Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1194)

Vierailija
521/1194 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ollut myös tärkeää kirjoittaa kokemuksista tänne saadakseni vertaistukea. Matkan varrella tänne kirjoittaminen on toiminut myös päiväkirjana ja tsempannut silloin, kun usko on meinannut loppua. 

Aluksi tuli myös jonkin verran latistus-/vähättelyviestejä, mutta ne kannattaa ohittaa. On mukava lukea muiden tuntemuksista ja saada myös itselleen kannustusta. Olen saanut paljon tsemppiä hiljaisista peukuttajista. On mukava tietää, että joku kannustaa.

AP

Vierailija
522/1194 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ihan uskomattoman hyvältä, että paino todella putoaa! Kun on kamppaillut ylipainon kanssa lähes koko aikuisikänsä, on ollut vaikea edes kuvitella, että joskus vielä voisi olla normaalipainoinen. Nyt se tuntuu mahdolliselta, jopa todennäköiseltä. Vielä on vaikea kuitenkin kuvitella, että olisi joskus "normaali" eikä tulisi ensimmäisenä määriteltyä ylipainon kautta.

Kaunista vartaloa en koskaan tule saamaan, mutta kuitenkin terveemmän ja toimintakykyisemmän. Sentään vaatteet päällä tulen näyttämään ihan ookoolta. Kaikkia muotoja en halua menettää, olen hoikempanakin ollut kuitenkin naisellisen  kurvikas. 

Itselleni on ollut uusi asia, että lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi. Jos maha on täynnä (niin kuin se nyt nopeasti tulee) niin sitten lopetetaan syöminen. Ennen sitä jotenkin vain aina söi kaiken, vaikka olisikin tuntunut täydeltä. Toisaalta hieman harmillistakin, että ruuasta ei saa enää niin paljon nautintoa, kun joskus sai. Terveempää toki ehkä niin.

Koska syöminen on välillä hyvinkin vähäistä, niin otan muutaman kerran viikossa monivitamiinia ja kalakapseleita sekä lisäksi kollageeniä, jotta iho pysyisi muutoksessa paremmin perässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ihan uskomattoman hyvältä, että paino todella putoaa! Kun on kamppaillut ylipainon kanssa lähes koko aikuisikänsä, on ollut vaikea edes kuvitella, että joskus vielä voisi olla normaalipainoinen. Nyt se tuntuu mahdolliselta, jopa todennäköiseltä. Vielä on vaikea kuitenkin kuvitella, että olisi joskus "normaali" eikä tulisi ensimmäisenä määriteltyä ylipainon kautta.

Kaunista vartaloa en koskaan tule saamaan, mutta kuitenkin terveemmän ja toimintakykyisemmän. Sentään vaatteet päällä tulen näyttämään ihan ookoolta. Kaikkia muotoja en halua menettää, olen hoikempanakin ollut kuitenkin naisellisen  kurvikas. 

Itselleni on ollut uusi asia, että lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi. Jos maha on täynnä (niin kuin se nyt nopeasti tulee) niin sitten lopetetaan syöminen. Ennen sitä jotenkin vain aina söi kaiken, vaikka olisikin tuntunut täydeltä. Toisaalta hieman harmillistakin, että ruuasta ei saa enää niin

Onpa kiva lukea viestisi.   Paljon tsemppiä painon pudotukseesi.Tuo, missä kerrot, että on uusi asia, ettei lautasta tarvitse syödä tyhjäksi on keskeinen oppi ollut myös minulle niin painoa pudottaessa kuin tavoitepainon saavuttamisen jälkeenkin. Lisäksi ei ole pakko syödä ruokaa, josta ei pidä. Aikuisenakin on oikeus kieltäytyä.

- AP

Vierailija
524/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä, mutta tuo on ihan törkeän kallista. Onko se hinta 400 euroa kertapiikille, viikon annoksille vai koko kuukaudelle?

Kela-korvausta ei saa 

Vierailija
525/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ihan kiva, jos yhteiskunta tulisi edes hiukan vastaan ylipainoisiakin. Kuitenkin se on valmis kustantamaan ylipainon aiheuttamia sairauksia, kuten kolesterolia, verenpainetta, sydänsairauksia, nivelrikkoja, vaikka ne kaikki olisivat ehkäistävissä, jos lihavuutta hoidettaisiin niiltä, jotka hoitoa haluavat. 

Kumpi vaihtoehto tulee kalliimmaksi?

Vierailija
526/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, jäin niin innokkaasti lukemaan ja kommentoimaan aiemman kirjoittajan viestiä, että meinasi oma tilannepäivitys unohtua.

Tänään on tiistai ja tavoitepainon saavuttamisesta on tasan 15 viikkoa. Paino on pysynyt hyvin kuosissa. Viime viikon aikana paino alkoi systemaattisesti laskemaan, mikä ei ole missään tapauksessa enää tavoitteeni. Mutta kuinkas ollakaan, eilen kehoni kaipasikin jo tankkausta ja enemmän energiaa. Olen kyllä todella iloinen ja helpottunut, että kehoni on "toimimaan" toivomallani tavalla. En pitänyt tätä mitenkään itsestään selvänä ja luonnollisesti prosessi jatkuu edelleen.

-AP

Vierailija
527/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta tuo on ihan törkeän kallista. Onko se hinta 400 euroa kertapiikille, viikon annoksille vai koko kuukaudelle?

Kela-korvausta ei saa 

On se tosi kallis. ihan mieletön. Annoskoosta riippuen vajaa 37- 40 eur € /viikko. Ajatella, että joku on valmis siirtämään kauppalaskusta 6-18kk  ajan tuollaisen hinnan loppuelämän hyvinvoinnin parantamiseksi. 

Vierailija
528/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5mg Mounjaro taisi kuukausi sitten olla 293e. En pidä kalliina, koska ruokakaupan ostokset ovat pienentyneet ja ulkona syömiset ja ruuan tilaukset myöskin jäivät pois. Itse pidän tätä elämäntapamuutoksena ja lisäksi yhdenlaisena harrastuksena. Mietin myös, että jos esimerkiksi ylipainon vuoksi menettäisin työkuntoni ja joutuisin jäämään suhteellisen hyväpalkkaisesta ansiotyöstä pois. En myöskään ole tupakoinut tai käyttänyt alkoholia kymmeneen vuoteen. Tässä myös "säästän" tätä mounjaroa varten. Tämän hetken lempipuuhia on käydä kaupassa hedelmäostoksilla tekemässä herkullisia löytöjä. Tämä tuntuu hullulta entisenä sipsin ym. suolaisen addiktina. Edelleen pyyhkii hyvin, paino 159,5kg. 

S1988

Vierailija
529/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys vielä, tuo 293e riittää neljäksi viikoksi.

S1988

Vierailija
530/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela-korvausta ei saa 

2,5mg 220€/4vko ja 5mg 293€/vko ja siitä sitten portaittain nousee niin, että suurin annos on vajaa 500€. Ozempicin hinta lähtee 116€/4vko.

Ymmärrän, että tämä on osalle liikaa, mutta itse en ole kokenut sitä niin. Jos normaalisti haet viikonlopuksi 15€ viinipullon, käyt kerran viikossa kahvilassa, josta ei nykyään selviä alle 20€ tai ostat usemman kerran viikossa kotiin karkkia ja suklaata, jotka nekin on nykyään yllättävän kalliita, niin noista summista tulee kuukaudessa helposti 100-200€. Puhumattakaan, jos käyt edes kerran kuussa ulkona juhlimassa. Omalta osaltani en ole huomannut rahaa kuluvan enempää, kuin ennenkään. Ruokarahatkin kestää pidempään.

Vierailija
531/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mounjaro, alla päivän hinnat, jokaisen tarkistettavissa apteekkien sivuilta. Näihin tulee pieni toimitusmaksu jos tilataan. Liuoksen hintaan ruisku ja neula tuo lisäystä muutaman 10 senttiä per viikko.  Eli monenlaisia vaihtoehtoja on. 

Ymmärrän hyvin, että näihin ollaan valmiit sijoittamaan, jos vain on mahdollista. Vie monia mielitekoja.

Valitettavasti lääkkeen käyttäjät kohtaavat paljon provosoivia ja ilkeämielisiä kirjoituksia, joiden tavoitteenakaan ei ole muuta kuin hämmentää ja ilkeillä. Taustalla voi olla puhdas ilkeily tai sitten kateus, mikä liittyy esim. taloudellisiin realiteetteihin. Se, ettei lääke ole kela korvattava harmittaa varmasti eniten juuri silloin, kun ei kykene irrottamaan siihen itse rahaa. Muutoinhan se ei ole keneltäkään pois. Toivoisin, että kaikilla  tarvitsevilla ja halukkailla oli mahdollisuus myös näihin painonhallinnan lääkkeisiin. Mutta niin ei tällä hetkellä ole ja sille emme voi mitään.

Hinnat

2,5 mg

- luos 37,53 € viikko, 150,12 €/ neljä annosta 

- kvikpen reilu 65 eur enemmän 216,98 €

5 mg 

- liuos 39,55€ viikko, neljä annosta 158,20 eur/kk

- kvikpen reipas 130 euroa enemmän 289,87 eur/kk

Vierailija
532/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela-korvausta ei saa 

On se tosi kallis. ihan mieletön. Annoskoosta riippuen vajaa 37- 40 eur € /viikko. Ajatella, että joku on valmis siirtämään kauppalaskusta 6-18kk  ajan tuollaisen hinnan loppuelämän hyvinvoinnin parantamiseksi. 

Siksi tuota hintaa kysyinkin, kun en muuta hintatietoa löytänyt kuin noin 400 euroa. Mutta jos hinta ei olekaan kuin 180 kuukaudessa, niin se ei ole ylivoimainen

Vierailija
533/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se liuos siis annosteltava itse ruiskuun ja pistettävä vai kuinka toimii, koska se on tuota kvikpeniä noin paljon halvempi?

Vierailija
534/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnasta: meillä mies käyttää jo pelkkiin lounassyömisiin yli 200e/kk niin en pidä pahana että minulla menee se 290e tähän lääkkeeseen, kun omat syömisenikin ovat vastaavasti rajusti vähentyneet. Emme kumpikaan tupakoi, käy baareissa tai harrasta säännöllisesti mitään kallista. Ei tämä työssäkäyville ihmisille ole mahdoton rasti, kun lääkkeestä oikeasti on valtava apu painonhallintaan. Tämä on satsaus omaan terveyteen nyt ja tulevaisuudessa ja ihan omasta rahapussista koko lysti.

Vierailija
535/1194 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se liuos siis annosteltava itse ruiskuun ja pistettävä vai kuinka toimii, koska se on tuota kvikpeniä noin paljon halvempi?

Kyllä, liuos imetään ruiskuun annospakkauksesta. Pakkauksessa on juuri se yhden kerran annos. Kwikpenissä on vähän enemmän tekniikkaa ja se on kalliimpi, mutta hintaero on silti kummeksuttavan suuri. Ehkä käyttäjiä pelottaa mielikuva pistämisestä. Se on kuitenkin helppoa ja hoitaja opastaa siihen jos pyytää.

Vierailija
536/1194 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnasta: meillä mies käyttää jo pelkkiin lounassyömisiin yli 200e/kk niin en pidä pahana että minulla menee se 290e tähän lääkkeeseen, kun omat syömisenikin ovat vastaavasti rajusti vähentyneet. Emme kumpikaan tupakoi, käy baareissa tai harrasta säännöllisesti mitään kallista. Ei tämä työssäkäyville ihmisille ole mahdoton rasti, kun lääkkeestä oikeasti on valtava apu painonhallintaan. Tämä on satsaus omaan terveyteen nyt ja tulevaisuudessa ja ihan omasta rahapussista koko lysti.

Nyt ei kysytty mitä lounas makssa, vaan kuinka paljon laihdutuslääke maksaa. 

Ja Kyllä kela ottaa osaa turhempiinkin kustannuksiin, jos nyt viittaat puuttuviin kela-korvauksiin 

Vierailija
537/1194 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, liuos imetään ruiskuun annospakkauksesta. Pakkauksessa on juuri se yhden kerran annos. Kwikpenissä on vähän enemmän tekniikkaa ja se on kalliimpi, mutta hintaero on silti kummeksuttavan suuri. Ehkä käyttäjiä pelottaa mielikuva pistämisestä. Se on kuitenkin helppoa ja hoitaja opastaa siihen jos pyytää.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kyselin täältä, kun huomasin tällaisen vertaiskeskustelun ja ajattelin, että kukapa näistä parhaiten tietää kuin käyttäjät itse 

Vierailija
538/1194 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vaikeaa on saada lääkäri myöntämään tuo lääke halvempana itse annosteltavana versiona ja kauanko sen saaminen apteekkiin kestää? Niillä ei sitä varmaan missään varastoissa valmiina ole?

Vierailija
539/1194 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Olenkohan ainut, jolla Mounjaro ei laske painoa? Olen edennyt jo 10 milligrammaan, mutta painoni pysyy samana. Tiedän eläväni stressaa aika, ja olen hyvin altis tuolloin herkuille. Syön muutoin monipuolisesti, annoskoot OK, kasviksia runsaasti. Ymmärrän, ettei tuo ole ihmelääke, mutta samalla ihmettelen, miten vähän se vaikuttaa mielitekoihin. Jos ei muutosta tule, ehkä minun kannattaa lopettaa pistäminen. Toki juttelen ensin lääkärin kanssa. Harmittaa.

Vierailija
540/1194 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilatut lääkkeet tulevat apteekkeihin 1-3 arkipäivän kuluttua. Lääkäriltä voi pyytää reseptin sekä liuokseen että kwikpeniin saatavuuden varmistamiseksi. Ainakin minun lääkäri kirjoitti kummankin reseptin. Jokin huhu on ollut liikkeellä, että liuosten saatavuus tulisi jossain vaiheessa loppumaan, mutta ainakin vielä on.  Lääke reseptin saa, kun kriteerit täyttyvät eli BMI yli 30 tai jos on jotain kremppaa niin BMI 27 ja yli. Minua ei mitenkään punnittu, mutta kaipa se lääkäri nyt silmillään näki että BMI oli 31.

Minulle lääkkeen määräsi tuttu lääkäri, jota olen pääsääntöisesti käyttänyt jos on jotain tarvetta ollut. Koin oloni tosi noloksi ottaessani reseptin puheeksi, mutta lääkäri rentoutti oitis tilanteen ja kertoi ettei tässä ole mitään noloa. Hymyili ja alkoi oitis kirjoittamaan reseptiä. Hän tietysti tuntee minut potilaana jo vuosien varrelta.

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi