuotannossa paljon skaalautuvampi ja säilytys helpompaa, joten tarjonta tulee paranemaan selvästi. Tavoite on, että pilleri olisi markkinoilla 2026 USA:ssa, joten Suomessa sitten ehkä 27-28? Toimari sanoi myös, että heillä on tavoite, että laihduttaja käyttäisi pistosta ja sitten ylläpitoon olisi pilleri. Se kuulostaa hyvältä. Miksei? Syöhän ihmiset muutenkin monia lääkkeitä säännöllisesti, niin miksei painokontrollilääkettä? Pitkäaikaisvaikutuksia kai on tutkittu nyt 20 vuotta, mutta toki sekään ei takaa, ettei pitkäaikaisvaikutuksia tulisi. Toisaalta verenpainetauti, sydänsairaudet, diabetes jne. Nekin on sairauksia, jotka syö elimistöä. Ja tämä on vasta alkua, uusia lääkkeitä tässä genressä tulee varmasti. Tutkitumpia, toimivampia, tehokkaampia jne. Jotenkin näen nyt, että ylipaino ongelmana ratkaistaan lähivuosina lopullisesti. Luulen, että vuonna 2035 kenenkään ei ainakaan länsimaissa tarvitse olla pullea, ellei itse halua.

Vierailija
567/1194 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitepainon saavuttamisesta on nyt 17 viikkoa. Pääsiäinen takana ja vaaka näyttää +1kg. En olisi moksiskaan tällaisesta painonvaihtelusta ellei taustalla olisi tämä viime syyskauden painonpudotus. Eli taas olen tarkkana, jotta tuo puhutteleva 1 kg myös poistuu. Aion varmistaa kaikin tavoin, että Pääsisäisen herkuttelun kilo ei jää pidemmäksi aikaa. Olkoon tämä taas opiksi. Juuri nyt ajattelen, että olisipa kiva, jos tuo edellisessä viestissä mainittu pilleri olisi markkinoilla.

-AP

Vierailija
568/1194 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin kuluneiden viikkojen merkintöihin, joita olen kirjannut itselleni ylös. No, eihän siitä ole vastaavasti kuin pari viikkoa, kun mietin miten ihmeessä saan painon pysymään ettei se laskisi, kun takana oli viikko jolloin paino alkoi vaan laskemaan. Eli nyt täytyy laittaa jäitä hattuun. Ehkä tuo plus-miinus kilo on kuitenkin ihan  normaalia. 

-AP

Vierailija
569/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

Onpas mukava kun tänne on tullut uusia kirjoittajia mukaan. Todella mielenkiintoista kuulla teidän matkasta, joten jatkakaa päivityksiä :)

Itse olin tosiaan reissussa ja en aio lainkaan katsoa painoa, jotta en turhaudu. Kävin viimeksi viikko sitten vaaalla ja ajattelin odottaa ensi viikkoon. Pistin viime viikolla käsivarren sijasta vatsaan ja en saanut juuri mitään hyötyjä tai vaikutuksia lääkkeestä. Olin nälkäinen ja mielitekoja oli paljon. Jatkossa jatkan pistämistä käsivarteen. Nostin myös tällä viikolla kokeilumielessä annoksen 7,5mg määrään. Katsotaan riittäisikö sillä teho koko viikoksi. 5mg annoksella pistospäivänä, sekä päivä pistoksen jälkeen on menty lähinnä tahdonvoimalla. 5mg saan hyvän vasteen päivä kahdesta päivään kuusi, mutta sitten pari päivää tekisi mieli syödä enemmän ja on mielitekoja.

Hyvää pääsiäistä ja vappua kaikille <3

Terkuin: kehokuntoon25

Vierailija
570/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! 

Olen aloittamassa ensi viikolla Mounjaroa. Tammikuussa aloitin Ozempicin ja pistin tällä viikolla viimeisen pistoksen. Ozempicin vaikutus oli niin minimaalinen, että sitä tuskin huomasi. Ehkä aavistuksen vaikutti mielitekoihin ja annoskokoihin. Eilen lääkäri sitten vaihtoi lääkettä ja saan Mounjaron varmaan huomenna apteekista.

Pidin viime viikon ruokapäiväkirjaa ja laskin kalorit, joihin lääkäri totesi, että mulla ei ole tarvetta muuttaa ruokavaliota mitenkään. Että puhutaan minimaalisista muutoksista, mitä tarvitsen, mutta tämä Mounjaro voisi auttaa siinä, etten koko aikaa keskittyisi syömisen rajoittamisen ajatteluun. Olen viisikymppinen ja käytännössä laihdutellut nyt 40 vuotta enemmän tai vähemmän putkeen. Onneksi liikun tosi paljon, eikä mulla mitään terveydellisiä syitä olisikaan (vielä) laihduttamiseen, mutta ottaa vaan niin päähän olla aina punkero. 

Oli kiva löytää tämä viestiketju ja toivon, että mullakin olisi jotain annettavaa tähän sitten kun "pääsen vauhtiin". Lääkärin kanssa todettiin yhdessä, että ei elämän kuuluisi olla syömisen miettimistä. Se tässä mulla onkin toiveena, että mieliteot vähenisi, ruoka-annokset pienenisi ja voisin keskittyä elämässä kaikkeen muuhun, eikä energiaa kuluisi syömisen vatvomiseen. Kaikki fitfarmin ja muiden dieetit käyneinä olen jo aikaa sitten lisännyt rahkat, raejuustot, kanat ja muut sekä kasvikset ruokavaliooni, joten ei tarvi opetella perusasioita enää. Nyt vaan fokus kohti hyviä harrastuksia, joista monipuolinen urheilu näyttelee pääosaa. Joku kirjoitteli täällä nivelten vaihdosta. Itselleni on urheilu aiheuttanut sen, että viime syksynä vaihdettiin polvinivel. Kuntoutus on vielä kesken, mutta kovasti salitreeniä, lenkkiä, pilatesta ja vesijuoksua tässä koitetaan harrastaa, että polvesta tulisi kulunutta polvea kivuttomampi.

Tsemppiä kaikille, jotka painonsa kanssa kamppailee! <3

nimim. Kipa

Vierailija
571/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän ketjun juuri. Olisi kiva kuulla miten menee, edelleenkö käytätte Monjouria?

Vierailija
572/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla muiden tarinaa miten mennyt.

Itse aloitin joulukuun lopussa ja neljän viikon jälkeen siirryin 5mg kynään.

Paino putosi alussa tosi nopsaan jopa 1,5kg/viikko, mutta nyt on tasoittunut 500-700g/viikko.

Lääkäri kirjoitti 7,5mg kynän mutta en ole vielä hakenut, ajattelin pärjätä 5mg kynällä.

Kaikkiaan pudotusta on 16kg.

Onko jollain kokemusta 7,5mg? onko paino alkanut putomaan paremmin?

Kirjoitelkaa tänne kuulumisia, on tosi mukava lukea, kiitos!

Vierailija
573/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varsin uusi Mounjaron käyttäjä. Olen aina ollut ylipainoon taipuvainen, mutta kun en jaksanut käydä vaalla aikoihin, oli ylipainoa kuin huomaamatta kertynyt yli 30 kg. Koska olen jo 48v, kilot eivät enää lähteneet millään. Aiemmin sain ylimääräiset pois, kunhan yritin. 

Tänään pistin ensimmäisen annoksen 5 mg kynää. Muutama tunti sitten. Olen säännöllistänyt ruokailuni 4-5 ateriaan päivässä. Mutta olen tämän  Mounjaron myötä tajunnut, mikä minulla on ollut pielessä. Olen syönyt jatkuvasti jotain pientä ja usein kaloripitoista. Enkä syö kunnon aterioita juuri ollenkaan. Nyt olen muuttanut ruokailua niin, että pari kunnon ateriaa (melko pieniä annoksia) ja 2-3 pientä muuta ateriaa. Jotenkin tuntuu vaikealta olla napsimatta jotain tunteihin, kun siihen on niin tottunut, vaikka ei ole nyt edes nälkä. Tämän uusi rytmi täytyy minun oppia. En syö juuri koskaan epäterveellisesti, liikun lähes joka päivä ja nukunkin hyvin. Mutta tuo jatkuva esimerkiksi pähkinöiden, juuston palojen, hedelmien ym napsiminen on tehnyt minusta lihavan. 

Vierailija
574/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on perheen ainoa ruuanlaittaja, on oman ruokahaluttomuuden seurauksena tullut myös lievä vastenmielisyys ruokahuoltoa kohtaan. Ennen tykkäsin miettiä viikon ruokalistoja ja halusin kokeilla uusia reseptejä. Etenkin viikonloppuisin oli kiva kokkailla pidemmän kaavan mukaan. Nyt on vähän sellainen meininki, että miten helpoimmalla pääsisi, kunhan vaan tietyt speksit täyttyvät. Kovin paljon ylimääräistä ei jaksa kikkailla.

On ollut jännä huomata myös se, miten paljon on tullut naposteltua ns tylsyyteen tai pahaan mieleen. Nyt kun ei oikein maistu, niin onkin pitänyt keksiä jotakin muuta niihin tilanteisiin. Valitettavasti se on ollut usein kännykkä ja somen tai muun turhan selaaminen, mikä ei ennen ole ollut ongelma. Liikkumaan kun en oikein nivelrikon takia tällä hetkellä kykene. Toki se ei nosta painoa, mutta ärsyttää miten kännykkä on kasvanut kiinni käteen. 

Varmaan noinkin. Mutta minua on helpottanut se, että kun ruokaa laittaessa perheelle napsin kaikenlaista siinä työn touhussa varsinkin nälkäisenä. Sitten vielä söin muun perheen kanssa, kun ruoka oli valmista. Nyt en tunne semmoista nälkää enkä ruokahalua, joten en napsi mitään. Tämä auttaa suunnittelemaan omat ruokailut niin, että energiansaanti pysyy riittävän alhaisena, jotta paino putoaa. Olen siitä iloisen yllättynyt, että Mounjarolla ei ole ollut mitäön liian häiritseviä sivuvaikutuksia.

Vierailija
575/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Haluaisin kysyä, kuinka pitkäksi aikaa saitte reseptin Mounjaroon? Mua nimittäin ärsyttää, kun lääkärini Mehiläisessä kirjoitti vain kuukaudeks. Sit taas pitää olla vonkumassa uutta reseptiä. Ja sehän tietenkin maksaa. Ja aiheuttaa ylimääräistä vaivannäköä minulle. Joku ulkomaalaistaustainen naislääkäri, yleislääkäri. Minusta ihan huijausta. Tuttuni ovat saaneet jopa vuoden  reseptin. Tympii, kun itselläni aina huono tuuri laihdutuksen/laihdutuslääkkeen kanssa. Olen kuitenkin 100 kg keiju (pituus 169 cm) ja verenpainetauti ym. Minä jos joku tarvitsen apua. En käsitä miksi laihduttamisesta pyritään tekemään niin vaikeaa, vaikka nykyisin on apu saatavilla. Olen laihtunut kuukaudessa 5 kg. Kun ei ole nälkä, on helppo pitää annokset kurissa ja ruokarytmi tasaisena. Jaksaa myös liikkua. 

Vierailija
576/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vautsi, ihanaa miten paljon kirjoituksia tänään. Ketjun alkukuukaudet tuntui, että olen täällä kovin yksin, mutta onneksi minulla oli hiljaisia kannustajia peukutusten ja tsemppaus viestien muodossa. Olen kovasti kaivannut vertaistukea ja vertaiskokemuksia ja vaikka olenkin saavuttanut tavoitteeni  ja lopettanut lääkityksen, koen silti olevani edelleen matkalla. Tuskin jaksaa kahlata koko ketjua läpi, mutta osaltani tämä on ollut melkoinen tutkimusretki, koska kokemuksia ei oikein löytynyt.

5 mg toimi minulla hyvin, mutta samalla laihdutin tietoisesti rankalla kädellä. Rajoitin todella paljon kaloreita jne. En ole koko aikana rajoittanut mitään ruoka-aineita, olen ainoastaan tarkkaillut energian saantia. Turnausväsymystäkin koin, koska olen aika malttamaton ja näin jälkikäteen ajatellen epärealistinenkin siinä, miten nopeasti toivoin painon putoavan. 

Turhauduttuani painon laskun hidastumiseen nostin annoksen 7,5 mg kokoon. Pistin sitä 1-2 krt, mutta  ohitettuani tavoitepainon ajoin lääkkeen alas.

Eilen olin turhautunut, kun Pääsisäisen jälkeen vaaka näytti + 1kg. Myöhemmin huomasin, että pari viikkoa aiemmin olin hieman huolissani kun paino alkoi taas yllättäen laskea :) Eli.... On normaalia että paino voi eri tapahtumien johdosta mennä sen kilon (tai kuulemmakin kaksikin) suuntaan tai toiseen. Joka tapauksessa tänään aamupaino oli taas ihan entisellään. Hmm.. en tiedä mihin se kilo vuorokaudessa katosi??? Oli ehkä nesteitä tms.  

Tsemppiä meille kaikille.

-AP

Vierailija
577/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Haluaisin kysyä, kuinka pitkäksi aikaa saitte reseptin Mounjaroon? Mua nimittäin ärsyttää, kun lääkärini Mehiläisessä kirjoitti vain kuukaudeks. Sit taas pitää olla vonkumassa uutta reseptiä. Ja sehän tietenkin maksaa. Ja aiheuttaa ylimääräistä vaivannäköä minulle. Joku ulkomaalaistaustainen naislääkäri, yleislääkäri. Minusta ihan huijausta. Tuttuni ovat saaneet jopa vuoden  reseptin. Tympii, kun itselläni aina huono tuuri laihdutuksen/laihdutuslääkkeen kanssa. Olen kuitenkin 100 kg keiju (pituus 169 cm) ja verenpainetauti ym. Minä jos joku tarvitsen apua. En käsitä miksi laihduttamisesta pyritään tekemään niin vaikeaa, vaikka nykyisin on apu saatavilla. Olen laihtunut kuukaudessa 5 kg. Kun ei ole nälkä, on helppo pitää annokset kurissa ja ruokarytmi tasaisena. Jaksaa myös liikkua. 

Sain reseptin vuodeksi. Kaikkia annoskokoja sekä liuoksena että kwikpeninä. Samalla tietysti ohjeistuksen käytöstä ja siitä, että jos 3 kk;n aikana ei tule selkeitä tuloksia, niin lääkkeen käyttöä ei kannata jatkaa. Sinuna hakeutuisen uudelle lääkärille heti, koska  hoidon jatkuvuuden kannalta reseptin tulee olla voimassa, jotta voit tilata lääkettä siten että sitä on keskeytyksettä käytössäsi. Et voi tilata lääkettä, ellei sinulla ole pidempikestoista reseptiä ja lääkkeen saatavuudessa voi olla katkoksia. Lisäksi  vaikka lääkkeen hinta on laskenut todella paljon, niin silti siitä tullee tosi kallis jos lisäksi joutuu tapaamaan lääkärin reseptin uusimisen takia kuukausittain.

Vierailija
578/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Sain reseptin vuodeksi. Kaikkia annoskokoja sekä liu

Kiitos tästä tiedosta! Että tiedän vaatia! Jokainen reseptin uusinta maksaa tietenkin Mehiläisessä. Koska tuo lääkäri Mehiläisessä vaikutti huijarilta muutenkin. Pyysin alunperin Ozempicia. Sanoi, että ei kirjoita, koska ei indikaattoria. Tiedän kyllä, että monet tosi ylipainoiset saaneet tuota, vaikka ei diabetesta. Saatavuus siinä nyt hyvä. Ozempic on kuitenkin lähemmäs 200 euroa halvempi kuussa. Nyt siis lääkäri kertoi, että esittelijä esitellyt hänelle Mounjaron. Että voisin pistää vain puolikas annoksen 5 mg kynästä. Jolloin ei niin kallis. No apteekissa selvisi, että kynä säilyy vain 30 vrk. Minulla ei ole varsinaisesti diabetestä, mutta sokerit olleet vähän koholla silloin tälläin. Mutta tosiaan hankala verenpainetauti ja myös astma. Ja tosiaan reilu 100 kg, kun aloitin (pituus 169 cm). Haluan laihtua noin 30 kg, että olen suunnilleen normaalipainoinen. 

Tiedättekö, voiko yksittyisellä kirjoitettua reseptiä uusia perusterveydenhuollossa? Muistelen, että ei voi. 

Vierailija
579/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, 

liuoksena maksaa  alle 40 eur vko -> alle 160 eur/kk, joten Ozempic ei ole 200 eur halvempi. Sinulla on kwikpenin resepti, joka on tavallaan monikäyttöisempi.  Lääkettä säilytetään jääkaapissa. Jos säilytät huoneen lämmössä, se kestää 30 vrk, mutta  jääkaapissa säilytettynä  säilyy periaatteessa viimeisen käyttöpäivään. Avattuna säilyvyys heikkenee jääkapissakin, mutta voi hyvin pistää 5 mg kwikpenistä ns. puolikkaista annoksia. Ei tule mitään myrkytystä tms. Mutta lääke tulee silloin olla koko ajan jääkaapissa pistämistoimenpidettä lukuun ottamatta.  Eli periaatteessa juuri noin, että 5mg kynä riittää 6 pistokseen. 4x2,5 mg ja 2x5mg. Ajan laskeminen alkaa ensimmäisestä pistoksesta, joten periaatteessa silloinkin kynä on ollutr avattuna vasta 5 viikkoa. Ei oikeasti mitään vaikutusta säilyvyyteen. Hyvin voi käyttää isommanan annoskoon kynää-

Vierailija
580/1194 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja reseptin saa ihan keneltä tahansa lääkäriltä, myös perusterveydenhuollosta.