Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (2555)

Vierailija
2521/2555 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lähti pistoksen kera neljäs viikko käyntiin. 

Ensimmäisen kolmen viikon saldo 2,5 mg annoksella on - 3,4 kiloa. Tahti on ollut tasaisesti kilo per viikko. Oireena on lähinnä ollut pistosten jälkeisten päivien lievä etova olo ja jatkuva unettomuus, joka vaikuttaa jo jonkin verran kroonistuneen. 

Ensi viikolla lääkärin mukaan annosta tulisi nostaa 5 mg. Aion kuitenkin jatkaa tällä 2,5 mg:llä sillä tämäkin on totaalisesti vienyt minulta ruokahalun. Minulla ei siis ole mitään täyden vatsan tunneta, tms.. Näläntunnetta ei vaan tule, vaikka olisin 20 tuntia syömättä, kuten tänään aamulla huomasin olleeni. Ainoastaan lisääntyvä heikotus muistuttaa syömisen tarpeesta. Olen pohtinut voisiko tämä olla osittain myös psykologista, sillä näläntunnetta ei ole ollut sitten ensimmäisen pistoksen jälkeen...

Siru, toiset laihtuu ja toiset ei. Vain aika näyttää riittääkö 2,5 mg sinulle koko ajaksi vai tarvitsetko isomman annoksen.

-2450

Vierailija
2522/2555 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille!

Olen ollut reilut 1,5v mj.lla.

Paino on  -43,7kg. Olen ajamassa annosta alas,

Korkein mitä olen pistänyt on 10mg.

Koko aikana en ole kieltänyt mitään syömisiä, vaan olen opetellut elämään semmoista elämää mitä aion jatkaa lopun elämän. Annokset ovat tosi pikkuisia ja syön säännöllisesti 5 kertaa päivässä.

Olen syönyt alusta asti myös herkkuja, kahvileipää, karkkia jne. 

Kannattaa alusta alkaen syödä säännöllisesti vaikka alussa on etova olo, sen olen todennut oikeaksi.

Lääkäri sano että hän uskoo että pääsen varmasti lääkkeestä eroon kun olen sisäistänyt syömisen niin hyvin, ja itsekin uskon siihen.

Nyt kun olen pudottanut annoksen jo puolella paino meinaa vielä pudota vaikka ei ole enää tarvetta.

Tämä on mielenkiintoista seurata, mutta jos paino alkaa jossain kohtaa nousemaan niin pidän 1,25mg annoksen .

-TA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2523/2555 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rose täällä, pitkästä aikaa :)

Parasta tässä ketjussa on ollut vertaistuki, ja kun välillä löytää jonkun kirjoittajan tarinasta yhtymäkohtia itseensä. En muista, onko kukaan muu maininnut liutaa perussairauksia, jotka osaltaan vaikuttavat painonhallintaan ja pudottamisen haasteisiin. Nyt seuraa pitkähkö kirjoitus (kahteen osaan jaettuna), mutta vikalistakin on melkoinen...
Olen 56-vuotias, 165cm ja minulla on useita pitkäaikaissairauksia. Osa on ollut olemassa ennen ylipainoa, osa tullut sen seurauksena. Minulla todettiin korkea kolestroli jo kaksikymppisenä, jolloin olin vielä alipainoinen, mutta sitä alettiin hoitaa lääkityksellä vasta kuopukseni syntymän jälkeen, sitä ennen hoitomuotona oli vain ruokavalio. Kuopuksen odotusaikana myös aiemmin täysin ihanteelliset verenpaineet nousivat pilviin, ja synnytyksen jälkeen sain myös pysyvän verenpainelääkityksen. Eli jo alle neljäkymppisenä, normaalipainoisena minulla oli nämä säännöllisessä käytössä. Lisäksi vaivoinani on parikin kroonista keuhkosairautta sekä IBS (ärtyvä paksusuoli). Kroonistunutta masennusta on estämässä mielialalääkitys, ja vaihdevuosioireisiin on hormonikorvaushoito.

Selkeästi ylipainon aiheuttamia sairauksia ovat kakkostyypin diabetes, joka on nyt hyvässä hoitotasapainossa, sekä uniapnea, johon minulla on cpap-laitehoito. Jo ensimmäisen raskauden aikana minulla epäiltiin raskausajan diabetestä, eli taipumusta siihen oli jo geeneissä. Eikä se tämänikäisen leidin kroppa enää muutenkaan ole notkea tahi kestävä, niin staattinen näyttöpäätetyö tekee omaa hiljaista tuhoaan hartioissa ja alaselässä: kolottaa, jumittaa, särkee ja juilii milloin mistäkin, niin liikkuminen ei ole aina mieleistä.

Teen stressaavaa asiantuntijatyötä tiukkoine aikatauluineen, ja olen hermostoltani erittäin stressiherkkä ja helposti kuormittuva ja syyllistyvä. Joudun jatkuvasti muistuttamaan itseäni armollisuudesta ja lempeydestä, ja mm. siitä syystä teen punnituksen vain kerran viikossa, ja yritän noudattaa sallivaa syömistä, jossa herkut ovat sallittuja. Sellaista syömistä, jota voin jatkaa lopun ikäni. Suurin ongelmani on ruokarytmin puute/epäsäännöllisyys/siinä pysyminen. Tunnistan tämän haasteen, ja yritän tietoisesti korjata asiaa, mutta minun on todella vaikea saada tätä kuntoon. Olen saamassa lähetteen psykologille tämän asian tiimoilta.
En ole meidän perheen ruoanlaittaja, joten kiitollisuudella syön sitä tavallista kotiruokaa, jota muut perheenjäsenet laittavat. Emme käytä eineksiä juuri lainkaan, ja perheessä on joitakin ruoka-aineallergioita, ja kokit pyrkivät tekemään terveellisistä raaka-aineista maistuvaa ruokaa. He ovat tietoisia Mounjaron käytöstäni, ja tukevat minua projektissani. 

-osa1-

Vierailija
2524/2555 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. jatkuu -osa2-
len ollut todella hoikka koko lapsuus- ja nuoruusajan, ja ensimmäinen painonnousu (5kg) tapahtui nopeasti vain kuukaudessa, kun olin 30-vuotias ja sain ensimmäisen mielialalääkityksen synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Oli selvää, että painonnousu johtui lääkkeestä. Pudotin takaisin normilukemiin ilman suurempia ponnisteluja muutamassa vuodessa, ja toisen lapsen jälkeenkin olin vielä aivan normilukemissa (65kg).

Paino lähti hitaaseen nousuun hieman ennen 40-vuotispäivää, ja matkan varrella on kokeiltu konstia, jos toista: kalorien laskemista, annoskorvikkeita, erilaisia dieettejä. Viimeinen dieettikokeilu olikin mielenkiintoinen: Fitfarmin vähähiilihydraattinen tiukka dieetti kunto-ohjelmineen. Noudatin 6 viikon dieettiä ja ohjelmaa kirjaimellisesti. Jatkoin sitä vielä toiset 6 viikkoa, yhteensä siis 12 viikkoa. Painoa putosi 12 viikossa 3 kiloa. Samaan aikaan puolisoni ja äitini innostuivat samasta dieetistä, ja noudattivat sitä vähän sinnepäin vain sen 6 viikkoa. Molemmilta putosi painoa 5-6 kiloa. Siis puolet enemmän painoa pois puolet lyhyemmässä ajassa kuin minulta. Olin raivoissani ja turhautunut. Päätin, että se oli vihoviimeinen laihdutuskuuri, jolle ryhdyn. Samalla tuli todettua, ettei minun suolistolleni sovi vähähiilihydraattinen ruokavalio, ärtynyt paksusuoli ei ollut koskaan voinut huonommin kuin tuolloin. Minun suolistoni tarvitsee (hyviä eli hitaita) hiilihydraatteja.

Ylipainoa on siis kertynyt vajaassa 20 vuodessa noin 25 kiloa, ja nyt olen 9 kuukaudessa sulatellut laihdutuslääkkeiden avulla niistä pois n. 15 kiloa, eli puolenvälin paremmalla puolella mennään. Yritän antaa itselleni aikaa opetella yhtä asiaa kerrallaan, kunnes se juurtuu automaatioksi. Ongelmista suurin on jo mainittu ruokarytmin noudattaminen, mutta jatkuvaa huomiota vaativia parannuskohteita ovat aamiainen ja lounas, riittävä proteiinin saanti, riittävä veden juominen, riittävät yöunet, arkiaktiivisuus ja työn tauottaminen, lihaskuntoharjoittelun saaminen säännölliseksi, taipumus karkkihimoon, ja stressin hallinta. Tähän pitkän tarinan loppuun iloinen huomio jo saavutetusta taidosta laihdutusmatkan ajalta: olen saanut annoskoot pienenemään huomattavasti 😊.

-Rose

Vierailija
2525/2555 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppikeiju-> Kuten aiemminkin olen aika monta kertaa kirjoittanut, niin olet pudottanut painoa todella paljon. Jostain luinkin, että MJ:n vaikutus eittämättä heikkenee vuoden käytön jälkeen. En tiedä mihin tuo lause pohjautui, mutta ehkä siihen, että elimistöön syntyy jonkinlainen toleranssi. Suunnitelmasi kuulostaa toimivalta, jos paino on junnannut pitkään ja olet pudottanut jo noin paljon ollen nyt kuitenkin  terveessä aikuisen naisen kondiksessa, niin se on hyvä. Yksittäinen kilo sinne tänne ei ole ratkaisevin, vaan kokonaisuus. Samoin pelkkään BMI:hin suhtaudutaan monessa eri lähteessä nykyään melko skeptisesti, vaikkakin se toimii monella meistä yhtenä mittarina. Se, miten orjallisesti pidämme sitä jonain totuutena, on sitten asia erikseen.

Keho on sinänsä mielenkiintoinen, että tavoitepainon jälkeen esim. minulta putosi puolivuosittain odottamatta 2-3 kg .Tekoälyn koostama vastaus kysymykseen "Kauanko keholla menee aikaa sopeutua uuteen painoon painonpudotuksen jälkeen?"  on linjassa kokemukseni kanssa:

Keholla kestää yleensä 6–12 kuukautta sopeutua uuteen, alempaan painoon painonpudotuksen jälkeen, mutta tutkimusten mukaan painonhallinta helpottuu huomattavasti vasta 2 vuoden ylläpidon jälkeen. Tämä johtuu siitä, että elimistö pyrkii biologisesti puolustamaan aiempaa, korkeampaa painoaan (niin sanottu set point -teoria), ja taistelee muutosta vastaan muuttamalla nälkähormoneja ja hidastamalla aineenvaihduntaa.

Samoilla linjoilla ollaan Käypähoito sivuston artikkelissa, jossa kerrotaan että henkilöt, jotka olivat säilyttäneet painonsa vähintään 2 vuoden ajan, säilyttivät sen paremmin myös 5 ja 10 vuoden seuranta-aikana. Tämä viittaa siihen, että painonhallinnassa pitkäkestoisesti onnistuminen helpottuu 2 vuoden jälkeen. https://www.kaypahoito.fi/nix01670

Näiden pohjalta olen luottavainen siihen, että painonhallinta onnistuu  myös jatkossa. Ensin tukeuduin siihen tanskalaistutkimukseen, jossa korostettiin 1. vuoden merkitystä (niin kuin edellä olevissakin, joissa tosin varsinaista rajapyykkiä ei ensinkään ollut asetettu tuohon 1. vuoteen). Enää ei ole pitkä matka 2 vuoteen ja kyllä se vain niin on, että kun kuuntelee kehoa eikä mielitekoja, niin homma ei ole ollenkaan vaikeaa. Esim. se santsaaminen - kun odottaa vähän aikaa ensimmäisestä "ottaisinko toisen leivän"- signaalista, niin huomaa ettei teekään mieli. Alun perin signaali on tullut ainoastaan siitä, että tekisi mieli jatkaa mielihyvää tuottavaa toimintaa. Varsinaisen nälän kanssa sillä ei ol emitään tekemistä, mutta jo 3-5 minuutin odotus ilmaisee onko tarve mielellä vaiko keholla. Eli ihan samoja ajatuksia pidän yllä kuin painonpudotusvaiheessa.  Se on osaltani yksi pysyvä muutos.

Tsemppiä kaikille 

AP

Vierailija
2526/2555 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo toisen leivän tekeminen voi olla myös ihan vuosien tottumuksen tulos. Kannattaa opetella erottamaan tottumus ja tarve toisistaan. Tai sitten laittaa itselleen sellaisen ehdon, että yhden leivän kylkeen pitää aina liittää 100 grammaa kasvista/hedelmää. Aika harva jaksaa syödä sitä toista voileipää kun on ensin syönyt voileivän, 2 desiä marjoja ja juonut siihen vaikka lasillisen vettä (kivennäisvesi on vielä tehokkaampaa, koska kuplat täyttävät). 

Vierailija
2527/2555 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuo "toinen leipä" oli tietenkin vertauskuvallinen esimerkki eikä liity sinällään suoraan voikkariin.  Sama asia voi kohdistua salaattiannokseen, marjoihin, hedelmiin tai mihinkä muuhun tahansa santsaamiseen liittyvään asiaan. On kyse mistä tahansa, on hyvä erottaa se haluaako jatkaa makuilun parissa vaiko tarvitseeko kehi sitä oikeasti.

Tuo juominen on hyvä välivaihe ainakin omalla kohdalla. Tosin en mieti sitä erikseen, koska olen aina juonut vettä melko paljon. Kuplavedet tosin väistän, koska niissä on sitten taas omat juttunsa vatsa ja hampaiden hyvinvoinnin osalta.

Tsemppiä kaikille,

AP

Vierailija
2528/2555 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rose - hienoa kuulla etenemisestäsi. Olet edennyt aivan mahtavasti, on aina muka lukea onnistumisista.  

25 kg :n painonnousu 20 vuodessa kuvaa hyvin sitä, miten hiipien paino voi nousta.  Runsas kilo vuodessa ei kuulosta oikeastaan yhtään miltään, mutta sitten kun se kertaantuu niin asia onkin jo toinen. Jos kaikki olisi keskimääräistä, niin tuohan ei edellytä viikkotasolla kuin  korkeintaan 190 kalorin ylitystä tarvittavaan energiamäärään eli puhutaan hyvin marginaalisista asioista.  Sitten taas kun paino on kerran noussut ja lähdetään alentamaan painoa ja lopulta tavoitellaan painon ylläpitoa, niin tilanne muuttuu ja kalorivaje tulisikin olla jo plus miinus 5 000 kaloria viikkotasolla painon pudotusta edeltävään tasoon. Aika melkoinen ero siinä mitä tarvitaan painon nousuun ja sitten taas painonpudotukseen ja painonhallintaan tavoitepainon saavuttamisen jälkeen. Ei tunnu reilulta, muta näillä mennään.

Fitfarmin tiedän nimeltä, mutta en sinänsä tunne ohjelmaa. Joka tapauksessa somessa tuli taannoin vastaan Jutan video, missä oli esitelty samankaltaisia raaka-aineita ja niiden vastaavan kokoisten annosten energiamääriä. Se oli aika raadollisen avartava. https://www.instagram.com/p/DcwBz_MC553/

Rose, ole itsellesi armollinen. Sinun on tietysti huomioitava diabetes homma, mutta jos se pysyy hallinnassa, niin voi syödä myös itsekkäällä aikataululla. Kaikille ei vaan sovi aikainen aamupala tai monta kertaa päivässä tankkaaminen, kehot on luontaisesti erilaisia. Tosin on kiistatonta, että diabeteksen kanssa on huomioitava  monia asioita. 

TA-> Sinulla on aivan mieletön matka takana. On mielenkiintoista kuulla miten lääkkeen vähentäminen edistyy ja millaisia havaintoja teet matkan varrella. Tuo ettei tee mitään ehdottomia pois-rajauksia ruoka-aineiden osalta, on ollut myös minun taktiikkani.  Tosin on tunnustettava, että mieltymysten painotukset ovat luontaisesti hieman muuttuneet, mutta kokonaisuutena myös minä syön kaikkea samaa kuin ennenkin, mutta annoskoot ovat pienemmät. Se on osoittautunut (osaltani) hyväksi lähtökohdaksi saavutetun painon hallinnassa.

Tsemppiä

AP

Vierailija
2529/2555 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään lähti pistoksen kera neljäs viikko käyntiin. 

Ensimmäisen kolmen viikon saldo 2,5 mg annoksella on - 3,4 kiloa. Tahti on ollut tasaisesti kilo per viikko. Oireena on lähinnä ollut pistosten jälkeisten päivien lievä etova olo ja jatkuva unettomuus, joka vaikuttaa jo jonkin verran kroonistuneen. 

Ensi viikolla lääkärin mukaan annosta tulisi nostaa 5 mg. Aion kuitenkin jatkaa tällä 2,5 mg:llä sillä tämäkin on totaalisesti vienyt minulta ruokahalun. Minulla ei siis ole mitään täyden vatsan tunneta, tms.. Näläntunnetta ei vaan tule, vaikka olisin 20 tuntia syömättä, kuten tänään aamulla huomasin olleeni. Ainoastaan lisääntyvä heikotus muistuttaa syömisen tarpeesta. Olen pohtinut voisiko tämä olla osittain myös psykologista, sillä näläntunnetta ei ole ollut sitten ensimmäisen pistoksen jälkeen...

Siru, toiset laihtuu ja toiset ei. Vain aika näyttää riittääkö 2,5 mg sinulle koko ajaksi vai tarvitsetko isomman annoksen.

-2450

Tunnustan, että minulla on tänään sopiva tilaisuus pysähtyä tänne taas lukemaan kirjoittajien kokemuksia. Ja mahtavaa, onhan täällä  myös 2450.  Sinulla on persoonallinen nimimerkki :) Taisi jäädä elämään ekasta kirjoituksestasi?  On kiva seurata, kun osaa yhdistää kirjoittajan aiempiin kirjoituksiin. 

Painosi on lähtenyt hyvin laskuun ja tuo nälän tunteen katoaminen/väheneminen on melkoinen tuki alkuvaiheessa. Se auttaa mm. vatsalaukun pienentymisessä. Tosin olen pahoillani etovasta olostasi, toivottavasti se helpottaa jatkossa. Kuuliasena sääntöjen noudattajana nostin annoksen 5 mg:n ensimmäisten neljän pistoksen jälkeen, mutta jos minulla olisi ollut silloin muiden käyttäjien vertaiskokemuksia käytössä, niin en ehkä olisi nostanut. Tai sitten olisin, koska olen hosuli :) No, joka tapauksessa jos aloitusannos toimii, niin olen samoilla linjoilla sinun ja  muiden kanssa, eli miksi nostaa, jos vaste on jo nyt erittäin hyvä?  Arvostan kovasti lääkäreitä, ja teen pääsääntöisesti juuri niin kuin pyydetään. MJ:n vaikutukset ovat kuitenkin niin yksilöllisiä, että siinä käyttäjä on se paras asiantuntija sen suhteen pitäytyykö alemmassa annoksessa vaiko nostaako ylemmäs. Kehosi kertoo sinulle ja sitä kannattaa kuunnella. Ja jos tulkitsin oikein, olet jo päätöksesi tehnyt.

Tsemppiä, AP

Vierailija
2530/2555 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, minulle on määrätty 2,5 mg puoleksi vuodeksi, eikä mitään nostoja. Voiko tuolla pelkällä aloitusannoksella laihtua? Olen ostanut tuon 2,5 kynän. MItään noista isommalla kynällä klikkauksista en ymmärrä.

Terveisin

Siru

Vähän naksuttelutietoa. Täysi annos kynästä riippumatta on 60 naksua ja kynässä on siis kaikkineen 260 naksua (4*60). Jos haluat 15mg kynästä 2,5mg annoksen niin saat sen kun otat 10 naksun annoksen. 15mg kynä on noin 500€ joten siitä viikon annos 2,5mg on noin 30€ kuukauden hinta 120€. Selvää säästöä 

-64

Vierailija
2531/2555 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkopudotus oli jälleen 1,1kg, kokonaispudotus 11,4 kg. 

Mulla oli myös lääkärin ohje mennä 4 viikon välein 2,5mg nostoilla, mutta nostin 2,5mg jälkeen 3,75mg. Sillä mennyt nyt pari viikkoa ja on toiminu ihan kivasti, nostan viiteen sitten kun siltä tuntuu. En halua hosua annosta ylemmäs niin kauan kuin paino putoaa, sillä se on myös kustannuskysymys. Jos jossain kohtaa alkaa tökkiä, niin nostan sitten tarpeeseen.

Viikonloppu meni vähän herkutellessa. Perjantaina pizzaa, lauantaina sushia ja keikalla pari lonkeroa... Tuli kyllä tarpeeseen, mutta ruotuun palaaminen on aina vähän nuhaista. Arki on helpompi kuin viikonloput, koska päivissä on kunnon rutiini. Viikonloppuisin kun tulee touhuiltua omiaan, on myös enemmän saumaa kiusauksille. Toisaalta, ainakana tällä hetkellä ei näköjään viikonlopun sluibailut vaikuttaneet kun silti lähti piirun reilu kilo. Ihme homma, mutta mukava välillä antaa vähän löysää itselle.

- Maija

Vierailija
2532/2555 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin puolesta kyselen: Voiko MJ aiheuttaa äänen menoa? Mekanismina vatsahappojen nouseminen äänihuuliin. En ole itsellä kyllä havainnut, enkä tästä palstalta muista lukeneeni tuollaista sivuvaikutusta. Vissiin aika paljon pitäisi nousta happoja äänihuuliin, jos tuollaista voisi sattua.

mm

Vierailija
2533/2555 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi :)

Vierailija
2534/2555 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta. Siru

Vierailija
2535/2555 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, minulle on määrätty 2,5 mg puoleksi vuodeksi, eikä mitään nostoja. Voiko tuolla pelkällä aloitusannoksella laihtua? Olen ostanut tuon 2,5 kynän. MItään noista isommalla kynällä klikkauksista en ymmärrä.

Terveisin

Siru

Vähän naksuttelutietoa. Täysi annos kynästä riippumatta on 60 naksua ja kynässä on siis kaikkineen 260 naksua (4*60). Jos haluat 15mg kynästä 2,5mg annoksen niin saat sen kun otat 10 naksun annoksen. 15mg kynä on noin 500€ joten siitä viikon annos 2,5mg on noin 30€ kuukauden hinta 120€. Selvää säästöä 

-64

Tänne piti vastata, epähuomiossa muualle. Kiitos tiedosta. Siru

Vierailija
2536/2555 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Tallinnassa lääkeostoksilla. Harmikseni myös siellä oli uusi 15mg kynä, mutta koska hintalappu edullisempi kuin täällä, tuli silti säästöä. Huomiona kuitenkin jos joku muu suunnittelee samaa, että oma reseptini meni nollille vaikka en käyttänyt sitä kokonaan. Farmaseutti jotain selitti, että koska kynässä on neljä annosta, riippumatta siitä montako kynää ostan, nollaantuu se joka tapauksessa. En aivan ymmärtänyt tätä selitystä, mutta kenties suomalainen resepti ei heidän järjestelmässään sitten mene aivan yksi yhteen tms. Tämä ei ollut itselleni ongelma, mutta kuitenkin. Ja nyt on taskussa sitten lääkettä useammalle kuukaudelle! Hinta toki kerralla kirpaisi, mutta säästöä tuli n. 185€ kaiken kaikkiaan.

Vierailija
2537/2555 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuo reseptin nollaus ei ole suuri ongelma, omakannan kautta saa uusittua ilman kuluja. Varmaankin jossain vaiheessa tulee Tallinnan matka ajankohtaiseksi

-64

Vierailija
2538/2555 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toteutit lääkkeen kylmäsäilytyksen Tallinnasta kotijääkaappiin? Itse olen todella tarkka siitä, että lääke ei koe pitkää lämpötilavaihtelua edes lähiapteekin ja kodin siirtymän välillä.

Vierailija
2539/2555 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toteutit lääkkeen kylmäsäilytyksen Tallinnasta kotijääkaappiin? Itse olen todella tarkka siitä, että lääke ei koe pitkää lämpötilavaihtelua edes lähiapteekin ja kodin siirtymän välillä.

Minulla on oli kylmälaukku ja kylmäkalleja mukana.

Vierailija
2540/2555 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten taas yksi virstanpylväs saavutettu. Tavoitteessa 1 v 9 kk. Olo on luottavainen ja paino tuntuu pysyvän uudessa "normaalissa" tosi hyvin ja hakeutuu 61,5-62,3 välille,  vaikka jonkun arkisen valinnan jälkeen piipahtaisi ylempänä tai alempana.  Nuo painon satunnaiset vaihtelut  esim. viikonlopun tai "olen unohtanut syödä"-päivän jälkeen ovat myös paljon pienempiä kuin aiemmin. Puhutaan sadoista grammoista. Edelleen iloitsen, että lähdin MJ matkalle. Se on ollut minulle tosi merkityksellinen apu. Tietysti olen myös helpottunut, että MJ:n lopettaminen ei aiheuttanut haasteita. Minua auttoi selkeästi se fokusoituminen ensimmäisen vuoden merkitykseen  tavoitepainon saavuttamisen ja lääkkeen lopettamisen jälkeen. Ja tietysti olen saanut tukea ja voimia, kun olen saanut lukea muiden kokemuksia.

-AP